Правила вживання апострофа

Про матеріал
Цей урок для 5 класу по темі "Правила вживання апострофа". Даний урок містить інтерактивні методи роботи на уроці.
Перегляд файлу

Тема: «Правила вживання апострофа»

 

Мета:

Навчальна:

  • засвоїти нові правила вживання апострофа,
  • удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом,
  • узагальнити  й систематизувати знання, здобуті в початкових класах.

 Розвиваюча:

  • формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати  головне, робити висновки,
  • розвивати навички самостійної та групової  роботи, самоаналізу та самоконтролю, толерантність,
  • формування в учнів дбайливого ставлення до довкілля.

Виховна:

  • прищеплювати учням любов до рідного краю, мови,
  • виховувати здатність до  співчуття,  небайдужість до  чужого горя,
  • вчити відстоювати свої права й переконання, думку.

Тип уроку: урок  засвоєння  нових  знань і  розвитку  умінь  та  навичок  з  використанням  інтерактивних  технологій..

Обладнання: картки з  завданнями, ребусами, загадки  про  апостроф, мультимедійна система, комп’ютерна презентація «Правила вживання апострофа»

 

                                                 Хід уроку

I.Організаційний момент.

1. Вступ.

Вчитель. Подивіться, будь ласка, на слайд. Бачу у ваших очах здивування.

  • Що має спільного прекрасний гірський краєвид з нашим уроком?
  • Що ви бачите?

Відповіді учнів.

Саме так. Це найвища вершина України – Говерла, висота якої 2061м.

  • І все ж таки що – що спільного?

А спільним є те, що кожна людина, народжуючись, проходить шлях від підніжжя до вершини, як альпіністи чи екстримали долають труднощі сходження до вершин гори. Так і сьогодні ми на нашому уроці будемо долати сходинки до вершини пізнання ролі апострофа в українській мові. Не все зразу вдасться. То ж не хвилюйтеся. Бо кожна людина проходить шлях до вершини з власною швидкістю.

СЛАЙД 1

Гора Говерла - природа, легенда та цікаві факти

2.Картки оцінювання (пояснення, як з ними працювати). СЛАЙД 2.

№ п/п

Назва завдання

Бали за завдання

Оцінка

1.

Словниковий диктант

2

 

2.

Вправа з підручника

2

 

3.

Хвилинка загадок

1

 

4.

Третє зайве

1

 

5.

Орфографічне відновлення

2

 

6.

Розподільний диктант

2

 

7.

Мовний практикум

1

 

8.

Оцінка вчителя за активність на уроці

1

 

 

ВСЬОГО

12

 

На ваших партах лежать картки оцінювання. В них розписані завдання і відповідні бали за це. Сподіваюсь, що наприкінці уроку за допомогою ваших правильних відповідей ми піднімемось на одну із станцій, яка називається «Апостроф».

3. Бесіда (сигнальні картки ) по м’якому знаку. (зелені і червоні).

Зараз ми з вами згадаємо те, що вчили на попередньому уроці.

  • Який розділ мови називається орфографією?
  • Назвіть випадки, коли букви я, ю, є, ї позначають два звуки.
  • Пригадайте, що таке орфограма?

 

4.Словниковий диктант. ( вчитель диктує).

У наступному завданні  ми пригадаємо правопис м’якого знака. Не забудьте, що дане завдання оцінює ваш колега. А ви не забудьте внести бал до «Картки самооцінювання».

Наталчин, хатинці, Оленці, скриньці, тьмяний, різьбяр, погодься, кузня, промінчик, бриньчати, женьшень, Харків, няньчити, чотирма.

 (взаємоперевірка СЛАЙД 3.)

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 СЛАЙД 4.

Перед вами картинки. Пригадайте свої знання з початкової школи і запишіть слова з апострофом чи  без.

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "голубок"

C:\Users\Светлана\Desktop\obezyana.jpg

Результат пошуку зображень за запитом "морквяний сік"Результат пошуку зображень за запитом "цифра 9 фотография"

M91f.jpeg

 

 

 

C:\Users\Светлана\Desktop\depositphotos_11226640-stock-illustration-half-a-green-apple.jpg

 

 

 

 

  • Чи виникли у вас при написанні слів труднощі? До цього завдання ми повернемось трішки пізніше.

 Вчитель: А як ви думаєте, чи всі відомості з розділу «Орфографія»  ви вивчили? Звичайно ж, ні. Тож давайте визначимо тему нашого уроку. А допоможе   нам  розібратися в сьогоднішній темі казка.

Послухайте уважно казку.

Казка про апостроф

   В чудовій країні Фонетиці жили – були Букви і Звуки (Знаки). Вони дуже дружили між собою і часто ходили в гості один до одного. Правили тою країною три сестри: точна Графіка, строга Орфографія й співуча Орфоепія.

    І всі були задоволені життям, крім одного знаку на ім'я Апостроф. Він був завжди сумним і самотнім, бо не мав друзів. З ним ніхто не хотів дружити, через його маленький зріст і гачкувату зовнішність.

  Одного разу ішов  Апостроф і гірко плакав. Неподалік йшли добросердечні букви Я, Ю,Є, Ї і побачили, що Апостроф плаче. Підійшовши до нього, вони поцікавились: «Що сталося?»

   Нещасний Знак розповів про своє горе, ці Букви посміхнулися і сказали, що його горю можна зарадити.

  • Якщо ти погодишся - ми будемо твоїми друзями, сказали Букви.

Вони пообіцяли познайомити Апострофа зі своїми друзями – губними приголосними: Б,П,В,М,Ф та Р. Апостроф з радістю погодився.

  З того часу, де б не були Букви Я,Ю,Є,Ї та губні приголосні, між ними завжди можна бачити веселого Апострофа, який співає ось таку веселу пісеньку:

Запам’ятай: я, ю, є, ї —

Завжди супутники мої.

Атож! У кожному слівці

Зі мною поруч букви ці,

Лише вони за мною йдуть:

Сім’я, пір’їна, в’ється, п’ють.

Б, П, В, М, Ф — губні,

Ці букви завжди при мені.

Я після них люблю стояти:

Б’є, п’ять, в’язати, верф’ю, м’ята.

Й до Р прихильність маю я:

Подвір’я, пір’ячко, бур’ян.

Звичайно, як потрібно їх роздільно вимовляти,

Інакше не потрібно там Апострофу стояти.

 

  • Який висновок з прослуханого ми з вами би зробили: є слова в українській мові, які не можуть існувати  без апострофа.

 

  Отже, послухавши казку, ми з вами разом визначимо, якою буде тема нашого уроку.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (Учні роблять відповідний запис у зошитах) СЛАЙД 5.

 

ІV. Домашнє завдання. СЛАЙД 6.

А зараз відкриємо щоденники і запишемо домашнє завдання.

                  1. §31, вправа 373.

  2. Скласти казку  про  апостроф. 

                  3. Виконати тестові завдання в Клас-румі.

            V.Опрацювання навчального матеріалу.

А тепер відкриємо підручники на ст.. 163 і поглянемо уважно на таблицю «Правила вживання апострофа». СЛАЙД 7.

1. Пояснення вчителя з використанням поданої нижче таблиці

« Вживання апострофа» на ст.. 163

 

Апостроф перед я, ю, є, ї

пишеться

не пишеться

1. Після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншої літери: б´є, п’є, в´юн, м’яч, 

2. Після р, що позначає твердий звук [р]: пір´я, кур´єр, сузір´я

1. Якщо в українських словах перед б, п, в, м, ф стоїть приголосний(або якщо є збіг приголосних)

(крім р), що належить до кореня:

свято, тьмяний, морквяний, але торф´яний

3. Після префіксів та попередньої частини складних слів, які закінчуються на приголосний: з´явитися, роз´їзд, дит´ясла,  двох'ярусний,

2. Якщо в українських словах літери я, ю, є після р позначають його м´якість: буря, Рєпін, рясно

4. У слові Лук´ян і похідних: Лук´яненко, Лук´янівка

 

 

  • Яку помилку ви помітили у таблиці? Що не так? Погляньте на слайд.
  •  

Примітка.  ЗАПАМ’ЯТАЙ. Якщо вам зустрічатимуться слова типу (пів яблука, пів ящика) згідно нового правопису такі слова пишуться не з апострофом, а окремо. СЛАЙД 8.

 

2.Виконання вправи з підручника  372.( самооцінювання )

А зараз виконаємо вправу з підручника самостійно. Після написання хтось прокоментує. Нагадую, не забудьте бал за дане завдання внести до «Картки самооцінювання».

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

3. Вчитель. А тепер повернемося до завдання, що на СЛАЙДІ 4, при виконанні якого у вас виникли труднощі.

 

 4. А зараз з вами трішки відпочинемо і пограємо у гру «Хвилинка загадок» (усно)  СЛАЙД 9.

     1.   Що через хату не перекинеш, а у гуски скубнеш ?                                                        (пір'я)

2. Дуже люблять кругленького молодця  -  б'ють, щоправда, без кінця.                  (м’яч).

3. Стоїть, колихається, колючою головою величається .                     

(будяк)

4. Червоний пан у борщ попав.

(буряк)

5. Куди ступиш — всюди маєш, хоч не бачиш, а вдиваєш.            

(повітря)

     6.  У якому слові сім однакових букв ?                                              

(сім’я  7я)  

. Нагадую, не забудьте бал за дане завдання внести до «Картки самооцінювання».

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

 

5.Поглянь на дошку і знайди зайве слово у кожному рядку. Поясни, чому?

Гра «Третє зайве» (усно). СЛАЙД 10.

  1. Мавпячий, черв’як, від’ємний
  2. Трьох’ярусний, дит’ясла, духмяний.
  3. Рясно, дзвякнути, з’єднання.

 

 Не забудьте бал за дане завдання внести до «Картки самооцінювання».

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

 -А зараз попрацюємо над тим, що ми знаємо і вміємо.

1. Орфографічне відновлення. СЛАЙД 11.

 

 

ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА 
1) Плету хлівець на четверо овець, а 
п’ята окремо? 
2) Хто в руки не візьме — по голові 
б’є. 
3) Я є в ...

Не забудьте бал за дане завдання внести до «Картки самооцінювання».

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

 

2. А тепер будемо працювати в групах. Ваше завдання – записати подані слова у дві колонки. У першу – з апострофом, у другу – без апострофа. Якщо ви правильно запишете слова, то з останніх букв колонок  утворить назва вірша В. Сосюри.

Розподільний диктант  (  Групова робота ) СЛАЙД 12. (слова з помилками)

 

Записати слова у дві колонки:

         1)  слова з апострофом;         2)  без апострофа.

Дев'ятсот, серм'яга, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.

 Завдання з ключем. СЛАЙД 13. (правильні відповіді)


Дев'ятсот,

серм'яга,

зв'язок,

бур'ян,

без'язикі,

реп'ях,

п'ятдесят,                               

хуторянин,

духмяне,

порядок,

тьмяно.

цвях,

присвята,


 з'ясовано,                                                       Соловйов

                                                                       

Ключ. З останніх букв колонок утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».

Не забудьте бал за дане завдання внести до «Картки самооцінювання».

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

 

 

 

 

 

 

3.Мовний практикум

 Спроектуйте свою увагу на дошку і спробуйте назвати правило на даний приклад. (усно) СЛАЙД 14.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Не забудьте бал за дане завдання внести до «Картки самооцінювання».

(Внесення оцінки до «Картки самооцінювання»)

 

VІ. Рефлексія. На початку уроку ви говорили про те, чого чекаєте від уроку. Чи справдилися ваші сподівання? Закінчіть  наступні речення. У вас на парті є смайлик і почепіть його у відповідний сектор.

1.  Мені було цікаво…

2. Я сьогодні зрозумів…

3. Мені було важко

4. Який  вид  роботи  найбільше  сподобався?

5. Чи  справдилось  те, чого  ви  очікували  від  уроку?

(кругова діаграма – 5 секторів, смайлики)

VІІ.  Підсумок уроку. (на основі секторів)

Поглянувши на діаграму, я бачу, що станцію «Апостроф»» вершини Говерли подолано. Наступну станцію сходження до вершини пізнання українського правопису під назвою «Орфографія» ми розпочнемо на наступному уроці. СЛАЙД 15.

C:\Users\User\Desktop\109551.jpg

C:\Users\User\Desktop\images.jpg

VІІІ. Оцінювання .(Про Говерлу)

А тепер перегляньте свої картки самооцінювання. Я перегляну  і виставлю бали на наступному уроці. Дякую за увагу.

 

 

(Картки самооцінювання)

№ п/п

Назва завдання

Бали за завдання

Оцінка

1.

Словниковий диктант

2

 

2.

Вправа з підручника

2

 

3.

Хвилинка загадок

1

 

4.

Третє зайве

1

 

5.

Орфографічне відновлення

2

 

6.

Розподільний диктант

2

 

7.

Мовний практикум

1

 

8.

Оцінка вчителя за активність на уроці

1

 

 

ВСЬОГО

12

 

                                       

 

 

C:\Users\User\Desktop\смай.jpg

docx
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
1736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку