Даний захід проводжу постійно серед учнів 5-6 класів під час проведення декади природничо-математичних дисциплін. Позакласний захід розвиває логічне мислення у учнів 5-6 класів, а також підвищує інтерес до вивчення математики.
Математика, 5-6 клас
СІРНИКИ - НЕ ІГРАШКИ?
(година цікавої математики)
Математика завжди була складною наукою для опанування її школярами. Звідси й завдання, яке стояло і стоїть перед учителем, - розкрити багатоманітний її світ, показати можливості застосування математики серед повсякденних речей.
Задачі із сірниками завжди були популярними серед вчителів математики. Розв’язування таких задач допомагає розвивати кмітливість і уяву школярів, що є дуже важливим при вивченні математики.
Мета: популяризувати математичні знання;
формувати уявлення про багатоманітний світ математики;
розвивати уяву, кмітливість, логічне мислення, творчі здібності учнів;
виховувати вміння працювати в парі, уважність.
Обладнання: коробки сірників (із розрахунку одна коробка на кожну парту), бонуси-фішки різного кольору: зелені – за колективні відповіді, сині – за індивідуальні відповіді.
ХІД заходу:
Лежать у порядку дерев’яні малятка,
Білі, здорові, всі чорноголові.
Учитель: Правильно, це – сірники. Сьогодні для проведення уроку будемо користуватися сірниками.
Чи знаєте ви що:
А сьогодні на заході ми з вами будемо розвивати логічне мислення, розв’язувати задачі з сірниками
Згадуємо римську нумерацію у відповідності її до арабської, яку використовують на уроках математики.
І – 1;
V – 5;
Х – 10;
L – 50;
C – 100;
D – 500;
M – 1000.
Якщо пишемо числа більші або менші від вказаних, то користуємося принципом додавання або віднімання: ІV відповідає арабському числу 4 (на один менше від п’яти) , VІ – арабське 6 (на один більше від п’яти), ІХ – 9, ХІІ – 12, ХL – 40, LХХХ – 80 тощо.
Усні завдання на закріплення (учні відповідають індивідуально, за правильну відповідь отримують бонус від учителя):
- Зобразити за допомогою двох сірників як можна більше римських чисел (на виконання завдання 30 секунд, бонус - за кожне правильно складене число).
Відповідь: І, ІІ, V, Х, L.
- Зобразити за допомогою трьох сірників як можна більше римських чисел (на виконання завдання 30 секунд, бонус - за кожне правильно складене число).
Відповідь: ІІІ, ІV, VІ, ІХ, ХІ, LІ, С.
Для розминки пропонуємо таку задачку:
Три сірники лежать на столі. Як прибрати середній сірник із середини, не торкаючись його?
Відповідь: Один з крайніх сірників кладуть поряд з іншим крайнім (так середній опиняється з краю).
Учень, який запропонував правильну відповідь, отримує бонус-фішку від учителя.
Учитель: Отже, ми сьогодні розв’язуємо задачі із сірниками. Але не забуваємо правило, що необережне поводження із сірниками може стати причиною пожежі.
Робота на заході відбувається у парах. Пара, яка першою розв’язала задачу, отримує два бонуси, а пари, які виконали завдання вірно і вклалися у визначений час – один бонус.
На розв’язання кожного завдання учитель відводить не більше однієї хвилини.
1. Як зробити з двох сірників десять, не ламаючи їх?
Відповідь: Скласти з них римське число Х.
2. Чи можна з трьох сірників зробити шість, не ламаючи їх?
Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІ.
3. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІ + ІV = ХІІ.
Відповідь: VІІ + V = ХІІ.
4. Чи можна з чотирьох сірників зробити сім, не ламаючи їх?
Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІІ.
5. Як з 8 сірників зробити три?
Відповідь: Скласти з них слово «три».
6. Візьміть 12 сірників і викладіть з них таку «рівність»: VІ – ІV = ІХ. Рівність, як бачимо, неправильна, бо 6 - 4 не дорівнює 9. Перекладіть один сірник так, щоб утворилась правильна рівність.
Відповідь: Можливі два варіанти: V + ІV = ІХ або VІ + ІV = Х.
7. Як з 13 цілих сірників, кожний з яких має довжину 5 см, покладених один біля одного, скласти метр?
Відповідь: Скласти слово «метр».
8. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: Х - ІХ = VІ.
Відповідь: ХІ – ІХ = ІІ.
9. Додати до чотирьох сірників п’ять так, щоб утворилося сто. Спробуйте знайти два розв’язки.
Відповідь: Скласти із сірників слово «сто», а також можна скласти число 100.
10. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІІІ + ІV = ХVІІ.
Відповідь: VІІІ + ІХ = ХVІІ.
11. З 9 сірників скласти 6 квадратів (можна накладати один сірник впоперек іншого).
|
|
|
|
|
Відповідь:
|
|
|
|
12. З 12 сірників викладено 4 однакових квадратів, як на малюнку, при цьому утворився ще один додатковий квадрат (великий). Необхідно прибрати 2 сірники (решту не займати), щоб утворилося два нерівних квадрати.
|
|
|
|
Відповідь:
13. З 10 сірників викласти 3 квадрати.
Відповідь:
|
|
|
|
14. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: Х + Х = І.
Відповідь: ХІ – Х = І.
Завдання 15. Переставити один сірник так, щоб рівність була правильною.
Відповідь
Відповідь
Завдання 16. Переставити 4 сірники так, щоб утворилось два квадрати.
Відповідь
Завдання 17 Переставити 2 сірники так, щоб утворилось 5 рівних квадратів.
Відповідь
Завдання 18. Переставити 1 сірник так, щоб рівність була правильною.
Відповідь
Завдання 19 Дванадцять сірників лежать так, як показано на малюнку. Скільки тут квадратів?
Виконаєте наступні завдання:
1) перекладете 3 сірника так, щоб утворювалося 3 рівних квадрата;
2) перекладете 4 сірника так, щоб утворювалося 10 квадратів.
Відповідь на перше завдання:
Відповідь на друге завдання:
Завдання 20 Перекладіть 3 сірника так, щоб стріла поміняла свій напрямок на протилежний.
Завдання 21 І "келих" (див. лівий малюнок), і "чарка" (див. правий малюнок) складені із чотирьох сірників. Усередині кожної "посудини" - вишенька. Як потрібно перемістити "келих" і "чарку", переклавши по два сірники в кожному з них, щоб вишеньки виявилися зовні?
V. Підсумки заходу
Учні підраховують кількість отриманих за захід фішок, називають цю кількість учителю, який таким чином визначає найкмітливішу пару та найкмітливішого учня на уроці.