Позакласний захід "СІРНИКИ - НЕ ІГРАШКА"

Про матеріал

Даний захід проводжу постійно серед учнів 5-6 класів під час проведення декади природничо-математичних дисциплін. Позакласний захід розвиває логічне мислення у учнів 5-6 класів, а також підвищує інтерес до вивчення математики.

Перегляд файлу

Математика, 5-6 клас

СІРНИКИ - НЕ ІГРАШКИ?

(година цікавої математики)

 

Математика завжди була складною наукою для опанування її школярами. Звідси й завдання, яке стояло і стоїть перед учителем, -  розкрити багатоманітний її світ, показати можливості застосування математики серед повсякденних речей.

Задачі із сірниками завжди були популярними серед вчителів математики. Розв’язування таких задач  допомагає розвивати кмітливість і уяву школярів, що є дуже важливим при вивченні математики.

 

Мета: популяризувати математичні знання;

формувати уявлення про багатоманітний світ математики;

розвивати уяву, кмітливість, логічне мислення, творчі здібності учнів;

виховувати вміння працювати в парі, уважність.

 

Обладнання: коробки сірників (із розрахунку одна коробка на кожну парту), бонуси-фішки різного кольору: зелені – за колективні відповіді, сині – за індивідуальні відповіді.

 

ХІД заходу:

 

 

Лежать у порядку дерев’яні малятка,

Білі, здорові, всі чорноголові.

Учитель: Правильно, це – сірники. Сьогодні для проведення уроку будемо користуватися сірниками.

 

Чи знаєте ви що:

  1.              Англійський фармацевт Джон Уокер придумав свій винахід, як це часто буває, зовсім випадково. У 1826 році він, оскільки був фармацевтом , змішував хімікати за допомогою палиці. На кінці цієї палиці утворилася засохла крапля . Щоб прибрати її, він чиркнув палицею по підлозі. Спалахнув вогонь! Він став експериментувати, і 7 квітня 1827 відбулася перша комерційна угода: Уокер продав адвокату Ніксону перші сірники
  2.              Однак Уокер, демонстрував своє відкриття всім підряд, так і не спромігся його запатентувати. А ось хлопець на ім'я Сем'юел Джонс, який якось був присутній при такій демонстрації, усвідомив ринкову вартість винаходу. Він назвав сірники « люціферчікі » і став продавати їх тоннами, незважаючи на те, що з «люціферчікамі» були пов'язані деякі проблеми - вони погано пахли і при загорянні розсипали навколо хмари іскор .
  3.              У 1910 році американська компанія Diamond Match першою отримала патент на безпечні для здоров'я сірники. Важливість цього винаходу була настільки велика, що президент США Вільям Тафт публічно звернувся до власників патенту і попросив їх відмовитися від авторських прав. Компанія погодилася і 28 січня 1911 відмовилася від усіх прав на свій винахід. Тому сьогодні сірники належать фактично всім.
  4.              Народ полюбляє виготовляти із сірників????

А сьогодні на заході ми з вами будемо розвивати логічне мислення, розв’язувати задачі з сірниками

 

Згадуємо римську нумерацію у відповідності її до арабської, яку використовують на уроках математики.

І – 1;

V – 5;

Х – 10;

L – 50;

C – 100;

D – 500;

M – 1000.

Якщо пишемо числа більші або менші від вказаних, то користуємося принципом додавання або віднімання: ІV відповідає арабському числу 4 (на один менше від п’яти) , VІ – арабське 6 (на один більше від п’яти), ІХ – 9, ХІІ – 12,  ХL – 40,  LХХХ – 80 тощо.

Усні завдання на закріплення (учні відповідають індивідуально, за правильну відповідь отримують бонус від учителя):

- Зобразити за допомогою двох сірників як можна більше римських чисел (на виконання завдання 30 секунд, бонус - за кожне правильно складене число).

Відповідь: І, ІІ, V, Х, L.

- Зобразити за допомогою трьох сірників як можна більше римських чисел (на виконання завдання 30 секунд, бонус - за кожне правильно складене число).

Відповідь: ІІІ, ІV, VІ, ІХ, ХІ, LІ, С.

 

Для розминки пропонуємо таку задачку:

Три сірники лежать на столі. Як прибрати середній сірник із середини, не торкаючись його?

Відповідь: Один з крайніх сірників кладуть поряд з іншим крайнім (так середній опиняється з краю).

Учень, який запропонував правильну відповідь, отримує бонус-фішку від учителя.

Учитель: Отже, ми сьогодні розв’язуємо задачі із сірниками. Але не забуваємо правило, що необережне поводження із сірниками може стати причиною пожежі.

 

Робота на заході відбувається у парах. Пара, яка першою розв’язала задачу, отримує два бонуси, а пари, які виконали завдання вірно і вклалися у визначений час – один бонус.

На розв’язання кожного завдання учитель відводить не більше однієї хвилини.

 

1. Як зробити з двох сірників десять, не ламаючи їх?

Відповідь: Скласти з них римське число Х.

 

2. Чи можна з трьох сірників зробити шість, не ламаючи їх?

Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІ.

 

3. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІ + ІV = ХІІ.

Відповідь: VІІ + V = ХІІ.

 

4. Чи можна з чотирьох сірників зробити сім, не ламаючи їх?

Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІІ.

 

5. Як з 8 сірників зробити три?

Відповідь: Скласти з них слово «три».

 

6. Візьміть 12 сірників і викладіть з них таку «рівність»: VІ – ІV = ІХ. Рівність, як бачимо, неправильна, бо 6 - 4 не дорівнює 9. Перекладіть один сірник так, щоб утворилась правильна рівність.

Відповідь: Можливі два варіанти: V + ІV = ІХ або VІ + ІV = Х.

 

7. Як з 13 цілих сірників, кожний з яких має довжину 5 см, покладених один біля одного, скласти метр?

Відповідь: Скласти слово «метр».

 

8. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: Х - ІХ = VІ.

Відповідь: ХІ – ІХ = ІІ.

 

9. Додати до чотирьох сірників п’ять так, щоб утворилося сто. Спробуйте знайти два розвязки.

Відповідь: Скласти із сірників слово «сто», а також можна скласти число 100.

 

10. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІІІ + ІV = ХVІІ.

Відповідь: VІІІ + ІХ = ХVІІ.

 

11. З 9 сірників скласти 6 квадратів (можна накладати один сірник впоперек іншого).

 

 

 

 

 

Відповідь:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12. З 12 сірників викладено 4 однакових квадратів, як на малюнку, при цьому утворився ще один додатковий квадрат (великий). Необхідно прибрати 2 сірники (решту не займати), щоб утворилося два нерівних квадрати.

 

 

 

 

Відповідь:

 

 

13. З 10 сірників викласти 3 квадрати.

Відповідь:

 

 

 

 

 

 

14. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: Х + Х = І.

Відповідь: ХІ – Х = І.

 

Завдання 15. Переставити один сірник так, щоб рівність була пра­вильною.

Відповідь

 Відповідь

Завдання 16. Переставити 4 сірни­ки так, щоб утворилось два квад­рати.

Відповідь

 

Завдання 17 Переставити 2 сірни­ки так, щоб утворилось 5 рівних квадратів.

Відповідь

Завдання 18. Переставити 1 сірник так, щоб рівність була правиль­ною.

Відповідь

Завдання 19 Дванадцять сірників лежать так, як показано на малюнку. Скільки тут квадратів?
     Виконаєте наступні завдання:
1) перекладете 3 сірника так, щоб утворювалося 3 рівних квадрата;
2) перекладете 4 сірника так, щоб утворювалося 10 квадратів.

Квадрат із 12 сірників


 

 

Відповідь на перше завдання:

Квадрат із 12 сірників - Відповідь на друге завдання

 

Відповідь на друге завдання:

Квадрат із 12 сірників - Відповідь на третє завдання

 

Завдання 20 Перекладіть 3 сірника так, щоб стріла поміняла свій напрямок на протилежний.

Стрілка Стрілка - Відповідь

Завдання 21   І "келих" (див. лівий малюнок), і "чарка" (див. правий малюнок) складені із чотирьох сірників. Усередині кожної "посудини" - вишенька. Як потрібно перемістити "келих" і "чарку", переклавши по два сірники в кожному з них, щоб вишеньки виявилися зовні?

Келих          Чарка

 

 

Келих - Відповідь   Чарка - Відповідь

 

 

V. Підсумки заходу

Учні підраховують кількість отриманих за захід фішок, називають цю кількість учителю, який таким чином визначає найкмітливішу пару та найкмітливішого учня на уроці.

 

doc
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку