Позакласний захід із зарубіжної літератури для учнів 6 класів
Тема: Байка у світовій літературі.
Мета: проведення позакласного заходу: підвести підсумки з вивченої теми, згадати особливості байки як літературного жанру; показати вміння та навички виразного читання; прищеплювати учням любов до художньої літератури, виховувати в них позитивні риси характеру, високі моральні якості.
Обладнання: портрети байкарів Езопа, Ж. де Лафонтена, І.Крилова, Л.Глібова; виставка книг видатних байкарів; виставка малюнків учнів до байок.
Вступне слово вчителя:
Серед літературних творів особливою повчальністю відзначаються прислів’я та байки.
Саме жанру байки ми присвятили наше свято.
Перша сторінка
Історія виникнення жанру байки( епіграф):
«Здається байка просто бреше,
А справді – мудру правду чеше»
Л.Глібов.
Слово 1-ій групі учнів істориків-дослідників:
1 Ведучий: Народження байки сягає глибини тисячоліть. Вона виникла в ті міфічні часи, коли за образним висловом Івана Франка, звірі ще вміли розмовляти. Зібравшись десь у затишку, люди любили слухати й розповідати історії про добрих або злих, розумних або дурних, хитрих або простакуватих тварин. Ці оповідки могли бути довгими або коротенькими. Усе залежало від мети й натхнення оповідача, а також настрою слухачів.
2 Ведучий: Свідченням прадавнього походження «тваринних історій» є малюнки первісних людей, де зображені звірі. Про це ж свідчать знахідки археологів під час розкопок , на знайдених цеглинках відтворені сцени з добре відомих міфів і казок про тварин.
3 Ведучий: Певний час майбутні казка про тварин і байка були неподільними.Головне завдання байки — виправлятилюдські вади , повчати їх:
Для того байка штрика під ребро,
Щоб виправлять людські заблуди
І похвалять красу й добро.
1 Ведучий: Але на світі вже давно ведеться, що люди полюбляють повчати інших, та не люблять, коли повчають їх самих.
2 Ведучий:І тут на допомогу прийшли оповідки про тварин. Небезпечно критикувати свого владаря? Зате можна висміяти «володаря звірів» — лева. До того ж володарям людей на такі тваринні історії ображатися було соромно. Адже це усім би довело, що в «звіриному» образі вони впізнали себе.
3 Ведучий:Так інакомовлення, алегоричність, успадкована від казки про тварин, ставала провідною ознакою байки.
1 Ведучий: Легендарним засновником жанру байки вважають раба Езопа, який начебто жив у VI ст. до н. е. в Давній Греції. Його називають «батьком байки».
2 Ведучий: Езопу приписують авторство багатьох мандрівних сюжетів байок. У його творах часто присутня мораль — стислий повчальний висновок-урок, що зазвичай знаходиться в кінці, рідше — на початку байки.
3 Ведучий: Авторитет Езопа був таким високим, що протягом тисячоліть іншим авторам частенько доводилося просто переповідати його історії.
1 Ведучий: Езопові байки пережили віки, бо люди пам'ятали їх. Письменники ж продовжували справу «батька байки», а іноді й сперечалися з ним. Навіть через тисячоліття.
2 Ведучий:Так, в Езопа є знаменитий сюжет про працьовитих Мурашок, які виховували Цикаду. Вона проспівала все літо й не заготувала собі харчів на зиму. З цієї байки в усі часи робився приблизно такий повчальний висновок: «Хто не працює — той голодує».
3 Ведучий: Мінялися погляди й на будову байки. Так, Лафонтен відмовився від моралі. Він зображував сцену, а далі кожен міг робити власні висновки. Французький байкар брав лише Езопів сюжет і змальовував під виглядом звіриного царства людське суспільство. До Езопових сюжетів Лафонтен додавав і власні. Згодом їх використав і Крилов.
1 Ведучий: Найвідомішим російським байкарем є Іван Крилов. Його твори, пронизані справжньою добротою. На відміну від своїх попередників, Крилов створював не просто байки, а маленькі комедійні сценки.
2 Ведучий: Особливо довершеними його байки стали завдяки широкому використанню приказок і прислів'їв:«У сильного безсилий винен був завжди»; «тож, як сідати — сварки марні, бо з вас музики незугарні»; «а віз і досі там» — ці та багато інших висловів-перлин долучив Іван Крилов до скарбниці духовних багатств російського народу й людства.
3 Ведучий: Байка належить до найстаріших літературних жанрів, її здавна вивчали в закладах освіти.
1 Ведучий :В Україні байку ґрунтовно опрацьовували ще в Острозькій академії (XVI ст.), а братчики Києво-Могилянської колегії (XVII ст.) вчилися використовувати її у виступах.
2 Ведучий:У байках утілив своє вчення видатний філософ Григорій Сковорода. Та й українські письменники XX ст. Павло Глазовий і Фелікс Кривін
3 Ведучий: Тож доки існуватиме людство, доти не зникне потреба у виправленні вад і уславленні чеснот людини. А, значить, житиме й байка...
(Під час розповіді з’являються на екрані портрети байкарів Езопа, Лафонтена, І.Крилова)
Друга сторінка
1. Гра «Вгадай слово».
* Коротке, віршоване алегоричне оповідання, в якому закладено повчальний зміст. (Байка)
* Батьківщина основоположника жанру байки. (Давня Греція)
* Засновник жанру байки. (Езоп)
* Послідовники Езопа…( Лафонтен,І.Крилов)
2. Гра «Продовжіть речення»: Я дізнався про байку….
Третя сторінка
Знайомство з крилатими висловами
Вчитель: З багатьох байок видатних байкарів Езопа, , Г.Сковороди, І.Крилова, Л.Глібова та інших до нашої мови увійшли крилаті вислови, які нас вчать правильно і мудро жити. Ці вислови ми інакше називаємо афоризмами.
Наприклад:
* «Справжніх друзів пізнають в біді» (Езоп).
* «Лебедина пісня» (Езоп)
* «Де потрібні руки, слова ні до чого»(Езоп)
* «Усильного безсильний винен був завжди» (Крилов)
* «Та тільки віз і досі там» (Крилов)
* «Тож, як сідати – сварки марні, бо з вас музики незугарні» (Крилов)
* «Не плюй в колодязь: пригодиться води напиться» (Глібов)
Четверта сторінка
Інсценівка байки
I група – інсценівка байки Езопа «Мурашка і Цикада»
II група – інсценівка байки І.Крилова «Квартет»
III група – інсценівка байки Езора « Лисиця й виноград»
П’ята сторінка
Конкурс на кращого байкара(декламування байки)
Слово вчителя: Жанр байки існував й існує в багатьох літературах. Байка вчить ненав’язливо, змушує думати, аналізувати. Тож послухаємо, яку правду розкажуть нам байкарі нашої школи. (Діти декламують байки).
(Байка, як жанр літератури буде вічно жива. В ній висміюються людські вади й утверджуються людські чесноти. Кожна байка навчає людину жити гідно.)
Заключне слово вчителя: Діти, сьогодні з нами на нашому літературному святі була байка, яка вчить нас добру, справедливості, чемності. Я впевнена, що кожна прочитана вами байка навчить вас жити гідно і великої життєвої мудрості.
* Підводяться підсумки проведення літературного свята для учнів 6-х класів.
* Нагородження переможців свята.