Опрацьовуємо рекомендації МОН

Війна показала міць та незламність українського народу, а вчинки маленьких патріотів здивували та розчулили увесь світ. І в цьому є велика заслуга вчителів, які допомагають учням формувати культуру особистості та високу національну свідомість. Тож на яких напрямах слід акцентувати виховну роботу у 2023/2024 навчальному році? Ми підготували огляд листа МОН від 24.08.2023 №1/12702-23, в якому надано рекомендації щодо розвитку у дітей ціннісних життєвих навичок та моделей поведінки.    

Національно-патріотичне виховання

В умовах війни формування активної громадянської позиції учнів на основі поваги до прав людини та духовних цінностей українського народу, глибокої пошани до всіх, хто захищає та бореться  за незалежність та територіальну цілісність України набуло особливого значення. Тож національно-патріотичне виховання учнів є пріоритетним напрямом виховної роботи й має реалізовуватись через такі складники:

  • Формування української національної ідентичності.
  • Вивчення державної та етнічної території українського народу.
  • Військово-патріотичне виховання.

Аби підвищити ефективність патріотичного виховання учнів МОН пропонує залучати до обговорення нагальних питань військових і представників громадських організацій. Протягом року рекомендується в проводити в школах такі заходи:

  • тематичні просвітницькі заходи, які передбачають увічнення пам’яті воїнів, загиблих захищаючи Батьківщину, формування особистої відповідальності за виконання військового обов’язку в рядах ЗСУ та виховання гордості за Україну;
  • Уроки мужності, зустрічі з учасниками російсько-Української війни та волонтерами;
  • відвідування військовослужбовців, які отримали поранення та проходять реабілітацію у медичних закладах, написання листів у рамках Всеукраїнської акції «Лист пораненому»;
  • науково-практичні конференції, семінари, круглі столи,  військово-спортивні змагання, фестивалі-конкурси патріотичної пісні, прози і поезії, творів образотворчого мистецтва у межах відзначення національних свят та пам’ятних дат, зокрема Дня захисника та захисниці України, Дня Гідності і Свободи, Дня Збройних Сил України, Дня Соборності України, Дня повномасштабного вторгнення російських військ на територію України тощо;
  • екскурсії до музеїв бойової слави. У шкільних музеях варто створити постійно діючі стенди, що відображають події збройної боротьби Українського народу за територіальну цілісність нашої країни, участь випускників школи, мешканців рідного міста/села в антитерористичній операції та повномасштабній війні; 
  • конференції на теми: «Україна – європейська держава», «Героїзм українців у творчості українських письменників» тощо. 

Під час проведення заходів рекомендується використовувати інтерактивні технології (перегляд і створення відеоматеріалів, віртуальні екскурсії та виставки, акції, флешмоби, конкурси) та застосовувати активні методи й зокрема: 

  • ситуаційно-рольові та імітаційні ігри;
  • соціально-проєктну діяльність (наприклад, створення інформаційного проєкту «Україна – козацький край», соціального проєкту «Зроби іграшку – підтримай воїна», творчого проєкту «Я – українець! Я – патріот!», проєкту милосердя «Родина і Україна», волонтерського проєкту «Волонтер і сучасність» тощо);
  • інтелектуальні аукціони;
  • соціально-психологічні тренінги;
  • обговорення проблемних соціальних і політичних ситуацій тощо. 

Актуальним напрямом у національно-патріотичному вихованні є залучення учнів до благодійної діяльності та волонтерства зокрема в мережі інтернет. Онлайн-волонтерство (або е-волонтерство) має багато напрямів, тож кожен учень, хто відчуває потребу допомагати, може обрати цікаву або близьку йому сферу діяльності. Наприклад, учням можна запропонувати:

  • виконання адміністративних завдань (модерація, координація), збирання пожертв;
  • виконання креативних завдань (створення вебсторінок та реклами);
  • долучення до українського кібервійська (приєднання до чатботів у Telegram, за допомогою яких можна блокувати канали розповсюдження дезінформації, розвінчувати міфи та фейки);
  • віртуальне партизанство (надсилання скарг на прокремлівських агітаторів до адміністраторів соцмереж і чатів).

Всі проведені заходи рекомендується висвітлювати  на офіційних сайтах закладів освіти та на сторінках соціальних мереж. 

На допомогу вчителю: Волонтерська діяльність учнів: підходи до організації та планування


Виховання здорового способу життя

Забезпечення рівних, належних і безпечних умов здобуття освіти та організації безпечного освітнього середовища є важливим напрямом в роботі школи під час воєнного стану. Тож головними завданнями педагогічного колективу в організації виховної роботи є:

  • формування в учнів гігієнічних навичок та засад здорового способу життя, зокрема звичок здорового харчування, фізичної активності, безпечної комунікації;
  • упровадження принципу недискримінації, в тому числі конфіденційності щодо наявності будь-яких дискримінуючих ознак;
  • запобігання вживанню учнями тютюну, алкоголю, наркотичних засобів, інших речовин із психоактивною дією. Унеможливлення їх розповсюдження та вживання в закладі освіти та на прилеглих до нього територіях;
  • упровадження в закладах освіти програм із протидії проявам насильства та булінгу (цькування) і їх попередження;
  • проведення ефективних інформаційних кампаній, спрямованих на популяризацію здорового та безпечного способу життя, вакцинацію, профілактику інфекційних та неінфекційних захворювань, протидію поширенню серед дітей та підлітків звичок, небезпечних для їх фізичного або психічного здоров’я.

У цій роботі рекомендується використовувати оздоровчі технології терапевтичного спрямування (арттерапія, піскова терапія, ігрова терапія, музична терапія, кольоротерапія, казкотерапія) та організаційно-педагогічні технології, які сприяють запобіганню перевтоми, гіподинамії та інших дезадаптаційних станів тощо.

Одним із важливих пріоритетів у забезпеченні безпеки учасників освітнього процесу є оволодіння учнями необхідними знаннями, потрібними для подальшої безпечної життєдіяльності. Учні мають знати прості правила, які допоможуть зберегти життя, зокрема:

  • які заборони та обмеження діють під час воєнного стану; 
  • що таке «тривожна валіза», як її зібрати, що туди покласти; 
  • як діяти під час повітряних тривог (що робити, якщо сигнал застав удома / на вулиці / в магазині тощо); 
    як поводитися під час обстрілів;
  • як надавати першу домедичну допомогу;
  • як діяти у разі виявлення вибухонебезпечних предметів (під час проведення просвітницьких заходів щодо питань мінної небезпеки і вибухонебезпечних предметів варто скористатись інструкціями ДСНС).

Окремої уваги заслуговує надання психологічної допомоги дітям, які перебувають в стресовому стані ті відчувають емоційне напруження. Аби створити сприятливу атмосферу на уроці, яка допоможе школярам налаштуватись на плідну роботу і відновити почуття безпеки та психоемоційного комфорту, рекомендується впроваджувати психологічні хвилинки (час та слушну нагоду для їх проведення вчитель визначає самостійно).


Подолання негативних явищ 

Булінг

В умовах війни, коли діти велику кількість часу проводять онлайн, проблема булінгу в закладах освіти набула нових форм і проявів. Спостерігається тривожна тенденція поведінкової агресії та дій з цькування учасників освітнього процесу з використанням електронних комунікаційних мереж.

З метою профілактики булінгу та кібербулінгу у закладах освіти МОН рекомендує проводити просвітницьку роботу з законними представниками учнів з питань профілактики насильства, антибулінгу, формування толерантної поведінки та вирішення конфліктних ситуацій мирним шляхом. Для цього можна скористатися матеріалами, опублікованих на офіційному сайті МОН.

На допомогу вчителю: Попередження булінгу: цікаві ідеї для виховних годин та бесід

Домашнє насильство 

Через нестабільний емоційний стан, фінансові труднощі та інші наслідки, пов'язані з війною, загострилась проблема насильства в українських сім'ях.  Це негативне явище потребує від педагогів уважного ставлення до учасників освітнього процесу, здатності вчасно помічати симптоми неблагополуччя в поведінці та настрої дітей. Аби забезпечити комплексний інтегрований підхід до протидії домашньому насильству МОН рекомендує використовувати  Методичні рекомендації щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами. Також закладам освіти слід розмістити на офіційних сайтах та донести в доступний спосіб до учасників освітнього процесу інформацію про те, куди звертатися у випадках домашнього насильства:

  • Національна поліція за номером 102;
  • Урядовий контактний центр 15-47. Тут цілодобово надаються інформаційні, психологічні та юридичні консультації людям, які постраждали від домашнього насильства, насильства за ознакою статі, насильства стосовно дітей, або з питань загрози вчинення такого насильства;
  • національна «гаряча лінія» з питань запобігання домашнього насильства, торгівлею людьми та гендерної дискримінації 0-800-500-335 або 116-123 (короткий номер з мобільного).

Окрему увагу МОН звертає на право учасників освітнього процесу отримати безоплатну правову допомогу за допомогою таких способів комунікації:

за номером Єдиного контактцентру 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів);

  • у месенджері Facebook-сторінки, приватному чаті у Telegram або Viber системи БПД;
  • у публічному чаті Telegram-чат «Правова допомога протидії насильству»;
  • через мобільний застосунок «Безоплатна правова допомога».

Запобігання та профілактика кримінальних правопорушень

Одним із важливих пріоритетів в діяльності закладів освіти є профілактика шкідливих звичок та протиправної поведінки учнів, недопущення їх потрапляння у девіантне середовище. Аби запобігти зростанню злочинності серед неповнолітніх, слід забезпечити чітку взаємодію всіх зацікавлених органів і служб на місцевому рівні. МОН рекомендує педагогічним колективам закладів освіти проводити такі заходи:

  • вести тісну співпрацю з представниками органів ювенальної превенції, волонтерами, центрами проживання тимчасово переміщених осіб для виявлення дітей, схильних до неправомірної поведінки, або таких, що потребують особливої соціально-психологічної адаптації;
  • проаналізувати стан справ та посилити індивідуальну корекційну роботу з дітьми, які вже скоювали кримінальні правопорушення, та дітьми, які мають ознаки агресивної поведінки; 
  • проводити профілактичні заходи, спрямовані на зниження рівня вживання психотропних речовин;
  • організувати інформаційно-просвітницьку роботу з законними представниками дітей, схильних до протиправної поведінки.

Жахливі втрати від війни вимірюються не тільки людськими життями, але й життями тварин. На жаль, необізнаність учнів із правилами поведінки з домашніми та безпритульними тваринами також призводить до негативних наслідків (знущання над тваринами, зараження небезпечними хворобами, травмування та каліцтво дітей). З метою покращення психологічного стану дітей та зняття їхньої емоційної напруги, виховання миломердного ставлення до «чотирьохлапих» МОН пропонує проводити різні виховні заходи (урок доброти, конкурси, акції, флешмоби тощо) на тему «Гуманне та відповідальне ставлення до тварини». У цій роботі вчителям стануть у пригоді  тематичні методичні матеріали (конспекти виховних занять, вікторини, квести, онлайн ігри, пізнавальні відеоматеріали, аудіоказки), розроблені благодійною організацією «Благодійний фонд «Щаслива лапа» («Happy paw»)

Команда освітнього проєкту На Урок щиро бажає вам мирного та продуктивного навчального року! Долучайтеся до нашої спільноти у Facebook та телеграм-каналі, дізнавайтесь корисну інформацію та ділиться власним досвідом щодо вдосконалення освітнього процесу!

Разом до Перемоги! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter