Якось Василь Сухомлинський сказав: «Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку. Гра – це величезне світло, через яке в духовний світ дитини вливається життєдайний потік уявлень, понять про навколишній світ». Саме гейміфікація навчання допомагає педагогу задовольнити дитячу допитливість, залучити її до активного пізнання оточуючого світу, оволодіти способами пізнання, зв'язків між предметами та явищами. Як навчати дітей з ООП за допомогою гри? Розглянемо це питання на прикладі вивчення математики.
Про особливості розвитку математичних компетентностей у дітей з ООП розповіла Марія Унтіна у межах Інтернет-конференції «Професійний розвиток вчителів математики: ідеї та методики викладання». Лекторка – мама дівчинки з ООП. Вивчає ефективні методики розвитку та навчання дітей. Працює з дітьми з ООП з метою їх підготовки до подальшого навчання в умовах інклюзії. Докладає зусиль, щоб зробити інклюзію комфортною для всіх учасників освітнього процесу.
31 серпня 2020 року на сайті МОН опублікували лист «Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році». У листі наголошується на тому, що важливо забезпечити дітям з ООП обов'язкову присутність асистента вчителя на уроках мовно-літературної та математичної освітніх галузей. Окрім того, в листі йдеться про те, що вчителям потрібно визначити, які освітні галузі викликають в учня найбільші складнощі у виконанні освітньої програми та забезпечити присутність асистента вчителя на відповідних уроках.
Математика як розвага
У молодших класах НУШ допускає розважальну складову у навчанні, тоді як у середній та старшій школі програма ускладнюється, тож не передбачає гейміфікацію. Важливим є те, що у дитини з ООП може бути сформована недостатня мотивація до навчання, що може заважати сприйняттю матеріалу, який немає гри як елементу навчання. Як бути вчителям? Лекторка запропонувала добірку ідей, які допоможуть підтримувати зацікавленість дітей у вивченні математики у будь-якому класі:
1. У молодших класах учитель може використовувати для занять кубики, навчальну гру для вивчення таблиці множення, навчальні лінійки, соробан (рахунок подумки) тощо.
2. У середніх класах лекторка радить учителям включати в роботу фініки: додавати до кожного слова фініки (розв'язуючи нерівності, просіть порівняти, що більше, 632 фініки чи 753 фініки). Так дитина краще концентруватиметься на виконанні завдань.
Якщо це не допомогло включитися в роботу, варто відвести дитину до ресурсної кімнати та зайняти чимось умовно корисним (наприклад, математичні ігри). У ресурсній кімнаті дитині може допомагати асистент учителя. Коли й це не покращило ситуацію, то варто зателефонувати батькам дитини, бо така поведінка може свідчити про хворобу чи погане самопочуття.
3. Дітям з ООП вивчати математику допоможе методика Нумікон.
Лекторка наголосила на тому, що учнів з ООП потрібно підтримувати. Варіанти підтримки:
- похвала;
- що далі? ...і? ...а тепер?;
- «я тобі допоможу»;
- ти будеш робити це, а я – це.
На що вчителям варто звернути увагу?
- Дітям з ООП потрібно більше часу на виконання завдань.
- Якщо дитина каже «не знаю», а батьки наполягають, що знає або вміє щось, то варто шукати шляхи порозуміння з учнем.
- Якщо дитина з ООП не розмовляє, а пише чи показує відповідь, то таку відповідь теж варто зараховувати.
- Ставте дітям з ООП оцінки (хоч і неофіційно). Обговоріть із батьками учнів формат оцінювання, адже так вони знатимуть, на що у навчанні дитини варто звернути увагу.
Хочете дізнатися більше про методики та ігри для розвитку математичних здібностей у дітей з ООП? Радимо переглянути виступ!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.