Урок «Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями»

Про матеріал
Матеріал розробки стане в нагоді вчителю під час підготовки до уроку «Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями», метою якого є розвиток навичок роботи з текстом, вміння аналізувати прочитане, давати характеристику героям; розширення уявлень учнів про кохання як однієї з найвищих моральних цінностей.
Перегляд файлу

Методична розробка уроку зарубіжної літератури для 7 класу на тему: «Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема  «Пісня над піснями».

Мета уроку:

- розширити уявлення учнів про кохання як однієї з найвищих моральних цінностей;

- розвивати навички роботи з текстом – вчити учнів  вдумливо читати, аналізувати прочитане, давати характеристику героям на основі їхніх вчинків, мови, відношення до них інших  персонажів та автора;

- формувати суспільні цінності;

- виховувати почуття відповідальності за тих, кого любите, вміння цінити і берегти кохання.

«Дужа, мов смерть, любов,

Люті, як пекло, ревнощі…»

Біблія. «Пісня Пісней»

 

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя. Оголошення теми та мети уроку.

Кохання… Часто це почуття неможливо описати. Що воно значить в людському житті? Яке воно, справжнє кохання? Чи може людина прожити без цього почуття?

Безліч письменників у своїх творах робили спробу дати відповідь на ці питання, оспівуючи це світле й прекрасне людське почуття, яке є однією з найвищих моральних цінностей. Про любов сказані мільйони слів і написані гори книг.

Повість «Пісня над піснями» («юнацький роман»)  Шолом-Алейхема — один з найкращих творів світової літератури про першу любов. Тема кохання в творі звучить по-своєму лірично, бренить мов пісня без музики, торкаючись струн людських сердець.

Про те, як переживають своє перше кохання єврейський юнак Шимек та його кузина Бузя і поговоримо сьогодні на уроці.

(Оголошення теми та визначення мети уроку разом з учнями)

ІІ. Актуалізація знань змісту повісті «Пісня над піснями».

1. Проблемна бесіда з елементами дослідження.

(Робота з підручником, с.143 – 151)

1. Що значить ім’я Бузя? Що ми про неї дізнаємося на початку твору? Як автор її змальовує, на що звертає увагу у портреті героїні? (с.144, 145)

2. Скільки років було Шимеку і Бузі? Порахуйте, прочитавши уривок з твору. (с.143)

3. Як ставився Шимек до Бузі? (підтвердити цитатами з тексту)

4. Який твір з Біблії завжди згадував Шимек, коли мова йшла про Бузю? Чому?

5. Доведіть, що Шимек – типовий герой творів письменника – «людина повітря». (назвіть вчинки і висловлювання)

6. Про що розповідав Шимек Бузі? Яка була його улюблена мрія? (с.145)

7. Як Бузя сприймала розповіді Шимека, коли і чому вона плакала? Про що це говорить? Чого соромилась Бузя? (с.147)

8. За що розсердився на Шимека батько? (с.144)

9. Якою побачив Шимек Бузю після довгої розлуки? (с.149)

10. На кого закипів гнів в душі Шимека, коли він повернувся додому? (с.148)

11. Що зрозумів Шимек, сидячи вночі перед вікном? (с.149)

 

ІІІ. Робота над темою уроку: «Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема  «Пісня над піснями».

1. Еврістична бесіда

- Чому автор назвав так свій твір?

- Як історія кохання героїв пов’язане з назвою твору?

- Чому саме ці слова взяті епіграфом до уроку? Як ви розумієте це висловлювання?

2. Читання за ролями сцени освідчення Шимека в коханні до Бузі

(с. 150-151)

Завдання перед читанням: Поміркуйте, чому Бузя не відповіла на кохання Шимека? Як автор описує її душевний стан? Чому вона плакала? Про що це говорить?

 

3. Перегляд кінофрагменту - сцени зустрічі Шимека і Бузі з кінофільму «Пісня Пісень». Завдання перед переглядом:

Порівняйте сцени освідчення Шимека в коханні у творі і в кінофільмі. Чи вдалось артистам та режисеру передати почуття героїв? Який кінець вас більше вразив? Чому?

 

4.  Інтерактивна вправа «Рольова гра». (Клас об’єднується у дві групи). Завдання:

І група (хлопці): Розкажіть про історію кохання Шимека від його імені.

ІІ група (дівчата): Розкажіть історію про перше кохання від імені Бузі.

(щоб кожен мав змогу взяти участь у грі, учні групи розповідають «ланцюжком»).

Висновок: Чи кохали герої один одного? Чому це кохання не закінчилось з’єднанням двох люблячих сердець?

 

5. Інтерактивна вправа «Коло думок».

Як ви розумієте слова автора: 

«Кінець, хай, навіть і найкращий, - це сумний акорд. Початок – найгірший початок – краще, ніж найкращий кінець. Тому я з великим задоволенням розповім все ще раз із початку. Початок хай буде кінцем, епілогом мого невидуманого, а справжнього роману, що дозволив себе назвати «Піснею пісень». (с. 151)

 

6. Прийом «Пофантазуємо!»

Уявіть собі: Бузя відповіла на почуття Шимека. Вони вирішили одружитися. Продовжіть, яким би був кінець повісті з позицію того часу і традицій єврейського народу.  

ІV. Підсумок уроку.

  1.   Скласти Сенкан на тему «Кохання».

Приклад Сенкану:

Кохання

Справжнє, вірне

Зігріває, мучить, збагачує

Найпрекрасніше і найцінніше в житті людини почуття

Щастя

 

2. Вправа «Продовжи речення». Визначте головну думку оповідання, використовуючи підказки:

 - кохання в житті людини – ….

- справжнє кохання – прекрасне  почуття, яке доля дає …()

-  треба берегти кохання, тому що…()

-  цей твір вчить цінувати почуття, а не матеріальні …();

- нічого не варті всі земні скарби, якщо за них людина…. ().

Слова-підказки: має велике значення, не кожному, це найцінніше в житті почуття, цінності, втрачає любов.

 

V. Домашнє завдання

1. Написати твір-мініатуру «Шимек і Бузя. Краса високих почуттів»

2. Завдання на вибір:

- Скласти Сенкани до образів Шимека і Бузі.

 - Розглянути репродукції з картин до твору у підручнику та  намалювати свої ілюстрації до оповідання.

- Створити постери до оповідання.

 

VІ. Рефлексія. Вправа «Кореспондент» (учень з класу у ролі кореспондента задає питання однокласникам, які  по ланцюжку висловлюються свої думки про значущі для них цінності уроку)

  • Про що сьогодні на уроці ти дізнався (лась)?
  • Що зрозумів (ла)?
  • Чому навчився (лась)?
  • Що сподобалось…
  • Що було цікавим…
  • Що тебе здивувало…
  • Що було складним…
  • Що дав урок тобі для життя…

 

 

 

doc
Додано
25 лютого 2023
Переглядів
1759
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку