Презентація "Повні та неповні речення. Тире у неповних реченнях

Про матеріал
Ознайомити учнів з поняттями про повне і неповне речення, з’ясувати, коли в неповних реченнях ставиться тире. Розвивати навички аналізу мовного матеріалу. Розширювати словниковий запас учнів. Розвивати творчу активність, виховувати пізнавальний інтерес на основі культурологічних цінностей.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Повні та неповні речення. Тире у неповних реченнях. Вчитель української мови та літератури Кошляк О. О.

Номер слайду 2

Мета: поглибити знання учнів про повні й неповні речення, сформувати вміння й навички виділяти неповні речення з-поміж повних речень; розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писемному мовленні; удосконалити навички вживання тире в неповних реченнях; за допомогою дидактичного матеріалу розвивати культуру мовлення восьмикласників.

Номер слайду 3

1) Безособове речення; А. Будем на осінь добрі й багаті.  2) Означено-особове речення; Б. Друга пізнають у біді. 3) Узагальнено-особове речення; В. А в теплій хаті пахне свіжим хлібом. 4) Називне речення; Г. Нас зустрічають хлібом-сіллю. 5)Неозначено-особове речення; Д. Чудесна київська осінь.6) Речення двоскладне. Оксана пішла до криниці по воду, а Оленка – збирати огірки на городі. Перевірка домашнього завдання. Встановити відповідності

Номер слайду 4

1) Безособове речення; ВА. Будем на осінь добрі й багаті.  2) Означено-особове речення; АБ. Друга пізнають у біді. 3) Узагальнено-особове речення; БВ. А в теплій хаті пахне свіжим хлібом. 4) Називне речення; ДГ. Нас зустрічають хлібом-сіллю. 5)Неозначено-особове речення; ГД. Чудесна київська осінь.6) Речення двоскладне. Оксана пішла до криниці по воду, а Оленка – збирати огірки на городі. ПЕРЕВІРЯЄМО

Номер слайду 5

Бесіда за запитаннями: Що називається реченням? (Речення – це одне або декілька слів, якими виражаємо відносно закінчену думку)Які речення називаються двоскладними? (Граматична основа складається з підмита та присудка)Які речення називаються односклдними? (Односкладне речення – це речення граматична основа якого складається з одного члена: або тільки підмета, або тільки присудка)Які типи односкладних речень ви знаєте? (Означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові, називні)

Номер слайду 6

Які речення називаються неповними? Прості речення можуть бути повними і неповними. У повних реченнях (двоскладних і односкладних, поширених і непоширених) є всі головні і другорядні члени, необхідні для розуміння їх змісту без попередніх речень: Настала тиша. (В. Собко) Сіяв тихий сніжок м’яко, лагідно. (Г. Тютюнник)У неповних реченнях один чи кілька членів може бути випущено: Сонця немов і не було. Зійшло непомітно. (Ю. Яновський)У другому реченні випущений підмет сонце, який можна визначити із попереднього речення. Неповними називаються речення з пропущеними членами, які встановлюються з попередніх речень або із ситуації мовлення: Птиця створена для літання. Людина — для праці. (Нар. творч.)У другому, неповному реченні, випущено присудок створена. Його можна легко відновити з попереднього речення. Неповні речення вживаються в діалогах і складних реченнях. Вони допомагають виділити основне, головне в повідомленні, уникнути повторів.

Номер слайду 7

У неповному реченні можуть бути неназвані:а) підмет: Вона одразу підвелася. Підвелася [вона], може, аж надто квапливо (О. Гончар). Що то — голод? [Голод —] Невелике слово, а страшне (М. Коцюбинський);б) присудок: Тягнеться до сонця соняшник крислатий, як до тебе [тягнеться] серце, стороно моя (В. Сосюра). Я [кинувся] в двері, а вона [подалася] за мною в сад (Марко Вовчок);в) обидва головні члени: Час летів, немов [він летів] по крилах, і, мов сон, життя минало (Леся Українка). У мудреця багатство відіграє службову роль, а в дурня — [багатство відіграє] панівну [роль] (Ю. Мушкетик);г) будь-який другорядний член: В дитинстві ми всі ще такі, як [нас] задумала доля (О. Забужко). Людська душа — це чаша для горя. Коли чаша повна, скільки [в неї] не лий уже, більше [в ній] не вміститься (О. Довженко);ґ) кілька членів речення: Він виривався на волю, наче птах [виривається на волю] з клітки (Ю. Яновський). Ніхто не командує так народом, як [командують ним] його слуги (В. Чемерис). За шмат гнилої ковбаси у вас хоч матір попроси, то оддасте [матір за шмат гнилої ковбаси] (Т. Шевченко).

Номер слайду 8

Неповні речення вживаються в суцільному тексті, щоб уникнути зайвого, нудного повторення відомих уже слів і сло­восполучень. Пропуск окремих членів у неповних реченнях не лише дає змогу стисло й економно викласти інформацію, а й робить компактнішим, пов'язанішим увесь текст і, отже, по­легшує його сприймання. Залежно від того, на основі чого відбувається відновлення неназваних членів, розрізняють неповні речення контексту­альні, ситуативні та еліптичні. У контекстуальних неповних реченнях пропущені члени відновлюються завдяки тому, що вони перед тим уже називалися: Шевченко не зводить очей з флюгера, дивиться, звідки дихає вітер. По вітру [Шевченко] визначає сторони морські... Ні, це не звідси [дихає вітер], звідки мав би прибути жаданий човен (О. Ющенко).

Номер слайду 9

У ситуативних неповних реченнях недомовлене стає зрозумілим із ситуації (такі речення часто трапляються в ус­ному мовленні): Палажечка принесла в пелені картоплі — не дуже великої, але й не дрібної: щоб швидше спеклася. — Ти яку [картоплю] любиш? — поспитала Тимоху лагідно й заклопотано. — Червону чи білу [картоплю ти любиш] ? — Тимоха помовчав, роздумуючи над тим, яка [картопля] краща, але, так нічого й не придумавши, сказав: — Усяку [картоплю я люблю]. Аби тільки [вона була] піскувата, а не водяна... В еліптичних неповних реченнях відсутній присудок, який домислюється приблизно зі змісту другорядних членів — обставин, додатків. Наприклад, у реченні Навколо тільки дрі­мучий тютюн, мак та кукурудзяні тополі й соняшники (О. Дов­женко) є обставина місця навколо, яка стосується неназваного присудка. А присудком тут можуть бути слова ростуть, висо-чаться, підносяться, здіймаються.

Номер слайду 10

Уживання тире в неповних реченнях, їх інтонування. У неповних реченнях пропущеним може бути будь-який член речення, але найбільше відчувається відсутність присудка чи підмета. На місці пропущеного присудка ставиться тире: Зорі висять над землею, місяць — над морем. (М. Коцюбинський) Пташка весні радіє, а дитя — матері. (Нар. творч.)Пропуск члена речення, на письмі позначений тире, у вимові виражається паузою: Ми молоді, уперті, за нами — буття. (В. Сосюра) Брехуна пізнаєш по очах, а осла — по вухах. (Нар. творч.)Коли нема потреби логічно виділяти другорядний член і пауза на місці пропуску є дуже короткою, то тоді тире в неповному реченні не ставиться: Не місце людину красить, а людина місце. (Нар. творч.)

Номер слайду 11

Функціонування неповних речень. Неповні речення можливі й функціонують лише за певних умов — за наявності контексту, ситуації, взаєморозуміння між учасниками діалогу. Уживання неповних речень викликається потребами економного мовлення і дозволяє уникати багатослів’я і повторення тих самих словосполучень. Мовці, ураховуючи ці фактори, прагнуть економити «мовний матеріал». До того ж головне тут — якомога точно, ясно і стисло інформувати співрозмовника про нове, важливе в пові­домленні.

Номер слайду 12

Самостійна робота.(переписати речення, розставляючи розділові знаки.)По гіркім труді солодкий обід. Розум піднімає до місяця, а майстерність до неба. Дерево міцне корінням, а людина завзятістю. Під злим круком зле яйце.

Номер слайду 13

Домашнє завдання. Опрацювати § 20, виконати вправи 206 (на 7-9 балів), 208 І-ІІ завдання (на 10-12 б.)

Номер слайду 14

ПЕРЕВІРЯЄМОПо гіркім труді - солодкий обід. Розум піднімає до місяця, а майстерність – до неба. Дерево міцне корінням, а людина – завзятістю. Під злим круком – зле яйце.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондаренко Лариса Вікторівна
    Дякую за якісну розробку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
11394
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку