Інтерактивна гра «Дивосвіт»
Гра проводиться між учнями 10-11 класів
Мета:
-
повторити і поглибити знання учнів з української мови та літератури з метою підготовки до ЗНО ;
-
розвивати мовлення і мислення учнів, творчий підхід до виконання завдань, пізнавальну активність і самостійність;
-
виховувати інтерес та любов до рідної мови, культуру мовлення, вміння вести дискусію, ділову активність.
ХІД ЗАХОДУ
На заході присутні учні 10-11 класів, які підтримують гравців своїх команд, учителі-предметники, батьки
Слова ведучого:
-
Доброго дня, шановні учасники нашої інтерактивної гри під назвою «Дивосвіт», шановні гості нашого заходу. Один мудрець сказав: "Людина, байдужа до рідної мови, схожа на дикуна. Тому що її байдужість до мови пояснюється повною байдужістю до минулого, сучасного, майбутнього свого народу".
-
Тож сьогодні ми з вами, а також наші команди мають прекрасну можливість продемонструвати, що з мовою рідною ми на «ти», бо добре її знаємо, і водночас на «ви», бо її поважаємо і нею пишаємося. Крім того, ваша участь у грі – це прекрасна можливість підготовки до ЗНО.
-
Тепер найголовніше – правила нашої гри: участь беруть дві команди – учні 10 класу команда «Словограй», та учні 11 класу команда «Мовознавці». Нашу з вами роботу буде оцінювати уважне, досвідчене і непідкупне журі (Вказується, хто є членом журі).А щоб година цікавої української мови проходила організовано, потрібно дотримуватись певних правил:
1. Уміти працювати в групі з девізом: один за всіх та всі за одного.
2. Спочатку подумати, а потім відповідати.
3. Сигналізувати про готовність.
4. Відповідати чітко і лаконічно.
5. Найперша правильна відповідь – 1 бал.
6. Переможцем стане команда, у якої найбільша кількість балів.
- Отож, розпочинаємо!
(На дошці розміщена інтерактивна панель з категоріями гри. Команди по черзі обирають категорію, номер питання, розмірковують над відповіддю 30 секунд і дають відповідь. За кожну відповідь команда отримує 1 бал)
Капітанам команди необхідно обрати категорію, на питання якої членам команди потрібно дати відповідь.( питання висвітлюються на слайді)
Категорія «Автори». Питання:
-
Про кого слова Івана Франка: «Се великий артист зору, се колосальне, всеобіймаюче око України?»
-
Про кого слова І.Франка:«Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури»
-
Його називають «Українським Сократом».
-
Автор першої сентиментальної повісті .
-
Максим Рильський назвав його Коперником українського слова.
-
Автор першого історичного роману.
Хвилинка-цікавинка
(Кожна команда повинна була заздалегідь підготувати цікаві факти про мову та літературу)
Виступ команди «Словограй»
-
За підрахунками вчених у сучасній українській мові понад 100 префіксів та приблизно 400 суфіксів. Раніше суфікси називалися наростками. А от у китайській мові слова не мають ні префіксів, ні суфіксів.
Категорія «Герої творів». Питання:
-
Він був парубок моторний і хлопець хоч куди козак, удавсь на всеє зле проворний, завзятіший од всіх бурлак.
-
Мав добру пам’ять: з неї ніколи не виходила думка, що він “виродок”; він ніколи не забував бабиної ради… Собі на лихо, рядом з добрими думками, у малому серці ворушилося щось недобре, невпокійне.
-
Золото — не дівка!.. Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна — яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших за себе, яка трудяща, яка рукодільниця, що й себе, й матір на світі держить.
-
Робоча, та проворна, та щоб була трохи куслива, як мухи в спасівку
-
«Чую, як мені легко робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська, попелом стала».
-
«Чоловiчок сей був у короткiй старенькiй свитинi, у полотнянихштанях, чоботи шкаповi попротоптуванi – i пучки видно.Хiба по шаблi можнабуло б догадуватися, що воно щось не просте: шабля аж горiла од золота, да й та на йому була мов чужа.»
Хвилинка-цікавинка
Виступ команди «Мовознавці»
-
А знайоме вам слово «поліглот»? (від грецьких «полі» - багато і «глотта» мова), люди, які володіють багатьма мовами. Найвидатніший – Гарольд Уільямс з Нової Зеландії (вільно говорив на 58 мовах). Богдан Хмельницький володів 7 мовами, а Леся Українка –13, іван Франко знав 14 мов. За даними японських учених, люди, які з дитинства не говорили рідною мовою частіше хворіють. Тож вивчайте, розмовляйте ріною мовою та будьте здорові.
Категорія «Знавці мови». Питання:
-
-
-
-
-
-
Хвилинка-цікавинка
Виступ команди «Словограй»
-
Чи багато ми говоримо? У середньому – 1 годину на день. За все життя - 2,5 роки. А якщо записати все, що ми говоримо, то вийде 1000 томів по 400 сторінок у кожному.
Категорія «Літературознавство». Питання:
-
Як називається побудова твору, доцільне поєднання всіх його компонентів у художньо-естетичну цілісність?
-
Як називається троп, тобто якийсь образ, що заснований на вживанні слів, власне, у переносному значенні?
-
Як називається повторювання або надлишковості у мові, коли одна частина висловлювання повністю або частково дублює зміст іншої?
-
Що об'єднує ці твори «Енеїда», «Гайдамаки», «Катерина», «Сон»?
-
Як називається різновид вірша, в якому немає внутрішньої симетричності рядків, але зате зберігається темп?
-
Який художній засіб використано в рядках поезії П.Тичини
Арфами, арфами —
золотими, голосними обізвалися гаї,
самодзвонними:
йде весна
запашна,
квітами-перлами
закосичена?
Хвилинка-цікавинка
Виступ команди «Мовознавці»
-
Скільки мов на Землі? Якою мовою розмовляє найбільше людей? Вчені підрахували, що першість належить китайській мові, друге – англійській, українська мова посідає 14 місце, нею розмовляють 46 мільйонів осіб.
Категорія «Ребуси». Питання:
-
Ім’я та прізвище українського письменника
-
Назва поеми Тараса Шевченка
-
Назва поеми Тараса Шевченка
-
Ім’я та прізвище українського письменника
-
Назва поеми Тараса Шевченка
-
Прізвище відомого українського поета
Слово учителя:
-
Ось і добігає кінця інтерактивна гра, а поки журі підраховують бали, я пропоную трохи відпочити і послухати пісню у виконанні учениця 11 класу Першке Крістіни. (звучить пісня).
(Оголошення результатів змагання, вручення дипломів переможцям і учасникам гри)
Заключне слово вчителя. Рефлексія позакласного заходу
-
Ось і закінчилася гра, яка допомогла вам ще раз перевірити свої знання, а, можливо, й дізнатися щось нове. Я бажаю вам більше пізнавальних хвилинок у вашому життя, більше нових звершень та відкриттів. Я думаю, що сьогодні ми з вами недаремно зібралися. Пропоную вам всі свої очікування від заходу та побажання своїм однокласниками та друзям написати на стікерах та розмістити на мапі під назвою «Я люблю українську».
(Учні розміщують побажання на мапі, що розташована на магнітній дошці)
-
Дякую вам за плідну працю, думаю ця пізнавальна година стане вам в нагоді, бо попереду у кожного з вас найголовніший іспит – зовнішнє оцінювання з української мови та літератури. Щасти вам. До нових зустрічей.