Погодьтесь, школярі з більшим натхненням сприймають інтерактивні завдання: щось вигадати, відгадати, створити. Адже робота такого типу дозволяє не тільки запам`ятати новий матеріал, але і застосувати його за певних умов. Все це допомагає усвідомити учнем отриману на уроці теоретичну інформацію.
А чи забезпечують більшість таких прийомів очікуване створення цілісного уявлення про предмет вивчення? Мабуть, ні. Цього можна досягти, спробувавши пізнавати з урахування просторової прив'язки. Тому пропонуємо спробувати з учнями прийом «Геокодер».
Для чого
Прийом «Геокодер» дозволяє перевірити рівень засвоєння номенклатури: що де розташоване. Але картографічну відповідність можна добрати не лише в межах вивчення географії чи історії.
А якщо нанести на карту країни чи міста, де були здійснені найвизначніші наукові відкриття? Це дозволить виявити закономірності, непомітні на перший погляд!
Цей прийом можна дещо ускладнити: позначити на карті об'єкти, але не вказувати їх назву. За умовами завдання, їх треба відгадати згідно опису, який надає вчитель.
В ході роботи за цим прийомом у школярів формуються такі навички:
- вміння «читати» та наносити дані на карту за певною темою;
- точність нанесення інформації на карту;
- охайність оформлення картографічних матеріалів;
- співставлення теоретичних відомостей та їх місцеположення.
Принцип виконання
Учням видається попередньо підготовлений фрагмент контурної карти, на який необхідно нанести у чіткій послідовності перелік вивчених об`єктів, історичних подій тощо.
Цей прийом можна використовувати за двома ступенями складності:
- Вчитель називає послідовно об'єкт чи подію, а учень має нанести на карту цифру, яка відповідає порядковому номеру завдання та місцеположенню у просторі того, про що йдеться.
- Учитель надає певні факти про об`єкт чи подію, уникаючи самої назви, а учень в цьому випадку сам має здогадатись, про що йдеться. Умова виконання завдання — правильно визначити про об`єкт за описом, написати його назву та відмітити місцеположення на карті.
Зверніть увагу! Перш ніж запроваджувати цей прийом у формі контролю знань, попередньо опрацюйте матеріал перед дошкою.
Для проведення роботи підвищеного рівня складності в ході вивчення теми вчитель має надавати якнайбільше цікавих відомостей про перелік об`єктів, які планується виносити на контроль у такий спосіб.
Приклади завдань
На уроці географії можна запропонувати школярам такий приклад завдання різних рівнів складності:
Приклад завдання |
Приклад завдання |
Позначити відповідною цифрою розташування на карті наступних об`єктів:
|
Написати назву об`єкта, про який йдеться, та позначити його місцеположення на карті відповідною цифрою:
|
Приклад відповіді першого рівня складності:
Приклад відповіді підвищеного рівня складності:
|
На історії цей прийом можна використати на будь-якому уроці за навчальною програмою, запропонувавши школярам позначити на карті місця захоплення, проведення певних бойових дій, підписання договорів тощо.
На уроках літератури, фізики, хімії, біології чи астрономії такий спосіб контролю знань доречно застосувати під час вивчення видатних постатей. Відповідну просторову прив`язку доцільно робити або з місцем народження, або з видатним відкриттям/створення винаходу тощо.
Типові помилки учителя і учнів, яких можна уникнути
Учителя:
- винесення на контроль об`єктів, про які зовсім не йшлося протягом вивчення теми;
- надання невідомих класу ознак події чи об'єкта при проведенні завдання підвищеної складності.
Учнів:
- невідповідність цифри та ознаки об`єкта/події завданню (щоб знизити вірогідність виникнення цієї помилки, вчитель має диктувати послідовність завдань у найбільш прийнятному для класу темпі);
- велика похибка нанесення цифри та реальної відповідності положення об`єкта на карті (для уникнення такої проблеми треба попередньо узгодити з учнями, яка допустима точність нанесення).
Критерії оцінювання
Для кожного рівня складності прийому доцільно розробити окрему шкалу:
Для першого рівня складності шкала може включати такі критерії:
Критерії | Бали | Кількість запитань в завдані | Загальна максимальна оцінка |
Правильна відмітка на карті | 1 | 11 | 12 |
Охайність виконання завдання | 1 |
Шкала оцінювання завдання підвищеної складності:
Критерії | Бали | Кількість запитань в завдані | Загальна максимальна оцінка |
Кожна правильно вказана назва об`єкта чи події, про які йдеться | 0,5 | 11 | 12 |
Кожна відповідна позначка на карті | 0,5 | 11 | |
Охайність виконання роботи | 1 |
Рефлексія
Обговорюючи результати роботи з учнями, доцільно нагадати, що у реальному житті карта застосовується багато де.
Певні події, що вивчаються в межах окремих областей знань, надають точкові знання і уявлення. А саме карта, що показує просторове розміщення об`єктів за певною темою, дозволяє збагнути більш глобальні процеси і виявити причинно-наслідкові зв'язки, які непомітні на перший погляд.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.