Цікаві ідеї для організації самостійної роботи учнів

Самостійна робота школярів вважається однією з проблемних складових навчального процесу. Адже для деяких учнів виконання певного завдання може бути простим і не вимагати значних зусиль, а для інших – занадто складним. Чи може самостійна робота розкривати реальний потенціал учнів і формувати у них позитивну мотивацію до навчання? Про це і поговоримо! 

Під час підготовки завдань для самостійної роботи школярів варто наповнити її різноманітним змістом, який об'єднує декілька видів діяльності. Аби результат самостійної роботи не лише демонстрував рівень навчальних досягнень учнів, а й налаштовував їх на успіх, вона має бути:

  1. Цікавою. Запитання, яке «не дає спокою», бо хочеться знайти на нього відповідь, є потужним інструментом для підвищення мотивації школярів. Діти за своєю природою допитливі, тож завдання мають розвивати їхню уяву й бути пов'язані з реальним життям.
  2. Дозованою. «Золота середина» у кількості та складності завдань є однією з головних умов ефективної самостійної роботи. Адже велика кількість завдань-головоломок може призвести до того, що більшість учнів втратить упевненість у власних силах й загубить інтерес до цієї навчальної дисципліни. А занадто легкі завдання неодмінно спровокують відчуття розслабленості школярів та здаватимуться їм нормою.
  3. Різнорівневою. Звісно, в кожному класі є відмінники та учні, які не надто активно працюють на уроці. Завдання різного рівня складності дозволять кожному школяру виконати вправу, зважаючи на свої реальні можливості, а гарна оцінка надихне їх на нові звершення. 
  4. Мати зворотний зв'язок. Якщо самостійна робота оцінюється лише оцінкою в зошиті,  школярі ніколи не дізнаються, чи зробили вони крок вперед у навчанні. Тому варто знаходити можливість особисто обговорювати результати з кожним учнем. 

А щоб привернути увагу школярів із першої хвилини самостійної роботи, можна, скажімо, запропонувати їм відгадати, що саме вони будуть робити. Наприклад: 

  • Запишіть на дошці слова з пропущеними літерами, які визначають вид самостійної роботи (наприклад: зоши.., ..права, ст..л, під..учник). Запропонуйте школярам скласти слово з пропущених літер («твір») та визначити мету самостійної роботи.
  • Напишіть на дошці цифри, що відповідають номерам літер в абетці. Із отриманих літер учні мають зібрати слово та визначити домашнє завдання (наприклад: 21, 7, 25, 7, 21, 1, 23 – реферат).
  • Запропонуйте школярам розв'язати математичний приклад (скажімо, (28+68)-12*2). Результатом суми буде номер сторінки підручника, на якій знаходиться завдання, а значення всього висловлювання відповідатиме номеру завдання.

Ідеї для самостійної роботи

Гармонійне поєднання традиційних та оригінальних способів перевірки знань учнів урізноманітнює навчальну діяльність та заохочує школярів до нових перемог. Ось декілька нестандартних ідей, які допоможуть провести самостійну роботу, яка надовго запам'ятається учням!

Ексклюзивна новина

Пошук й аналіз суспільно важливої та актуальної інформації з певної сфери життя може бути досить оригінальним завданням для самостійної роботи. Крім досягнення навчальної мети, така діяльність сприяє розвитку критичного мислення та медіаграмотності учнів. Як організувати самостійну роботу за допомогою новин? Варіантів може бути багато! Наприклад, можна попросити школярів підготувати коротке повідомлення про новації в певній освітній галузі. Або придумати ексклюзивне інтерв'ю з героєм сенсаційної події чи створити тест на визначення фейкової інформації. Але у цій роботі учні мають дотримуватися головного правила написання новин: повідомлення має бути коротким і надавати відповіді на 6 основних запитань: «Хто?», «Що?», «Де?», «Коли?», «Чому?», «Яким чином?». Нехай ваші учні спробують та відчують себе справжніми журналістами!

Напиши собі листа

Епістолярний жанр сприяє вдосконаленню комунікативних навичок та культури мовлення школярів, активізує їхні інтелектуальні здібності та формує естетичне «відчуття» слова. І цей вид роботи стане у пригоді  не тільки на уроках мови! Він є універсальним, його можна адаптувати для будь-якої шкільної дисципліни! Наприклад, на уроках історії запропонуйте учням написати листа собі «від себе» (з минулого), на уроках географії – собі-мандрівнику, на уроках літератури – собі-головному персонажу твору тощо. 

Перегляд та аналіз відео

Відеоконтент є найпопулярнішим та найдієвішим інструментом передачі інформації сучасними школярами. Тож чому б не використати його для досягнення навчальних цілей? Запропонуйте учням знайти та переглянути будь-яке відео, кінофільм, мультфільм, телепередачу, що безпосередньо має відношення до теми, що вивчається. Попросіть їх обґрунтувати свій вибір та виконати одне із запропонованих завдань:

  • описати епізод відео (в усному чи письмовому вигляді);
  • написати відгук або рецензію;
  • зробити критичний розбір персонажа чи події;
  • підготувати запитання щодо певної проблеми ведучому чи запрошеним гостям популярної телепередачі.

Проєкт на вибір

Проєктна діяльність – це чудова альтернатива традиційній самостійній роботі та дієвий інструмент для активізації навчально-пізнавальної діяльності школярів. Замість звичних вправ для перевірки рівня знань запропонуйте школярам виконати проєкт на тему, що вивчається, та повідомте їм критерії оцінювання результатів. Упродовж визначеного періоду вони мають самостійно добирати та систематизувати матеріал, шукати додаткову інформацію та визначати практичні приклади застосування. А результатом їхньої роботи може бути презентація за зразком головного меню сайту чи створення лепбука.

Знайди помилку

Цей прийом можна застосовувати для будь-якої форми організації роботи на уроці (індивідуальна, групова чи робота у парах) та в будь-якому форматі навчання. Запропонуйте школярам підготувати певний текст із помилками та надати його для перевірки однокласнику (або іншій команді). Переможців має бути двоє – той, хто найнадійніше «заховає» помилки, і той, хто найшвидше їх відшукає. 

Кольорова оцінка

Під час виконання письмової самостійної роботи запропонуйте учням підкреслювати поля кольоровими олівцями. Кожен колір демонструє різні дії вчителя та школярів, зокрема: 

  • червоний – вчитель виправляє помилки;
  • зелений – вчитель підкреслює помилки, а учень їх виправляє самостійно; 
  • синій – вчитель вказує кількість помилок, а школяр їх знаходить та виправляє.

Запитання автору 

Запропонуйте школярам самостійно опрацювати новий матеріал за допомогою навчальної літератури та підготувати запитання до автора підручника або до визначної особистості. Наприклад, на уроках хімії можна адресувати запитання Менделєєву,  на уроках геометрії – Піфагору, а на літературі – Шевченку. На уроці один учень (або група школярів) має зачитати запитання, а інші діти будуть у ролі автора та шукають відповідь у підручнику чи озвучують припущення. Цей прийом навчає дітей аналізувати, порівнювати, захищати власну думку та поважати точку зору інших людей. 

Згадай

Цей досить цікавий прийом стане у пригоді під час самостійної роботи чи перевірки домашнього завдання. Підготуйте аркуш паперу, на якому посередині має бути написана частина тексту (середина формули, правила, вірша тощо). Дайте школярам завдання –  розпочати та закінчити текст (написати вгорі та знизу інформацію, що не вистачає, або висловити її усно).  

Насправді самостійна робота здатна неабияк урізноманітнити освітній процес та мотивувати учнів до навчання! Пробуйте різні варіанти, аналізуйте, що працює, а що ні, адаптуйте, створюйте власні формати роботи та отримуйте задоволення разом із учнями! А якщо бажаєте дізнатися, як успішно подолати перепони, що заважають школярам вчитися, та як спростити процес навчання загалом, беріть участь у вебінарі Тетяни Бондар «Як навчати(ся) без стресу: підходи та інструменти». 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter