Позакласний захід з української мови " Мовний експрес" 3 клас

Про матеріал
Позакласний захід з українсьуої мови " Мовний експрес" для 3 класу має на меті повторити і закріпити знання учнів з лексикології, морфології, синтаксису; вдосконалювати навички учнів, формувати усне і писемне мовлення школярів, збагачувати їхній словниковий запас; розвивати розумові та мовленнєві здібності дітей, їхнє мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати культуру мовлення учнів, любов до української мови, до рідного краю, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу.
Перегляд файлу

                                            Урок -гра « Мовний експрес»

Мета заходу:  повторити і закріпити знання учнів з лексикології, морфології, синтаксису; вдосконалювати навички учнів, формувати усне і писемне мовлення школярів, збагачувати їхній словниковий запас;

розвивати  розумові та мовленнєві здібності дітей, їхнє мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість;

виховувати культуру мовлення учнів, любов до української мови, до рідного краю, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу.             

Форма проведення: вікторина.

Обладнання: картки, дидактичні матеріали.

ХІД ЗАХОДУ

І. Вступна частина.

(Звучить запис пісні «Рідна мова»).

Дорогі друзі»

Вітаємо вас на грі, що присвячена Дню рідної мови.

Однією із найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

 

Вірш ( читає вчитель)

 

 

Правила гри:

 

Отже, пропонуємо сформувати дві команди.

Є пропозиція обрати журі.

Команда « Мовознавці»

 

Капітан. Наш девіз: «Чим важче завдання,  Тим дорожче перемога.»


 

1. Ми зібрались в класі дружно,

Щоб позмагатись

І про мову нашу рідну

Цікаве дізнатись.

 

2. Дорогі суперники,

Щиро вас вітаємо

Від усього серця свого

Успіху бажаємо.

 

3. Щоб трудились ви сьогодні

До сьомого поту

І дістали нагороду

За свою роботу.

 

 

 

4. Солодке слово «перемога»

Нелегко дається,

Хто любить, знає рідну мову,

Тому вона всміхнеться.

 

5. Вчіть нашу мову солов’їну

І не зазнавайтесь:

«І чужому научайтесь,

І свого не цурайтесь»…

 

Команда « Словограй»

Капітан. Наш девіз:

Всі. Видумуй, пробуй, твори.

Розум-фантазію прояви.

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь.

 

1. Сьогодні нас запросили на гру.

Ми багато готувались,

Щоб не потрапити в біду.

 

2. Ми суперникам бажаємо перемоги і будемо раді.

Але хочемо, щоб ви прийняли наші поради:

 Сім раз обмір, а раз обріж.

.Не кажи гоп, доки не перескочиш.

 

3. А журі ми дуже просимо:

Об’єктивно всіх судити.

І кому бути переможцем,

Справедливо все зробити.

 

4. А болільників ми просимо:

Дружно нам в долоні плескати.

Коли треба – нас підтримати!

Не шуміти й не кричати.

 

 

Команди готові?

Наш мовний експрес вирушає в путь!!

 

 

1 зупинка - «Розминка»

За кожну правильну відповідь 1 бал,( Скільки правильних відповідей- стільки балів)


Запитання для команди « Мовознавці»

1. Державна мова України? (українська)

2. Слова з протилежним значенням. (антоніми)

3. Частина мови про ознаку предмета. (прикметник)

4. Найменша одиниця мови? (звук)

5. Знак у кінці питального речення. (знак питання)

6. Остання частина слова. (закінчення)

7. Перша буква у власній назві. (велика)

9. Розмальоване яйце. (писанка)

10. Головні члени речення. (підмет і присудок)

11. Частина слова перед коренем. (префікс).

12. Знак у слові В’ячеслав. (апостроф)

13. Список літер установленого порядку. (алфавіт)

14. Нема України без верби і … (калини)

15. Стиль художньої літератури. (художній)

16. Речення з однією граматичною основою. (просте).

17. СтолицяУкраїни. (Київ).

18. НазваГімнуУкраїни. („Ще не вмерлаУкраїна...").

19. Автор слівГімну. (ПавлоЧубинський).

20. Перша збірка Шевченка

 

 

Запитання для команди « Словограй»

 

1. Народна назва Пасхи. (Великдень)

2. Найбільша одиниця мови. ( текст)

3. У що береться пряма мова? (у лапки)

4. Без якої святині зникає народ? (без мови)

5. Знак у кінці розповідного речення. (крапка)

6. Буква без звука. (м’який знак)

8. Сьомий відмінок нашої мови. (кличний)

9. Стиль у науці. (науковий)

10. Розмова двох осіб. (діалог)

11. Опис природи. (пейзаж)

12. Слова з близьким значенням. (синоніми)

13. Слова спільного кореня. (спільнокореневі)

14. Речення з двома і більше граматичними основами. (складне)

15. Зміна букв у корені. (чергування)

16. Частина мови що діє (дієслово)

17. Автор музики Гімну. (Михайло Вербицький).

18.Колір нашого Прапора. 

19.Назвіть малий Державний Герб України. (Тризуб).

20.Додайте: « Мені тринадцятий…»(минало)

 

 

 

 

2 Зупинка Казкова

Запитання 1 команді

1.Назвіть прізвища відомих вам казкарів.

2. Яке слово складав Кай зі шматочків льоду в царстві Снігової королеви? (Вічність).

 3.Який гостинець приготувала Маруся („Мудра дівчина") для пана? (Горобця).

4. Назвіть об'єкт полювання Дуремара у казці „Золотий ключик". (П'явки).

5. Чим мачуха отруїла Білосніжку? (яблуком).

6. В якій казці дівчинка збирала квіти взимку?

7.Як звали маму, у якої було сім діток?

8.Крокодил, який шукав друзів;

9. Малюсінька дівчинка;

10.Що подарував П’ятачок другові Іа?

11.Хто ловив для своїх батьків рибу на ставку?

12.У італійців – Піноккіо, у нас - ...;

 

Запитання 2команді

 

1. Назвіть казки, в яких є будь – які числа чи цифри.

2.За допомогою якої квітки Мауглі переміг Шерхана? (вогняної).

3. Як звати героя української казки, якому в скрутну хвилину допомогло гусеня? (Телесик).

4. Автор казки „Фарбований Лис". (І. Франко).

5. З якої зернини народилась Дюймовочка? (з ячменю).

6. Який овоч для Попелюшки фея перетворила на карету? (гарбуз).

7.Як звати хлопчика - цибульку?

8.Дуже добрий кіт;.

9. Ім’я дівчинки, яка несла гостинці до бабусі;

10.Кого зробили з борошна?

11.Кривенька …;

12. В іменах яких казкових героїнь є корінь – сніг - (сніж)?

            

2 Зупинка Поетична

Завдання:

 

 

 

4 зупинка  « Музична пауза»

Пісня «

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 зупинка «Капітанська»

Запитання 1 капітану

 

1.Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2 Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

3. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

4. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

5. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

6. Слово, що вживається лише в певній місцевості. (Діалектизм)

7. Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)

8.Головні члени речення. (Підмет і присудок)

9.Чим кінчається літо і починається осінь?

 

Запитання 2 капітану

1. Скільки голосних в українській мові? (6)

2. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)

3. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

4. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

5. Поставте іменник «мати» у З.в. (Матір)

6. Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)

7. Частина слова без закінчення. (Основа слова) .

8.У якому слові є сто літер п?

9.Який твір українці вважають настільною книгою, а його автора – символом українського народу?

2 завдання  капітанам

Продовж прислів’я

1. Хліб наснажує тіло, а книга ... (розум).

2. Книгу читай, ... (розуму набирай).

3. Кому книга — розвага, а кому ... (навчання).

Запитання капітанові другої команди

1. Книга — джерело..(знань).

2. Книга корисна, коли ... її  (читати).

3. Ученому — світ, а ... (невченому — тьма).

 

( Можна поки капітани думають зробити музичну паузу)!!!!!!!!!!!!!!!!!!

3 завдання  капітанам

Пояснити фразеологізм або замінити його синонімом:

1.Водити за носа

Ламати голову

Надувати губи

 

2. Зуб на зуб не попадає

Води в рот набрати

Гребти гроші лопатою

 

 

6 зупинка « Слова у слові»

Завдання: Утворити якомога більше слів з одного слова

Слова: Екскаватор, ластівка

 

7 зупинка загадкова ( Для вболівальників)

Загадки для першої команди

1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).

2. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець).

3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри).

4. Два пани наділи одні штани. (Ножиці).

5. Малий коник із чорного озерця воду бере та біле поле поливає. (Перо і чорнило).

6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).

7. Стоїть корито,

Повне води налите.

(Озеро)

8.У лісі зростав,

У столяра побував,

В кімнаті оселився,

Полотном укрився.

(Стіл)

9. Книжечки маленькі,

Аркуші біленькі.

В них ми вчимося писати,

І складати, й віднімати.

(Зошит)

 

Загадки для другої команди

1. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).

2. Розумний сівач по білому полю бігає (Олівець).

3. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю (Окуляри).

4. Лежу — одна нога, іду — вже дві, а на ногах стою, то дві голови (Ножиці).

5. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і чорнило).

6. Біжить, біжить, не оглядається (Час).

7. Він скрізь: у полі і в саду,

Лиш в дім не попаде.

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він не йде. (Дощ)

8. До дітей на кожне свято

Просять в гості завітати,

Бо солодкий і смачний.

Здогадались: хто такий?

(Торт)

9. Він жовтенький і сипучий,

У дворі лежить у кучі.

Якщо хочеш – можеш брати

І фортецю будувати.

Тільки воду мусиш мати. (Пісок)               

 

Загадки-запитання, загадки-жарти для болільників першої  команди

1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).

2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").

3. Коли дурень розумний? (Коли мовчить).

4. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).

5. Що дістане потилицю зубами? (Гребінець).

6.Про кого йдеться: „За три копи куплена"? („Коза-дереза").

 

Загадки-запитання, загадки-жарти для болільників другої команди

1. Який кінь, коли його миють? (Мокрий).

2. Що в людині найбистріше? (Думка).

3. На що борошно в млині падає? (На купку).

4. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").

5. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).

6 . Якого кольору став Лис Микита, після того як пофарбувався (синій)

 

8 зупинка « Мовні перлинки»

Скласти прислів’я зі слів

 

ІІІ. Заключна частина.

Мабуть, прийшов час висловити свої думки журі і підвести підсумок — назвати прізвище переможця.

 (Журі визначає і нагороджує переможців вікторини).

Дякуємо. Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби рідної мови.

Заключне слово вчителя:

Вчімося, друзі, слово любити,

Слово до слова – й думка сповита

Люди без думки – птиці безкрилі,

З думкою люди мудрі й щасливі.

 

Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,

Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,

Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –

Мелодійні, дзвінкі, українські слова.

 

Говоріть про любов і про віру у щастя,

Уникайте мовчання, нудьги і ниття,

Говоріть, хай в розмові слова веселяться,

Говоріть і продовжуйте мові життя!


Мова рідна звучить, наша мова —

Шум гаїв, шелест ниви у ній,

Кобзи пісня тривожна, діброва

У Дніпра неспокійний прибій.

В ній душі глибина і прозорість,

Наша пісня і дума жива.

 

І суворість, і ніжність, і совість —

Вся історія в ній проплива.

України великої слово —

Скарб, народом перейдених літ.

Багатій, розбруньковуйся, мово,

Неосяжний чаруючий світ.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

docx
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
1102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку