Перетворюємо перипетії пісенного конкурсу на цікаві завдання.

Один із головних трендмейкерів кінця зими та початку весни в Україні – це Євробачення. З відкриттям євросезону співаки починають викладати конкурсні пісні, а блогери і молодь їх активно обговорюють. 

Імовірно, серед учнів вашого класу також є єврофани. Діти, які цікавляться подіями конкурсу та пильно стежать за учасниками. То чому б не здивувати їх, запропонувавши виконати завдання, на створення яких нас надихнуло саме Євробачення? 

Математична статистика: будуємо математичну модель та систематизуємо інформацію

Хто переможе на Євробаченні? Цього не знає ніхто. Чи знає? Адже щороку з’являються прогнози телеглядачів та букмекерів, і часто вони виявляються дуже точними! Чи можемо ми теж зробити припущення щодо результатів? Цілком. Запропонуйте дітям спробувати якомога точніше вгадати майбутнього переможця Євробачення та визначити, яке місце може посісти Україна.

Для початку об’єднайте дітей у групи та поставте кожній команді завдання: проаналізувати кілька країн-фіналістів (важливо, аби у кожній групі були діти, які непогано розуміють англійську). Зробити це можна як на основі власних вражень, так іза допомогою аналізу оглядів на YouTube. Нехай діти переглянуть реакції єврофанів на пісні та врахують їхню думку.

Важливо, аби діти не просто складали статистику, але й критично осмислювали інформацію. Наприклад, нехай учні подумають, чи були огляди, які вони переглянули, об’єктивними? Наскільки значну роль відігравали особисті смаки? Чи не було упереджень як щодо виконавця, так і щодо його пісні? 

Обов’язково домовтеся про спільну шкалу обчислень та подумайте над наступними запитаннями:

  1. Який саме відгук можна вважати позитивним? Наприклад, якщо оглядач каже щось на кшталт: у мене «мурашки»; дуже сподобалося; ця пісня найкраща; хочу, аби вона перемогла; 12 балів із 12 тощо.
  2. Як вести рахунок позитивних-негативних відгуків?
  3. Як враховувати неоднозначні оцінки? Наприклад – «пісня не топ, але теж сподобалася».

Коли дані буде зібрано, об’єднайте їх. Наприклад, внесіть дані до таблиці Excel та побудуйте графік або діаграму. Таким чином ви отримаєте статистику, що покаже кількість позитивних, нейтральних і негативних відгуків про кожну пісню. На її основі можна вивести відсоткові значення ймовірності перемоги кандидатів. Обов’язково поставте найвищий бал учням, які розроблять математичну модель для таких розрахунків.

Цікаво знати: сайт Eurovisionworld давав найвищі шанси на перемогу в національному відборі співачці Аліні Паш, друге та третє місце віддали гурту Kalush Orchestra та співачці Роксолані відповідно. Це цікавий кейс для аналізу. Наскільки передбачення букмекерів зрештою збіглися з остаточним результатом (зверніть увагу на результати ВСІХ учасників відбору)? Скільки відсотків голосів отримали виконавці? Як ця цифра корелюється з цифрою на сайті? Наскільки коректно спрацювало опитування? Що могло стати причиною його викривлення?

Громадянська компетентність: досліджуємо проблемне питання

Український нацвідбір був би нудним без скандалів. Тож ще до початку фіналу їх сталося аж три. Один стосувався патової дискваліфікації учасника, другий – звинуваченнь у плагіаті, а от третій може стати непоганим завданням на розвиток громадянської компетентності.

Згідно з правилами нацвідбору, учасники не повинні вести концертну діяльність на території Росії, а також відвідувати Крим із порушенням законів України. Утім, як стало відомо з інтерв’ю Аліни Паш, виконавиця нібито якраз потрапила до Криму через Росію. Оскільки інших доказів, окрім інтерв’ю, не було, Суспільне допустило співачку до конкурсу. Згодом скандал розгорівся: вспливли сумнівні документи та додаткові факти. Зрештою все завершилося дискваліфікацією вже переможниці нацвідбору.

Аби розплутати ситуацію, запропонуйте дітям розібрати цей кейс за наведеними пунктами та розшукати деяку інформацію:

  • Точка зору закону – що кажуть правила відбору і Закон України з цього приводу?
  • Із точки зору фактів – чи був перетин кордону? Нехай діти спробують знайти інформацію або зроблять припущення, як її можна отримати.
  • Чому позиція Суспільного була саме такою? Як вважають діти? Комісія дійсно не знайшла доказів, а може просто вирішила закрити очі на порушення? Чому? Чи могло це статися через те, що судді від початку ставили на перемогу конкретного учасника?
  • Наскільки суттєвою є вина організаторів конкурсу? Чи можна було б уникнути скандалів, якби вони якісно виконували свою роботу?
  • Чи правомірно закривати очі на порушення, якщо пісня є фаворитом відбору і тисячі шанувальників хочуть, аби поїхала саме вона?
  • Чи можна виправдати допуск співачки до конкурсу в тому разі, якщо незаконний перетин кордону дійсно мав місце?

Мета учнів: 1) різнобічно оцінити ситуацію; 2) скласти власну думку щодо неї; 3) розв’язати дилему – чи можна порушувати закон тоді, коли дуже хочеться, а ситуація здається не надто серйозною? 

Як часто кажуть – суворість законів компенсується необов’язковістю їхнього виконання. Але до яких негативних наслідків може призвести така позиція? Чому покарання навіть у «несерйозних» випадках є важливою складовою роботи системи правосуддя?

Нехай діти наведуть інші приклади «несерйозних» правопорушень, на які часто закривають очі. Наприклад: нерозчищений сніг перед магазинами, перевищення швидкості, порушення карантинних норм, маленькі хабарі, обслуговування російською після набуття чинності Закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної», вигул собаки без намордника тощо. 

Як порушники виправдовуються у перерахованих вище випадках? До яких наслідків призводять ці порушення? Чому краще дотримуватися закону, а не сподіватися, що і так минеться? Зрештою, зараз діти можуть бачити, до чого призвів скандал із незаконним перетином кордону, та розуміти, наскільки все серйозно.

Українська мова/мистецтво: аналізуємо, деконструюємо та мислимо критично

Як обрати хорошу пісню? Звісно, можна орієнтуватися лише на власні смаки, але коли справа стосується серйозного конкурсу, такий підхід не надто дієвий. Запропонуйте дітям забути про свої вподобання та спробувати проаналізувати треки фіналістів українського відбору. Тим паче, що зараз дійсно варто подумати над тим, хто ж таки зможе представити країну на конкурсі!

Для цього завдання об’єднайте дітей у групи. Нехай учні створять огляд треків за наступними пунктами:

  • Чи форматна пісня для конкурсу? У ній є щось унікальне, чи це доволі типова пісня для Євробачення?
  • Наскільки хороший живий вокал у виконавців? Наскільки якісний перформанс?
  • Наскільки гарна композиція пісні? Чи не відчувається як задовга або навпаки? Деякі фрагменти хочеться прибрати чи змінити? У ній немає розвитку, кульмінації?
  • Які фрагменти пісень ви вважаєте вдалими і чому? А які навпаки?

Як приклад: пісню «Стефанія» чимало єврофанів оцінили як загалом непогану. Але дехто порівнював її із листковим пирогом, де є як смачні, так і несмачні частини. Усі високо оцінили приспів, тоді як реп-частина була сприйнята менш однозначно: її назвали  нерозбірливою і не надто ритмічною. Також зазначається, що пісня складається з повторення одних і тих самих частин, не має чітко вираженого розвитку або кульмінації. Сопілка наприкінці звучить надто довго, а весь трек здається затягнутим.

Нехай діти спробують розділити пісні на частини та проаналізувати поетапно. Це завдання допоможе їм критичніше ставитися до музики, обґрунтовувати власні вподобання та логічно формулювати думки.

Деякі з наведених завдань можна розширити, запропонувавши дітям написати твори або есе. Сучасна та актуальна проблематика допоможе дітям зрозуміти, що громадянська компетентність, статистика чи аналіз творів – корисні прийоми і навички, що стануть у пригоді в повсякденному житті.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter