Тема. Абсолютні та відносні величини.
Мета:
- поглиблення, закріплення і конкретизація знань, отриманих на лекції і в процесі самостійної роботи;
- формування практичних умінь і навичок розв’язку задач, застосування яких необхідне в майбутній професійній діяльності; спостерігати та пояснювати явища, що вивчаються;
- виховувати професійні якості майбутнього фахівця, вміння самоосвіти та розвивати зацікавленість до вивчення дисципліни.
Тип заняття. Практичне заняття.
Міжпредметні зв’язки: «Політична економія», «Економіка підприємств», «Бухгалтерський облік».
Забезпечення заняття: Роздатковий матеріал (схеми, таблиці, практичні завдання), засоби мультимедійного забезпечення (презентація).
Знати:терміни та поняття.
Вміти:вільно володіти основною термінологією лекційного матеріалу, висловлювати його логічно і послідовно; застосовувати одержані знання у практичній діяльності (розв’язок задач), здійснювати самоконтроль.
Місце проведення: аудиторія 312.
Хід заняття
І. Організаційний момент.. Привітання, виявлення відсутніх. Перевірка готовності студентів до заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети та завдань заняття.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІУ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірка домашнього завдання (розв’язок задачі)
У. Засвоєння нових знань.
Задача 1. Фабрика виготовляє зошити. За звітній період виконання плану характеризується такими даними:
Таблиця1.
Зошити |
Випуск, тис.шт. |
|
За планом |
фактично |
|
Шкільні(12 аркушів) |
3200 |
3250 |
Шкільні(18 аркушів) |
2850 |
2900 |
Шкільні(24 аркушів) |
2100 |
2050 |
Загальні (48 аркушів) |
1520 |
1580 |
Загальні (60 аркушів) |
1200 |
1210 |
Загальні (96 аркушів) |
800 |
950 |
Визначити рівень виконання планового завдання випуску продукції на фабриці в звітному періоді (в перерахунку на шкільні зошити обсягом 12 аркушів).
Розв’язок:
Перерахунок випуску продукції в умовні натуральні одиниці здійснюємо на підставі обчислення коефіцієнтів перерахунку:
К18арк = 18:12=1,5; К18арк = 48:12= 4 К18арк = 96:12=8
К18арк = 24:12= 2 К18арк = 60:12=5
Обчислені коефіцієнти та визначений на їх основі випуск продукції у перерахунку на умовні натуральні одиниці занесемо в таблицю.
Таблиця 2.
Зошити |
Випуск, тис. шт. |
Коефіцієнт перерахунку |
Випуск, тис.ум.од. |
||
за планом |
фактично |
за планом |
фактично |
||
Шкільні (12 арк.) |
3200 |
3250 |
1,0 |
3200 |
3250 |
Шкільні (18 арк.) |
2850 |
2900 |
1,5 |
4275 |
4350 |
Шкільні (24 арк.) |
2100 |
2050 |
2 |
4200 |
4100 |
Загальні (48 арк.) |
1520 |
1580 |
4 |
6080 |
6320 |
Загальні (60 арк.) |
1200 |
1210 |
5 |
6000 |
6050 |
Загальні (96 арк.) |
800 |
950 |
8 |
6400 |
7600 |
Разом |
X |
X |
X |
30155 |
31670 |
Виконання плану з виробництва зошитів на фабриці (в перерахунку на шкільні зошити обсягом 12 аркушів) становитиме:
31670: 30155*100 =105%
Задача 2. Плановий та фактичний обсяги реалізації продукції трьох супермаркетів характеризуються такими даними:
Таблиця 3
Номер супермаркетів |
Реалізація продукції, млн.грн. |
||
Фактично за минулий рік |
Планове завдання на звітний рік |
Фактично у звітному році |
|
1 |
22,1 |
22,4 |
23,5 |
2 |
32,4 |
32,5 |
35,7 |
3 |
41,6 |
42,7 |
43,2 |
Разом |
96,1 |
97,6 |
102,4 |
Визначити для кожного господарства окремо та в цілому для сукупності господарств відносні величини планового завдання, виконання плану, динаміки. Показати взаємозв'язок між обчисленими відносними величинами. Рішення оформити у вигляді таблиці. За обчисленими показниками зробити висновки.
Розв'язок:
Будуємо робочу таблицю для обчислення відносних величин.
Показники планового завдання, виконання плану та динаміки реалізації продукції
Таблиця 4
Номер супермар- кетів |
Реалізація продукції, млн.грн. |
Відносні величини, % |
||||
Фактично за минулий рік |
Планове завдання на звітний рік |
Фактично в звітному році |
планового завдання |
виконання плану |
динаміки |
|
1 |
22,1 |
22,4 |
23,5 |
101,4 |
104,9 |
106,3 |
2 |
32,4 |
32,5 |
35,7 |
100,3 |
109,8 |
110,2 |
3 |
41,6 |
42,7 |
43,2 |
102,6 |
101,2 |
103,8 |
Разом |
96,1 |
97,6 |
102,4 |
101,6 |
104,9 |
106,6 |
ВПЗ = |
QПЛ1*100 |
Qфакт0 |
1.ВПЗ = 22,4: 22,1 х 100% = 101,4%
Разом: Вт = 97,6:96,1 х 100% = 101,6%
2. Відносна величина виконання плану (ВВП)
ВВП = |
Qфакт1*100 |
Q ПЛ1 |
Разом: ВВП = 102,4:97,6x100% = 104,9%
3.Відносна величина динаміки (ВД)
ВД = |
Qфакт1*100 |
Qфакт0 |
1.ВД = 23,5 : 22,1 х 100% = 106,3%
2. ВД =35,7: 32,4x100% = 110,2%
3.ВД = 43,2: 41,6 х 100% = 103,8%
Разом: ВД = 102,4 :96,1 х 100% = 106,6%
ВД = ВВП х ВПЗ = 1,049 х 1,016 = 1,066
Наведена схема математичної залежності між відносними величинами дозволяє визначити будь-яку з трьох величин, коли відомі дві інші
Висновок: планом на звітний рік передбачалося збільшити обсяг реалізації продукції на 1,6%, фактично обсяг реалізації порівняно з минулим роком збільшився на 6,6%, план реалізації продукції в звітному році був перевиконаний на 4,9%. Найкращі показники у виконанні плану були в супермаркетів №2, який перевиконав план на 9,8% та реалізував продукції Порівняно з минулим роком на 10,2% більше.
Задача 3. Чисельність працівників промислового підприємства за категоріями персоналу за два роки характеризується такими даними:
Персонал промислового підприємства за 2018-2019 роки, (осіб)
Таблиця 5
Категорії персоналу |
2018 рік |
2019 рік |
Робітники |
2564 |
2710 |
Учні |
51 |
46 |
Інженерно-технічні працівники |
369 |
411 |
Службовці |
127 |
123 |
Молодший обслуговуючий персонал |
39 |
39 |
Інший персонал |
10 |
11 |
Разом |
3160 |
3340 |
Визначити відносні величини структури та структурних зрушень персоналу підприємства. Рішення оформити у вигляді таблиці. За обчисленими показниками зробити висновки.
Розв'язок:
Відносні величини структури (питома вага) визначаються як процентне відношення чисельності окремих категорій персоналу до загальної чисельності працівників підприємства:
2018 рік 2019 рік
Робітники 2564:3160x100=81,2% 2710:3340x100=81,1%
Учні 51 : 3160 х100 = 1,6% 46 : 3340x100=1,4%
Інженерно-
технічні 369 :3160x100=11,7% 411 :3340x100=12,3%
працівники
Службовці 127 :3160x100=4,0% 123 : 3340x100=3,7%
Молодший
обслуговуючий 39 : 3160 х 100=1,2% 39 : 3340x100=1,2%
персонал
Інший 10: 3160 х 100=0,3% 11 : 3340х 100=0,3%
персонал
Структурні зрушення визначаються як різниця між відносними величинами структури 2019 і 2018 років і вимірюються у відсоткових пунктах:
81,1 - 81,2 = -0,1
1,4 - 1,6 = -0,2
12,3 - 11,7 = +0,6
3,7 - 4,0 = -0,3
1,2 - 1,2 = 0,0
0,3 - 0,3 = 0,0
Вихідні дані з умови задачі та обчислені показники структури і структурних зрушень заносимо в таблицю 6.
Структура персоналу підприємства за 2018-2019 роки
Таблиця 6.
Категорії персоналу |
2018 рік |
209 рік |
Структурні зрушення, %пп,(+,-) |
||
Кількість, осіб |
У % до підсумку |
Кількість, осіб |
У % до підсумку |
||
Робітники |
2564 |
81,2 |
2710 |
81,1 |
-0,1 |
Учні |
51 |
1,6 |
46 |
1,4 |
-0,2 |
Інженерно-технічні працівники |
369 |
11,7 |
411 |
12,3 |
+ 0,6 |
Службовці |
127 |
4,0 |
123 |
3,7 |
-0,3 |
Молодший обслуговуючий персонал |
39 |
1,2 |
39 |
1,2 |
- |
Інший персонал |
10 |
0,3 |
11 |
0,3 |
- |
Всього |
3160 |
100,0 |
3340 |
100,0 |
X |
Висновок: найбільшу питому вагу в складі персоналу підприємства займають робітники (більше 80%), на другому місці інженерно-технічні працівники. У 2019 році порівняно з 2018 роком чисельність персоналу підприємства збільшилась на 180 осіб (3340-3160), при цьому збільшилась чисельність по всіх категоріях працівників, крім молодшого обслуговуючого персоналу, чисельність якого не змінилася. У результаті змін у чисельності персоналу відбулися такі структурні зрушення: питома вага інженерно-технічних працівників збільшилась на 0,6 відсоткових пунктів, а питома вага робітників, учнів та службовців зменшилася відповідно на 0,6 пунктів.
Задача 4. За допомогою всіх можливих видів відносних величин проаналізувати нижче наведені показники чисельності професорсько- викладацького персоналу та контингенту студентів фінансової академії (осіб):
Таблиця 7.
Показники |
На початок року |
|
2018 |
2019 |
|
Професорсько-викладацький персонал |
114 |
120 |
Чисельність студентів, всього |
2100 |
2020 |
у тому числі, які навчаються: |
|
|
- стаціонарно |
1040 |
1120 |
- заочно |
1060 |
900 |
Розв'язок:
За наведеними даними можна обчислити такі види відносних величин:
1. Відносні величини динаміки
120: 114x100=105,3%
2020:2100x100 = 96,2%
1120: 1040x100=107,7%
900: 1060x100 = 84,9%
Висновок: У 2019 році порівняно з 2018 роком чисельність професорсько-викладацького персоналу академії збільшилась на 5,3%, а контингент студентів зменшився на 3,8%. Зменшення контингенту студентів відбулося за рахунок значного скорочення контингенту заочного факультету, який зменшився на 15,1%, натомість контингент студентів стаціонару збільшився 7,7%.
2. Відносні величини структури
2018 рік 2019 рік
1040 : 2100x100 = 49,5% 1120 : 2020x100 = 55,4%
1060 : 2100x100 = 50,5 % 900 : 2020x100 = 44,6%
Структурні зрушення 55,4 - 49,5 = + 5,9
(відсоткових пунктів): 44,6 - 50,5 = -5,9
Висновок: Загальний контингент студентів академії на початок 2018 року розподілявся майже порівну між студентами стаціонарної (49,5%) і заочної (50,5%) форм навчання. На початок 2019 року порівняно з попереднім роком відбулися такі структурні зрушення: питома вага студентів стаціонару збільшилася на 5,9 відсоткових пунктів і становила 55,4%, питома вага студентів-заочників становила 44,6%, що на 5,9 відсоткових пунктів менше, ніж у попередньому році.
3. Відносні величини координації
2018 рік 2019 рік
1040 : 1060 = 0,98 1120:900=1,2
Висновок: Відносні величини координації характеризують співвідношення між окремими елементами сукупності. У даному прикладі ми обчислили співвідношення між студентами стаціонару й студентами-заочниками. У 2018 році на одного студента стаціонару припадало 0,98 студента заочної форми навчання, а в 2019 році - 1,2.
2018 рік 2019 рік
2100:114=18,4 2020:120 = 16,8
Висновок: Відносні величини інтенсивності показують, скільки одиниць однієї сукупності приходиться на одиницю іншої сукупності. У нашому прикладі ми обчислили, скільки студентів припадає на одного працівника професорсько-викладацького персоналу. У 2018 році на одного викладача припадало 18,4 студентів, а в 2019 році -16,8.
Задача 5. За даними, наведеними в таблиці 8. визначити відносні величини інтенсивності та порівняння:
Таблиця 8.
Показники |
Завод № 1 |
Завод № 2 |
Випуск продукції, тис. грн. |
432 |
510 |
Чисельність робітників, осіб |
380 |
414 |
Розв'язок:
1. Відносні величини інтенсивності (продуктивність праці):
Завод № 1 Завод № 2
432 : 380 = 1,137 тис.грн/1 роб. 510 : 414 = 1,232 тис.грн/1 роб.
2. Відносні величини порівняння
510:432=1,181 414:380=1,089 1,232: 1,137=1,084
Висновок: виробіток продукції у розрахунку на одного робітника на заводі №1 становив 1137 грн., а на заводі №2 - 1232 грн. За показниками діяльності завод №2 випереджає завод №1. Випуск продукції на заводі №2 більший ніж на заводі №1 у 1,181 рази або на 18,1%; чисельність робітників більша в 1,089 рази або на 8,9%, продуктивність праці більша в 1,084 рази або на 8,4%.
УІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати теоретичний матеріал лекції «Середні величини».
2. На основі даних задачі:
№1 (табл.1)- побудувати стовпчикову діаграму;
№2 (табл.3) – побудувати графік;
№3 (табл.5) – побудувати секторну діаграму.
3.Розв'язати задачі:
1. У звітному році підприємство випустило таку кількість мила та миючих засобів:
Види продукції |
Кількість виготовленої продукції, кг |
Мило господарське 72-відсоткової жирності |
1200 |
Мило господарське 60-відсоткової жирності |
700 |
Мило господарське 80-відсоткової жирності |
2000 |
Пральний порошок 10-відсоткової жирності |
2500 |
Визначити загальну кількість виготовленої продукції підприємством в умовно-натуральних одиницях вимірювання (за умовну одиницю треба брати мило 40-відсоткової жирності).
2. У звітному періоді підприємство використало на виробничі потреби таку кількість палива:
Види палива |
Кількість використаного палива |
Калорійний еквівалент переведення в умовне паливо |
Моторне та дизельне паливо, т |
550 |
1,43 |
Мазут, т |
300 |
1,37 |
Вугілля, т |
415 |
0,90 |
Газ природний, м |
750 |
1,20 |
Визначити загальний обсяг використаного підприємством умовного палива за звітний рік.
4. Наведено такі дані про виробництво двигунів на підприємстві:
Потужність двигуна, кВт |
Виробництво двигунів, штук |
|
2003 рік |
2004 рік |
|
30 |
5900 |
6000 |
60 |
7500 |
7800 ' |
90 |
2100 |
2900 |
120 |
1000 |
1200 |
Визначити динаміку виробництва двигунів у цілому на підприємстві в перерахунку на двигуни потужністю 30 кВт.
УІІ. Самостійна робота студентів.
1.Види та способи побудови графічних зображень.(опрацювати, законспектувати.)
УІІІ. Список використаної літератури.
1.Бек В.Л., Капленко Г.В. Теорія статистики: Практикум.- видання друге, доповнене та виправлене. – Львів: Новий Світ-2000, 2007.-320с.
2.Єріна А.М., Пальян З.О. Теорія статистики. Практикум.- К.:Знання, 2007.-245с.
3.Кулинич О.І. Теорія статистики.- К.:Вища школа,2012.-125с.
4.Суманець Т.В., Пігарєв Ю.Б. Статистика: Навч. Посіб.-К.: Вікар, 2003.-260с.