Географія дає базові знання про світ, асоціюється з пригодами, відкриттями та далекими подорожами. З іншого ж боку вона містить чимало однотипної інформації, яку не легко засвоїти дітям. Як запам’ятати назви та розташування країн, столиць чи регіонів за короткий час?
Аби полегшити завдання ми пропонуємо ряд прийомів, що допоможуть учням краще орієнтуватися на мапі світу.
Велике у малому
Аби полегшити дітям завдання з запам’ятовування країн, скористайтеся прийомом, до якого зверталися ще римські оратори під час вивчення текстів промов. Він полягає у тому, аби уявити розташування географічних об’єктів у межах кімнати чи школи. Який предмет найбільший? Книжкова шафа? Нехай це буде Євразія. Двері у холодний коридор – Антарктида, плакат і дошка – Південна й Північна Америки, Африка – вчительський стіл.
Предмети чи меблі можна співвіднести з країнами чи континентами як за розміром чи формою, так і подіями. Окремі учні або групи можуть асоціюватись з альянсами країн, а проміжки між партами – морями, протоками і океанами.
Викривлення площ у проекції Меркатора
Мапи – це завжди умовність
Як відомо, для відображення Земної поверхні на площині використовується картографічна проекція. Найпоширенішою є проекція Меркатора, втім, саме цей тип карт має сильні розбіжності масштабу на різних ділянках. Вона покликана найточніше відобразити земну сферу, але при цьому створює хибне уявлення про розмір деяких країн, надприродньо збільшуючи їх по мірі віддалення від екватору.
Саме завдяки викривленням на мапі Гренландія виглядає більшою за Австралію та навіть Південну Америку. Насправді ж за площею Гренландія втричі менша за Австралію та у вісім – за Південну Америку. Продемонструйте учням інтерактивну онлайн-мапу, за допомогою якої країни можна перенести до екватору або полюсу та дізнатися їх справжній розмір, або розмір з урахуванням викривлення. Ця вправа не лише допоможе учням запам’ятати деякі країни та їх розташування, але і змінить уявлення про світ.
Сатиричні мапи сучасності
У ХІХ-ХХ століттях чималою популярністю користувалися сатиричні мапи, де країни зображували у вигляді тварин, предметів або карикатур. Звісно, вони фіксують тодішні кордони, тож можуть бути використані радше на уроках історії, аніж географії. Утім, за цим принципом можна намалювати власну сатиричну мапу, що відповідає теперішнім реаліям, застосовуючи у якості асоціацій попзірок, страви та культурні продукти, що уособлюють ту чи іншу державу.
Віртуальна подорож
Запропонуйте учням здійснити віртуальну подорож до країн чи столиць, які дітям необхідно запам’ятати. Тим більше, що сьогодні за допомогою сервісу «Google Maps» можна подорожувати, не виходячи з класної кімнати.
Уявімо, що ви обрали Південну Корею – Сеул. Заходимо у Google Maps, перемикаємось у супутниковий режим, знаходимо жовтого чоловічка у нижньому куті екрану. Клікаємо, утримуючи клавішу миші. На мапі відкриється мережа синіх смужок – це маршрути, за якими вели зйомку працівники Google. Скиньте на смужки жовтого чоловічка – після чого ви опинитеся на обраній вулиці.
Звісно, працівники Гуглу відзняли далеко не всю поверхню планети. Утім, у великих містах, тим паче туристичних центрах, покриття є досить щільним, аби ви могли «прогулятися» вулицями та скласти власне враження про атмосферу міста.
Перемикання мапи у супутниковий режим.
Мапа у супутниковому режимі з сіткою вулиць.
Використовуйте мінікарту, аби швидко рухатися вулицями, а стрілку у горі для повернення у режим мапи.
Асоціативні пари для вивчення столиць
Можливо, ви знаєте про надскладну назву індіанського озера, що зветься Чаргоггагоггманчауггагоггчаубунагунгамаугг (Chargoggagoggmanchauggagoggchaubunagungamaugg). Ця назва складається з 45 літер! Не зважаючи на це, індіанці вимовляють її без проблем, адже розуміють смисл фрази, з якої воно складається: «Ти ловиш рибу на своїй стороні, я ловлю рибу на своїй, ніхто не ловить рибу посередині».
Отож, якщо знати історію та смисли, стає значно легше тримати у пам’яті навіть дуже складні речі. При вивченні столиць чи країн з екзотичними назвами допоможе кодування образами, що мають властивість запам’ятовуватися незрівнянно краще за абстрактну інформацію, якою є набір звуків чи літер.
Спробуємо закодувати назву Республіки Сурінам та її столиці – Парамарібо.
Виходить фраза: «Сурікати ведуть нам пару марабу».
Перу – Ліма. Перо, встромлене в лимон, або лама, у шерсті якої застрягло пір’я.
Португалія – Лісабон. Порт у Галлії (або вкритий галькою), по якому ходить лиса та їсть цукерки бон-бон.
Куба – Гавана. Пластикові кубики, що плавають у гавані.
Еквадор – Кіто. Кити, що пливуть екватором.
Заохочуйте дітей шукати власні асоціації та образи, лише так метод парних асоціацій стане дійсно ефективним.
Інтернет на користь
Сайт «Seterra Online» містить безліч вікторин та є ідеальним варіантом для закріплення знань. У списку мов оберіть українську, після чого з’явиться перелік ігор, серед яких можна обрати період, країну, або континент.
Школярі можуть проходити завдання на швидкість, бачити відсоток правильних відповідей, тренувати знання на мапах Європи, світу або більш складних, де позначені графства, міста, річки чи регіони в межах окремих держав.
Для тих, хто хоче поексперементувати у розмальовуванні мап, але не бажає роздруковувати їх чи купувати додаткові аркуші, рекомендується «Mapchart» Сайт дозволяє створювати власні підписи, коментарі та кольорове ділення на мапі країни чи світу.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.