«Правдиве слово байкаря...» (Байки Езопа «Крук і Лисиця», «Мурашка і Цикада», «Хліборобові діти».)

Про матеріал
Урок до вивчення теми "Байка" у 6 класі. Містить бесіди та завдання для учнів.
Перегляд файлу

Тема. «Правдиве слово байкаря...» (Байки Езопа «Крук і Лисиця», «Мурашка і Цикада», «Хліборобові діти».)

Мета: формувати навички аналізу творів Езопа; розвивати логічне мислення, навички

виразного читання; виховувати критичне ставлення до людських вад. Обладнання:байки Езопа; малюнки учнів; ілюстрації до байок (на вибір учителя).

ХІД УРОКУ

Сміючись, говорити правду.

Античний афоризм

 

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

1. Гра «Відгадай слово».

1) Коротке, віршоване алегоричне оповідання, в якому закладено повчальний зміст. (Байка.)

2) Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки. (Давня Греція.)

3) Основоположник жанру байки (Езоп.)

4) Частина байки, в якій розповідається про події. (Оповідна.)

5) Частина байки, в якій міститься повчання. (Мораль.)

6) Відображення одного предмета через інший. (Алегорія.)

7) Замаскований спосіб передачі думок. (Алегорична мова.)

 

2. Презентація малюнків учнів за сюжетом прочитаних байок.

 

III. СПРИЙНЯТТЯ і ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Виразне читання байки «Крук і Лисиця».

 

2. Бесіда.

1) Назвіть головних героїв байки. (Крук і Лисиця.)

2) 3 якою метою Лисиця вихваляла Крука? (Вона прагнула за­брати у нього зі'ясо.)

3) Що у словах Лисиці найбільше сподобалося Крукові? (Лиси­ця вихваляла його велич і красу. Казала, що йому годиться царювати над птахами.)

4) Чого, на думку Лисиці, не вистачало Крукові? (Голосу.)

5) Як Крук випустив м'ясо? (Він хотів заперечити Лисиці, по­казати голос, каркнув — і випустив м'ясо.)

6) Якою була відповідь Лисиці? Зачитайте.

7) Подумайте, коли Лисиця була щирою: на початку чи у кінці? (У кінці.)

8) Кого висміює ця байка? (Нерозумних людей, які легко під­даються на лестощі.)

9) Якою мовою написана байка? (Прозою.)

10) Виділіть основну частину байки.

11) Згадайте, у творі якого байкаря є схожий сюжет? (І. Крилов «Ворона та Лисиця.)

3. Виразне читання байки Езопа  «Мурашка і Цикада».

 

4. Бесіда.

1) Якими зображені Мурашка і Цикада? (Мурашка працьовита, Цикада безвідповідальна, любить погуляти, весело відпочити.)

2) Як ви гадаєте, чи правильно вчинила Мурашка?

3)Чому Мурашка не дала Цикаді харчів? (Тому, що коли усі працювали, Цикада гуляла. Тобто вона сама винна у тому, що сталося.)

4) У яких словах криється повчальний зміст байки? Зачитайте.

5) Які людські вади висміюються у цій байці? (Лінощі, бездумна безтурботливість.)

6) У байці якого байкаря розповідається подібна історія? (І. Кри­лов «Бабка і Мураха».)

 

5. Виразне читання байки Езопа «Хліборобські діти».

 

6. Бесіда.

1)Як жили хліборобські діти між собою? (Вони не мирилися.)

2) Чи прислухалися вони до слів свого батька? (Ні.)

3)Як хлібороб вирішив вплинути на дітей? Чому? (Іноді слів бракує або до них звикають. І тоді найкраще впливає дієвий приклад.)

4) Як батькові вдалося переконати дітей?

5) Чого навчає байка? (Людям завжди слід жити у злагоді.)

 

7. Порівняльний аналіз вивчених байок.

— Знайдіть риси, що є спільними для усіх байок Езопа. (Усі вони написані прозою. Однакові за будовою: спочатку йде оповідь, а потім — мораль. Обмежена кількість дійових осіб. Присутня алегорія.)

 

8. Робота з епіграфом.

— Як ви розумієте зміст античного афоризму, що є епіграфом уроку? (За допомогою сміху байкар намагається показати людям їхні вади з метою їх викорінення.)

 

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання для контролю.

1)Які проблеми порушував Езоп у своїх байках?

2) Якої мудрості ви навчилися у давньогрецького байкаря?

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати байки. Підготувати повідомлення про Ж. де Ла-фонтена. Повторити поняття «байка», «алегорія», «мораль», «езопова мова».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Правдиве слово байкаря...» (Байки Езопа «Крук і Лисиця», «Мурашка і Цикада», «Хліборобові діти».)

 

 

 

 

 

 

Учитель: Шкура Н. Л.

doc
Додав(-ла)
Шкура Наталія
Додано
25 лютого 2023
Переглядів
288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку