Опрацьовуємо Інструктивно-методичні рекомендації МОН

Багатьом школярам важко зрозуміти суху мову цифр, формул, графіків і рівнянь, тому вони вважають математику одним із найскладніших навчальних предметів. Тож, навіть у мирний час, вчителям доводилось докладати не аби яких зусиль, щоб захопити школярів вивченням фундаментальної науки та налаштувати їх на успіх. А що вже й вказати про навчання в умовах воєнного стану! Проте, вчителі математики – це люди з неординарними професійними та особистісними якостями, які не бояться складнощів та впевнено рухаються до своєї мети. Аби допомогти педагогам опрацювати орієнтири для роботи у новому навчальному році, ми підготували огляд Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу і викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році.

5 клас НУШ

Математична освітня галузь 

У 2022/2023 навчальному році вивчення математики у 5 класі буде здійснюватися за новим Держстандартом та Типовою освітньою програмою, згідно з якою рекомендоване тижневе навчальне навантаження становить 5 годин. Заклад освіти має право визначити кількість навчальних годин на вивчення цього навчального предмета у межах заданого діапазону (від 4 годин до 6 годин на тиждень). 

Метою математичної освітньої галузі є розвиток особистості учня через формування математичної компетентності у взаємозв’язку з іншими ключовими компетентностями для успішної освітньої та подальшої професійної діяльності впродовж життя, що передбачає:

  • засвоєння системи знань, удосконалення вміння розв’язувати математичні та практичні задачі; 
  • розвиток логічного мислення та психічних властивостей особистості; 
  • розуміння можливостей застосування математики в особистому та суспільному житті. 

Міністерством освіти і науки України рекомендовано сім модельних навчальних програм «Математика. 5 – 6 класи» для закладів загальної середньої освіти, одну з яких має обрати школа та створити на її основі навчальну програму закладу освіти. 

Аби знайти оптимальні форми та методи взаємодії з п’ятикласниками, бажано познайомитися з освітніми програмами для початкової школи та методикою роботи конкретного вчителя початкових класів. 

Оцінювання результатів навчання учнів 5-х  класів НУШ

Оцінювання навчальних досягнень школярів має бути зорієнтованим на очікувані групи результатів навчання, передбачені навчальною програмою.  Згідно з наказом МОН від 01.04.2022 №289 основними видами оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів НУШ є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання. За рішенням педагогічної ради школа може визначити адаптаційний період, впродовж якого результати навчання учнів не оцінюються. 

Поточне та підсумкове оцінювання навчальних досягнень школярів має проводитись згідно з вимогами модельних навчальних програм із застосуванням таких основних форм та способів: 

  • усної (індивідуальне, групове та фронтальне опитування); 
  • письмової, у тому числі графічної (діагностичні, самостійні та контрольні роботи, тестування, організація роботи з текстами, діаграмами, таблицями, графіками, схемами тощо);
  • цифрової (тестування в електронному форматі); 
  • практичної (виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних проєктів тощо).

Серед основних видів оцінювання результатів навчання учнів особлива роль відводиться формувальному оцінюванню, яке має виконувати мотиваційно-стимулюючу функцію. Окрім рівневого або бального оцінювання, воно може проводитись у формі:

  • самооцінювання;
  • взаємооцінювання учнів;
  • оцінювання вчителем із використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо). 

Під час закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого доцільно поєднувати індивідуальні форми із фронтальною роботою класу. 

Тематичне оцінювання рекомендується здійснювати на основі поточного оцінювання з урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт (як правило, результати перевірки робочих зошитів не враховуються). 

Семестрове та підсумкове (річне) оцінювання результатів навчання здійснюють за 12-бальною шкалою. Їхня фіксація у Класному журналі проводиться в окремій колонці без зазначення дати. 

У рамках академічної свободи педагогічні працівники мають право обирати форму, зміст та способи оцінювання залежно від дидактичної мети. Але не можна перевантажувати школярів зайвими за обсягом домашніми завданнями, їх слід дозувати з урахуванням рівня підготовки учнів та їхніх індивідуальних і  вікових особливостей. 

6 – 11 класи 

Освітня галузь «Математика» 

У 2022/2023 навчальному році вивчення математики у 6-11 класах буде здійснюватися за:

Заклади освіти можуть використовувати лише ту навчальну літературу, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України і зазначена в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників.  Під час підготовки до уроків рекомендується використовувати періодичні фахові видання: «Математика в рідній школі», «Математика», «Математика в школах України», матеріали сайту PISA.

Варто нагадати, що для учнів 10-11 класів навчальна програма з математики складається з двох навчальних предметів («Алгебра і початки аналізу» та «Геометрія») і розрахована на 3 години на тиждень, зокрема:

  • у І семестрі 10 класу виділяється 2 години на геометрію та 1 година на алгебру і початки аналізу;
  • у ІІ семестрі навпаки – 1 година на геометрію та 2 години на алгебру і початки аналізу. 

Можливе виділення додаткових годин із варіативного складника навчального плану. Їхній розподіл між алгеброю і початками аналізу та геометрією залишається на розсуд вчителя – їх можна витрачати на систематизацію та повторення матеріалу на початку та в кінці року, збільшувати кількість годин на кожну із вказаних тем. Також вчитель має право змінювати порядок вивчення тем, якщо це не порушує логіку викладення навчального матеріалу. 

На початку 2022/2023 навчального року рекомендується організувати проведення діагностування рівня навчальних досягнень учнів за попередній навчальний рік та врахувати ці результати для планування подальшої роботи З цією метою варто передбачити збільшення навчального часу на узагальнення та закріплення навчального матеріалу за попередній навчальний рік у календарно-тематичному плануванні. 

Основними видами класних і домашніх письмових робіт з математики є: 

  • розв'язування задач і вправ; 
  • складання таблиць, схем тощо; 
  • виконання проєктів; 
  • самостійні та контрольні роботи. 

Шкільний курс математики спрямований на розвиток математичної компетентності та інших ключових компетентностей школярів. Тому слід приділяти більше уваги прикладній спрямованості математики та пропонувати школярам виконувати завдання для:

  • розвитку вміння бачити математику в реальному світі;
  • досягнення особистих (повсякденних, життєвих) цілей і потреб за допомогою вивчених формул і способів розв’язування математичних задач;
  • заохочення школярів пояснювати або обґрунтовувати власну думку, спираючись на результати виконаних розрахунків, доводити або спростувувати твердження на підставі отриманих результатів обчислень;
  • аналізу, розшифрування та пояснення представлених графіків і діаграм. 

Для розвитку вміння здобувачів освіти розв’язувати геометричні задачі варто більше уваги приділяти формуванню навичок:

  • будувати, досліджувати, інтерпретувати та оцінювати результати найпростіших математичних моделей реальних об’єктів, процесів і явищ; 
  • прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач;
  • використовувати математичні методи в життєвих ситуаціях. 

Також на уроках математики варто пропонувати школярам виконувати комплексні завдання, для розв'язання яких потрібно поєднувати алгебраїчні та геометричні знання й уміння, знаходити різні способи вирішення однієї проблеми. Досягненню таких цілей можуть сприяти уроки з міжпредметними зв’язками та інтегровані уроки. 

Залежно від видів письмових робіт виділяються зошити, які зберігаються в класі та зошити, що зберігаються в учнів (їх кількість та призначення визначається вчителем). Зошити, в яких виконуються класні та домашні роботи, перевіряються: 

  • у 6-х класах – не менше ніж один раз на два тижні; 
  • у 7 – 11 класах – не рідше один раз на місяць.

При перевірці зошитів оцінюється лише правильність записів, а почерк, охайність та форма запису не є предметом оцінювання. Оцінка за ведення зошитів виставляється у класний журнал і не враховується при тематичному оцінюванні.  Для контрольних робіт передбачаються окремі зошити чи аркуші, які зберігаються протягом навчального року в закладі загальної середньої освіти. 

Наприкінці кожної теми математичних курсів проводиться тематичне оцінювання, яке враховує всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. Під час планування потрібно передбачити їхній рівномірний розподіл протягом усього семестру, не допускаючи накопичення письмових (контрольних) робіт наприкінці навчального періоду. 

Семестрове оцінювання учнів 10-11-х здійснюється на підставі тематичного оцінювання окремо з кожного математичного курсу й виводиться як середнє арифметичне семестрових оцінок із округленням до цілого числа. Оцінка за семестр виставляється у Класному журналі на сторінці з Алгебри і початків аналізу в стовпчик із надписом «І семестр. Математика», «ІІ семестр. Математика» без зазначення дати. 

Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок з математики. У Класному журналі річна оцінка виставляється аналогічно семестровій. 

Бажаєте отримати корисні поради щодо організації роботи задля продуктивного навчального процесу від досвідчених освітніх експертів і вчителів-практиків? Долучайтеся до нашої Всеукраїнської інтернет-конференції «Дистанційне та змішане навчання в умовах війни», яка відбудеться 16-17 вересня 2022 року!  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter