Із 2022/2023 навчального року викладання навчальних предметів у 5-х класах відбувається за новими модельними навчальними програмами. Залежно від наявних ресурсів, потреб і запитів учасників освітнього процесу заклад освіти реалізує право на академічну свободу та обирає оптимальний документ із переліку програм, рекомендованих для використання. Аби допомогти вчителям визначити орієнтири у навчанні, знайти цікаві ідеї та отримати корисні поради від досвідчених педагогів, наша команда запрошує вас долучитися до предметного інтенсива «Соціальна та здоров'язбережувальна галузь в 5 класі НУШ», який відбудеться 13.10.2022 о 16.00. А щоб опрацювати документи, якими визначено зміст інтегрованих курсів, ми підготували стислий огляд відповідних програм.
Здоров’я, безпека та добробут (інтегрований курс)
Назва модельної навчальної програми: «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти
Автори: Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Лаврентьєва І.В., Хомич О.Л.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795.
Запропонована модельна програма забезпечує досягнення всіх обов’язкових і конкретних результатів навчання, визначених Державним стандартом за відповідною освітньою галуззю. За рішенням закладу освіти вивчення цього інтегрованого курсу може здійснюватися у пакеті з модельною програмою «Вчимося жити разом».
Зміст курсу впорядковано за розділами, які визначають орієнтовну послідовність вивчення конкретних тем (за бажанням, заклад освіти може змінити цей порядок).
Пріоритетними методами навчання є дослідницькі, творчі, проблемно-пошукові, що ґрунтуються на активній участі всіх учнів, зокрема:
- робота в групах та обговорення;
- мозкові штурми;
- розробка концептуальних карт;
- рольові ігри;
- дискусії;
- творчі проєкти;
- інтерв’ю;
- аналіз життєвих ситуацій;
- екскурсії;
- моделювання розв’язання проблеми тощо.
Оцінювання навчальних досягнень учнів під час викладання курсу включає:
- формувальне поточне. Воно має проводитись на кожному уроці шляхом педагогічного спостереження за навчальними видами діяльності школярів, виконання ними групових і індивідуальних завдань, самооцінювання, аналізу учнівських робіт, застосуванням прийомів отримання зворотного зв’язку тощо;
- підсумкове тематичне (проводиться після завершення вивчення відповідного розділу);
- підсумкове завершальне. Воно здійснюється кожного року по завершенні навчання шляхом онлайн-анкетування вчителя і учнів за спеціально розробленою анкетою.
Назва модельної навчальної програми: «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти
Автори: Шиян О., Волощенко О., Гриньова М., Дяків В., Козак О., Овчарук О., Седоченко А., Сорока І., Страшко С.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795.
Запропонована програма є самодостатнім цілісним освітнім продуктом для досягнення всіх результатів соціальної і здоров’язбережувальної галузі.
Зміст навчального матеріалу складається з двох частин (понятійна і діяльнісна) та присвячений питанням добробуту, уміння вчитися, безпеки, здоров’я та підприємливості крізь призму особистого розвитку. За роками навчання програму структуровано:
- у 5 класі – за п’ятьма модулями;
- у 6 класі – за шістьма модулями.
Програма реалізується за допомогою різних навчальних матеріалів (підручників, навчальних посібників), а також індивідуального методичного забезпечення, зокрема розробленого вчителем самостійно. Окремі компоненти можуть бути доповнені іншими навчальними предметами та курсами та бути основою для розроблення міжгалузевих інтегрованих модулів. Пропоновані види навчальної діяльності спрямовані на відпрацювання ключових життєвих умінь і навичок та мають рекомендаційний характер.
Для ефективного втілення програми рекомендується використовувати інтерактивні, дослідницькі, проєктні види діяльності. Програма може бути реалізована як в межах класно-урочної системи у різних форматах, так і з використанням інших форм освітньої діяльності (навчальні екскурсії, проєкти тощо).
Назва модельної навчальної програми: «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти
Автори: Хитра З.М., Романенко О.А.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795.
Програму розроблено на основі загальнодидактичних принципів послідовності і наступності у навчанні, враховано компетентності, які учні мають набути протягом навчання в початковій школі.
Програма курсу побудована лінійно-концентрично та структурована за такими розділами:
- Вступ.
- Розділ 1. У Здоровому тілі – здоровий дух.
- Розділ 2. Життя у безпеці.
- Розділ 3. Добробут кожного – добробут України.
З метою поступового нарощування складності матеріалу, що сприятиме формуванню відповідних умінь, ставлень, базових знань, у межах кожного розділу дотримано таку логіку:
- рух від більш загальних до конкретних понять;
- системне просування учнів в опануванні невеликої кількості теоретичних знань і підвищення рівня сформованості наскрізних умінь та ключових компетентностей.
Методика проведення уроків має базуватися на засадах сучасної педагогіки партнерства та співтворчості всіх учасників освітнього процесу, що передбачає:
- використання особистісного діалогу;
- спонукання до обміну думок, вражень;
- моделювання життєвих ситуацій;
- авансування успіху;
- проведення самоаналізу, самооцінки та самопізнання.
У видах навчальної діяльності закладено алгоритм навчання, що інтегрує дослідницький, особистісно зорієнтований, компетентнісний підходи. Рекомендується проводити заняття з використанням активних фopм i методів навчання, зокрема:
- робота в парі та групах;
- eвpиcтичні бeciди та навчальні тpeнiнги;
- ділові та рольові ігри;
- пpeзeнтaцiї, створення скрайбів та інфографіків;
- навчальні дискусії, мозкові штурми, круглі столи;
- кoнкуpcи пpоєктів і дослідницьких робіт;
- STEM-проєкти;
- написання бiзнec-плaнiв або пpoгpaм;
- екскурсії, інтерв’ю;
- розробка концептуальних карт;
- аналіз життєвих ситуацій тощо.
Об’єктом оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти є знання, вміння та навички, ціннісне ставлення до безпечної та здоров’язбережувальної поведінки у різних життєвих ситуаціях.
Кількість годин на вивчення кожного розділу програми, зміст, обсяг і послідовність викладання матеріалу вчитель може змінювати.
Назва модельної навчальної програми: «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти
Автори: Василенко С.В., Коваль Я.Ю., Колотій Л.П.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795.
Пріоритетом інтегрованого курсу є виховання відповідального ставлення до власного життя, здоров’я, добробуту, розвиток критичного мислення. Програма ґрунтується на принципі концентричності та є логічним продовженням соціальної та здоров’язбережувальної компоненту інтегрованого курсу «Я досліджую світ» початкової школи.
Програма розрахована на рекомендовану кількість годин (105 годин) та містить інваріантну частину змісту, яка слугує досягненню очікуваних результатів, та варіативну – творчу компоненту. Зміст програми структуровано за п’ятьма змістовими лініями, що представлені наскрізними розділами:
- «Виховуємо самостійність та відповідальність» (мета: формування навичок уникнення чинників ризику різного характеру, вибір стилів спілкування для налагодження комунікацій у шкільному колективі, збереження здоров’я і добробуту).
- «Освіта – ключ до успіху» (мета: визначенню стиля навчання та шляхів його вдосконалення, прагнень у сфері особистісного розвитку, виявлення власних освітніх потреб, бажань та інтересів).
- «Навчаємося приймати рішення» (мета: формування уміння прогнозувати наслідки будь-яких дій, обирати моделі безпечної поведінки, приймати зважені рішення у різноманітних життєвих ситуаціях задля збереження здоров’я та життя).
- «Емоції та етична поведінка» (мета: прийняття соціальних та емоційних змін, які відбуваються під час переходу в основну школу, виховання толерантного ставлення до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших, зокрема людей з особливими потребами).
- «Дбаємо про власний організм» (мета: формування практичних навичок самообслуговування, уміння дбати про власний організм, уникати шкідливих звичок, обирати способи проведення дозвілля).
Учителю запропоновано свободу вибору контенту, видів навчальної діяльності, методів та технологій, що сприяють формуванню ключових компетентностей та досягненню очікуваних результатів навчання. Для реалізації мети програми рекомендується використовувати діяльнісне навчання, групову взаємодію, цифрові технології та інструменти.
Назва модельної навчальної програми: «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти
Автори: Гущина Н.І., Василашко І.П.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795.
Основною ідеєю концепції побудови програми є поступальний рух дитини через призму особистісного виміру від внутрішнього «Я» до гармонійної та безпечної взаємодії з навколишнім світом, побудови взаємин у спільноті та суспільстві у цілому.
Структура програми зберігає наступність та послідовність вивчення тем від 5 до 6 класу, враховує міжпредметні (з іншими предметами соціальної та здоров’язбережувальної галузі) та міжгалузеві зв’язки (з природничою, громадянською та історичною, мовно-літературною, математичною, інформатичною, технологічною галузями).
У кожній змістовій лінії виділені основні теми, які уточнюються підтемами. Обсяг, глибина й науковість їх розкриття, організація освітньої діяльності змінюються в кожному класі відповідно до пізнавальних і психолого-вікових особливостей здобувачів освіти.
Розподіл годин у програмі є орієнтовним, вчитель може самостійно змінювати обсяг годин, порядок вивчення розділів і тем. Також педагог може пропонувати власну тематику для обговорення, бесід, досліджень, проєктів, акцій, практичних і творчих завдань, зокрема й тих, що підлягають обов’язковому оцінюванню.
Провідний принцип інтегрованого курсу – «навчання через дію». Аби цього досягти на заняттях, автори рекомендують:
- створювати невимушену атмосферу спілкування для активізації самостійної діяльності здобувачів освіти;
- віддавати перевагу інтерактивним діяльнісним формам і методам навчання (дослідження, проєктування, моделювання, аналіз ситуацій, сюжетно-рольова гра, командна робота тощо);
- розвивати вміння працювати з інформацією (пошук, перевірка, аналіз, інтерпретація, переформатування, оцінювання, подання, зберігання тощо), зокрема на цифрових пристроях;
- використовувати технології «проблемне навчання» та «перевернутий клас»;
- реалізовувати STEM-проєкти;
- проводити заняття на природі, вивчати правила та інструкції за допомогою реальних об’єктів, артефактів, тренажерів тощо;
- сприяти розвитку творчості, ініціативності, підприємливості, відповідальності за власну справу та результат.
Оволодіння здобувачами освіти ключовими компетентностями буде більш результативним за умови активної співпраці з батьківською громадою. У програмі запропоновані види навчальної діяльності, які слід виконувати вдома за допомогою дорослих (вони позначені знаком «*»).
Етика
Назва модельної навчальної програми: «Етика. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти
Автори: Ашортіа Є.Д., Бакка Т.В., Желіба О.В., Козіна Л.Є., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795.
Метою навчального курсу є формування світогляду та вільної особистості, яка визнає загальнолюдські та національні цінності й керується морально-етичними критеріями та почуттям відповідальності у власній поведінці; виховання поваги до людської гідності й дотримання прав людини, демократичних цінностей, верховенства права, справедливості, неупередженості, рівності.
Програма складається з пояснювальної записки, вимог до очікуваних результатів навчання учнів, пропонованого змісту навчального предмета, структурованих за класами та темами.
Тематика програми побудована на основі поступового розширення уявлень учнів про громадянські суспільні комунікації:
моральні норми – чесноти – міжособистісні взаємини – спілкування – моральні цінності – етичні норми у правах дитини – сприйняття інакшості – культурна поведінка.
У програмі пропонується стандартний набір видів навчальної діяльності без деталізації та рекомендований обсяг навчального матеріалу, що має бути опанований учнями за визначений період навчання. Учитель має можливість самостійно визначати назву теми, кількість і перелік питань до кожного уроку, обирати форми та методи роботи, види пізнавальних завдань, зберігаючи загальну спрямованість роботи відповідно до компетентнісного підходу.
Назва модельної навчальної програми: «Етика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
Автори: Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795.
Пропонована модельна навчальна програма – це комплексний освітній документ, метою якої є розвиток доброчесної, відповідальної та виваженої поведінки школярів.
Основною ідеєю концепції побудови програми є поступальний рух дитини від особистісного виміру внутрішнього світу до гармонійної взаємодії з іншими у спільноті та суспільстві в цілому. Структура програми зберігає наступність і послідовність вивчення тем від 5 до 6 класу, враховує міжпредметні та міжгалузеві зв’язки (з громадянською та історичною, мовно-літературною освітніми галузями).
Зміст навчального предмета розподілений на 8 розділів, що містять перелік сюжетів, опанування яких дозволить досягти очікуваних результатів. У п’ятому класі розглядаються важливі етичні категорії (особистість, мораль, гідність, честь тощо), основну увагу зосереджено на зовнішніх проявах людської культури, як-от вихованість, правила спілкування, керування емоціями тощо. У шостому класі програма спрямована на формування внутрішнього світу учнів, їхньої глибинної духовної культури, усвідомлення національних та загальнолюдських цінностей.
У межах кожного розділу програми дотримано таку логіку:
- рух від більш загальних до конкретних понять;
- системне просування учнів в опануванні невеликої кількості теоретичних знань і підвищенні рівня сформованості наскрізних умінь та ключових компетентностей.
Програма містить результативні, змістові та процесуальні складники, які структуровано за відповідними рубриками/колонками основної частини: «Очікувані результати навчання», «Пропонований зміст навчального предмета», «Види навчальної діяльності».
У межах загальної річної кількості годин учитель може самостійно визначати час для роботи над кожним розділом програми, назву теми, кількість годин і перелік питань до кожного уроку.
Уроки етики можуть бути схожі на дослідницьку лабораторію, дискусійний клуб, де кожний учень має змогу дослідити ті чи інші проблеми, висловитися, поділитися враженнями та власним досвідом. З урахуванням теми уроку в освітній процес автори рекомендують включати такі види діяльності учнів:
- пошукові завдання: пошук інформації в різних джерелах, її систематизація, оцінювання якості та достовірності;
- творчі завдання: створення, синтез, розв’язання проблем і ситуацій на основі набутих знань і вмінь, оцінка прикладів власної поведінки та поведінки інших людей, моделювання ситуацій та діалогів морально-етичного змісту та визначення шляхів їх розв’язання; рольові та інші ігри на застосування набутих знань і умінь;
- відкриті та спірні запитання, що виносяться на обговорення та дискусії;
- індивідуальні/групові проєкти.
Протягом навчального року автори рекомендують проводити декілька уроків у формі родинних/шкільних свят, де учні діти не лише демонструють власні досягнення, а й спілкуються зі своїми батьками та представниками сімей однокласників, учителями, запрошеними особами.
Програми курсів морального спрямування
Назва модельної навчальної програми: «Духовність і мораль в житті людини і суспільства для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти
Автори: Жуковський В. М., Сіданіч І. Л., Грищук Д. Г., Губеня І. І., Лахман Н. М.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795 (у редакції наказу МОН від 09.02.2022 №143).
Програма сприяє реалізації мети природничої, соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі та спрямована на розвиток особистості учня, який здатний до самоусвідомлення, гармонійної соціальної і міжособистісної взаємодії, виявлення підприємливості та професійної зорієнтованісті для забезпечення власного і суспільного добробуту.
Програма орієнтована на подолання елементів формальності й надмірної вербалізації освітнього процесу та активізацію духовних, психологічних і фізичних сил учасників освітнього процесу. Основний акцент робиться на використанні інноваційних, інтерактивних та інформаційно-комунікаційних технологій. Поряд з вербальними методами і формами роботи рекомендується застосовувати практично-діяльнісні форми і методи, які допомагають реалізувати активність учнів, зокрема:
- ситуативні задачі;
- рольові ігри;
- драматизація;
- проєктна діяльність;
- доручення;
- презентація;
- портфоліо;
- реальні й уявні подорожі, екскурсії та зустрічі.
Відповідно до Програми планується формування в учнів низки ключових компетенцій та наскрізних умінь, в основі яких лежать особистісні якості та досвід учнів, їхні потреби та інтереси, знання, уміння та ставлення, що формуються в освітньому середовищі та різних життєвих ситуаціях.
Вчимося жити разом. 5-6 класи
Назва модельної навчальної програми: «Вчимося жити разом. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
Автори: Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Лаврентьєва І. В., Хомич О. Л.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795.
В основу курсу покладено концепцію етичної поведінки і життєдіяльності людини, що базується на загальнолюдських цінностях, фундаментальних правах людини та ідеях сталого розвитку людства.
Зміст програми структуровано за змістовними лініями і відповідною тематикою, які визначають орієнтовну послідовність вивчення конкретного розділу. За бажанням заклад освіти може змінити порядок вивчення тем курсу, як у межах одного року, так і за роками навчання.
Пріоритетними методами навчання є дослідницькі, творчі та проблемно-пошукові. Особливу увагу приділено організації групової роботи учнів, яка ґрунтується на активній участі всіх учнів (роботі в групах, обговоренні, мозкових штурмах, розробці концептуальних карт, рольових іграх, дискусіях, творчих проектах, інтерв’ю, аналізі життєвих ситуацій, моделюванні розв’язання проблеми тощо).
Основна частина модельної програми має таку структуру:
- очікувані результати навчання, які представлені у вигляді орієнтирів для оцінювання, визначених Держстандартом, та переліку психосоціальних компетентностей, на розвиток яких спрямовано відповідний розділ програми;
- пропонований зміст інтегрованого курсу;
- види навчальної діяльності.
В основу оцінювання навчальних досягнень учнів за модельною програмою покладено такі принципи:
- мотивація – наголос на позитиві і підтримці впевненості у своїх здібностях і можливостях;
- індивідуалізація – порівняння результатів з власними попередніми досягненням;
- суб'єктність – самооцінка і участь у визначенні індивідуальних цілей навчання;
- тріангуляція – здійснювання оцінювання щонайменше трьома суб'єктами (учителем, самим учнем, однокласниками).
Оцінювання навчальних досягнень учнів включає: вхідне діагностичне (на початку вивчення курсу), формувальне (поточне) та підсумкове. Аби оцінити прогрес учнів у розвитку психосоціальних навичок рекомендується використовувати онлайн-анкети «До» і «Після», які розроблено спеціально для діагностичного і підсумкового оцінювання. Також у програмі представлена таблиця, яка ілюструє різні інструменти оцінювання та їх релевантність для оцінки знань, умінь, ставлень і поведінки.
Культура добросусідства
Назва модельної навчальної програми: «Культура добросусідства. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
Автори: Араджионі М. А., Козорог О. Г., Лебідь Н. К., Потапова В. І., Унгурян І. К.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: наказ МОН від 12.07.2021 №795.
Пропонована модельна програма реалізує лише частину обов’язкових результатів навчання в межах соціальної і здоров’язбережувальної галузі, визначених Державним стандартом. Усі обов’язкові результати для цієї галузі можуть бути виконані шляхом поєднання чи інтеграції з затвердженими модельними навчальними програмами «Здоров'я, безпека та добробут».
Зміст Програми є лінійно-концентричним, вона структурована за розділами і побудована в такий спосіб, щоб зберегти наступність і послідовність вивчення тем від 5 до 6 класу, врахувати міжпредметні та міжгалузеві зв’язки. Програма містить:
- у 5 класі – 4 розділи («Я дорослішаю», «Я і моя родина»,, «Різні, але рівні»), які об’єднано у 15 тем;
- у 6 класі – 3 розділи («Я, моя індивідуальність і безпека»,«Я у спільноті», «Я в громаді: діємо разом»), які об’єднано у 14 тем.
Теми за розділами розташовані в певному логічному порядку, вчитель може коригувати їх послідовність вивчення, обсяг і час на їх опрацювання.
Кожну тему програми представлено через перелік очікуваних результатів, пропонований зміст та конкретизований перелік видів навчальної діяльності школярів. Деякі види діяльності можуть бути рекомендовані як творче домашнє завдання або позаурочна активність, як ідеї для проведення цікавих інтерактивних ранкових зустрічей і годин спілкування, спільних заходів з батьками або з молодшими школярами.
У впровадженні курсу рекомендується віддавати перевагу діяльнісному підходу, який передбачає різноманітні активності:
- інтерактивні вправи;
- практичні роботи, дослідження, спостереження;
- моделювання та прогнозування;
- розв’язання ситуативних завдань;
- проєктну діяльність;
- роботу з різними джерелами інформації.
Бажаєте отримати практичні поради щодо урізноманітнення навчання та підвищення якості освітнього процесу? Долучайтеся до предметного інтенсива «Соціальна та здоров'язбережувальна галузь в 5 класі НУШ»!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.