Тема: Діалог. Розділові знаки при діалозі.
Загальнопізнавальні цілі: ознайомити п’ятикласників з особливостями побудови діалогу,його компонентами,інтонацією в ньому,навчити учнів розділяти побутові,ділові,художні та навчальні діалоги;формувати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль діалогів у різних функціональних стилях мовлення;розвивати творчі вміння редагувати зв’язне висловлювання,що містить діалог,відтворювати деформований текст;удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння усно виражати власну думку щодо змісту висловлюваного;осмислювати велику цінність людського спілкування;виховувати любов до рідної мови,до рідного слова.
Обладнання: опорні таблиці до теми,роздавальний дидактичний матеріал,тексти завдань.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Культурологічна змістова:я і українська мова.
Хід урок
І.Організація учнів до уроку.
Девіз уроку:
Учітеся,читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Тарас Шевченко
--Хто написав ці слова?
--До чого закликає нас великий Кобзар?
Слово вчителя:
Українська мова—одна з найдавніших і найкрасивіших мов світу . Нею розмовляють понад 40 мільйонів людей в Україні. Українська мова також звучить також в США,Канаді,Німеччині,Польщі,Румунії та інших країнах,де живе багато українців.У ст.10 Основного Закону України — Конституції—записано:»Державною мовою в Україні є українська мова».
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
Діти об’єднанні у дві групи. Домашнє завдання у зошитах перевіряю фронтально. Діти,що ми з вами вивчали на минулому уроці?
1. Лінгвістична задача.
Послухайте уважно вірш. Як ви гадаєте чи правильну відповідь дав учень?
Учителька пояснила учням пряму мову.
«Розкажи, як ти засвоїв»,--
Просить вона Вову.
Той підвівся ,посопів,
Мудро глянув і каже:
«Тому мова ця пряма,
Що пишеться прямо».
(Слухаю відповідь дітей)
2. Евристична бесіда.
--То що ж називається прямою мовою?
-- З яких частин складається речення з прямою мовою?
--Які розділові знаки ми вживаємо у реченнях з прямою мовою?
3.Творче конструювання.
--Проектую на дошку схему «Розділові знаки у реченнях з прямою мовою».
ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.
1.Розгадати ребус.
Проектую на дошку,а також роздаю дітям картки з ребусами (пояснити розгадку).
Діалог.
Отже, тема уроку «Діалог. Розділові знаки при діалозі».
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.
«Мозковий штурм».
--Діти,можливо,хтось з вас знає,що означає слово «діалог»?
Діалог(від грецького-розмова,бесіда).
(Проектую схему із визначенням,що таке діалог,репліка. Пояснюю дітям).
--Які ж розділові знаки ставимо при діалозі? (Слухаю дітей).
(Проектую схеми «Діалог», «Розділові знаки при діалозі»,пояснюю розділові знаки).
--Діти,як ви думаєте,чи легко було раніше спілкуватись людям без знання мови?
--Подивіться невеличку сценку «Розмова Богослова і одноокої людини».
Б.: показує людині один палець.
Одн.л.: показує у відповідь два.
Б.: три.
Одн.л.:кулак.
Б.:бере і з’їдає сливу.
Одн.л.:бере і з’їдає аґрус.
--Діти,що ви зрозуміли з цієї розмови?
Пояснення Богослова
Я ,сказав,що Бог,єдиний. А він відповів , що є Бог Отець і Бог Дух святий. Тоді я сказав ,що буде правильно Бог Отець ,Бог Син,Бог Дух святий. А він відповів ,що у єдності сила. Тоді я сказав одноокій людині ,що життя солодке. А у відповідь мені пролунало,що життя кисле,але потрібно жити.
Пояснення одноокої людини.
Богослов мені показав ,що я одноокий. Я відповів ,що він двоокий. Він сказав,що у нас разом три ока,а я сказав ,що зараз як дам… Богослов відповів мені,що з’їсть мене,а кісточку викине,а я сказав,що його з’їм і кісточки не залишу.
--Бачите,діти,яке велике значення має мова,слово,яку велику роль відіграють у спілкуванні слова.
«Мікрофон»
--А які прислів’я,приказки ви знаєте про нашу рідну мову,рідне слово.(У мікрофон діти говорять прислів’я)
-- А що ще має значення в діалогічному мовленні.
Інтонація-на початку кожної репліки вона підвищується. Слова автора вимовляємо з пониженою інтонацією,дещо прискорено.
Міміка-рухи м’язів обличчя,які виражають внутрішній душевний стан людини.
Жести-рухи людського тіла чи рук,що супроводжують мовлення або замінюють його.
V. Релаксійна хвилинка.
Українські народні рухи:колупалочка,тинок(під музику).
VІ.Закріплення вивченого матеріалу.
З кожної групи вибираємо по одному учаснику і читаємо діалоги-зразки.
Запишіть вірш,перевірте,чи правильно ви поставили розділові знаки.
Зустріч у лісі.
Лис зустрів у лісі лиса.
Лис із лисом обнялися.
--Здрастуй,лисе!
--Здрастуй,лисе!
--Ти не лисий?
--Я не лисий…
--Так чому ти звешся лисом?
--Але й ти звешся лисом,
--Хоч і ти також не лисий.
Лис із лисом розійшлися.
Той—не лисий.
Той—не лисий.
Розійшлися—та й гадали:
І чому їх так назвали?
Є.Гуцало.
3.Доповнення пропущених реплік діалогу «В аптеці», «У зоопарку».
4.Відновлення деформованого тексту діалогу. «Розмова з подругою».(По групах,яка група швидше виконає завдання).
5.Скласти діалог за поданим початком та опорними словами.
6.Скласти діалог за описаною ситуацією та опорними словами.
VІІ.Підсумок уроку.Рефлексія.
--Що вам найбільше сподобалось на сьогоднішньому уроці?
--То що таке діалог?
--Які розділові знаки ми ставимо при діалозі?
--Як ми повинні ставитись до нашої рідної мови?
--Можливо,хтось з вас знає вірш,гумореску про нашу українську мову?
Гумореска.
VІІІ.Домашнє завдання.
Кожен з вас підійдіть до столу і оберіть своє домашнє завдання.
Скласти діалог за малюнком й описаною ситуацію.
(Пояснюю,як потрібно виконати домашнє завдання).
До всіх сердець,як до дверей,
Є ключики малі.
Їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь
Ти, друже,мусиш знати їх,
Запам’ятать не важко
Чарівні ключики твої
«Спасибі» і «Будь ласка».
Діти,спасибі вам за урок.