"Уживання великої літери на основі історичних матеріалів у 5 класі"

Про матеріал
Із художньої та наукової літератури підібрані такі види робіт: диктанти (словниковий, пояснювальний, самодиктант), творчі завдання.
Перегляд файлу

Тема «ВЖИВАННЯ ВЕЛИКОЇ ЛІТЕРИ» (для 5 класу)

 

Завдання 1. Словниковий диктант. Запишіть слова (словосполучення) під диктовку. Усно поясніть правопис великої літери.

 

Урочище Гострий Камінь, Дике поле, Великий Луг, Смоленська земля, Чернігово-Сіверщина, Петро Конашевич-Сагайдачний, Гетьманщина, Іван Підкова, Запорожжя, Наливайко, Січ, Річ Посполита, Кримське ханство, Військо Запорозьке, Молдавське князівство, турецька фортеця Аслам-город.

 

Завдання 2. Пояснювальний диктант. Запишіть речення під диктовку. Усно поясніть правопис великої літери.

1. Ловити січовиків у степах Дикого поля та у Великому Лузі було все одно, що ловити вітра в полі. 2. Після смерті Івана Підкови запорожців очолювали менш відомі отамани, такі як Самійло Зборовський, Михайло і Кирик Ружинські, Захар Кулага, Богдан Микошинський, Лукіян Чорнинський та Войтех Чановицький. 3. Повстанці обрали собі гетьманом курінного отамана Криштофа Косинського, який походив зі старого шляхетського роду. 4. Знищення козаків не сталося, оскільки королівське військо не дійшло навіть до Волині. 5. Знаючи, що на Запорожжі існує велика потреба в конях, Наливайко з послами передав на Січ 1600 добірних скакунів. 6. Під час читання Євангелія козаки тримали шаблі наполовину витягненими з піхов – на знак, що готові боронити свою віру. 7. Загроза над загонами Наливайка нависла вже з кінця 1595 року, коли Річ Посполита і Кримське ханство, уклавши мир, домовилися про знищення козацтва. 8. Поблизу урочища Гострий Камінь відбувся бій між козаками і військами Жолкевського. 9. Неподалік від міста Варни частина війська під проводом Конашевича атакувала 10 турецьких галер і захопила їх. 10. У 1608 році Сагайдачний з частиною Війська Запорозького вийшов із Січі й підступив до міцного Перекопу. 11. У 1614 році Сагайдачний прибув до Києва і разом з однодумцями придбав друкарню Балабанів, а вже в 1615 році надрукували першу книжку. 12. З давніх-давен на лівому боці гирла Дніпра стояла турецька фортеця – Аслам-город, яка була перешкодою козакам під час виходу в Чорне море.  13. Наробивши у Стамбулі великої шкоди та нагнавши ще більшого жаху на турків, Конашевич прийняв рішення не ризикувати життям щойно визволених невільників і повів кораблі не повз Очаків, а через Азовське море. 14. 1 грудня 1618 року Московщина і Польща підсипали перемир’я на 14,5 років, згідно з яким за Польщею залишилася Смоленська земля і Чернігово-Сіверщина. 15. За договором між турецьким султаном і польським королем козакам заборонялося судноплавство по Дніпру, Чорному морю і здійснювати напади на Туреччину. 16. Поховали Петра Конашевича-Сагайдачного «з великим плачем Запорозького Війська і всіх людей православних» на території братського монастиря  на Подолі в Києві.

 

Завдання 3. Запишіть рядки із поезії «Права рука – владика». Поясніть вживання великої літери відповідними правилами.

 

… Спішить Сірко від Кам’янки на Канів,

У Корсуні, в Черкасах вирина…

 

Завдання 4. Спишіть речення, розкривши дужки. Поясніть вживання великої літери відповідними правилами.

1. (С,с)ічовики здійснювали сміливі напади на (К,к)рим, (Ч,ч)орне море, на престол (М,м)олдавського князівства та (К,к)римського ханства. 2. До зустрічі під (П,п)ереяславом (Т,т)рясило посилав невеликі загони, які раптово нападали на (П,п)ольське військо з різних боків. 3. У 1633 році (К,к)онецпольський за згодою (К,к)ороля розпочав спорудження над (Д,д)ніпром, біля (К,к)одацького порога, фортеці-замку, щоб заступити (З,з)запорожцям шлях в (У,у)країну, а втікачам на (З,з)апорожжя. 4. У 1633 році (В,в)ійсько (З,з)запорозьке обрало (Г,г)етьманом (І,і)вана (С,с)улиму і вирушило походом на турків. 5. На (Ч,ч)ернігівщині знаходиться село (С,с)улимівка, яке (М,м)ихайло (Г,г)рушевський вважав рідним селом легендарного ватажка  (І,і)вана ) (С,с)улими. 6. Вночі (З,з)апорожці на чайках пройшли непоміченими повз (О,о)чаків, де стояв (Т,т)урецький флот, і вийшли далеко у відкрите море. 7. Потім потайки пройшли (К,к)ерченську протоку, перетнули (А,а)зовське море і несподівано для (Т,т)урків напали на (А,а)зов. 8. 19 квітня 1648 року (Б,б)огдана (Х,ч)мельницького обрали (Г,г)етьманом. Кошовий (О,о)таман вручив йому військові клейноди (В,в)ійська (З,з)апорозького: яскраво-червону, писану золотом (К,к)орогву, (Б,б)унчук, позолочену (Б,б)улаву, прикрашену коштовним камінням, нові великі мідні котли, три польові легкі гармати.  9. Після боїв під (Ж,ж)овтими (В,в)одами та (К,к)орсунем (Х,х)мельницький в одному з листів пише: «Не дай, (Б,б)оже, коли б ще з якого боку на нас який наступ мав бути. Богом свідчуся, що напевно комусь ще гірше дісталось би». 10.  Спираючись на мирний договір з (М,м)осковщиною, (П,п)ольща вимагала повернути українців-переселенців зі (С,с)лобожанщини.              

 

Завдання 5. Ознайомтеся з поетичними рядками поеми «Козацька доля» (розділ «Пора козацькій славі поклониться»). Запишіть ці речення. Поясніть вживання великої літери

…О, Богуна не може не згадати

Монастирище в ці зимові дні,

І Вінниця, і Умань, і Охматів,

І Берестецький липень на коні…

 

Завдання 6. 1.  Самодиктант. Прослухайте монолог гетьмана із п’єси О. Корнійчука «Богдан Хмельницький». Запишіть із пам’яті якнайбільше іменників власних назв. Поясніть правопис. 

 

Кошовий. Життя і долю вручаємо тобі, Богдане. Священне слово твоє зараз, гетьмане. Говори – Січ слухає тебе…

Хмельницький (вийшов наперед). Багато років я прожив, питав у старих людей, але й вони не пам’ятають, щоб Дніпро розлився так, як цієї весни. Подивіться, берегів не видно, як море… а звідки вода та прибула? То не сніг розтанув і не крига, то ручаї і ріки сліз  народу потекли в Дніпро, бо земля українська не приймає більше крові й сліз закатованих дітей, батьків, дідів і прадідів наших. А шляхта на сеймах у Варшаві, Потоцький, Вишневецький, Калиновський, князі, князьки, ксьондзи і прелати вихваляються, як «огнєм і мєчем» нищать хлопів. Схизматик, бидло, хлоп, презирство – ось що польська шляхта нам дала, а забрала все: честь, волю, віру. Згадайте ще недавні жертви предків наших і братії нашої. Живим спалили в мідному бику Наливайка. Воззріть, лицарі, на обідрані і відрубані голови гетьмана Павлюги, обозного Гремича. Згадайте гетьмана Остряницю, обозного Сурмила, Недригайла, Баюка і Риндича. Це їх і козаків, славних запорожців, на площі у Варшаві колесували і з живих жили тягли. А премногих з ними козаків на спиці ввіткнули і іншими лютими муками життя позбавляли. А хто забув з вас неповинних дітей, яких шляхтичі палили на згарищах домів наших? Всі народи захищають життя своє і волю. Мученики з домовин вопіють до нас і вимагають помсти. Під Жовті Води на перший бій, а далі мечами гнати панів-шляхтичів з України! 

 

Завдання 6. 2.  Самодиктант. Прослухайте текст. Запишіть із пам’яті якнайбільше іменників власних назв. Поясніть правопис.

 

Руйнуючи Січ за наказом цариці, «подбали» і за ватажків Запорозької Січі. Їх схопили, закували в кайдани і відправили в далекі краї. Щоб вже ніколи, до самої смерті, не зустрілися. Кошового Петра Калнишевського зіслано на Соловки, де він двадцять п’ять років сидів у ямі і помер на сто дванадцятому році свого життя. Військового суддю Павла Головатого під суворим конвоєм зіслано в Тобольськ. Писаря Глобу – в Туруханський край.

Що ж залишилося від запорожців? Залишилася слава чесних героїв, які склали свої голови за віру, за народність, за свободу, за людські права.

Це не так уже й мало: свобода, вільність, людські права. (За Д. Яворницьким)  

 

 

doc
Додано
25 липня 2019
Переглядів
1197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку