Стан планети погіршується, люди розводять руками… Саме так виглядає екологічна ситуація, яка склалася у 21 столітті. Але ми не будемо розповідати про всі екологічні проблеми (про це ми говорили у минулій статті), а запропонуємо вам невідкладно вдягнути сучасні обладунки супергероїв – екосвідомість та розумне споживання, і рушати з нами рятувати Землю.
Хто, як не вчителі, взяли на себе всесвітньо важливу місію – навчати нові покоління? І хто, як не вони, можуть змінити екологічну ситуацію планети? А щоб наростити екологічні м’язи ваших учнів, пропонуємо вам нові екохвилинки!
Проблема сміття. Комплекс вправ
У минулій статті ми розібралися, що таке «проблема сміття», її причини та способи вирішення. Найголовніше – це мінімізувати споживання сміття, а те, що вже потрапило до вашого дому/школи – сортувати. Проте що далі? Нумо дізнаватися!
Поробка «Допомагаємо району»
На вулицях українських міст можна побачити роздільні сміттєві баки для різних видів сміття (пластик, папір, скло), які теоретично мають вивозити вторсировину на окремі заводи для перероблення. Але, згідно із журналістськими розслідуваннями, сміття з таких сортувальних баків так само вивозиться на загальні сміттєзвалища.
Утім, існують альтернативні сортувальні станції, які дійсно перероблюють сміття. Запропонуйте дітям провести міні-дослідження щодо сортувальних станцій у вашому регіоні, результатом якого стане чудове доповнення до шкільного куточка або пізнавальна поробка для району.
Що потрібно: інтернет, друкована карта регіону та наліпки для позначення вторсировини.
Додаткові матеріали: інтерактивні карти з місцями збору вторсировини: «Велика епоха» та «Recyclemap», мобільний додаток «Сортуй», наліпки для майбутньої мапи (за посиланням).
Що робити: роздрукуйте карту вашого регіону (міста, села, району тощо) та запропоновані наліпки. Заохотьте дітей здійснити пошукову роботу в інтернеті щодо сортувальних станцій їх регіону, скориставшися нашими додатковими матеріалами. Біля знайдених станцій зі збору вторсировини запропонуйте школярам наклеїти відповідні наліпки. Вправу можна виконувати як індивідуально, так і всім класом. А ще таку мапу можна використати як корисний путівник для жителів району, наклеївши її на інформаційний стенд поблизу будинку. Таким чином учні допоможуть поінформувати про наявні пункти збору вторсировини інших жителів.
Поробка: «Веселі смітнички»
Аби полегшити процес сортування та організувати приємний шкільний простір, запропонуйте учням зробити смітнички для роздільного збору вторсировини для класу або всієї школи. На допомогу прийдуть запропоновані у відео ідеї.
Забруднення водойм. Комплекс ігор
Запропонуйте школярам переглянути відео про відповідальне ставлення до водних ресурсів від проєкту «Кожна краплина має значення».
Вправа «Свідомі споживачі»
Розкажіть учням, що кожного дня ми використовуємо величезну кількість води, навіть не підозрюючи про це. Наш «водний слід» – це той обсяг води, який ми споживаємо, враховуючи витрати під час виробництва товарів та продуктів у нашому використанні. Пляшка води або ванні процедури – не єдині та навіть не найбільші наші витрати земного ресурсу. Оскільки саме «віртуальна вода» – та, про яку ми й не здогадуємося, витрачається на всіх стадіях виробництва будь-якого товару або послуги.
Запропонуйте дітям розрахувати щоденний водний слід продуктів їхнього харчування. Для цього потрібно пригадати звичний раціон харчування на день, а також підрахувати, скільки витрачається води на виробництво зазначених продуктів. Для більш точного підрахунку можна використовувати запропоновані матеріали з даними. Також варто зважати на те, що розрахунки у них – на кілограм їжі або літр рідини.
Приклад:
Сніданок: яєчня (з двох яєць) з беконом та кава
272 л + 72 л + 140 л = 484 лОбід: макарони з сиром та куркою, апельсиновий сік
127 л + 150 л + 195 л + 170 л = 642 лВечеря: гамбургер та салат, лимонад
2500 л + 121 л + 125 л = 2746 лПерекус: яблуко, тост з маслом, шоколадка, літр небутильованої води
68 л + 40 л + 55 л + 1700 л + 1л = 1865 лУсього за день ми витратили 5737л «віртуальної води», а це приблизно 51 ванна. І це тільки їжа!
У якості висновку запропонуйте дітям поміркувати, як вони можуть зменшити використання водного ресурсу планети. Розкажіть про основні шляхи:
- завжди доїдати свою їжу;
- намагатися не викидати їжуі: заморожувати, віддавати, готувати щось нове зі старих продуктів;
- зменшити кількість імпульсивних покупок;
- зменшити вживання м’яса, оскільки саме для його виробництва витрачається найбільша кількість води;
- за наявності вибору, обирати альтернативні продукти, для виробництва яких використовується менше води.
Наприклад, для виробництва чаю у пакетиках використовують більше води, аніж для листового чаю; цілий апельсин потребує 50 л води, а стакан апельсинового соку з супермаркету – 170 л; для виробництва літра води у пластиковій пляшці необхідно 5 літрів, а для води з джерела – ні.
Вправа «Планета починається з мене»
Повідомте дітям, що будь-які наші щоденні дії впливають на екологію. Люди звикли користуватися водою так, як їм зручно, не замислюючися про наслідки для планети. Запропонуйте дітям виконати цікаву вправу, яка вчить свідомому споживанню та допомагає набути нові, екологічні навички користування водними ресурсами. Ми підготували для вас таблицю із трьома стовпчиками, де дані з останніх двох перемішані та потребують систематизації. Дітлахи повинні поєднати лініями дію, наслідок та спосіб вирішення проблеми.
Завантажити матеріал для друку та розв’язання
Після вправи заохотьте школярів до дискусії. Ті способи вирішення екологічних проблем, які сподобалися учням, та які вони згодні застосовувати, запропонуйте виділити зеленим кольором. Роздрукована таблиця стане чудовим доповненням та нагадуванням для дітей.
Забруднення повітря. Комплекс досліджень
Запропоноване пізнавальне відео стане у нагоді перед початком виконання вправ з теми «Забруднення повітря».
Дослідження «Мій слід»
Розкажіть дітям, що у 2008 році вуглецевий слід людства сягнув 18,2 млрд МДА, або 2,7 МДА на душу населення, та перевищив біоємність Землі на 50%. Це означає, що нашій планеті знадобилося б півтора року, щоб відтворити природні ресурси, спожиті людством у 2008 році, і поглинути весь СО2, викинутий в атмосферу того року. Але, на жаль, у планети немає років «про запас».
Саме тому ми підготували для вас тест, який допоможе перевірити ваш вуглецевий слід та виявить, наскільки ви розбираєтеся в темі. На уроці ж англійської мови для старших школярів можна скористатися аналогом від міжнародної екологічної організації.
Пройти тест за посиланням.
Мініпроєкт «Шкільний ліс»
Рослини поглинають вуглекислий газ, проте ліси нашої планети нищівно знищуються та спалюються. Повідомте дітям, що якби всі знищені ліси існували, вони поглинали б більше 10% СО2 – саме стільки виробляє весь автотранспорт світу.
Запропонуйте дітям створити власний шкільний ліс – великий, гарний та, можливо, навіть трохи чарівний. Заохотьте школярів принести з дому одну рослину або її частину для пересадки. Разом з учнями домовтеся про проведення «еко-уроків», під час яких пересадіть рослини у вазони та облаштуйте шкільний ліс. Також цю ідею можна обговорити на батьківських зборах, а за допомогою батьків залучити до проєкту друзів, родичів та їх листових друзів. Створенням допоміжних предметів для лісу (різноманітні підвіски для квітів, полички та підставки) можна зайнятися на уроках трудового навчання.
Пропонуємо ще цікаві ідеї для облаштування шкільного простору:
І пам’ятайте, що деякі рослини виробляють більше кисню та ефективніше очищують повітря, ніж інші: хлорофітум, спатіфіллум, алое, драцена тощо. А у процесі створення мініпроєкту потрібно зважати, що «шкільний ліс» може виявитися звичайним «маленьким садочком», але його користь все одно – беззаперечна.
Супергероями не народжуються, а стають. І не обов’язково носити плащ та маску або літати, достатньо лише піклуватися про планету. Не на словах, а щоденними діями.
Корисні матеріали з Бібліотеки «На Урок»:
Тема: Презентація на тему: «Екологічне маркування товарів»
Авторка: Ковбаса Марія
Про матеріал: Пропонована розробка містить інформацію щодо маркування товарів, ціллю якого є розуміння можливості їх сортування, а згодом і вторинної переробки.
Тема: Екологічний проект: «Мислимо глобально – діємо локально»
Авторка: Цикало Ніна Василівна
Про матеріал: Авторка пропонує дії, що допоможуть покращати екологічну ситуацію місцевості.
Тема: Усний журнал «Вплив кімнатних рослин на здоров’я школярів»
Авторка: Пилипчинець Марія Василівна
Про матеріал: Матеріал містить інформацію щодо різних видів кімнатних рослин та їх позитивної дії на середовище.
Тема: Сценарій агітбригади «Зробимо Україну без сміття»
Авторка: Коваленко Людмила Віталіївна
Про матеріал: Авторка пропонує сценарій для проведення тематичного заходу, спрямованого на поширення знань про засміченість планети та способи вирішення проблеми.
Тема: Презентація «Друге життя паперу та пластику»
Автор: Федоренко Сергій Михайлович
Про матеріал: Пропонована презентація заохочує до роздільного сортування сміття, пояснює його важливість та навчає, як правильно діяти.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.