Вправи для усунення комунікативного бар'єра між учнями.

Дистанційка чи традиційне навчання? А може змішане? Що буде? Але як би там не було, варто потурбуватися про створення позитивної атмосфери у класі. Що допоможе учням відновити/не втратити дружні взаємини? А як запобігти зародженню конкуренції? Ми радимо вам скористатися вправами-криголамами (icebreaker). Мета цих активностей – усунути комунікативний бар'єр і створити атмосферу довіри, оцінити емоційний стан учнів і, за необхідністю, скоригувати його.

Освітяни часто використовують прийоми-криголами у перші місяці навчання, щоби учні почувалися у класі комфортно. Витратьте на проведення цих вправ 5–15 хвилин (під час уроку чи на виховних годинах) і результат не змусить себе чекати! 

Вправи-криголами для проведення у класі

1. Театр масок

Мета: розслабити м'язи обличчя, зняти м'язову напругу та втому.
Час: 5 хвилин.
Вік учасників: 5–7 років.
Хід вправи:

  1. Школярі сидять за партами. Скажіть учням: «Діти, зараз ми з вами відвідаємо театр масок. Ви всі будете артистами, а я – фотографом. Я пропонуватиму вам показати різних героїв за допомогою лише виразу обличчя. Наприклад, покажіть, як виглядає зла Баба Яга». Приклади героїв: Ворона, яка тримає у дзьобі сир; бабуся із казки «Червона шапочка», яка дізналася, що спілкується з Вовком; Лисиця, яка хитро посміхається, щоби сподобатися Колобку тощо.
  2. Діти за допомогою міміки та жестів показують названого героя. АЛЕ: попередьте учнів, що сміятися можна лише після того, як кадр буде відзнято.
  3. Фотографуйте кожен образ, який показують школярі, а потім похваліть клас за старання.

2. Пошук подібностей

Мета: Покращення взаємин у класі шляхом пошуку схожих рис в учнів.
Час: 10–15 хвилин.
Вік учасників: 6–16 років.
Хід вправи: 

  1. Учитель об'єднує учнів у 4–5 команд. Для цього можна на маленьких картках написати цифри (номери команд) і перевернути їх: діти навмання витягнуть картку з певною цифрою та дізнаються, хто в яку команду потрапить. 
  2. Кожна команда має за 10 хвилин на аркуші записати, чим схожі між собою її учасники (наприклад, колір очей, довжина волосся, улюблений фрукт тощо).
  3. Виграє та група дітей, яка змогла знайти найбільше подібностей.

3. Дзеркало і мавпочка

Мета: Розвинути в дітей емоційну грамотність: здатність розпізнавати емоції співрозмовника.
Час: 8–10 хвилин.
Вік учасників: 6–12 років.
Хід вправи: 

  1. Учні об'єднуються по двоє. Один із учасників – «дзеркало», інший – «мавпочка». 
  2. «Мавпочка», опинившися перед «дзеркалом», за допомогою міміки та жестів показує пантоміму. 
  3. «Дзеркало» якомога точніше відтворює всі рухи «мавпочки».
  4. Через 3–4 хвилини діти міняються ролями.

4. Анонімне інтерв'ю

Мета: познайомити учнів; допомогти дітям краще зрозуміти одне одного.
Час: 15–20 хвилин.
Вік учасників: 6–16 років.
Хід вправи:

  1. Учасники пишуть на аркушах запитання, які хотіли б поставити одне одному.
  2. Учитель збирає листочки та змішує їх в одній коробці.
  3. Учні по черзі навмання витягують із коробки по одному аркушу та відповідають на запитання. 

5. Знайди учня/ученицю, який/яка...

Мета: допомогти школярам краще взнати одне одного; познайомити однокласників.
Час: 15–20 хвилин.
Вік учасників: 6–10 років.
Хід вправи: 

  1. Створіть невелику таблицю з імовірними вподобаннями/хобі учнів та роздайте роздруківки дітям.
    Приклад таблиці: 

Завантажити таблицю №1 у високій якості.
Завантажити таблицю №2 у високій якості

             2. Учні протягом 5–7 хвилин ходять класом та спілкуються з однокласниками, щоби записати у таблиці хобі та імена.
             3. Учні повертаються до свого робочого місця. Запитання для дискусії у класі:

  • Наскільки легко/складно було заповнювати таблицю?
  • Які запитання допомагали розкрити співрозмовника?
  • Що нового ви дізналися про своїх однокласників?

6. Рюкзак «Усе про мене»

Мета: познайомити учнів одне з одним.
Час: 45 хвилин (підходить для проведення під час виховної години).
Вік учасників: 5–7 років.
Хід вправи: 

  1. Запропонуйте учням власноруч створити рюкзак або прикрасити маленький файл аплікацією.
    Приклад рюкзака:

  2. Зверху рюкзака/файлу потрібно написати «Усе про мене».
  3. Учні пишуть на аркушах коротку інформацію, яка бодай трохи розкриє їхню особистість. Наприклад, можна розказати про улюблений колір, книги, фільми чи музику, про речі, які полюбляє/не любить робити учень, про хобі тощо.
  4. Діти кладуть аркуш у рюкзак/файл і додають туди роздруковані фото з дитсадка, подорожей, виступів тощо.
  5. Презентація робіт: невеличка розповідь учнів про себе (з використанням речей, які вони поклали в рюкзак).

Вправи-криголами для онлайн-занять

1. Дві істини та одна неправда

Мета: познайомити учнів; дати дітям можливість більше дізнатися про одне одного.
Час: 10 хвилин.
Вік учасників: 6–16 років.
Хід вправи: 

  1. Учасники підключаються у Zoom-конференцію.
  2. Кожен учень записує на аркуші два правдиві та один неправдивий факт про себе.
  3. Учні по черзі зачитують факти, а клас має відгадати, який із них неправдивий. 

Примітка. Заздалегідь домовтеся з учнями, що перед відповіддю потрібно підняти руку, щоби не здіймати в Zoom галас. 

2. Приховані таланти

Мета: підняти самооцінку учнів; відкрити особистості дітей з нового боку.
Час: 15–20 хвилин.
Вік учасників: 6–17 років.
Хід вправи: 

  1. Учасники підключаються до Zoom-конференції. 
  2. Кожен учень показує свої приховані таланти: гра на музичних інструментах, спів тощо. Після кожного виступу колектив має поаплодувати однокласнику/однокласниці.
  3. Обмін враженнями від побаченого.

3. Машина часу

Мета: розвинути у дітей фантазію; дати учням можливість помріяти, знаходячись у дружній компанії; розкрити особистості.
Час: 20–25 хвилин.
Вік учасників: 10–17 років.
Хід вправи: 

  1. Учасники підключаються до Zoom-конференції. Діти мають уявити, що спільнота винайшла машину часу. Поставте їм наступні запитання:
    - Куди б ви хотіли подорожувати: в далеке минуле чи в майбутнє?
    - Із якою метою ви б хотіли подорожувати в часі?
    - Чи є людина, з якою б ви хотіли зустрітися в новому часовому проміжку?
  2. Діти мають на інтерактивній дошці візуалізувати свої відповіді на запитання (наприклад, на Padlet).
  3. Презентація відповідей.

Сподіваємося, ці вправи допоможуть розтопити лід у взаєминах в класі. А які вправи-криголами ви використовуєте під час занять? 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter