Поговоримо про розвиток ораторських здібностей та їхнє місце у професійному житті вчителя.

Якісні знання та щире захоплення учнів предметом – найкраща винагорода для вчителя. А що допоможе заволодіти увагою школярів та проводити незабутні уроки? Мистецтво риторики! Як стати справжнім майстром? Про це і поговоримо!

Справжній майстер риторики має особливі здібності, завдяки яким він і видіяється з-поміж інших. Нічого нереального:

  1. Ерудиція. Аби зацікавити школярів, учителю більше недостатньо досконало знати основний навчальний матеріал. Він має бути в курсі інноваційних наукових та технічних досягнень, новинок літератури та мистецтва тощо. А ще й стежити за змінами в суспільстві, спілкуватися з різними людьми та бути активною ланкою соціуму.
  2. Енергія. Є енергійні люди від природи, які навіть здатні «підзарядити» інших. А що робити іншим? Підбадьоритися та отримати заряд позитивної енергії допоможуть відпочинок, улюблене хобі, дихальна гімнастика тощо.  
  3. Емоційність. Особливого значення набувають інтонація та дикція, які роблять мовлення яскравим та живим. Вчіться керувати власним голосом (говорити голосно та тихо), стежте за роботою артикуляційного апарату та регулярно проговорюйте скоромовки.
  4. Експресивність. Багатий лексикон робить мову різноманітною та унікальною. Це образність і виразність розповіді, вміле використання приказок, цитат, прислів'їв та висловлювань. Не обмежуйте себе та не бійтеся бути емоційними. 
  5. Етика. Це простота та відповідальність, доброзичливе ставлення та повага до учнів. Учитель не має запізнюватися на урок та ігнорувати запитання учнів.
  6. Естетика. Педагогічна риторика – це вміння красиво говорити і гідно виглядати перед будь-якою аудиторією, особливо перед своїми учнями. До того ж учитель не може дозволити собі «травмувати» слух учнів словами-паразитами, тому їх варто позбавлятися.

Практичні вправи для розвитку ораторських навичок 

Майстрами риторики не народжуються. Ними стають завдяки наполегливій праці та регулярним тренуванням. Ми зібрали прості вправи, що допоможуть опанувати мистецтво риторики просто та швидко.

Гучне читання вголос

Оберіть текст для читання (книга, стаття тощо) та уявіть, що ви виступаєте перед аудиторію. Якою? Будь-якою! Сьогодні це можуть бути батьки учнів, завтра – поважні професори відомих світових університетів, а післязавтра – люди, ніяк не пов'язані з освітою. При читанні намагайтеся трохи забігати вперед, запам'ятовувати короткі уривки з написаного, а потім відтворювати їх.

Відтворення змісту прочитаного

Прочитайте та перекажіть уривок тексту. Починати краще з коротких уривків, достатньо буквально трьох-п'яти речень. Головна мета – запам'ятати деталі, тому спочатку намагайтеся переказувати дослівно. А потім формулюйте думки та розповідайте прочитане своїми словами.

Розвиток мовного мислення

«Мовне мислення» – це побудова тексту або фрази на основі ключових слів, які визначають тему та несуть основне смислове навантаження. Звісно, аби навчитися швидко знаходити їх (або створювати на базі нових формулювань), необхідно потренуватися. Але все просто! Прочитайте вголос текст та визначте головну ідею. Розпочніть речення з ключових слів та продовжить його своїми словами. Ця вправа дозволить навчитися конкретно формулювати визначення предмета та чітко виявляти сенс тексту.

Розповідання історій

Мистецтву розповідати історії теж можна навчитися. Для початку спробуйте розповісти коротку історію яскраво та образно. Наприклад, розкажіть про те, як минув ваш день. Початок розповіді має бути захопливим, можна навіть додати трохи інтриги, а от закінчення історії варто зробити просто феєричним. Звісно, якщо ви заздалегідь підготуєте історію, то все пройде чудово. А як опанувати мистенцтво спонтанного сторітелінгу? Знову ж таки – тренування і ще раз тренування! Наприклад, спробуйте протягом 10 хвилин говорити тільки про один предмет (наприклад, сумка, кіт, підручник, дошка тощо). Що можна про нього розповісти? 

Перефразування ділового повідомлення

Вправа дуже проста – ви маєте переказати науково-популярну статтю своїми словами. Тобто перефразувати її. Так, ви можете скоротити зміст статті до одного речення, а можете розширити, додавши власні міркування. При цьому ваша мова має бути зв'язною, плавною, без вимушених затримок чи пауз. Впоралися з переказом статті? Тепер можна описати картину, використовуючи якомога більше образів та деталей.



Аналіз виступів інших педагогів

Спостереження та аналіз мовлення колег-педагогів є ефективним практичним завданням. Під час аналізу слід звертати увагу на:

  • зміст: аналіз подачі змісту, відповідність плану, логічність викладу, образність, стилістичні прийоми; 
  • характеристику мовлення: сила голосу, тембр, наголоси, плавність вимови, артикуляція та жестикуляція. 

Також спостерігайте за тим, як учитель розпочинає свою промову та як робить висновки, чи вживає порівняння (та які), чи використовує такі прийоми як повтори, перебільшення, протиставлення, гра слів.

Дискусія

Дискусія – найпростіший та найефективніший спосіб відшліфовування навичок риторики. Короткочасна полеміка з колегами чи друзями вчить говорити, вислуховувати опонентів та відстоювати власну точку зору. Головне – обрати цікаву та захопливу тему. 

Насправді все реально. Та навіть якщо ви вже досвідчений оратор, не варто покладатися лише на раніше здобуті вміння та навички. Варто регулярно тренуватися та подавати позитивний приклад учням! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter