Кілька прийомів, які спонукатимуть учнів виконувати домашнє завдання

Погодьтеся, досить часто можна спостерігати ситуацію, коли навіть найбільш наполегливі учні не хочуть виконувати домашнє завдання. А якщо вони і виконують його, то нерідко беруть відповіді з «готових домашніх завдань» та інтернету. Але ж це не відповідає дидактичній меті домашньої роботи!

Мало просто задати домашнє завдання. Потрібно зацікавити учнів, спонукати їхнє бажання навчатися вдома. Найгірший варіант завдання – коли вчитель каже: «Вивчіть цей параграф». Діти мають виявляти активність та ініціативу: пропонувати свої ідеї щодо форм та методів виконання завдань, використовувати різнотипні джерела для пошуку інформації (інтернет, відеоролики, картинки тощо). Крім того, варто чергувати різні форми домашньої роботи та перевірки її результатів (батли, дискусії, круглі столи, конференції, вікторини тощо).

Ми вже торкалися проблеми невиконання домашніх завдань у матеріалі «Чому учні не хочуть робити домашнє завдання і як цьому зарадити». А тепер розкажемо, як зробити завдання цікавими.

Що робить домашнє завдання цікавим?

  • Умотивованість виконання. Поясніть учням, що домашня робота є неодмінною складовою успішного навчання. Розкажіть дітям, яку практичну користь дасть саме їм домашнє завдання.
  • Креативність та емоційність. Ваші завдання мають спонукати учнів творити, генерувати власні ідеї та способи їхньої реалізації, викликати позитивні емоції.
  • Дозованість та різноманітність. Визначте оптимальну кількість домашніх завдань для кожного класу. Намагайтеся чергувати великі та маленькі за обсягом завдання для того, щоб діти могли відпочивати, але і не втратили ентузіазму під час їх виконання.
  • Зрозумілість. Не шкодуйте часу для роз’яснення дітям суті та деталей домашнього завдання. Адже коли учні погано розуміють, що потрібно робити, вони можуть проігнорувати навіть найцікавіше завдання.
  • Зворотній зв’язок. Якщо вчитель не оцінюватиме старань учня, той не знатиме, чи правильно він діє. Дитину треба підтримувати, координувати її дії та стимулювати до подальшого розвитку.

Пропонуємо вам 4 ідеї для створення домашнього завдання, яке зацікавить будь-якого учня.

1. Використайте соціальні мережі

Запропонуйте дітям створити профіль історичної постаті або літературного персонажа у соціальних мережах. Таке завдання можна використати на уроках із будь-яких предметів. Воно «оживить» навчальні дисципліни в уяві учнів. Поясніть дітям, що, крім веселощів, це завдання допоможе уявити себе історичною постаттю чи літературним персонажем, дозволить краще запам’ятати біографію, зрозуміти ідеї та життєву позицію.

Учні повинні мати свободу для творчості (чим більше деталей, тим краще). Але мають пам’ятати про толерантність (заборонено когось ображати) та правдивість (не можна викривляти факти). Крім того, будьте уважними та запобігайте розвитку інтернет-залежності у дітей.

2. Застосовуйте відеоформат

Запропонуйте дітям створити невеликий відеорепортаж для новин, зняти інтерв’ю з історичною постаттю чи рекламу якогось винаходу, колективно розіграти та змонтувати короткометражний фільм. Ролик має стосуватися певної теми з навчальної програми (наприклад, інтерв’ю у Ч. Дарвіна).

Учні мають чітко зрозуміти умови завдання та алгоритм його виконання. При цьому вони можуть частково виходити за вказані вчителем межі, надавати виконанню власного, авторського бачення. Діти можуть знімати як звичайні тематичні відеоролики, так і спробувати створити власні варіанти відомих телепередач, ток-шоу чи інтерв’ю.

3. Створюйте учнівські блоги

Запропонуйте учням стати блогерами. Після опрацювання достатнього обсягу матеріалу дайте їм завдання написати невелику розповідь у формі статті для блогу про почуте на уроках і прочитане вдома. Дитина має розповісти про свої враження, думки та емоції. Спонукайте учнів виявляти активність у коментарях (діти можуть ставити запитання, підтримувати блогера-початківця чи сперечатися з його позицією).

Переваги домашнього завдання у формі блогу:

  • Діти розвивають уміння висловлювати думки у письмовій формі.
  • Знаючи, що вчитель та однокласники обов’язково прочитають блог, учні писатимуть його старанно, уважно перечитуватимуть текст.
  • Відповідаючи на зауваження у коментарях до блогу, діти вчаться аргументувати власну позицію, сприймати поради і зауваження, колективно вирішувати суперечки.
  • Така форма виконання домашнього завдання сприятиме розвитку в учнів письменницького чи журналістського потенціалу.

4. Пишіть новини у власній газеті

Запропонуйте учням колективно виконати домашнє завдання. Нехай вони стануть колективом журналістів, які працюють у газеті. Діти мають створити тематичний номер тижневика, який би містив невеликі статті. Учні, орієнтуючись на запитання та поради вчителя, мають розкрити в номері тему, яка була опрацьована. Форму презентації виконаного завдання обирають самі діти.

Крім вивчення навчального матеріалу, учні будуть розвивати вміння аналізувати значні обсяги інформації та виражати думки у письмовій формі.

Спробуйте використати наведені вище ідеї для домашніх завдань. Сміливо модифікуйте їх та підлаштовуйте до реалій вашого класу. Створюйте власні ідеї, а головне – діліться ними зі своїми колегами, адже успішні та самодостатні школярі – це гордість кожного педагога!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter