На двадцять сьомому тижні НУШ школярі тренують навички виразного читання, продовжують роботу з медіатекстами, аналізують рекламу, відео, телевізійний чи інтернет-контент. Вивчаючи математику, учні закріплюють дії множення, поглиблюють знання про вагу і геометричні фігури.
Звісно, всі ці навички знадобляться їм у реальному житті. Саме тому ми підготували вправи, що допоможуgть впоратись із щоденними проблемами та наочно побачити користь знань.
Вправа для виразного читання: «Голосовий актор»
Уміти читати виразно – непросте завдання. Запитайте дітей, як називаються професії, для яких необхідне вміння виразно читати? Оратор, політик, актор, співак, ведуча, начитувач книжок, тощо. Чи чули школярі про таку професію як «голосовий актор»? Що має робити ця людина?
Усі мультфільми і фільми, які дивляться діти, перекладаються, а згодом начитуються голосовими акторами. Пригадайте фільм «Місіс Даутфайєр», де чоловік умів говорити різними голосами, максимально передаючи характер і мову різних людей.
Перегляньте наступне відео, у якому відомий український голосовий актор озвучує персонажів із мультфільму «Сімпсони». Як ви гадаєте, чи легко впоратись із цим завданням так само блискуче? Нехай діти оберуть кілька персонажів, вигадають репліки (відповідно до характеру героя) та потренуються говорити так, як вони.
Учимося відрізняти особливості мови
Чи помічали ви, що герої книг говорять по-різному? Автори не випадково наділяють персонажів різними мовними характеристиками, адже люди різного віку і професій просто не моуть говорити однаково. Спираючися на попередню вправу, проаналізуйте тип мовлення, що використовує кожен персонаж Сімпсонів.
Чи зможуть діти зрозуміти, ким є цей персонаж? Яку характеристику можна йому дати?
1. «З вами Кент Брокмен і ми ведемо передачу про невгамовних Сімпсонів».
Який темп мови? Рівний. Брокмен говорить так, ніби начитує фрази для новин або телепередач.
Тон, тембр голосу? Заспокійливий, без слів паразитів. Публіцистичний.
Які слова і обороти персонаж використовує? «З вами Кент Брокмен» – привітання та представлення для власної аудиторії, до якої він звертається на «ви», тобто офіційно, поважливо. «Ми ведемо» – має на увазі себе і команду телевізійників, звітує про місце подій і саму подію. «Про невгамовних» – яскрава емоційна характеристика, що надає тексту легкості, безпосередньості, що типово для новин.
2. Отто – «Йоу, Бартмане, після отримання двох вищих освіт я нарешті маю круту роботу – водій автобуса. Йоу!».
Який темп мови? Рівний, місцями уривчастий.
Тон, тембр голосу? Низький, глухий, дещо недбалий, емоційно насичений, розмовний (із жаргонізмами).
Які слова і обороти персонаж використовує? «Йоу!» – очевидне слово паразит цього персонажа. Він використовує «йо» і у якості привітання, і у якості підсилювача емоцій наприкінці. «Після отримання двох вищих освіт» – слова явно контрастують із «йо» за загальною манерою мови героя, що змущує сумніватися у наявності двох вищих освіт. «Я нарешті маю круту роботу – водій автобуса» – водій автобуса у розумінні героя «крута робота», що багато каже про його ідеали, життєві горизонти та загальний рівень ерудованості.
3. Нед Сандерс – «Привітулі, сусідоньки. Гомере, а чи не міг би ти мені позичити мою бензопилу, яку ти украв… минулого року».
Який темп мови? Рівний, робить невелику заминку, коли кажу щось неприємне.
Тон, тембр голосу? М’який, лестливий, обережний.
Які слова і обороти персонаж використовує? «Привітулі, сусідоньки» – доброзичливість на межі з інфантилізмом. «А чи не міг би ти позичити мою бензопилу» – персонаж пам’ятає, що предмет належить йому, але у надмірно чемній формі просить не віддати, а позичити. «Яку ти украв…» – знову ж, персонаж прекрасно пам’ятає, що предмет вкрадено, тобто з ним вчинили несправедливо, але не стане боротися за справедливість відкрито. Усе, що він може, це чемно і м’яко натякнути на неприємну ситуацію і свою потребу.
Оскільки персонажі Сімпсонів є карикатурними, а образи доведені до гротеску, їхня мова також є квінтесенцією яскравих та очевидних характеристик. Розбирати її з дітьми буде весело і не складно. Така вправа допоможе учням розвинути чутливість, частіше звертати увагу на мовні обороти і авторську характеристику більш складних героїв у класичних творах.
Вправа: «Шукаємо адресата»
Перегляньте наступні відео та запитайте дітей – хто є їхнім адресатом (любителі тварин, геймери, аудиторія певного мультфільму/серіалу)? Скільки їм років? Що вони люблять? Як розважаються, як проводять свій час? Яке мають почуття гумору? Що створює комічний ефект/емоції у різних випадках (монтаж, музика, відеоряд)?
- Найкращі друзі
- Ну дуже суворий кіт
- Котик і важливе заняття
- Папуга танцює
- Нехай хейтери хейтять
- Пірат у В’єтнамі
- Сила джедая
У скільки чи на скільки?
Аби допомгти учням зрозуміти раз і на завжди різницю між «у» і «на», запропонуйте їм наступне завдання. Можливо, хтось із них дивився «Парк Юрського періоду» та пам’ятає динозаврів, які загрожують бідолашним героям.
Динозаври – гігантські істоти, набагато більші за людей. Продемонструйте дітям таблицю з порівнянням розмірів динозаврів і попросіть порахувати «у скільки» або «на скільки» той чи інший вид більший за людину (у довжину чи висоту).
Зауважте, довжина вказана у футах, тож цифри варто перевести у метри, для чого можна застосувати онлайн-конвертер, або ж можна підрахувати вручну. 1 м = 0.3048 м або 304 мм.
Вага – відносне поняття
Деякі речі здаються важкими і великими, тоді як насправді вони легкі. Так, свинець важчий за цинк та олово, втім, якщо кинути шматочок свинця у банку з рідкою ртуттю, він не потоне, а плаватиме на поверхні. Як у воді! Але, якщо порівнювати з водою, то підняти літрову пляшку ртуті непросто навіть дорослому, адже та важить майже 14 кілограмів.
Отож, металеві вироби, що мають однаковий розмір (об’єм), можуть мати різну вагу (масу). Чому так відбувається? Справа у щільності, яка здатна змінюватися залежно від нагрівання або охолодження матеріалу.
Попросіть дітей порахувати, у скільки разів одні метали важчі чи легші за інші (за допомогою балиці нижче). Аби дізнатися, скільки важить один кубічний метр металу, помножте вагу на кількість метрів або сантиметрів.
Метал Удільна вага г/см3
Ртуть Hg (Mercury) 13,595
Цинк Zn (Zinc) 7,13
Алюминий Al (Aluminium) 2,69808
Свинец Pb (Lead) 11,337
Олово Sn (Tin) 7,29
Медь Cu (Сopper) 8,96
Титан Ti (Titanium) 4,505
Никель Ni (Nickel) 8,91
Магний Mg (Magnesium) 1,74
Хром Cr (Chromium) 7,19
Серебро Ag (Argentum) 10,5
Железо Fe (Iron) 7,85
Золото Au (Aurum) 19,32
Платина Pt (Platina) 21,45
Осмій Os (Osmium) 22,61
Приховане значення фігур
Чому одні картини здаються ніжними та плавними, а інші навпаки різкими? Чимало залежить від геометрії. Чи звертали діти увагу, які фігури лежать в основі творів живопису?
Знаний український художник Казимир Малевич найбільш відомий завдяки своєму шедевру – чорному квадрату. Здається, що намалювати таку ж саму картину просто, втім, «квадрат» скоріше публічна заява, що підсумовує багаторічні пошуки митця.
Аби вивчити певний предмет, учені «розкладають» його на частини. Як не дивно, але і в мистецтві так само! Саме це і зробив Малевич, розклавши зображення на найпростіші форми – фігури. До речі, наприкінці 19 – початку 20 ст. подібні експерименти відбувалися і в інших художніх напрямах. Імпресіоністи розкладали зображення на кольори, пуантилісти – на крапки, футуристи вивчали рух та створили покадрове зображення ще до масової появи кінематографу.
Таким чином, усі ці художники-дослідники намагалися знайти мінімальну одиницю художнього твору. Казимир Малевич за точку відліку взяв форму, а логічним завершенням його пошуків став відомий «Квадрат».
Проаналізуйте кілька картин Малевича. Що художник виділив як основу? Передусім це форма і колір. Саме вони створюють наш настрій і примушують почуватися веселими чи сумними. Спробуйте намалювати картину у стилі супрематизму Малевича. Візьміть фотографію, відому картину, кадр із мультфільму і спростіть зображення до геометричних фігур.
Корисні матеріали для двадцять сьомого тижня навчання у 2 класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»:
Тема: Діагностична робота. Тема: «Числівник»
Авторка: Наталенко Віталія Миколаївна
Про матеріал: Узагальнення та систематизація знань з теми «Числівник». Завдання відповідають вимогам Нової української школи за програмою Савченко. Розробка дозволяє об'єктивно оцінити результати навчальної діяльності учнів.
Тема: Презентація. Малюнковий диктант
Авторка: Корженевич Тамара Яківна
Про матеріал: Презентація допоможе запам'ятати словникові слова і повторити тему «Слова, які відповідають на питання Хто? або Що?».
Тема: Презентація «Дієслово. Тренажер з LEGO»
Авторка: Нищета Любов Миколаївна
Про матеріал: Матеріал можна використовувати для узагальнення вивченого матеріалу про дієслово у 2 класі. В ігровій формі можна швидко перевірити рівень навичок учнів.
Тема: Посібник «Маніпуляція з предметами»
Авторка: Скубій Любов Сергіївна
Про матеріал: Добірка математичних вправ, заснованих на маніпуляції з побутовими речами та створенні ігрових ситуацій. Такий підхід підвищує інтерес до предмету, вносить різноманітність, емоційне забарвлення у навчальну роботу, розвиває кмітливість і спостережливість, знімає втому.
Тема: Гра з Lego «Котра година дня (ночі)?»
Авторка: Токар Олена Володимирівна
Про матеріал: гра зроблена у вигляді презентації, що складається з шести завдань. Діти повинні визначити – котру годину дня (ночі, ранку, вечора) показує годинник і підняти цеглинку з відповідним часом. Гра навчає швидко визначати час.
Тема: Діагностична робота «Додаємо і віднімаємо числа з переходом через розряд у межах 100»
Авторка: Сметанська Лариса Олександрівна
Про матеріал: Діагностична робота розроблена у відповідності до програми НУШ за підручником Скворцової, але підходить і до інших авторів. Складається зі завдань по темах: дія додавання, віднімання, порівняння, задачі на дві дії.
Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:
- Тижневий кейс №1: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №2: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №3: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №4: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №5: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №6: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №7: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №8: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №9: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №10: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №11: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №12: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №13: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №14: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- Тижневий кейс №15: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
- «З Новим роком та Різдвом!». 16 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Що насправді цінне?». 17 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Цінуймо те, що маємо». 18 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Зимуємо – не нудьгуємо». 19 тиждень 2 класу НУШ. Додаткові матеріали та рекомендації
- «Мої бажання та обов'язки». 20 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Як впливає реклама?». 21 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Бажання та дії». 22 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «У світі художніх образів». 23 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Новий погляд на звичні речі» 24 тиждень 2 класу НУШ. Додаткові матеріали та рекомендації
- «Кмітливість рятує!». 25 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Винаходи і винахідники». 26 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.