Мета: узагальнити й систематизувати основні відомості про головні і другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні, удосконалити пунктуаційні уміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення;розвивати творчі вміння; порівнювати, систематизувати й узагальнювати;розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини;виховувати любов до рідної природи; виховувати в учнів самостійність, справедливість, старанність, бажання творчо працювати.
Метод “Незакінчені речення”Синтаксис - це розділ мовознавчої науки, який …Речення - це слово чи група слів…Двоскладним називається речення, у якому наявні…За метою висловлювання речення розподіляють на…За кількістю граматичних основ розрізняють…Якщо у реченні, крім головних, наявні і другорядні члени речення, то воно називається…Граматичну основу речення становлять…До другорядних членів речення відносять…
Взаємоперевірка. Синтаксис - це розділ мовознавчої науки, який …(вивчає будову словосполучень та речень)Речення - це слово чи група слів…(що передають повідомлення, запитання або пораду, прохання або наказ)Двоскладним називається речення, у якому наявні…( підмет і присудок)За метою висловлювання речення розподіляють на…(розповідні, питальні, спонукальні)За кількістю граматичних основ розрізняють…(прості і складні)Якщо у реченні, крім головних, наявні і другорядні члени речення, то воно називається…(поширеним)Граматичну основу речення становлять…(підмет і присудок)До другорядних членів речення відносять…(додаток, означення, обставину).
Метод “ Біг із бар’єрами”Завдання: прочитайте, підкресліть граматичну основу речень. Прийшла зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Сніги вкрили поле. Зашуміли тривожно верховіття дерев. Прокинувся в яру вітер. Встав, вийшов із лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний вітрюга, замерзають річки, гуде завірюха.
Творче конструювання. Завдання:переписати речення, розкриваючи дужки і ставлячи слова в потрібному відмінку. Якими членами речення виступають ці слова?З’ясувати значення незрозумілих слів. Вітер з (гай) розмовляє, шепче з (осока). За (сонце) хмаронька пливе, червоні ( пола) розстилає. Од заходу потягло тихесеньким, свіжим ( вітерець). Весь степ був переповнений сивою (пряжа). Голубина ніч надворі позасвічувала (зоря).
Метод “ Естафета”Завдання:зберіть зі слів речення. Зробіть повний синтаксичний розбір речень.1. Вранці, й, річку, тоненька, озера, крига, заморозила.2. Радістю, з, шуби, ялинки, снігові, пухнасті, лісові, одягли.3. Пензлем, на, мороз, намалював, вікнах, візерунки.4. Пісеньку, легенькі, зимову, сніжинки, співають.
“ Мовні обрахунки”Завдання:підрахуйте кількість ужитих в тексті простих речень. Тихий-тихий зимовий ранок. Нечутно, в шапці-невидимці ходить Морозенко і сам милується власною майстерністю. Ще з ночі почав він свою роботу, щоб ранком здивувати весь світ. Кожний кущик, кожне деревце Морозенко прикрасив по-різному:на кущах глоду порозвішував тонке мереживо, на гілках черемхи - разки намиста. А дубовому листу, що так і не опав восени, доточив розкішні торочки. Всіх обійшов, нікого не минув. Немало потрудився він і біля сосен. Торкнувся кожної глиці і ніжним серпанком оповив крони. І зараз усі сосни мов купаються в білому мареві.
Метод “ Скажіть точніше”Завдання: поширити речення другорядними членами. Примчала зима. Розсипала срібло по землі. Намела кучугури. Посміхається мороз. Пливуть хмаринки. Повітря наповнюється дрімотою. Сон огортає землю. Не чути співу пташок. Холодно їм. Діти розвішують годівнички. Лише вдалині постукує дятел та кричить ворона. Життя продовжується…
Домашнє завдання. Повторити головні та другорядні члени речення. Скласти казку за поданим початком Радісно знати, що залишив щось добре на земліЗима. Кружляють в повітрі легенькі сніжинки. Тихенько спускаються на землю та й думають: Як тихо, спокійно і затишно тут! Будемо жити роки. Сплять, дрімають, пригорнувшись одна до одної, слухають зимову пісеньку. Та ось…