24 вересня о 18:00Вебінар: Використання елементів проєктної діяльності в умовах змішаного навчання
Про суть та практичне використання методу «Кубик Блума».

«Кубик Блума» – один із популярних практичних прийомів, що розвиває критичне мислення дітей. Розробив цей чудо-метод американський учений та психолог-педагог, автор унікальної системи алгоритмів педагогічної діяльності «Таксономія навчальних цілей» Бенджамін Блум. Він вважав, що школа має навчити дитину вирішувати проблеми, з якими доведеться стикатися у житті.

Користь методу Блума

Бенджамін Блум об'єднав основні освіті цілі у кілька груп:

  • закріплення та аналіз отриманих знань;
  • емоційний відгук учнів на здобуті знання;
  • використання здобутих знань на практиці. 

Цей метод навчає учнів вирішувати проблемні питання самостійно, спираючися на вже здобуті знання і вміння, а також використовуючи досвід, спостережливість, логіку і творче мислення. 

Правила використання «Кубика Блума»

  1. Учителю знадобиться паперовий куб (ще краще, якщо його зробити із цупкого картону), на гранях якого написано: назви, чому, поясни, запропонуй, подумай, поділись. 

    Розгортки «Кубика Блума» від освітнього проєкту «На Урок»:Завантажити зображення у високій якості
    Завантажити зображення у високій якості

  2. Педагог формулює тему і добирає до кожного слова на кубику коло питань, що дозволить дітям повторити і закріпити вивчений матеріал.
  3. Учитель підкидає кубик. Та грань, що випала, вказує на тип запитання, яке слід поставити учням (тобто запитання вчителя має починатися зі слова на грані). Альтернативний варіант – запитання формулюють самі учні, а потім ставлять їх класу. 
  4. Учень/учениця відповідає на запитання. Якщо відповідь неповна, то однокласники можуть доповнити її та скоригувати неточності.

Примітка. Кожного разу, коли ви кидаєте кубик, ви залучаєте до обговорення більшу кількість дітей. Що це дає? Це підвищує ефективність заняття та розуміння теми, чи допоможе вчителю виявити прогалини у знаннях учнів. Крім того, цей метод навчає дітей аналізувати та інтерпретувати інформацію, будувати гіпотези і відстоювати власну точку зору. 

Коротко про типи запитань «Кубика Блума»

Назви! Запитання, спрямовані на відтворення знань: учень називає предмет, явище, термін тощо. 

Приклади. Назви географічні об'єкти, поблизу яких відбулася битва [офіційна назва]. Назви асоціацію, яку викликає [назва предмету чи явища]. Назви компоненти дії додавання. Назви головних героїв роману «Тигролови» Івана Багряного. 

Чому? Запитання для формулювання причинно-наслідкових зв'язків: учень має описати процеси, що відбуваються з певним предметом чи явищем. Це відкрите запитання, що розвиває аналітичне мислення дитини. 

Приклади. Чому Володимира Великого прозвали саме Великим? Чому математику називають «царицею» наук? Чому вимерли динозаври? Чому критики назвали [назва твору] психологічним романом? 

Поясни! Запитання для уточнення, що допомагають дітям сфокусуватися на різних сторонах обговорюваної теми. Зазвичай ці питання починаються зі фраз на кшталт «поясни свою точку зору...», «ти справді вважаєш, що...» або «ти впевнений, що...».

Приклади. Ти впевнений, що у всіх випадках після букви «м» перед «я» пишеться апостроф? Поясни цінність [назва відкриття] для людства. Поясни роль м'якого знака у словах. Поясни значення кисню у житті людини.

Запропонуй! Учень пропонує свої ідеї/варіанти того, як можна використати ті чи інші знання на практиці, або шукає шляхи вирішення конкретних ситуацій. 

Приклади. Запропонуй свої варіанти використання таблиці множення. Запропонуй, де можуть знадобитися знання з граматики [назва мови]? Де та як знадобиться таблиця Д. Менделєєва? Запропонуй, де та як можна застосовувати знання із теорії ймовірності? 

Придумай! Це творчі запитання, що містять елемент припущення та вигадки. Діти розвивають стратегічне мислення (що буде, якщо…, придумай, як...). 

Приклади. Придумай, який вигляд матиме планета, якщо з неї зникнуть усі джерела прісної води? Придумай, як зміниться світ, якщо науковці винайдуть формулу безсмертя? Придумай свій варіант закінчення драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня». Придумай, як би використовувався [назва закону] у наш час?

Поділись! Запитання для аналізу та оцінки фактів/отриманої інформації. Кожне із запитань обов'язково має апелювати до емоцій дитини. Альтернативні варіанти запитань: що ти відчуваєш, коли…, чому ти обрав… 

Приклади. Які емоції у тебе викликає музика Бетховена? Поділися, чому зі всіх віршів Івана Франка ти обрав для вивчення саме цей? Поділися своїми враженнями від [назва твору]. 

Формулювання запитань для молодших школярів методисти радять спростити:

  • Опиши. Форму, колір, назви на ім'я тощо. 
  • Порівняй. Дитина порівнює предмети та явища з подібними, а потім вказує на подібності та відмінності.  
  • Проаналізуй. Учень чи учениця може проаналізувати, наприклад, значення епітетів і метафор у вірші. 
  • Застосуй. Наприклад, учні наводять можливі варіанти використання води у різних станах (рідкому, твердому і газоподібному).
  • Оціни. Дитина вказує на переваги і недоліки предмета/явища. 
  • Асоціації. Молодші школярі розповідають, із чим у них асоціюється предмет чи явище. 

Добірка корисних матеріалів із Бібліотеки для вчителів про метод «Кубик Блума»:

Тема: «Презентація про кубик Блума»
Автор: Матоніна Раїса
Про матеріал: Ця розробка допоможе вчителеві зробити заняття цікавим та ефективним. У презентації розглянуто принцип використання «Кубика Блума» для розвитку критичного мислення.


Тема: «Прийом розвитку критичного мислення «Кубик Блума» та як його використати на уроці»
Автор: Ларіна Тетяна
Про матеріал: Авторська розробка про прийом «Кубик Блума», який дозволяє формулювати запитання різного характеру. Дитині пропонують не готове знання, а проблему. А вона, використовуючи свій досвід і знання, повинна знайти шляхи вирішення цієї проблеми.


Тема: Дидактична збірка «Використання навчального прийому «Кубик Блума» в початковій школі»
Автор: Муращенко Вікторія
Про матеріал: У цій розробці наведені приклади застосування навчального прийому «Кубик Блума» для розвитку критичного та креативного мислення учнів початкової школи. Кубування сприяє перевірці рівня опанування учнями навчального матеріалу.


Тема: «Методика використання кубика Блума»
Автор: Білик Анна
Про матеріал: Авторська розробка про використання прийому «Кубик Блума», за допомогою якого можна швидко та цікаво перевірити і закріпити вивчений матеріал.


Тема: Доповідь «Кубик Блума»
Автор: Коваленко Наталія
Про матеріал: Педагогиня у своїй розробці додала біографічні відомості про Бенджаміна Блума, автора методу «Кубик Блума», а також варіанти практичного використання прийому на уроках.


Тема: «Кубик Блума. Роль інформації в житті людини»
Автор: Князевич Оксана
Про матеріал: Авторська розробка про «Кубик Блума», який зробить урок не тільки цікавим і успішним, а й надасть можливість учителю перевірити, узагальнити та систематизувати знання учнів із вивченої теми.


Тема: «Кубик Блума – прийом технології критичного мислення»
Автор: Тесленко Алла
Про матеріал: Ця розробка про «Кубик Блума» – прийом для розвитку критичного мислення учнів: суть та варіанти використання на заняттях.

Ми впевнені, що вам також є чим поділитися з колегами! Тож додавайте матеріали до нашої Бібліотеки! І обов'язково підписуйтеся на наш канал у Telegram, ви будете у курсі всіх новин! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter