Дистанційка чи традиційне навчання? А може змішане? Що буде? Але як би там не було, варто потурбуватися про створення позитивної атмосфери у класі. Що допоможе учням відновити/не втратити дружні взаємини? А як запобігти зародженню конкуренції? Ми радимо вам скористатися вправами-криголамами (icebreaker). Мета цих активностей – усунути комунікативний бар'єр і створити атмосферу довіри, оцінити емоційний стан учнів і, за необхідністю, скоригувати його.
Освітяни часто використовують прийоми-криголами у перші місяці навчання, щоби учні почувалися у класі комфортно. Витратьте на проведення цих вправ 5–15 хвилин (під час уроку чи на виховних годинах) і результат не змусить себе чекати!
Вправи-криголами для проведення у класі
1. Театр масок
Мета: розслабити м'язи обличчя, зняти м'язову напругу та втому.
Час: 5 хвилин.
Вік учасників: 5–7 років.
Хід вправи:
- Школярі сидять за партами. Скажіть учням: «Діти, зараз ми з вами відвідаємо театр масок. Ви всі будете артистами, а я – фотографом. Я пропонуватиму вам показати різних героїв за допомогою лише виразу обличчя. Наприклад, покажіть, як виглядає зла Баба Яга». Приклади героїв: Ворона, яка тримає у дзьобі сир; бабуся із казки «Червона шапочка», яка дізналася, що спілкується з Вовком; Лисиця, яка хитро посміхається, щоби сподобатися Колобку тощо.
- Діти за допомогою міміки та жестів показують названого героя. АЛЕ: попередьте учнів, що сміятися можна лише після того, як кадр буде відзнято.
- Фотографуйте кожен образ, який показують школярі, а потім похваліть клас за старання.
2. Пошук подібностей
Мета: Покращення взаємин у класі шляхом пошуку схожих рис в учнів.
Час: 10–15 хвилин.
Вік учасників: 6–16 років.
Хід вправи:
- Учитель об'єднує учнів у 4–5 команд. Для цього можна на маленьких картках написати цифри (номери команд) і перевернути їх: діти навмання витягнуть картку з певною цифрою та дізнаються, хто в яку команду потрапить.
- Кожна команда має за 10 хвилин на аркуші записати, чим схожі між собою її учасники (наприклад, колір очей, довжина волосся, улюблений фрукт тощо).
- Виграє та група дітей, яка змогла знайти найбільше подібностей.
3. Дзеркало і мавпочка
Мета: Розвинути в дітей емоційну грамотність: здатність розпізнавати емоції співрозмовника.
Час: 8–10 хвилин.
Вік учасників: 6–12 років.
Хід вправи:
- Учні об'єднуються по двоє. Один із учасників – «дзеркало», інший – «мавпочка».
- «Мавпочка», опинившися перед «дзеркалом», за допомогою міміки та жестів показує пантоміму.
- «Дзеркало» якомога точніше відтворює всі рухи «мавпочки».
- Через 3–4 хвилини діти міняються ролями.
4. Анонімне інтерв'ю
Мета: познайомити учнів; допомогти дітям краще зрозуміти одне одного.
Час: 15–20 хвилин.
Вік учасників: 6–16 років.
Хід вправи:
- Учасники пишуть на аркушах запитання, які хотіли б поставити одне одному.
- Учитель збирає листочки та змішує їх в одній коробці.
- Учні по черзі навмання витягують із коробки по одному аркушу та відповідають на запитання.
5. Знайди учня/ученицю, який/яка...
Мета: допомогти школярам краще взнати одне одного; познайомити однокласників.
Час: 15–20 хвилин.
Вік учасників: 6–10 років.
Хід вправи:
- Створіть невелику таблицю з імовірними вподобаннями/хобі учнів та роздайте роздруківки дітям.
Приклад таблиці:
Завантажити таблицю №1 у високій якості.
Завантажити таблицю №2 у високій якості
2. Учні протягом 5–7 хвилин ходять класом та спілкуються з однокласниками, щоби записати у таблиці хобі та імена.
3. Учні повертаються до свого робочого місця. Запитання для дискусії у класі:
- Наскільки легко/складно було заповнювати таблицю?
- Які запитання допомагали розкрити співрозмовника?
- Що нового ви дізналися про своїх однокласників?
6. Рюкзак «Усе про мене»
Мета: познайомити учнів одне з одним.
Час: 45 хвилин (підходить для проведення під час виховної години).
Вік учасників: 5–7 років.
Хід вправи:
- Запропонуйте учням власноруч створити рюкзак або прикрасити маленький файл аплікацією.
Приклад рюкзака: - Зверху рюкзака/файлу потрібно написати «Усе про мене».
- Учні пишуть на аркушах коротку інформацію, яка бодай трохи розкриє їхню особистість. Наприклад, можна розказати про улюблений колір, книги, фільми чи музику, про речі, які полюбляє/не любить робити учень, про хобі тощо.
- Діти кладуть аркуш у рюкзак/файл і додають туди роздруковані фото з дитсадка, подорожей, виступів тощо.
- Презентація робіт: невеличка розповідь учнів про себе (з використанням речей, які вони поклали в рюкзак).
Вправи-криголами для онлайн-занять
1. Дві істини та одна неправда
Мета: познайомити учнів; дати дітям можливість більше дізнатися про одне одного.
Час: 10 хвилин.
Вік учасників: 6–16 років.
Хід вправи:
- Учасники підключаються у Zoom-конференцію.
- Кожен учень записує на аркуші два правдиві та один неправдивий факт про себе.
- Учні по черзі зачитують факти, а клас має відгадати, який із них неправдивий.
Примітка. Заздалегідь домовтеся з учнями, що перед відповіддю потрібно підняти руку, щоби не здіймати в Zoom галас.
2. Приховані таланти
Мета: підняти самооцінку учнів; відкрити особистості дітей з нового боку.
Час: 15–20 хвилин.
Вік учасників: 6–17 років.
Хід вправи:
- Учасники підключаються до Zoom-конференції.
- Кожен учень показує свої приховані таланти: гра на музичних інструментах, спів тощо. Після кожного виступу колектив має поаплодувати однокласнику/однокласниці.
- Обмін враженнями від побаченого.
3. Машина часу
Мета: розвинути у дітей фантазію; дати учням можливість помріяти, знаходячись у дружній компанії; розкрити особистості.
Час: 20–25 хвилин.
Вік учасників: 10–17 років.
Хід вправи:
- Учасники підключаються до Zoom-конференції. Діти мають уявити, що спільнота винайшла машину часу. Поставте їм наступні запитання:
- Куди б ви хотіли подорожувати: в далеке минуле чи в майбутнє?
- Із якою метою ви б хотіли подорожувати в часі?
- Чи є людина, з якою б ви хотіли зустрітися в новому часовому проміжку? - Діти мають на інтерактивній дошці візуалізувати свої відповіді на запитання (наприклад, на Padlet).
- Презентація відповідей.
Сподіваємося, ці вправи допоможуть розтопити лід у взаєминах в класі. А які вправи-криголами ви використовуєте під час занять?
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.