Багато учнів молодшого та середнього шкільного віку полюбляють різноманітні конструктори та захоплюються наборами «Юний хімік»! А щойно починається хімія, фізика та ускладнюється математика у школі – більшості школярам стає нецікаво їх вивчати. Чому так?
На жаль, уроки теорії, які не викликають інтересу, – реалії більшості нинішніх шкіл. Вони переважно нудні для дітей. Адже протягом занять учні вивчають теоретичні відомості, численні формули, але практично не мають уявлення, як це насправді працює, і де всі ці знання можна використати у повсякденному житті! Уроки фактично позбавлені практичних занять, творчості та будь-яких експериментів!
У порівнянні з нинішнім, STEM-підхід є значно ефективнішим в організації освітнього процесу. Бо саме такий формат навчання дозволяє поєднувати опанування теорії з із напрацюванням навичок застосування цих знань у повсякденному житті. При цьому навчання шляхом моделювання, проектування та експериментування перетворюється на своєрідну гру, тому сприймається школярами із захопленням!
Що таке STEM, STEAM, STREAM
STEM (S-наука, T-технології, Е-проектування, М-математика) – науковий та освітній підхід, який поєднує в собі 4 галузі (науку, технології, проектування і математику), здійснюючи ухил на практичному використанні теоретичних знань з точних наук. Більш детальному розгляду ключових перевагах STEM ми присвятили окрему статтю.
STEAM (STEM + Art-мистецтво) – вдосконалена версія STEM-світи, в яку інтегроване мистецтво. Таким чином STEAM об'єднує в єдину систему навчання одразу п'ять дисциплін.
Головний сенс STEAM – показати школярам, як сумісно використовувати науку та мистецтво у повсякденному житті. Цей підхід запроваджено американськими спеціалістами Школи дизайну RISD.
STREAM (STEAM + Reading + WRiting) – освітній підхід, який передбачає, окрім інтеграції п'яти дисциплін, також розвиток навичок мислення, читання та письма.
STEAM та STREAM є різновидами STEM, а отже передбачають інтегрований процес навчання, направлений на здобуття практичних навичок!
Як можна впроваджувати STEM у школі
Як свідчить піраміда навчання, найкраще запам`ятовується той матеріал, який було опрацьовано на практиці. Тому саме проектна робота є найбільш ефективною для навчання.
Проектна робота – це форма навчання, при якій учні не просто вивчають певні абстрактні відомості щодо влаштування навколишнього світу, а й безпосередньо випробовують на власному досвіді «як це працює».
Для того, щоб реалізовувати STEM-проекти у звичайній школі необов'язково потрібне спеціальне дороге обладнання. Для цього достатньо і звичайних підручних матеріалів!
Реалізація STEM-проекту з використанням підручних матеріалів
Повірте, власноручне виконання подібних проектів якнайкраще сприяє опануванню сенсу фізичних формул, а точні математичні обчислення допомагають усвідомити нюанси всіх необхідних розрахунків!
Наразі STEM-підхід набуває поширення в багатьох країнах. Цьому сприяють як окремі популяризатори, так і потужні міжнародні освітні платформи.
У чому переваги платформи Science on Stage
Science on Stage – міжнародна платформа, на меті якої є популяризація ідей STEM-освіти, а також обмін ідеями серед найкращих викладачів Європи.
Платформа була створена у 2000 році у Берліні, наразі вона об'єднує понад 100 тис. викладачів з 30 країн.
Про фестиваль Science on Stage (перегляд доступний з субтитрами будь-якою мовою)
У межах Science on Stage проводяться такі заходи:
- фестивалі: це найбільш масштабна освітня подія у Європі, раз на 2 роки в певній країні вона збирає понад 450 кращих STEM-викладачів для обміну ідеями та концепціями;
- програми обміну: освітяни, які відвідали фестиваль, можуть подати заявку на отримання фінансової допомоги від Science on Stage для поїздки в іншу країну з метою створення нового міжнародного STEM-проекту з колегами;
- семінари: в кожній країні організовуються семінари для вчителів природничих та точних наук (такі заходи проводяться з 2016 року і в Україні, на базі ХНУ ім. В.Н. Каразіна у Харкові). Таким чином викладачі STEM мають можливість ознайомитись із передовими концепціями та освітніми ідеями, які були презентовані на міжнародних фестивалях Science on Stage.
На YouToube-каналі Science on Stage можна переглянути ідеї реалізації STEM-проектів від найкращих європейських вчителів. А чи впроваджується STEM звичайними педагогами в українських школах?
Про те, як запровадити принципи STEM-освіти у власній школі, як створити яскраві проекти зі школярами та як долучитися до міжнародної проектної роботи зі своїми учнями буде йти мова на нашому найближчому вебінарі.
Власним досвідом поділиться один із найкращих STEM-вчителів України, лауреат STEM-фестивалю Science on Stage (Угорщина), вчитель хімії КУ ЗОШ №5 І-ІІІ ступенів (м.Суми) – Батура Юлія Олександрівна.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.