Ну хто не любить досліди? Упевнені, ваші учні завжди із захватом чекають на уроки, під час яких ви проводитимете різноманітні експерименти. По-перше – це цікаво. По-друге – мотивує до навчання (адже діти, які не зовсім зрозуміли, що саме відбувається, точно захочуть розібратися!). По-третє – це дозволяє унаочнити складну та нудну теорію.
Тож спробуємо зробити фізику та хімію ще цікавішими!
1. Гарячий лід
Чи існужє гарячий лід? У природі ви навряд його зустріните, а от в лабораторних умовах він чудово собі існує! А для того, щоб його створити, знадобиться лише натрій ацетата (продається в аптеці) та вода. Або сода, оцет і вода, якщо натрій ацетата не знайдеться. Завдяки цьому експерименту ваші учні зможуть спостерігати як внаслідок реакції виділяється тепло та устворюються чудові кришталеві візерунки.
Зверніть увагу на те, що тут головну роль грають точні пропорції та правильна технологія підготовки розчину. Інакше експеримент просто не вдасться.
Чому так відбувається:
Звичайна харчова сода – це кисла сіль, а оцет – кислота. Під час їхньої взаємодії відбувається хімічна реакція з виділенням вуглекислого газу (це ті бульбашки, які можна також спостерігати при погашенні соди оцтом).
Під час реакції утворюється ацетат натрію. Це безбарвні кристали, які легко плавляться при нагріванні з додаванням води. При її випарюванні утворюється прозорий розчин. У випадку різкого охолодження розчин залишається рідким, а ось при потраплянні сторонніх речовин він починає стрімко кристалізуватися.
2. Невидимі чорнила
Насправді невидимі чорнила з'явилися ще в сиву давнину, про них згадували навіть давньогрецькі філософи! І цей винахід був дійсно важливим: за допомогою невидимих оку чорнил можна передавати важливу інформацію, не боячися, що вона потрапить до ворога.
В основі цієї непересічної знахідки, що cтавала у пригоді багатьом розвідникам та шпигунам, лежать прості закони хімії!
Чому так відбувається:
Вступаючи в хімічну реакцію між собою, певні речовини змінюють колір.
Можна створювати невидимі чорнила, використовуючи:
- картопляний сік чи відвар із рису (пишемо на папері розчином крохмалю, а потім зафарбовуємо написане розчином йоду – папір фарбується в синій колір, а написане – проявляється);
- лимонний сік (пишемо на папері лимонним соком, а потім запалюємо свічку та водимо папірцем над вогнем, тож написане – проявляється);
- молоко (пишемо на папері молоком, а потім запалюємо свічку та водимо папірцем над вогнем, тож написане – проявляється);
- свічка та будь-які фарби на водній основі (пишемо на папері свічкою, а потім зафарбовуємо папірець будь-якою фарбою, а оскільки віск чи парафін створює водонепроникну плівку, яку неможливо зафарбувати, тож і написане стає видимим).
3. Кулька-магніт
Кожен малюк знає, що справжній маг може рухати предмети на відстані, а ось кожен учень має розуміти, що насправді річ не в магії, а у знанні законів фізики!
Чому так відбувається:
У звичайному стані ані кулька, ані папір не мають електричного заряду. Але якщо ми потремо її об волосся або о светр, вона отримає негативний заряд ("-"). Коли до паперу підносять заряджену кульку, то вона його притягує. Усе просто!
4. Лавова лампа
Ну хто не бачив лавові лампи? Вони не просто дуже стильні, за ними ще й цікаво спостерігати. Тож не дивно, що в багатьох вона є вдома. Але якщо немає, то її легко зробити власноруч!
Чому так відбувається:
В основі будь-якого соку міститься вода. Олія з водою не змішується та не розчиняються одна в одній ані у спокійному стані, ані якщо ми активно збовтаємо речовини. Це пояснюється тим, що ці рідини різні за хімічним зв'язком: олія – малополярна речовина, а вода – це полярний розчинник. Коли ми додаємо шипучу таблетку, то виділяється вуглекислий газ, який підіймається на поверхню. Ось і вся таємниця лавової лампи!
5. Вогонь у руці
Як відомо, на вогонь можна дивитися безкінечно. А якщо він горить просто в руках, чи можливо таке? Аж дух перехоплює! Зі знанням хімії можна приручити навіть стихію!
Чому так відбувається:
За своїми хімічними властивостями розчин для дезинфекції не горить, тому створює певний вогнезахисний прошарок між полум`ям та шкірою.
Нюанси досліду: необхідно нанести на руки багато розчину, інакше дослід просто не вдасться. А також поясніть дітям, що такі досліди можна проводити лише під наглядом дорослих!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.
1) Йод не є кислотою! Та кислоти між собою реагують тільки у рідких випадках, коли одна з них є окисником, а друга - відновником.
2) Олія з водою не змішується та не розчиняються одна в одній тому, що вони різні за хімічним зв'язком: олія - малополярна речовина, а вода - це полярний розчинник! Існує правило: "подібне розчиняється в подібному".
3) Вуглекислий газ піднімається доверху з води не тому, що він легкий, а тому що він розчиняється у воді за високого тиску, а за звичайного тиску його розчинність невелика.
Але самі досліди дуже цікаві для учнів, матеріал представлений в формі, яка буде підвищувати пзнавальну активність учнів. Єдине, що важливо виправити помилки. Вчителі не можуть пропонувати учням тексти, в яких є наукові помилки.
З повагою, вчитель хімії Гавриліна Вікторія Вікторівна