Новини

Підсумки інтернет-конференції «Мислення логічне, креативне, критичне»

11 квітня було присвячено логічному, критичному та креативному мисленню. Що з них найважливіше? Ми вневнені, що кожен із цих видів мислення є рівноцінним та неймовірно важливим! Погодьтеся, людина, яка мислить логічно, критично підходть до будь-якої інформації та креативно вирішує проблеми, точно стане успішною у сучасному світі. А хто зі вчителів не хоче, аби його учні досягли успіху? Тож давайте допоможемо їм! Саме для цього 11 квітня ми провели неймовірну конференцію «Мислення логічне, креативне, критичне» та запросили 7 професійних спікерів, які поділился своїм досвідом та дієвими лайфхаками!

Ганна Сукачова – «Як швидко треба бігти, щоб залишатися на місці?»

Розвивати логічне, креативне та критичне мислення неймовірно важливо. І на щастя, ми маємо безліч можливостей для цього. Але як не розгубитися у їхній кількості? Лекторка радить перш за все поставити собі запитання «Що я думаю про це? Навіщо це потрібно учням?». А також дати учням свободу, стати таким самим учасником навчання, як і діти, апелювати до досвіду школярів та розповідати про власний. 

Якими ж прийомами скористатися? Лекторка радить звернутися до наступних методів:

  • ставити дітям більше запитань («тонких» і «товстих», метод контрольних запитань);
  • працювати з зображеннями та рисунками (ментальні карти, ребуси, кроссенси, хмари слів, стрічки часу тощо);
  • працювати з текстами (створювати плани роботи, виконувати вправи на редагування, вигадувати альтернативні історії тощо).

Також Ганна Сукачова дала кілька цікавих порад щодо оцінювання робіт учнів, які точно допоможуть досягти максимальної ефективності.

Тетяна Бондар – «Критичне і креативне мислення: ресурси і практики»

Критичне та креативне мислення неймовірно важливі, адже саме вони допоможуть людству вижити у сучасному VUCA-світі – нестабільному, невизначеному, складному та неоднозначному. Нас бомбардують інформацією, ми потрапляємо у пастки мислення... Чому? Бо інформації все більше, а зосередитися та запам'ятати все неймовірно складно.

Що ж робити? Лекторка радить звернутися до нейропедагогіки: задіяти нейрохакінг, освітню кінезіологію, тайм-менеджмент та конгнітивний менеджмент, а також різноманітні методики розвитку мислення (скрайбінг, креативне письмо, інтелект карти тощо). Де їх узяти? Як дізнатися про них більше? Тетяна Бондар порадила безліч корисних книжок та онлайн-ресурсів, які стануть справжньою знахідкою для педагога та допоможуть зробити свою роботу ще ефективнішою!  

Інна Іванова – «Дистанційка: креатив для вчителя, або секретики, які знають всі»

Коли карантин тільки почався, всі були впевнені, що він ненадовго, і активно взялися до творчої роботи. Але все пішло трохи інакше і тепер багато педагогів відчувають виснаження. Саме тому під час свого виступу Інна Іванова вирішила поговорити про креативне мислення для вчителів та про те, наскільки важливо бути уважними не лише до учнів, а й до себе. 

І перш за все лекторка порадила всім учителям не забувати дбати про себе, особливо зараз, в умовах дистанційного навчання. Але насправді не так уже і просто розвантажити себе тоді, коли ти вже звик до величезного об'єму роботу. У уьому випадку лекторка радить звернутися до правила «Айсберга» та тричі запитати себе «Чому?». Також спікерка надала рекомендації щодо оптимальної організації навчального процесу і прийомів, які можна використати у роботі з учнями.

Людмила Ющенко – «Від конвеєрного до критичного мислення»

Одне з завдань учителя – показати дітям щлях від конвеєрного до критичного мислення. Саме цій темі присвятила свій виступ Людмила Ющенко. Лекторка звернула особливу увагу на сам зміст поняття «критичне мислення» та його властивості – всі ці нюанси варто розуміти, коли ми починаємо працювати з дітьми. 

Якими ж методами скористатися? Спікерка радить частіше вдаватися до аналізу та когнітивної логіки, а також не забувати про такі цікаві та дієві методи як «Кубик Блума», «Кола Венна», «Т-схема» тощо. Також лекторка навела конкретні приклади застосування прийомів для розвитку критичного мислення та прокоментувала особливості роботи з учнями.

Олена Пархоменко – «Дивлюсь/Думаю/Цікавлюсь: розвиток логічного мислення через мистецтво»

Якою має бути логічна людина? Вона може робити правильні висновки, знаходити оптимальні шляхи для вирішення проблем, розуміти причинново-наслідкові зв'язки тощо. А як зробити такими людьми своїх учнів? Та ще й організувати процес так, щоб їм було цікаво? 

Спробувати попрацювати з творами мистецтва (картинами) та проанілізувати їх з точки зору логіки. І зробити це можна, застосувавши техніки WMYST, WGOW та «Міркування плюс уява», які можна використати фактично на будь-якому уроці, більше того, вони будуть цікаві учням різного віку. Лекторка детально розповіла про ці чудові техники, особливості їх використання та переваги, а також продемонструвала практичні кейси роботи та аналізу творів мистецтва. Це цікаво!

Євгенія Дегтяренко – «Розвиток критичного мислення на уроках природничого циклу як наскрізного вміння учня НУШ»

Як розвивати критичне мислення учнів початкової школи, чи можливо це взагалі? Цілком! Це довела у своїму виступі Євгенія Дегтяренко. Лекторка зауважила, що оскільки критичне мислення є однією з ключових компетентностей випускників НУШ, його розвитку приділяється величезна увага. 

І значну роль у формуванні критичного мислення відводять активному навчанню, що припускає постановку питань, дослідження й вивчення, що направляється самими учнями. Спікерка продемонструвала, якою має бути структура такого уроку та навела приклади методів, які варто використовувати для розвитку критичного мислення:

  • Кластер.
  • Асоціативний кущ.
  • Дерево передбачень.
  • Кошик ідей.
  • Передбачення на основі опорних слів.
  • Займи позицію.
  • Ажурна пилка.
  • Ромашка Блума тощо.

Лекторка окремо зупинилася на кожному з етапів уроку (виклик, осмислення, рефлексія) та надала практичні поради щодо роботи під час кожного з них.

Артем Албул – «Когнітивні викривлення. Ми проти власного мозку»

Що таке когнітивні помилки та якими вони бувають? Та головне – як із ними боротися? Саме ці запитання розкрив у своєму виступі Артем Албул. У своєму виступі лектор детально зупинився на явищі когнітивних помилок і розкрив причини їх виникнення. 

Лектор окремо зупинився на явищі систематичної помилки уцілілого та показав, наскільки сильно це когнітивне викривлення впливає на нас та наше життя. Ефект Розенталя, ефект Данінґа-Крюгера, ефект прожектора та ілюзія прозорості – чи чули ви про них? А вони демонструють, наскільки все непросто у нашому житті. Лектор окремо зупинився на кожному з них і наголосив на тому, що саме розуміння когнітивних викривлень може стати одним із ключів до розуміння учнів.

Це був неймовірно насичений день! І вже традиційно він завершився панельною дискусією, під час якої спікери інтернет-конференції шукали відповіді на головне запитання: як допомогти учням навчитися мислити креативно, логічно та критично? Маленький спойлер: відповідь є! І не тільки на це запитання, а й на багато інших. І вже зовсім скоро ви зможете подивитися запис конференції на нашому Ютуб-каналі – не пропустіть!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter