Можна говорити про різні системи освіти – фінську, естонську, або країн Азії, які згідно з дослідженням PISA, показують високі результати. Не дивлячися на певні відмінності та національні традиції, всі вони приділяють надвисоку увагу вдосконаленню навичок викладача, де велике значення мають професійні стандарти. Які з цих стандартів прийняті в Україні, розповів Іван Юрійчук – гість і лектор інтернет-конференції «Підвищення кваліфікації вчителів: через самоосвіту до професійного зростання».
Що ми вже маємо і до чого прямуємо?
На сьогодні в Україні затверджений лише один стандарт – учителя початкової школи. Саме тому сертифікація фокусується на цій категорії викладачів. Утім, існують проєкти стандарту вчителя базової школи, а з часом, імовірно, буде розроблено один спільний професійний стандарт.
Професійні стандарти для педагогів – це опис «якісного» вчителя. Вони сприяють професіоналізації вчителювання, підвищують статус професії і формулюють елементи якісного, ефективного викладання у школах ХХІ століття. Спираючися на стандарт, учителі можуть планувати траєкторію власного розвитку, адже добре розуміють, на яких якостях і навичках варто робити акцент у процесі самоосвіти.
Навіщо сертифікація і хто може брати участь?
Професійний стандарт є основою методики оцінювання професійних компетентностей вчителів – сертифікації.
Основними засадами сертифікації є:
- Добровільність. Жодного примусу. Реєструються до проходження лише ті, хто має відповідну мотивацію.
- Роботу вчителів оцінюють освітяни. У якості експертів виступають викладачі, що минулого року успішно пройшли сертифікацію.
- Непроходження сертифікації не передбачає негативних наслідків. Мета сертифікації – виявити тих, хто володіє всіма компетентностями на вищому рівні. Не варто очікувати, що охочих буде багато.
- 20% надбавка до зарплати для вчителя, який успішно пройшов сертифікацію. Проходження сертифікації повинне мати позитивні стимули. Надбавка виплачується протягом дії сертифікату про проходження сертифікації (3 роки).
У 2020 році квота на участь у сертифікації була надана для 2000 вчителів початкових класів. Зареєстровано 1591 учасників. Незалежне тестування (1-й етап) пройшли – 1045. Експертне оцінювання (2-й етап) – 1040. У 2021 році. квоту учасників визначить МОН.
Етапи сертифікації.
Сертифікація складається з трьох етапів: незалежне тестування (проводить УЦОЯО), самооцінювання (здійснюють учасники сертифікації) та вивчення практичного досвіду роботи (залучається не менше 2-х освітніх експертів для оцінки одного учасника). Через введення карантину у 2020 році третій етап сертифікації, що має відбуватись на робочому місці викладача, було замінено на дистанційний варіант – розв’язання педагогічних ситуацій.
Якщо ви бажаєте докладніше дізнатися про етапи сертифікації та завдання, перегляньте виступ:
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.