У буденному житті люди нерідко використовують маніпуляції, нестачу фактів, нашу довірливість і симпатії аби збити з пантелику задля досягнення власної мети. Як оминути ці підводні камені? Звісно – практикуватись у критичному мисленні!
А допоможе у цьому наша вправа, призначена для відточування навичок дискусії та критичного мислення учнями середньої та старшої школи.
Рольова гра «ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ»
Уявімо, що ви потрапили на прес-конференцію, де ряд посадовців представляють досягнення п’яти років власної каденції.
Дійові особи:
- Телеглядачі (громадяни) – кінцеві бенефіціари від праці чиновників. Мають контролювати останніх, потребують інформації, яку надають журналісти.
- Чиновники (президент, прем’єр-міністр, мер, комунальники) – звітують. Серед чиновників є один винуватець, наприклад – мер, який не займається ремонтом тепломереж. За нестачі фактів (незнання законів) глядачі можуть звинувачувати інших осіб – президента, прем’єр міністра, комунальників.
- Журналісти – доносять інформацію про подію до глядачів, намагаються викрити неправду.
- Свідки – (не обов’язково) викликаються журналістами для надання більш точних фактів.
- Модератор – передає мікрофон журналістам, слідкує за регламентом і виділеним на запитання часом.
Правила: прес-конференція триває від 10 до 20 хв. Час на запитання і відповіді обмежений. Один журналіст може поставити два чи більше запитання, якщо модератор надасть мікрофон.
Мета вправи: діти усвідомлюють власну відповідальність за контроль над владою, навчаються критично ставитися до отриманої інформації, розуміти роль журналістів як збирачів інформації та важливої ланки між чиновниками та народом. Вивчають роль та варіативність маніпуляцій, дізнаються про розподілення відповідальності між різними ешелонами влади.
Мета гри: знайти винуватця. Її принцип нагадує засідання суду, де місце присяжних займають глядачі, яких намагаються переконати сторона звинувачення (журналісти) та сторона захисту (чиновники).
Вигадайте будь-яку проблему. Наприклад – немає теплої води, у місті проривають труби, зникає опалення. Хто у цьому винен? Мета чиновників – виправдатися, мета журналістів – донести до глядачів вірну інформацію, позбутися маніпуляцій посадовців, розкрити необхідні факти.
Для цього обидві групи, як журналісти, так і чиновники, мають добре підготуватись (усуньте від процесу «глядачів»).
Навчіть чиновників прийомам виправдовування та перекладання вини на інших:
- недофінансування;
- не вистачає працівників, неякісні роботи;
- підкуп одного або кількох журналістів, які будуть ставити зручні запитання, хвалити, викривляти, фальсифікувати факти;
- переведення уваги на більш одіозну, шокуючу ситуацію з іншим політиком, що відволіче увагу від історії з проривом тепломереж;
- переведення розмови на власні досягнення;
- роботи тривають, варто просто почекати;
- продажні журналісти чинять наклеп на замовлення політичних опонентів;
- у вас хибна інформація;
- питання лежить поза межами моєї компетенції.
Навчіть журналістів ставити якісні запитання та уникати маніпуляцій:
- За законом саме ви відповідальні за це питання.
- Кошти з держбюджета надійшли у достатньому обсязі.
- Роботи тривають уже 2 місяці.
- Прориви тепломереж відбуваються не перший рік за вашої каденції.
- Не приписуйте на свій рахунок відкриття заводу, що почав будуватись при вашому попереднику.
- Викриття підкупу журналіста та ін.
- Запрошення свідків, експертів.
На початку гри озвучте проблему та запитайте «глядачів» – хто на їхню думку винуватий (президент, прем’єр-міністр, мер (міський голова), комунальники)? На якому етапі зникли гроші, спрямовані на полагодження тепломереж?
Повторіть запитання «хто винуватий» по завершенню гри – за якого чиновника громадяни проголосують повторно? Чи змінили діти думку, чи дійшли правильного висновку? Якщо ні, що цьому завадило? Які маніпуляції заплутали учнів, які факти журналістів переконали?
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.