Поглибити знання учнів з математики, історії і географії України; народознавства, вміння застосовувати ці знання в нестандартних ситуаціях; виховувати інтерес до наук; розвивати допитливість, любов до знань, всі сторони особистості дитини, активізувати приховані інтелектуальні можливості учнів, формувати їх пізнавальні і творчі здібності. Виховувати любов до математики, України, як держави та її історії.
Автор - укладач: Тягілєва Надія Василівна, вчитель математики Рідкодубської загальноосвітньої школи I – II ступенів, учитель - методист, вища категорія, відмінник освіти України
Позакласна робота — різноманітна освітня і виховна, спрямована на задоволення інтересів і запитів дітей, організована в позаурочний час.
Завдання вчителя – сформувати у кожного учня активну позицію, надати йому можливість брати участь в організації та проведенні колективної пізнавальної справи. Саме позакласна робота створює для цього якнайкращі умови, забезпечує прекрасну основу для товариського спілкування, творчого співробітництва учнів, для самовираження та самоутвердження особистості, що позитивно впливає на розвиток інтересів.
В даний час потреба в спеціалістах, які володіють математикою, збільшилася значною мірою. Враховуючи це, необхідно формувати відповідний інтерес до цього предмету ще в школі. Значною мірою в цьому допомагає позакласна робота.
Позакласна діяльність відкриває нові можливості формування самостійності, розвитку творчого потенціалу особистості, дозволяє виявити потенціальні можливості особистості, рівень розвитку пізнавальних інтересів, врахувати в цій діяльності особливості кожного учня, підтримати інтерес в одних, спиратися на захоплення інших, переключити негативні інтереси на позитивні у інших.
Отже, актуальною проблемою перед вчителями математики постає завдання більш ефективної організації позакласної роботи з метою підвищення рівня математичного розвитку і цікавості до предмета, а також з метою виявити здібних до математики учнів і сприяти їх математичному розвитку.
Інтегроване навчання має на увазі проведення бінарних уроків і позакласних заходів із широким використанням міжпредметних зв'язків.
Позакласна робота з учнями, які виявляють до вивчення математики підвищений інтерес, відповідає наступним виховним цілям:
1. Пробудження і розвиток стійкого інтересу учнів до математики.
2. Розширення і поглиблення знань учнів з програмового матеріалу.
3. Оптимальний розвиток математичних здібностей у учнів і привиття учням певних навичок науково-дослідницького характеру.
4. Виховання високої культури математичного мислення.
5. Розвиток у учнів уміння самостійно і творчо працювати з навчальною і науково-популярною літературою.
6. Розширення і поглиблення уявлень учнів про практичне значення математики в техніці і практиці.
7. Розширення і поглиблення уявлень учнів про культурно-історичну цінність математики, про ведучу роль математичної школи у світовій науці.
8. Виховання у учнів почуття колективізму і вміння поєднувати індивідуальну роботу з колективною.
9. Встановлення більш тісних ділових контактів між вчителем математики і учнями і на цій основі більш глибоке вивчення пізнавальних інтересів і запитів учнів.
10. Створення активу, здатного надати вчителю математики допомогу в організації ефективного навчання математиці всього колективу даного класу (допомога у виготовленні наочних посібників, заняттях з невстигаючими, у пропаганді математичних знань серед інших учнів).
Позакласний інтегрований захід
Для учнів 8 класів
Інтелектуальна математична гра «Говоримо про Україну мовою математики»
Мета заходу: Поглибити знання учнів з математики, історії і географії України; народознавства, вміння застосовувати ці знання в нестандартних ситуаціях; виховувати інтерес до наук; розвивати допитливість, любов до знань, всі сторони особистості дитини, активізувати приховані інтелектуальні можливості учнів, формувати їх пізнавальні і творчі здібності. Виховувати любов до математики, України, як держави та її історії.
Обладнання: зал святково оформлений, повсюди вислови відомих людей про Україну, математику, прапорці, магнітна дошка, портрети відомих математиків, комп’ютер, проектор, екран.
Журі – вчителі
Хід заходу
Висловлювання про математику.
«Народна математика може дати школі цінний матеріал для пізнання свого рідного краю, розвинути любов до рідного краю і цим допомогти у вихованні в учнів патріотичних почуттів... Крім того велике значення має народна математика для зацікавлення учнів шкільною математикою...»
К.М.Щербина
З усіх мов світу найкраща – це мова мистецтва, дуже стисла мова – мова математики.
М.І.Лобачевський
Математика – це мова природи.
Д.В.Гіббс
У людей, які засвоїли великі принципи математики, одним органом чуття більше.
Ч.Дарвін
ЛюбітьУкраїну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її вічно живу і нову
і мов її солов'їну.
В. Сосюра
Журі: вчителі.
I. Підготовчий етап.
Сформовані дві команди з представників 8 класів. Команди завчасно обрали капітана, назву команди, девіз.
II. Організаційний етап.
(звучать позивні гри, на сцену виходять двоє ведучих)
I ведучий: Доброго дня шановні гравці, вчителі та просто, любителі математики!
II ведучий: Ми щиро раді вас вітати в цьому прекрасному залі на нашій інтелектуальній грі! До речі, а чому саме на інтелектуальній?
I ведучий: А тому що інтелéкт — це здатність пізнавати і вирішувати проблеми, які об'єднують в собі пізнавальні здібності. Математик, так само, як художник або поет, створює узори. І якщо ці узори стійкіші, то лише тому, що вони складені з ідей. Узори математика, так само, як узори художника або поета, повинні бути прекрасні; ідеї, так само, як кольори або слова, повинні гармонійно відповідати один одному. Краса є перша вимога: в світі немає місця для непривабливої математики. (Р. X Харді)
II ведучий:Оце да! Як ти чудово сказав.
I ведучий: Це не я сказав, це сказав відомий англійський режисер, сценарист і письменник – Роберт Харді. А те, що ми на математичній інтелектуальній грі, а математика розвиває логічне мислення, показує глибину і красу цієї науки продемонструє наша сьогоднішня зустріч.
II ведучий: Зрозуміло.
I ведучий: Я так розумію, що ти погодився з «інтелектуальним»?
II ведучий: Звичайно. Кожного року організатори готують безліч інтелектуальних завдань, а учасники досить успішно їх виконують.
I ведучий:Так, без сумніву, і сьогодні ми знову будемо проводити різні конкурси, розваги, які продемонструють інтелект учнів нашої школи.
II ведучий: Беззаперечно! Розпочинаємо?
I ведучий:Розпочинаємо! І в добру путь!
II ведучий: Сьогодні в нашій грі зголосилися взяти участь дві команди – «Математичні інтелектуали» та «Українські математичні фанати».
I ведучий: До гри запрошуємо команду – «Математичні інтелектуали». (Представляють капітана та учасників команд)
II ведучий: Команда «Українські математичні фанати» (Представлення капітана та учасників команди). Якщо коротко охарактеризувати кожну команду то це можна зробити так: кожна команда прийшла на гру з міцними та глибокими знаннями та з єдиним бажанням перемогти. В кожного члена команди своє життєве кредо, але в цілому його можна сформулювати так –«Моя любов Україна і математика». Цими словами все сказано. Кожен учасник гри впевнено крокує до вершини знань. Це характеризує гравців лише з позитивної сторони - добиватися своєї поставленої мети.
II ведучий: Гру розпочинаємо. До слова запрошуються представники команд – учасниць.
Команди: «Математичні інтелектуали» і «Українські математичні фанати» представляють свій девіз.
Команда «Математичні інтелектуали» – девіз: «Наш девіз – усе пізнати, інтелект свій показати. Більше знати, краще вміти, Україною дорожити».
Команда «Українські математичні фанати» – девіз: «Будемо завзято грати – перемогу здобувати й Україну прославляти”.
Надаємо слово командам – гравців.
Ми веселі і кмітливі,
Вмієм вправно грати,
А ще вмієм рахувати,
Й Україну прославляти.
Українці й цим все сказано -
Міркуваннями доведено,
Що наша сила і знання
Міцні, як танкова броня.
Простори нашої держави
Порахувати можем вмить,
Бо з математикою дружимо,
Знаннями вмієм дорожить.
Ми – патріоти – українці
І цим - все сказано,
Сьогодні мусимо довести,
Що це не просто сказано.
Гра незвичайна – ми це знаємо
І ми це повинні донести,
Що знання хороші маємо
Не лише в математиці.
Математики – фанати
Ми прийшли всім показати,
Що знання міцні всі маємо,
Й перешкоди всі здолаємо.
Так нумо ж в бій математичний
Вступаєм гордо і завзято
І нашу рідну Україну
Знаннями будем прославляти.
ЇЇ квітучі полонини,
ЇЇ широкії поля,
Ріки глибокі і долини,
Бо це є рідна нам земля.
Ми присягаємо на вірність
Своїй державі назавжди,
Ми – патріоти України,
Ми її доньки і сини.
I ведучий: Чудово. Так давайте ж до справи, покажемо свої знання і цим доведемо, що у нашій державі живуть розумні і кмітливі учні.
II ведучий: І розпочнемо з завдання, яке так і називається -
«Розумне число «чотири».
Умови конкурсу: за допомогою чотирьох четвірок і знаків арифметичних дій, дужок одержіть у результаті 0, 1, 2, 3, 4. (Учасники отримують картки з завданнями).
Відповідь:
4__4__4__4 = 0; (4 + 4 – 4 – 4 = 0)
4__4__4__4 = 1; ( 4: 4 + 4 - 4 = 1)
4__4__4__4 = 2; ( 4: 4 + 4: 4 = 2)
4__4__4__4 = 3; ( (4 + 4 + 4): 4 = 3)
4__4__4__4 = 4; ( (4 – 4) х 4 + 4 = 4
I ведучий: У Біблії, наприклад, числа зазвичай вживаються в прямому значенні, але іноді — в символічному. З’ясувати, чи є певне вжите в Біблії число символом, як правило, допомагає контекст. Ось ряд прикладів того, як числа вживаються в Біблії у символічному значенні. 4 може означати довершеність форми чи всеосяжність дії. Наприклад, вислів «чотири вітри землі» вказує на знищення, яке відбуватиметься по всій землі.
I ведучий: Так це дуже цікаво і пізнавально. Доки команди працюють ми пропонуємо уболівальникам невеличкий екскурс в усну народну творчість – « Прислів’я та приказки».
II ведучий: До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів'я та приказки — короткі влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.
У своїй сумі прислів'я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, — словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високеестетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками. Різкої межі між прислів'ями та приказками не існує, а основна відмінність полягає насамперед у тому, що прислів'я є більш розгорнутими, ніж приказки.
I ведучий: в сучасній науці параллельно із термінами «прислів'я» і «приказка» на означення жанру вживається термін «паремія» (від гр. рагоітіа — притча). Від цього слова утворились назви «пареміографія» — записування, збирання прислів'їв та «пареміологія» — наука про прислів'я, їх дослідження, пояснення.
II ведучий: Але ми ж не просто так вам розповідали про приказки та прислів’я. Давайте з вами пограємо в гру « Хто швидше». Хто переший підніме руку той і відповідає. Але кожна правильна відповідь, це додатковий бал одній з команд – гравців, за яку ви вболіваєте. Згодні?
I ведучий: «Усе є число» - така крилата фраза Піфагора вже 2,5 тисячі років надихає дослідників на пошуки нових законів гармонії світу. Число–це одне з основних понять математики. Числа несуть певну інформацію.
Два – асоціація парності.
Дев'ять – є основним при обчисленні архітектурних споруд.
Три – число гармонії, за словами Піфагора. Це число синтезу, за словами Арістотеля. Це щасливе число, символ мудрості.
І ми це зараз доведемо. З української мові відомо, що є кількісні числівники і порядкові. Наприклад, «Знати, як свої п’ять пальців», кількісні числівники.
IIведучий: А в прислів’ї - «Мати однією рукою б’є, другою гладить», порядкові числівники. Всім зрозуміло, які прислів’я ви повинні називати, то ж приступаємо до гри.
Уболівальники називають прислів’я і команду якій віддають свій бал.
Підводиться підсумок.
Наприклад.
Кількісні числівники.
Сім п’ятниць на тиждень.
Знати, як свої п’ять пальців.
Одна ластівка не робить весни.
Влітку один тиждень рік годує.
Сім раз відміряй, а один раз відріж.
Біда біду перебуде — одна мине, десять буде.
Від великого до смішного — один крок.
Всі за одного і один за всіх.
Живи просто, проживеш років зо сто.
Краще на п’ятьхвилин раніше, ніж на хвилину пізніше.
Краще один раз побачити, аніж тричі почути.
У березні сім погод надворі: сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає.
Порядкові числівники.
За двома зайцями поженешся – ні одного не спіймаєш.
Де на двох вариться, — третій поживиться.
До першого грому земля не розмерзається.
Раз опечешся, другий — остережешся.
Семеро одного не ждуть.
Прислів’я з числівниками
Всі за одного і один за всіх. Один день блисне, а сім кисне. Одне літо краще, як сто зим. Біда, коли один в бороні, а десять в стороні. Один дуб у полі — не ліс. Одна ластівка не робить весни. Одним колесом не поїдеш. Один учитель краще, як дві книжки. Одна бджола меду не наносить. Чи їде, чи ходить – на одне виходить. Влітку один тиждень рік годує. Два коти в одному мішку не помиряться. Між двома дубами зав’язло теля зубами. Два брати втікають, а два доганяють. Дощ у жнива, як п’яте колесо до воза.
I ведучий: Дуже добре, підведемо підсумок першого конкурсу та конкурсу глядачів.
II ведучий: І так, перемогу в першому конкурсі здобула команда …
I ведучий: Гру продовжуємо і ще один скарб нашої мови, який дістався нам у спадок від предків - загадки. Загадка – це дотепне метафоричне запитання, поставлене у формі хитромудрого короткого опису будь-якого предмета чи явища. Це своєрідний і дуже давній вид народної творчості. Загадування в Україні завжди було неодмінною умовою не лише розумового розвитку дитини, а й випробовування кмітливості, мудрості та зрілості дорослих. В сиву давнину загадкам надавали магічного значення, вони були пов'язані з культовими обрядами й звичаями. Вміле одгадування загадок вважалося ознакою розуму і щасливої вдачі.
II ведучий: Специфікою загадок є те, що в них у завуальованій формі зашифровано якийсь предмет чи явище, первісне значення якого треба відшукати. Щоби їх розгадати потрібно вміти бачити спільне в конкретному й абстрактному, а метафоричні образи загадки замінювати реальними. Загадки – це своєрідні перлини народної мудрості й творчості. Вони не тільки розвивають в людинігостроту розуму, догадливість, кмітливість, а й відкривають поетичну сторону звичайних речей, предметів і явищ.
I ведучий: Всі, мабуть, зогадалися, що наступний конкурс буде пов'язаний з загадками. Але це незвичайні загадки, а математичні, на логічне мислення.
II ведучий: Правила гри. Кожна команда має дві спроби відповісти на поставлене запитання на обговорення відводиться 1 хвилина. За кожну правильну відповідь у першій спробі команда отримує 3 бали, а з другої спроби 2 бали.
I ведучий: Човен на трьох
Три аматори водного спорту мають один човен. Вони винайшли спосіб, щоб ніхто зі сторонніх не міг його викрасти. Для цього вони тримають його на ланцюгу, що замикається трьома замками. Кожний з аматорів має тільки один ключ (всі ключі від різних замків), але все-таки він може взятии човен, використовуючи один тільки свій ключ. Як же в них це виходить?
На обговорення 1хв.
Відповідь: Необхідно троє замків з'єднати послідовно, тоді розмикаючи один із замків, буде розмикатися весь ланцюг.
II ведучий: Драбина
Поруч із берегом стоїть корабель зі спущеними на воду мотузковою драбиною, що має 10 сходинок. Відстань між ними 30 см. Сама нижняя сходинка торкається поверхні води. Океан сьогодні дуже спокійний, але починається приплив, що піднімає воду за годину на 15 см. Через скільки годин покриється водою третя сходинка мотузкової драбини?
Відповідь: Вода ніколи не покриє третьої сходинки, тому що разом з водою підіймуться й корабель і сходи.
I ведучий: Два бікфордових шнури
Дано два бікфордових шнури. Кожний зі шнурів горить рівно 1 годину. Горіння нерівномірне, тобто, наприклад половина може згоріти за п'ять хвилин, а інша за 55 хвилин. Довжина може бути різною. Завдання: зафіксувати час в 45 хвилин за допомогою цих шнурів.
Відповідь: Підпалюємо обидва шнури, причому один з них із двох сторін. Як тільки згорить той, що підпалено із двох сторін, пройшло 30 хв. Підпалюємо інший з другої сторони. Оскільки він уже горів 30 хв, то буде горіти тільки 30/2=15 хв. Маємо 45 хв, починаючи з моменту підпала.
I ведучий: Подружжя
Василю, Петру, Семену і їхнім дружинам Наталії, Ірині, Ганні разом 151 рік. Кожен чоловік старше своєї дружини на 5 років. Василь на 1 рік старше Ірини. Наталії й Василю разом 48 років, Семену й Наталії разом 52 роки. Хто на кому одружений, скільки кому років? (Вік повинен бути виражений в цілих числах.)
Відповідь: Василь (26) - Ганна (21); Петро (27) - Наталія (22); Семен (30) - Ірина (25).
Команди відпочивають.
II ведучий: Настає час загадок для вболівальників. На вас чекають солодкі призи. Беремося до справи.
II ведучий: Готові? Розпочинаємо!Загадки
Сімсот соколят на одній подушці сплять (Соняшник),
Стоїть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить-плакати мусить (Кропива),
Перший я приніс весну,
Розбудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Люди звуть мене … (шпаком).
Було собі два брати й обидва Кіндрати, через дорожку живуть, один одного не бачать. (Очі)
Сімсот поросят на кілочку висять. (Квасоля)
Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)
Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта.
(Цибуля)
Один баранець пасе тисячі овець.
(Місяць і зірки)
Один біжить, другий лежить, третій кланяється.
(Вода, берег, очерети)
Сам чорен, та не ворон, є роги, та не бик, шість ніг без копит.
(Рогатий жук)
II ведучий: Гра продовжується і свої знання показують команди потрібно у фразеологізмах вписати «загублені» числівники.
I ведучий: Як це загублені? Хіба можна в реченні слово «загубити»?
I ведучий: Так це ж переносному значенні.
I ведучий: Тоді зрозуміло.
Командам роздають картки з завданнями
Допишіть замість крапок число, яке «загубилось».
Знаю, як свої... пальців
... п'ятниць на тиждень
За... земель
Сім раз відмір —... раз відріж
Один з сошкою, а... з ложкою
... без палички
На всі... сторони
Зігнувся в... погибелі
Краще... раз побачити, чим... раз почути
Сльози в... ручаї
Один розум добре, а... краще
Не зв'яже... слів
Одна нога тут,... — там
Кований на всі... ноги
Відповіді: 1) п'ять, 2) сім, 3) тридев'ять, 4) один, 5) семеро, 6) нуль, 7) чотири, 8) три, 9) один — сто, 10) три, 11) два, 12) двох, 13) друга, 14) чотири.
I ведучий: Доки команди працюють ми хотіли б дізнатися, а чи є серед уболівальників інтелектуали. Хто нам допоможе, а що таке «фразеологізм»?
Відповіді глядачів.
II ведучий: Що ж серед нас є розумні учні і це похвально. Фразеологізми бувають різі за походженням і широко використовуються скрізь. Як в розмовній лексиці так і в літературі.
I ведучий: Так, звичайно. Фразеологізми зустрічаються уже в Біблії. Наприклад: око за око, наріжний камінь, Содом і Гоморра, альфа й омега, у поті чола, друге пришестя, голос волаючого в пустелі, земля обітована, камінь спотикання, вавилонська вежа, вавилонське стовпотворіння тощо.
II ведучий: Вірування та магічні дії: напускати ману, замовляти зуби, як рукою зняло, встати на ліву ногу, виносити сміття з хати. Усталені казкові звороти: за щучим велінням, за тридев'ять земель, тримати за хвіст жар-птицю, скоро казка мовиться. Я думаю, що всі зрозуміли, що таке фразеологізми. Підведемо підсумок конкурсу та всієї гри.
II ведучий: Ми любимо свою державу Україну та пишаємося тим, що ми напряму пов’язані з нашими предками, з нашим минулим, запорізькими козаками.
I ведучий: Так, ми вивчаємо історію України і знаємо її. А як ми її знаємо допоможе в цьому нам математика.
Завдання для команд – гравців.
Потрібно виконати завдання і заповнити таблицю, яка дасть можливість отримати відому постать в українському козацтві.
-0,2 = ?
= ?
= ?
= ?
0,1 + 0,2 = ?
+ = ?
В таблиці з відповідями встановити відповідність одержаних результатів та скласти слово.
4 - |
24 |
-1 |
+4 |
28 |
6,1 |
10 |
|
|
|
|
е |
з |
м |
о |
а |
а |
п |
|
|
|
|
Довідка. Іван Мазепа - український державний і політичний діяч, мав добрі військові, державні й дипломатичні здібності, гетьман Лівобережної України (1687-1708 рр.), гетьман Війська Запорозького обох берегів Дніпра, князь Священної Римської Імперії. Протегував ремесла і торгівлі, був меценатом, збудував державним і власним коштом чимало церков і монастирів.
I ведучий: А хто зможе назвати Гетьманів України, той отримає додатково 2 бали. Молодці. Ви справжні нащадки запорізьких козаків. Адже математика для козаків була важливим предметом для вивчення, бо розвивала логічне мислення.
Дмитро «Байда» Вишневецький (1550-1563 рр.)
Криштоф Косинський (1591-1593 рр.)
Северин Наливайко (р. н. не від. - 21. 4. 1597 рр.)
Самійло Кішка (1600-1602 рр.)
Петро «Сагайдачний» Конашевич (1614-1622 рр.)
Богдан Хмельницький (1648-1657 рр.)
Іван Виговський (1657-1659 рр.)
Юрій Хмельницький (1659-1663 рр.)
Петро Дорошенко (1665-1676 рр.)
Демян Многогрішний (1668-1672 рр.)
Іван Мазепа (1687-1708 рр.)
Пилип Орлик (1710-1742 рр.)
Павло Скоропадський (1708-1722 рр.)
Павло Полуботок (1722-1724 рр.)
Кирило Розумовський (1750-1764 рр.)
II ведучий: Гра наша продовжується і останнім завданням буде перевірка логічного мислення. Як сказав ще давньогрецький філософ Геракліт, що багато знати – мало, це ще не мудрість. Мудрість – це не просто широкі й глибокі знання, це перш за все вміння мислити, міркувати. І саме логіка допомагає виробляти людині в собі такі вміння.
I ведучий: Ми даний етап гри так і назвали – «Козацькі перегони».
За три хвилини потрібно розв’язати п’ять задач на логічне мислення. Кожна розв’язана задача приносить команді 10 балів. На розв’язання 10 хвилин.
Картки роздаються командам з умовами задач.
Задачі.
(Козак прочитав напис догори ногами. Ящик містить 86 ядер).
II ведучий: Що ж команди працюють, а ми перевіримо в уболівальників, що вони знають про наших пращурів, козаків.
I ведучий: Готові? Розпочинаємо!
II ведучий: Що це за картина?
I ведучий: А хто може порахувати козаків на картині?
На картині Рєпіна «Козаки пишуть листа турецькому султану» - 3/8 козаків з оселедцями, 2/3 решти – у шапках, і 5 козаків зі зброєю. Скільки козаків зображено на картині?
II ведучий: Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина.)
I ведучий: Кого вважали козаки батьком, матір'ю, дружиною та товаришем? (Батько — степ, мати — Січ, дружина — шабля, товариш — кінь.)
II ведучий: Найважливіша ознака влади в козацькому війську. (Булава.)
I ведучий: Що означає для козака слово «чайка»? (Човен.)
II ведучий: Де розташовувались козацькі табори? (Запорозька Січ.)
I ведучий: Народний співець, оспівувач подвигів козаків. (Кобзар.) Перша збірка поетичних творів Тараса Григоровича Шевченка вийшла в світ у Санкт-Петербурзі 1840 р. під назвою “Кобзар”. Уже самою назвою книги автор засвідчив, що він виступає співцем народних мас. Після видання цієї збірки кобзарем стали називати самого Шевченка. Навіть сам Тарас Шевченко після своїх деяких повістей почавпідписуватися «Кобзар Дармограй».
II ведучий: Про яку деталь козацького вбрання казали: «широкі, як чорне море»? (Шаровари.)
I ведучий: Перша козацька фортеця, зведена на острові. (Мала Хортиця.)
II ведучий: Молодці.
Підводиться підсумок гри. Солодкі призи.
I ведучий: Математика – це країна, яка не має меж, тому і вивчати її можна без кінця. Бажаю вам успіхів на цьому довгому і цікавому шляху!
II ведучий: Я, думаю, що наші учні довели, що українці – нація розумних людей, гідних своїх предків, серед яких багато визначних постатей, якими ми пишаємося.
Вчитель. Математика не припинила свого розвитку і не припиняє. Саме завдяки розвитку математики стало можливим створення цифрового телебачення, цифрових фотоапаратів та інших технічних пристроїв. Математика допомогла розшифрувати код ДНК, що допомагає в лікуванні важких хвороб. Новітні матеріали для одягу, взуття створюються за дапомогою математичних розрахунків.
І може саме наші «Математичні інтелектуали» та «Українські математичні фанати» стануть видатними вченими, які досягнуть нових математичних вершин.
(Нагородження переможців конкурсу).
II ведучий: До побачення!
I ведучий: До нових зустрічей.
Література:
1. Інтерактивні технології на уроках математики/уклад. І.С. Маркова, - Х.:Вид. Група «Основа», 2008. – 126 с.
2. Про математику і математиків. Висловлювання видатних діячів минулого і сучасності. – К.: 1981.
3. Черватюк О.Г. Шиманська Г.Д. Елементи цікавої математики на уроках математики. Посібник для вчителів. – К.: 1968.
4. Енциклопедія для дітей (математика).
5. Журнал «Математика в школах України», 2012 р.
6. Щербина К.М. Народна математика і школа, 1929.
7.Лоповок Л.М. Збірник математичних задач логічного характеру. – К.: Рад. шк., 1972. – 150с.
8.Інтернет ресурс.