Практична робота "Відлік часу в історії Стародавнього світу"

Про матеріал

пригадати здійснення відліку часу в історії; розкрити особливості літочислення до нашої ери (з допомогою шкали часу); розвивати вміння співвіднести дату події з історичним періодом (з допомогою шкали часу); розв'язати історичну задачу на обчислення часу; будувати та зіставляти археологічну й історичну часові шкали; визначати (за датою), до якого періоду належить подія (з допомогою археологічної та історичної часових шкал), сприяти розвитку часових уявлень, формування хронологічної компетенції; виховувати в учнів зацікавленість до всесвітньої історії

Перегляд файлу

Практична робота №1.

Відлік часу в історії  Стародавнього світу.

Мета: пригадати здійснення відліку часу в історії; розкрити особливості літочислення до нашої ери (з допомогою шкали часу);  розвивати вміння співвіднести дату події з історичним періодом (з допомогою шкали часу); розв’язати історичну задачу на обчислення часу; будувати та зіставляти археологічну й історичну часові шкали; визначати (за датою), до якого періоду належить подія (з допомогою археологічної та історичної часових шкал), сприяти  розвитку часових уявлень, формування хронологічної компетенції; виховувати в учнів зацікавленість до всесвітньої історії.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь та навичок.

Форма проведення: практичне заняття. 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель нагадує учням, що минулого року вони вже зустрічалися з практичними заняттями як формою роботи на уроках історії, нагадує її особливості й правила, яких необхідно дотримуватися.

Представлення теми уроку.

В п’ятому класі ми з вами, вивчаючи історію України, звертали увагу на те, що кожна подія відбувається у визначений час і має свої характеристики: число, місяць, рік, століття, тисячоліття. Ми з вами креслили лінію часу і встановлювали зв'язок між роком та століттям взятої події. Сьогодні ми повторимо вивчене про час  і дізнаємося як відбувається відлік часу в історії Стародавнього світу. Сьогодні наша тема практичного заняття–відлік часу в історії Стародавнього світу.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

Бесіда за запитаннями

1. Що таке хронологія?

2. Якими є хронологічні межі історії стародавнього світу як періоду всесвітньої історії?

3. Як ви розумієте значення понять «дата», «століття», «тисячоліття»,«ера»?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності . Повідомлення теми та очікуваних результатів.

Скільки минуло часу, відколи продзвенів дзвінок на цей урок?

Скільки минуло часу відтоді , як ви прокинулися сьогодні?

 Скільки минуло часу ід попереднього уроку історії ? Із бесіди учні роблять висновок про відомі їм одиниці вимірювання часу: секунди, хвилини, години, дні, які ще одиниці виміру часу ви знаєте?

Як ви гадаєте, як у давнину люди вимірювали час? По чому вони орієнтувалися? ( по сонячному світлові, рух місяця).

ІV. Виконання практичної частини уроку.

План роботи

1. Представлення повідомлень.

2. Виконання завдань за лінією часу.

Перед початком роботи вчитель привертає увагу учнів до випереджального завдання, результати якого будуть обговорені під час закріплення нових знань.

Випереджальне завдання

Яку роль відіграє вміння визначати тривалість і послідовність історичних подій у дослідженні минулого?

1. Представлення повідомлень

Учні презентують підготовлені повідомлення про історію календаря та системи літочислення, що існували в різних народів. Після виступів учитель ставить доповідачам запитання.

 Запитання

1) Що серед вивченого під час підготовки свого проекту ви вважаєте найважливішим? Поясніть свою думку.

2) Чого ви навчилися, працюючи над обраним проектом?

2. Виконання завдань за лінією часу

Учитель привертає увагу учнів до накресленої на дошці лінії часу та пояснює її роль у виконанні наступних завдань.

Розповідь учителя

Розгляньте на дошці лінію часу. Початковий момент системи літочислення— це ера — наприклад, християнська або нова ера (наша ера). Ерою або періодом називають також великий історичний період, а сам відлік історичного часу від певного історичного моменту— літочисленням.

Вертикальною рискою позначено початок нашої ери (Різдво Христове). Праворуч — наша ера (від Різдва Христового). Тут роки обчислюються послідовно вперед, один за одним —перший, другий, третій і так до нинішнього року.

Ліворуч від розділової риски — час до нашої ери (до Різдва Христового), ми дивимося назад, ніби у зворотний бік. Найближчим роком до межі нашої ери буде 1 р. до н. е. Зауважимо, що нульового року немає.

Якщо ми захочемо полічити роки в І ст. до н. е., то чим ближче до кінця століття, тим меншим буде число року. Тобто І ст. до н. е. розпочалося в 100 р. до н. е., а закінчилося в 1 р. до н. е.

Наприклад, правитель Стародавнього Риму Гай Юлій Цезар був убитий у 44 р. до н. е. Позначимо цю подію на лінії часу. Наступним роком буде 43 р. до н. е., за ним іде 42 р. до н. е. і т. д.

Робота з підручником. С 11 Як лічити роки в історії Старод.світу

Століття

ХХІ ст. до н.е.

ХХ ст.

до н.е.

Х ІV ст. до н.е.

Х ст.

до н.е.

ІІ ст.

 до н.е.

І ст.

до н.е.

Роки

2100-2001 рр. до н.е.

2000-1901 рр. до н.е.

1400-1301 рр. до н.е.

1000 – 901 рр.до н.е.

200-101 рр.до н.е.

100-1 рр. до н.е.

 

Відмінність у лічбі років до н.е. від н.е. :

початкові роки з нулями, кінцеві – роки на 1.

початкові роки до н.е. – 1900, 400, 300, 2000

останні роки до н. е. – 1801, 301 , 201, 101

 Давайте згадаємо періодизацію всесвітньої історії

      Працюємо зі схемою «Періодизація всесвітньої історії»

 

 

 

  Позначте на лінії часу періоди всесвітньої історії.              

Який період тривав найдовше?

В якому періоді ми живемо?

Спробуємо розташувати запропоновані дати у відповідний період.

76 р. до н.е, 988 р., 1814р., 2017р.

Нова стрічка часу

Археологічна періодизація

 

3,5 млн-10 тис                  10-7 тис     7- поч4 тис    3500-1200    3 1200 до тепер

Палеоліт-                          мезоліт      енеоліт       бронзовий вік   залізний вік

Давній кам’яний вік      середній    новий

До якого століття й тисячоліття належить: а) 2012 р.;б) 1492 р.; в) 490 р. до н. е.; г) 612 р. до н. е.

Який рік був раніше: 50-й рік до нашої ери або 50-й рік нашої ери? На скільки років раніше? Який рік був наступним за 50-м роком

нашої ери? Який рік був попереднім? Який рік був наступним за 50-м роком до нашої ери? Який рік був попереднім?

Не всі знають, що в хронології «нульового» року в дійсності не існує. Отже, якщо необхідно визначити тривалість події,яка розпочалася до н.е. , а закінчилася після початку н.е., рахують суму років і віднімають 1 рік. Отже, межа між 1 р. до н.е. і 1 р. н.е. – «мить», що розділяє 31 грудня 1 р. до н.е. і 1 січня 1р. н.е.

Імператор Август – народився у 63 р. до н.е. до 1 р. н.е. прожив 62 роки, помер він у 14 році

63 р. + 14 р. – 1 р. = 76 років (віднімаємо 1 рік, бо «нульового» року не існує).  Розв'язування хронологічних задач

Памятка «Як розв'язувати хронологічні задачі».

  1. Накрксліть «лінію часу – пряму лінію, поділіть її рисочками на рівні відрізки, що означає певну кількість років.
  2. На початку лінії поставте більшу та чіткішу риску – початок відліку, а наприкінці стрілочку, що символізує рух часу.
  3. Для орієнтації в часі поставте рік , у якому живемо.
  4. Якщо для розв'язання хронологічної задачі вам не потрібно позначати однакові проміжки часу (століття або тисячоліття), то перервіть лінію пунктиром.
  5. На лінії часу запишіть умови завдання.
  6. Поряд з лінією виконайте обчислення й запишіть стислу відповідь до завдання.

 

1)  Місто Рим виникло в 753 році до н. е. Скільки років від цієї події до наших днів минуло? (2017 + 753-1 = 2769 років)
2)  Перші Олімпійські ігри відбулися в 776 році до н. е. Скільки років від цієї події до наших днів минуло? (2017 + 776 -1 = 2792 років)
3)  І Пунічна війна розпочалася в 264 році до н. е., а закінчилася перемогою Риму над Карфагеном у 241 році до н. е. Скільки років тривала І Пунічна війна? (264 — 241 = 23 роки)
3)  Імператор Нерон почав володарювати в 54 році, а в 68 році його було вбито. Скільки років правив Нерон? (68 — 54 = 14 років)
4) Порахуйте, скільки років уже існує піраміда Хеопса, якщо вона збудована близько 2600 р. до н. е.

5) Визначте, скільки років проіснувала Римська держава, якщо Рим виник у 753 р. до н. е., а Римська імперія загинула в 476 р.

6) Стародавній римський історик Тацит у своїй книзі пише, що починає розповідь із 821-го року «від заснування міста Рим». Який це був рік нашого літочислення?

7)  Повстання Спартака розпочалося в 74 році до н. е., а в 71 році до н. е. в Апулії було розбито військо повсталих рабів. Скільки років тривало повстання? (74 — 71 = 3 роки)

 8) Перша Македонська війна розпочалася в 214 р. до н.е., а Третя Македонська війна закінчилася в 168 р. до н.е. Скільки років минуло від початку Першої Македонської війни і до кінця Третьої Македонської війни?

V.Узагальнення та систематизація знань учнів

Ми з вами закінчили першу практичну роботу цього курсу? Як ви думаєте, чому новому ви навчилися протягом уроку? Навіщо нам потрібно уміти обчислювати час? Чи потрібні ці навички вам у житті? Скажіть, чи відповідають ваші очікування тому, що ви досягли на уроці?

VІ. Підведення підсумку уроку.

Метод «Незакінчене речення»

Продовжіть речення:

«Сьогодні я дізнався (дізналася)…, навчився (навчилася)…я думаю, що...».

VІІ. Домашнє завдання.

§ 2, С.9-11, поняття, зіставте рік-століття-тисячоліття: 95 р. до н.е., 1101р, 1637р., 2000р., с.11 вправи з історичної математики письмово, скласти 2 задачі.

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
36747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку