Повітряні тривоги – стрес як для дорослих, так і для дітей, а необхідність спускатися в укриття ні в кого не викликає захоплення. Стосується це і школярів, які у такій стресовій ситуації опиняються не поруч із рідними, а разом із однокласниками та вчителями. Чи можна зробити час, проведений у сховищі, менш стресовим?
Перше і найважливіше – спочатку подбайте про свій емоційний стан та заспокойтеся самі. Діти, навіть наймолодші, дуже добре зчитують настрій дорослих, тож якщо вони побачать знервованого вчителя, то точно теж неабияк стривожаться. Адже якщо злякався дорослий, то все точно пішло найгіршим шляхом – логічно ж? Тож якщо педагог не може впоратися із власним емоційним станом, то навряд йому вдасться подбати про дитей.
Про те, як швидко опанувати себе та підтримувати ресурсний стан, ви можете прочитати в наших матеріалах:
- Саморегуляція психоемоційного стану: дієві прийоми
- 10 порад, які допоможуть зберегти холодний розум
- 5 порад для підвищення емоційної стійкості вчителів
- Перша психологічна допомога дітям: основні підходи та принципи
Що потрібно для того, аби дітям було спокійніше?
1. Проговоріть план дій. Усі учні мають чітко знати, що, коли та чому вони роблять. Розуміння того, що відбувається, дійсно може допомогти засопокоїтися. Звісно, що молодші учні, то простішим має бути пояснення.
2. Стежте за самопочуттям дітей. Під час повітряних тривог можуть бути «прильоти», відповідно, школярі чутимуть вибухи. Тож дуже важливо бути поруч і підтримати їх, сказати щось, що підбадьорить, наприклад, «Ви молодці, добре тримаєтеся», «Ми всі тут разом, ми в надійному місці» тощо.
3. Опануйте техніки психологічної допомоги. Всі ми реагуємо на стрес по-різному, в когось взагалі може статися панічна атака. Вчителям важливо розуміти це та опанувати прості прийоми першої психологічної допомоги при подібних станах, а також подбати про наявність в укритті іграшок-антистрес.
Ігри, в які можна грати в укритті
Якщо ви бачите, що учні знервовані, важливо не допустити загальної паніки, із якою впоратися буде набагато складніше. Тож вам стануть у пригоді вправи, що допоможуть розважитися та бодай трохи відволіктися від ситуації.
Асоціації
Гра покликана відволікти дітей від буденності, розвивати уяву та стимулювати фантазію. Розпочинає гру вчитель: назвіть будь-яке слово та запропонуйте одному з учнів швидко сказати, з чим воно в нього асоціюється (важлива умова – називати те, що відразу спадає на думку) та коротко спробувати пояснити, чому асоціація саме така. Потім цей учень називає нове слово і передає естафету комусь із однокласників.
Що це?
Ще одна чудова гра для розвитку фантазії й нестандартного мислення. Починає гру вчитель: візьміть тенісний мʼячик (або інший невеличкий предмет) та запропонуйте дітям уявити, що це не мʼячик, а, наприклад, гаряча картопля. А що б ви зробили, якби вам до рук потрапила така картопля? Саме так поводимося і зі мʼячиком. Отже назвавши умову, вчитель передає м’яч дитині поруч, а вона – наступній. Коли всі повзаємодіють із предметом, вигадайте нову умову.
Покажи слово
Весела гра, що розвиває увагу та дозволяє непогано прокачати акторську майстерність. Грати максимально просто: необхідно за допомогою пантоміми показати певне слово, яке інші діти мають відгадати. Аби було простіше, доберіть кілька дійсно цікавих для такої демонстрації слів заздалегідь. А щоб діти не соромилися, почніть перші.
Який я?
Вправа, що допоможе дітям заспокоїтися, а вам – зрозуміти їхній психоемоційний стан. Роздайте дітям аркуші та олівці, а потім запропонуйте учням проасоціювати себе з чимось із запропонованих категорій: предмети, рідини, метали, матеріали, погодні явища тощо. А тепер школярі мають спробувати намалювати цю асоціацію. Наприклад, якщо ти рідина, то яка саме? Якщо ти іграшковий ведмедик, то який?
Так не буває
Вправа для розвитку креативного мислення, яка точно сподобається учням. Наведіть якусь нереальну умову (ситуацію), а потім попросіть намалювати її. Наприклад, як би поводив себе равлик на марафоні? Який характер може мати хомʼячок в обладунках? Що робитиме прозорий тигр у магазині одягу?
Бажаєте отримати більше прикладів цікавих ігор, в які можна грати в укритті, зокрема і з дітьми з ООП? Тоді чекаємо вас 17 листопада о 18:00 на вебінарі Жанни Домбровської «Рухові активності для дітей із ООП, які можна реалізувати під час перебування в укритті». Розглянемо рухові ігри та вправи, що допоможуть дітям заспокоїтися, відволіктися та навіть закріпіти пройдений на уроках матеріал.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.