Тема. Узгоджені й неузгоджені означення. Способи їх вираження
Мета: повторити відомості про означення як другорядний член речення, формувати поняття про узгоджені та неузгоджені означення, способи їх вираження; розвивати вміння визначати вид означень, трансформувати узгоджені означення в неузгоджені та навпаки; удосконалювати інформаційно-цифрову компетентність здобувачів освіти; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів кращі людські якості.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна презентація, картка самооцінювання, роздатковий матеріал, гаджети.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
1. Розминка «Назви слово»
Діти, спочатку назвіть своє ім’я, а потім доберіть до нього прикметник, що вас характеризує.
Ви гарні, красиві, розумні, чесні. А чи хочете бути успішними? Що таке успіх? Установіть лексичне значення цього слова (мережа Інтернет).
Сьогодні поговоримо, що треба робити, щоб стати успішним.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Допуск до уроку. Перевірка домашнього завдання
А тепер спробуємо визначити тему уроку.
Вправа «Хмаринка слів»
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності школярів
Ця тема є дуже важливою. Про означення ви вже знаєте. Узгоджені означення легко визначати. А ось неузгоджені складніше, а ще потрібно вміти відрізняти неузгоджені означення від додатків. Тож плідно сьогодні попрацюємо.
Скарбничка знань. Упродовж уроку пропоную вам робити позначки.
Повідомлення структури уроку
Епіграф уроку
Віддай людині крихітку себе.
За це душа наповнюється світлом.
Ліна Костенко
Форма уроку – подорож до країни Успішних людей. На нашому шляху буде 7 зупинок.
Отже, вирушаємо в цікаву подорож.
1 зупинка «Долина знань»
Повторимо теоретичний матеріал
Калейдоскоп запитань
А зараз ви дізнаєтеся про узгоджені та неузгоджені означення.
Перегляд презентації
Перевірка
Робота з підручником ( С. 96)
Мовне спостереження (усно)
Материнська любов переможе.
Любов матері переможе.
Настала пора працювати.
ІV. Виконання практичних вправ
Зупинка 2 «Озеро доброти»
Робота з текстом
Для справжньої людини честь і гідність – найважливіші якості. Доброта – це найбільше досягнення людини.
Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Укажіть тип мовлення.
Знайдіть спонукальне речення.
Розставте розділові знаки в останньому реченні. Поясніть.
Вправа «Дружба»
Усе повинно бути однаковим, крім почерку. Випишіть означення з означуваним словом, укажіть вид, спосіб вираження.
Зупинка 3 «Світ навпаки»
Узгоджені означення перетворіть на неузгоджені та навпаки.
Людські цінності, успіх людини, Шевченкові твори, доброта дитини, мої мрії, українська мова, бажання творити.
Зупинка «Весела руханка»
Грамотне мовлення – це невід’ємна ознака успішної людини. Тож повторимо правопис слів, щоб грамотно писати й стати успішним. Подумайте, що їх об’єднує.
Разом – ручки разом.
Окремо- ручки окремо.
Через дефіс- показуєте однією рукою.
Темно-зелений, білосніжний, сніжно-білий, фізико-математичний, ніжно-рожевий, давньоруський, усесвітньо відомий, теплолюбний, північно-західний, мовно-літературний, жовтогарячий.
Наступну зупинку нам треба розшифрувати.
Зупинка 4 «Острів гри»
Гра Learnigapps https://learningapps.org/display?v=pfc6wux8521
Я створила для вас дві загадкові скриньки. В одну ви помістіть узгоджені означення, а в іншу – неузгоджені.
Зупинка 5 «Океан творчості»
Група А. Вправа «Додай блиску та об’єму»
Слово. Словосполучення з узгодженим означенням. Словосполучення з неузгодженим означення. Речення.
Цінності. Доброта.
Група Б. Скласти сенкан до слова «людина».
*Від А до Я (синтаксичний розбір)
Будь-яка перемога – це успіх і задоволення.
Зупинка 6 «Море запитань»
Перепливіть його вдало. Вам потрібно виконати тестові завдання.
https://docs.google.com/forms/d/1cptrc-_7H_2o1sblW9NP7YIn6ysPm4c7BMnZ-ICxMGM/edit
V. Підсумок
Зупинка7 «Рідна стежина»
Вправа «Досьє»
Щоб повернутися додому, необхідно скласти досьє.
Ім’я :
Зовнішній вигляд:
Види:
Способи вираження узгоджених означень:
Способи вираження неузгоджених означень:
Віртуальна дошка Linoit
Діти, я вам пропоную на віртуальній дошці прикріпити листочок-стікер, на якому записати враження від уроку чи побажання всім нам.
VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Опрацювати матеріал на С. 96-97.
А. Скласти есе «Моральні цінності в моєму житті», виділити узгоджені та неузгоджені означення.
Б. Виконати вправу 2 на С. 97.