Тема: Однорідні члени речення.
Мета: систематизувати знання про однорідні члени речення, формувати вміння визначати їх у реченнях, ставити до них питання, розставляти коми у реченнях з однорідними членами речення; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять; виховувати любов до батьків, до родини.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, опорний конспект
Епіграф: А без батьків чого ми в світі варті?
Без маминої ласки і тепла,
Без батьківської строгості і жарту,
Без нашого родинного тепла.
Хід уроку:
І.Перевірка домашнього завдання.
(3а даним початком і кінцем написати оду своєму селу, використовуючи неповні речення.)
Уклін тобі, моє рідне село! .... Немає найкращого і найчудовішого села в світі.)
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Цілевизначення.
Вчитель. Епіграф нашого уроку написаний на дошці. Виразно прочитайте віршовані рядки, підберіть спільнокореневі слова до слова «родинний». (Діти називають спільнокореневі слова). Напевно, ви зрозуміли, що сьогодні на уроці ми працюватимемо над темою «Однорідні члени речення» . Чого ви хочете навчитися на уроці?
Учні визначають цілі заняття.
Учні повинні знати:
• відомості про однорідні члени речення;
• правила вживання розділових знаків при однорідних членах речення.
Учні повинні вміти :
• знаходити однорідні члени речення;
• пояснювати вживання розділових знаків за допомогою правил;
• правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Гра «Мікрофон»
Які члени речення можуть бути однорідними?
Як поєднуються однорідні члени між собою?
Які сполучники можуть вживатися при однорідних членах речення?
ІV. Робота над закріпленням знань, вмінь та навичок. Тренувальні вправи.
1. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.
2. «Карусель» швидко ( по колу) дайте відповідь на поставлене сусідом запитання і задайте своє ( за матеріалом статті)
3.Робота в парах, (диференційоване завдання )
Скласти словосполучення з однорідними членами речення.
... (яка?) мати; ... (який?) батько; ... (яка?) дитина; піклується (про кого?); живуть (як?) ; в родині (що роблять?).
Подані пари слів уведіть у речення в ролі однорідних членів .
Молоді і старі; терпеливі і працьовиті; мужні і справедливі; батьки і діти; тут і там.
4. Робота в групах. Списати текст , підкреслити однорідні члени речення, пояснити вживання розділових знаків при однорідних членах.
Група «Батьківське слово»
Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика і великі розумні сірі очі. Як вправно робив, який був дужий і чистий ! Тіло біле, волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Жарт любив, влучне слово. Такт розумів і шанобливість. Багато наробив він хліба, багатьох нагодував, урятував від води, багато землі переорав... .
Група «Материна пісня»
Матері. Все життя дивляться вони нам услід, вирядивши в люди. Стоять і дивляться. І бажають нам добра і щастя. Сподіваються від своїх дітей найвищих духовних злетів, бо й в останню хвилину думають про те, щоб діти їхні жили гідно серед людей і творили добро на своїй землі. Вони мудро й терпеливо зносять те, що їх витісняють з синівських і доччиних сердець обранці й обраниці. Спочатку кохані, потім дружини й чоловіки.
Група «Родинне тепло»
Здавна вважали, щоб полюбити - треба знати. А щоб знати - маєш полюбити. І той ставок, освітлений серпанком місяця, і леваду, й крислате дерево на краю села, і Чумацький Шлях, усіх незрадливої юнки. Мудрий погляд бабусі. Чарівний гук кобзи, поклик освітлених вікон маминої хати. Не забудьте, не збайдужійте, не зрадьте цих духовних оберегів, з якими ми виростали і виходили в широкий і тривожний світ, щоб завжди повертатися, бодай у спогадах, до родинного вогнища - до свого посвіту!
5.Метод «ПРЕС» «Я вважаю, що дане речення ускладнене однорідними членами...»
Сім’я - це міцне коріння, з якого виростають такі ж гілки, нев’янучі квіти і плоди»
V. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку.
Що ми робили на уроці?
Чи задоволені ви результатами своєї роботи?
Чи досягай поставлених цілей?
Що таке однорідні члени речення?
Яке виховне значення нашого уроку?
Учитель. Хай в кожній родині все ладиться, прибавляється, і множиться, і додається, і усміхається, і радіє, хай чарує всіх ніжність і любов. Любов до матері, до батька, до бабусі, до дідуся, до отчого дому, до рідної землі, на якій ми живемо.
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання (на вибір)
Написати твір - мініатюру «Моя родина», використовуючи однорідні члени речення.
Виписати речення з однорідними членами речення.