Позакласний захід
«Ключі від форту «Історія»
Славич Лідія Григорівна
вчитель історії та правознавства
Очаківської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №4
Очаківської міської ради
Миколаївської області
Мета: розширити світогляд учнів;
прищеплювати учням стійкий інтерес до історії;
формувати історичне мислення, вміння зіставляти і аналізувати події
минулого, робити висновки;
виховувати інтерес до історії, як науки.
Обладнання: символічний плакат форту «Історія», книжна виставка «Захоплююча історія», лозунги:
«Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього. Хто не
відає про славу своїх предків, той сам не вартий пошани».
М.Рильський
«Історія – найкращий вчитель, в якого найгірші учні».
І.Ганді.
«Історія в певному розумінні є священна книга буття народів;
головна, необхідна, дзеркало їх буття і діяльності, скрижаль
відкриттів і правил, заповіт предків до нащадків; доповнення,
пояснення теперішнього і приклад майбутнього».
Микола Карамзін.
Хід гри
Ведучий.
Величний світ
Чудес дива
Історія нам відкрива
Спартанська міць
Козацький дух
Вражають насмій друг
Неможливо жити без історії.
Знаємо про це ти і я.
Вивчай її, люби її
Твори її щодня
Без історії ні дня.
Як не любить
Цей дивний світ?
Він залишає в серці слід
Від юних днів
До сивих літ
Чарує нас на вік.
Вчитель. Дорогі друзі! Ми сьогодні зібралися в цьому залі, щоб здійснити захоплюючу подорож до форту «Історія». Нам доведеться пройти декілька турів випробувань, вам доведеться проявити кмітливість, допитливість, інтелект, щоб побороти всі перешкоди. Тільки найкращі зможуть отримати ключ від форту «Історія». В ході нашої гри ви повинні будете пройти ряд перешкод і отримаєте символічний ключ кожного етапу. Команда має права лише на одну підказку, зі сторони музи історії Кліо.
I тур гри. «Історія – учителька життя».
Геродот
-
Про кого йде мова. Ще в дитинстві він на очах батька Філіпа II об’їздив дикого коня, сів на нього верхи і під’їхав до палацу, на що батько дав синові таке благословення: «Шукай, сину, царство для себе. Наша країна для тебе замала». Син виконав наказ батька, завоював Персію, Єгипет, Вавилон, Сирію і створив найбільшу імперію давнини.
(О.Македонський)
-
Найвідоміший вчений середньовіччя, якого вважали пророком. Створив 450 наукових праць, серед яких – «Канон лікувальної науки». Перед смертю роздав все своє майно біднякам.
(Авецінна)
-
Найвизначніший політик і військовий діяч, сказав про свою армію так: «Вона створена так, що один рух підтримує її. На чолі цієї армії можна йти вперед, але не зупинятися і не відступати. Це армія нападу.
(Наполеон Бонапарт)
-
Син бідного неосвіченого фермера, який не тільки здобув гарну освіту й диплом адвоката, але й досяг політичної вершини. Досягнувши влади, він перш за все скасував рабство.
(А.Лінкольн)
-
Видатний філософ стародавнього світу, механік. Йому належать слова; «Дайте мене точку опору, і я переверну увесь світ».
(Архімед)
-
Даніель Дефо – відомий письменник, автор книги «Робінзон Крузо». Яку державну посаду він обіймав в Англії.
(Очолював секретну службу)
-
Хто прийшов до Москви з далекого архангельського села і став одним з найвидатніших росіян.
(М.Ломоносов)
Ключ від першого туру отримає той, хто розгадав слідуючі головоломки.
(Нова економічна політика)
(Коаліційний уряд)
II тур гри. Хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього.
-
Про що іде мова? «Не годен ти будеш синів християнських під собою мати, твого війська ми не боїмося, землею і водою будемо битися з тобою. Вавілонський ти кухар, Македонський колісник, Єрусалимський броварник, самого гаспида внук і всього світу блазень... Негоден ти матері вірних християн!»
(Лист запорожців турецькому султану)
-
Кого з українських гетьманів називають «сонцем Руїни».
(Петра Дорошенка)
-
Як турки називали Івана Сірка?
(Урус-шайтан)
-
Про що ці слова: «Примха волі гетьмана» «незаконнонароджене дитя інтриг купки старшини».
(Переяславська угода 1654 р.)
-
Поясніть вираз «бостонське чаювання».
(Члени бостонської організації «Сини волі»
переодягнувшись індіанцями напали на кораблі з чаєм у
порту Бостон, скинувши вантаж у море)
-
Її знали всі монархи Європи: як політик вона була безкомпромісна, наполеглива, далекоглядна, самовпевнена, як жінка вона була чарівна, велична і прекрасна. Її ім’я було тісно пов’язано з Україною. Назвіть її повне ім’я.
(Софія Фредеріка Августа Анхальт-Цербтська або Катерина II)
(Команда звертається за підказкою до Кліо – музи історії)
«Подолай перешкоду».
Розмістіть дані твердження у два стовпчики таблиці, що відповідають їхнім назвам.
1. Воєнний комунізм
|
2. НЕП
|
|
|
-
єдине планування;
-
централізований контроль;
-
продподаток, кооперативи;
-
оренда землі:
-
карткова система;
-
децентралізація управління промисловістю;
-
червонець.
Символічний ключ від другого етапу отримає той, хто розв’яже кросворд «Нацизм».
-
Прізвище видатного німецького фізика, який покинув батьківщину після встановлення нацистської диктатури. – (Ейнштейн)
-
Назва штурмових нацистських загонів(абревіатура). – (СА)
-
Посада, на яку 30 січня 1933 р. було призначено Гітлера. – (Рейхсканцлер).
-
Назва ночі єврейських погромів 10 листопада 1939 р. – (Кришталева)
-
Одна з ідейних підвалин нацистської ідеології. – (Расизм)
-
Прізвище німецького письменника, який покинув батьківщину після встановлення нацистської диктатури. – (Манн)
III тур. Портретна галерея.
Установіть, про кого з діячів йде мова:
-
Брав участь у Першій світовій війні. Не мав атестата про закінчення гімназії. Був вегетаріанцем. Полюбляв працювати вночі.
(А.Гітлер)
-
Був одним з найгірших курсантів військового училища, але в 35 річному віці став начальником військової академії генерального штабу, а у віці 41 року наймолодшим дивізійним генералом.
(Ф.Франко)
-
Освіту здобув у школі ченців, був палким оратором, вважав себе людиною, дарованою народом провидінням. Займав значну кількість державних посад.
(Б.Муссоліні)
-
Польський державний діяч, змолоду був членом соціалістичної партії; в 1926 р. Здійснив військовий переворот і встановив режим санації.
(Ю.Пілсудський)
-
Видатний державний і політичний діяч Китаю, один із лідерів Гоміньдану керівник збройних сил Гоміньданської партії.
(Чан Кайші)
-
Доберіть до імен учених, письменників, художників їхні характеристики.
1. З.Фрейд
|
2. Р.Тагор
|
3.П.Пікассо
|
4.Ч.Чаплін
|
|
|
|
|
-
Індійський письменник і громадянський діяч. У своїх творах дав узагальнену картину колоніальної дійсності, виступав проти насильства.
-
Австрійський лікар-психотерапевт і психолог, засновник психоаналізу.
-
Американський комедійний актор, який створив образ малої людини.
-
Іспанський художник, лідер кубізму. Працював в галузі живопису, графіки, скульптури.
III тур. «Логічна заморочка»
Кожне з логічних угрупувань розгорніть до речення.
-
Технічний прогрес, електрика, побутові прилади, пилосмоки, праски, пральні машини.
-
Олімпійські ігри, П’єр де Кубертен, 1896 р., Олімпійська хартія.
-
Мистецтво, реалізм, початок ХХ ст., Перша світова війна, ірраціоналізм.
Символічний ключ від третього етапу отримає той, хто розв’яже кросворд «Революція».
-
Прізвище генерала, головнокомандувача російської армії, який організував у серпні 1917 р. антиурядовий заколот. – (Корнілов)
-
Прізвище голови II коаліційного уряду. – (Керенський)
-
Прізвище голови тимчасового уряду. – (Львов)
-
Назва військової організації, до складу якої входили найбільш радикальні представники більшовицької партії. – (Воєнка)
-
Назва буржуазно-демократичної російської революції. – (Лютнева)
-
Прізвище міністра закордонних справ Тимчасового уряду Росії. – (Мілюков)
-
Форма об'єднання закавказьких республік, яке було ліквідовано у червні 1918 р. – (Федерація)
-
Ім'я наступника російського престолу, сина Миколи II. – (Олексій)
-
Прізвище голови тимчасового комітету Державної думи. – (Родзянко)
IV тур гри. «У того, хто забув історію своєї країни, - немає серця; у того, хто сподівається повернутися в цей час, - немає розуму».
-
Як відомо СРСР припинив своє існування в 1991 р. Сьогодні стосовно СРСР часто вживається вислів: «У того, хто забув історію своєї країни, - немає серця; у того, хто сподівається повернутися в цей час, - немає розуму». Що ви думаєте з приводу цього вислову? Як ви вважаєте, чи можна було запобігти розпаду СРСР?
-
М.Хрущова іноді називають «кандидатом у Сталіни». Чи згодні ви з такою точкою зору? Свою думку аргументуйте.
-
Дисидентів іноді називають «поколінням ХХ з’їзду». Як ви вважаєте, чому? Чи конкретна ця назва?
-
Чим, на Вашу думку, можна пояснити той факт, що зміни в Україні в період «відлиги» та «перебудови» відбувалися повільніше, ніж в інших регіонах СРСР?
-
Чому СНД не стала міцним політичним і економічним союзом типу ЕС? Які ви вбачаєте перспективи розвитку СНД?
-
Чому, на Ваш погляд, в Україні, на відміну від багатьох інших країн СНД, за часів незалежності не відбулося міжетнічних конфліктів? Що ми можете порідити для запобігання таких конфліктів у майбутньому?
-
Про яку подію йде мова? «Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, не від кого не залежною, вільною, суверенною державою українського народу». – (IV Універсал)
«Подолай перешкоду».
Визначте, хто, коли, стосовно якої події сказав таке: «Я знав, що французи не чинитимуть опору, а англійці й пальцем не поворухнуть. Нам навіть не довелося видавати солдатам боєприпаси».
Символічний ключ від четвертого етапу отримає той, хто установить відповідність у часі(синхронність) подій історії України і всесвітньої історії.
А
|
Установлення влади П.Скоропадського
|
1
|
Відкриття Паризької мирної конференції
|
Б
|
Акт злуки УНР і ЗУНР.
|
2
|
Прийняття в Королівстві сербів, хорватів і словенців Видовданської конституції
|
В
|
Варшавська угода між Польщею та УНР
|
3
|
Підписання в рамках Вашингтонської конференції Договору дев'яти держав
|
Г
|
Входження УССР до складу СРСР
|
4
|
Підписання Тріанонського договору між країнами Антанти і Угорщини
|
|
|
5
|
Укладання у Брест-Литовську договору між РСФСР і країнами Центрального блоку
|
V тур гри. Визначення переможця.
Будьте уважними. Наша гра підходить до кінця.
-
До пояснень доберіть відповідні тлумачення.
1. аншлюс
|
2. агресія
|
3. політика умиротворення
|
4. політика ізолятивізму
|
|
|
|
|
-
Політика незалучення США до справ інших країн, розташованим поза Американським континентом;
-
Політика насильницького введення Австрії до складу Німеччини;
-
Намагання Велико Британії та Франції не вживати щодо Гітлера силових методів, котрі дали б йому привід розпочати війну, а піти йому на поступки;
-
Незаконне застосування збройної сили державою проти іншої, порушення її суверенітету і територіальної цілісності.
-
Назвіть країну, що її стосується це твердження: Країна, яка в останній чверті XIX ст. була поневолена Великою Британією й перетворена в аграрно-сировинний придаток англійської економіки. Після Першої світової війни боротьбу за незалежність цієї країни очолила партія Вафд. У 1922 р. Велика Британія погодилася визнати незалежність, за умови зберігання своїх воєнних баз. – (Єгипет)
-
Проблема запобігання новій світовій війні та збереження миру є головною проблемою людства. Які реальні можливості має в наші дні світове співтовариство для вирішення найважливіших проблем сучасності?
-
У свій час Наполеон Бонапарт сказав: «Не будіть Китай. Коли він прокинеться, увесь світ пошкодує про це». Як ви думаєте, що мав на увазі французький імператор? Чи поділяєте ви його точку зору?
-
«Не має значення якого кольору кішка – чорного чи білого, аби вона добре ловила мишей». Який відомий політик часто вживав це прислів’я, говорячи про перспективи розвитку країни? (Ден Сяопін)
Муза історії вручає символічний ключ переможцям.
Кліо: В ході сьогоднішньої подорожі до форту «Історія» ви показали вміння логічно мислити, лаконічно і аргументовано висловлювати свою думку, показали глибокі знання з історії України та всесвітньої історії. Як сказав Геродот: «Історія – учителька життя, тож любіть її, шануйте, збагачуйте своїми відкриттями». Тому хочу закінчити словами В.М.Васнецова «Поганий той народ, що не пам’ятає, не цінує і не любить своєї історії».