Урок "Діалог.Розділові знаки при діалозі".

Про матеріал
Урок з української мови в 5 класі. Даний урок апробований мною. Урок сприяє гарному засвоєнню нового матеріалу.Тип уроку:формування вмінь і навичок.
Перегляд файлу

Тема:  Діалог. Розділові знаки при діалозі.

Загальнопізнавальні цілі: ознайомити п’ятикласників з особливостями побудови діалогу,його компонентами,інтонацією в ньому,навчити учнів розділяти побутові,ділові,художні та навчальні діалоги;формувати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль діалогів у різних функціональних стилях мовлення;розвивати творчі вміння редагувати зв’язне висловлювання,що містить діалог,відтворювати деформований текст;удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння усно виражати власну думку щодо змісту висловлюваного;осмислювати велику цінність людського спілкування;виховувати любов до рідної мови,до рідного слова.

Обладнання: опорні таблиці до теми,роздавальний дидактичний матеріал,тексти завдань.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Культурологічна змістова:я і українська мова.

                                          Хід урок

І.Організація учнів до уроку.

Девіз уроку:

Учітеся,читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

                                     Тарас Шевченко

--Хто написав ці слова?

--До чого закликає нас великий Кобзар?

Слово вчителя:

Українська мова­—одна з найдавніших і найкрасивіших мов світу . Нею розмовляють понад 40 мільйонів людей в Україні. Українська мова також звучить також в США,Канаді,Німеччині,Польщі,Румунії та інших країнах,де живе багато українців.У ст.10 Основного Закону України — Конституції—записано:»Державною мовою в Україні є українська мова».

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Діти об’єднанні у дві групи. Домашнє завдання у зошитах перевіряю фронтально. Діти,що ми з вами  вивчали на минулому уроці?

1. Лінгвістична  задача.

Послухайте уважно вірш. Як ви гадаєте чи правильну відповідь дав учень?

Учителька пояснила учням пряму мову.

«Розкажи, як ти засвоїв»,--

Просить вона Вову.

Той підвівся ,посопів,

Мудро глянув і каже:

«Тому  мова ця пряма,

Що пишеться прямо».

(Слухаю відповідь дітей)

2. Евристична  бесіда.

--То що ж називається прямою мовою?

-- З яких частин складається речення з прямою мовою?

--Які розділові знаки ми вживаємо у реченнях з прямою  мовою?

3.Творче конструювання.

 --Проектую на дошку схему «Розділові знаки у реченнях з прямою мовою».

 

ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.

 1.Розгадати ребус.

Проектую на дошку,а також роздаю дітям картки з ребусами (пояснити розгадку).

Діалог.

Отже, тема уроку «Діалог. Розділові знаки при діалозі».

 

ІV. Сприйняття  і засвоєння учнями нового матеріалу.

«Мозковий штурм».

--Діти,можливо,хтось з вас знає,що означає слово «діалог»?

Діалог(від грецького-розмова,бесіда).

(Проектую схему із визначенням,що таке діалог,репліка. Пояснюю дітям).

--Які ж розділові знаки ставимо при діалозі? (Слухаю дітей).

(Проектую схеми «Діалог», «Розділові знаки при діалозі»,пояснюю розділові знаки).

--Діти,як ви думаєте,чи легко було раніше спілкуватись людям без знання мови?

--Подивіться невеличку сценку «Розмова Богослова і одноокої людини».

Б.: показує людині один палець.

Одн.л.: показує у відповідь два.

Б.: три.

Одн.л.:кулак.

Б.:бере і з’їдає сливу.

Одн.л.:бере і з’їдає аґрус.

--Діти,що ви зрозуміли з цієї розмови?

Пояснення Богослова

Я ,сказав,що Бог,єдиний. А він відповів , що є Бог Отець і Бог Дух святий. Тоді я  сказав ,що буде правильно Бог Отець ,Бог Син,Бог Дух святий. А він відповів ,що у єдності сила. Тоді я сказав одноокій людині ,що життя солодке. А у відповідь мені пролунало,що життя кисле,але потрібно жити.

Пояснення одноокої людини.

Богослов мені показав ,що  я одноокий. Я відповів ,що він двоокий. Він сказав,що у нас разом три ока,а я сказав ,що зараз як дам… Богослов відповів мені,що з’їсть мене,а кісточку викине,а я сказав,що його з’їм  і кісточки не залишу.

--Бачите,діти,яке велике значення має мова,слово,яку велику роль відіграють у спілкуванні слова.

«Мікрофон»

--А які прислів’я,приказки ви знаєте про нашу рідну мову,рідне слово.(У мікрофон діти говорять прислів’я)

-- А що ще має значення в діалогічному  мовленні.

Інтонація-на початку кожної репліки вона підвищується. Слова автора вимовляємо з пониженою інтонацією,дещо прискорено.

Міміка-рухи м’язів обличчя,які виражають внутрішній душевний стан людини.

Жести-рухи людського тіла чи рук,що супроводжують мовлення або замінюють його.

V.  Релаксійна хвилинка.

Українські народні рухи:колупалочка,тинок(під музику).

VІ.Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Діалоги-зразки.

З кожної групи вибираємо по одному учаснику і читаємо діалоги-зразки.

  1. Пояснювальний диктант.

Запишіть вірш,перевірте,чи правильно ви поставили розділові знаки.

 Зустріч у лісі.

Лис зустрів у лісі лиса.

Лис із лисом обнялися.

--Здрастуй,лисе!

--Здрастуй,лисе!

--Ти не лисий?

--Я не лисий…

--Так чому ти звешся лисом?

--Але й ти звешся лисом,

--Хоч і ти також не лисий.

Лис із лисом розійшлися.

Той—не лисий.

Той—не лисий.

Розійшлися—та й гадали:

І чому їх так назвали?

  Є.Гуцало.

3.Доповнення пропущених реплік діалогу  «В аптеці», «У зоопарку».

4.Відновлення деформованого тексту діалогу. «Розмова з подругою».(По групах,яка група швидше виконає завдання).

5.Скласти діалог за поданим початком та опорними словами.

6.Скласти діалог за описаною ситуацією та опорними словами.

VІІ.Підсумок уроку.Рефлексія.

--Що вам найбільше сподобалось на сьогоднішньому уроці?

--То що таке діалог?

--Які розділові знаки ми ставимо при діалозі?

--Як ми повинні ставитись до нашої рідної мови?

--Можливо,хтось з вас знає вірш,гумореску про нашу українську мову?

Гумореска.

VІІІ.Домашнє завдання.

Кожен з вас підійдіть до столу і оберіть своє домашнє завдання.

Скласти діалог за малюнком й описаною ситуацію.

(Пояснюю,як потрібно виконати домашнє завдання).

До всіх сердець,як до дверей,

Є ключики малі.

Їх кожен легко підбере,

Якщо йому не лінь

Ти, друже,мусиш знати їх,

Запам’ятать не важко

Чарівні ключики твої

«Спасибі» і «Будь ласка».

 

Діти,спасибі вам за урок.

 

 

docx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку