Правопис дієслів. Не з дієсловами

Про матеріал
Розробка уроку з вивчення теми "Правопис дієслів. Не з дієсловами". Урок з використанням презентації та роздаткового матеріалу. Мета: повторити правила написання не з дієсловами; вчити обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення та творчі здібності; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості.
Перегляд файлу

Драгуца Альона Анатоліївна

вчителька української мови та літератури

Опорного закладу-ліцею №2

Березівської міської ради

Одеської області

Конспект уроку з української мови (7 клас)

Тема. Правопис дієслів. Не з дієсловами

Мета: повторити правила написання не з дієсловами; вчити обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення та творчі здібності; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості.

Тип уроку: урок-дослідження

Обладнання: підручник, таблиця «Не з дієсловами» , презентація до уроку

 

З усіх скарбів знання найцінніше,

тому що воно не може бути ні вкраденим,

 ні загубленим, ані знищеним.

Нар. творчість

 

Перебіг уроку

 

І. Мотивація навчання. Психологічна настанова

Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й звеличує мову.

Діти, подивіться один одному у вічі, посміхніться, налаштуйтеся на позитивні емоції, плідну співпрацю.

Прослухайте, будь ласка, невеличку казочку

Жили-були дієслова,

Рухливі, жвавії слова,

Які скакали, веселились

Й нікому зроду не корились.

 

Та стало враз життя сумне,

Коли з’явилась частка не.

Вона звеліла не співати,

Не пустувать, не розмовляти…

 

Дієслова не не стерпіли

І стати поруч не схотіли.

Та ось історія нова:

Зізнались деякі слова,

Що ненавидіти старались –

Незчулися – і закохались.

 

Нездужали, непритомніли,

Неволити себе посміли.

Їх непокоїло й лякало:

Життя без не враз сірим стало б.

 

Дієслова недосипали,

Недоліків недобачали.

І нехтувать усім посміли –

Злилися з не і скам’яніли.

Запитання

Яке орфографічне правило ілюструє ця казка? То про що ми сьогодні будемо говорити на уроці?

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

Так, діти. Тема нашого уроку – «Правопис не з дієсловами» (запис у зошити числа, теми уроку). Упродовж уроку ми пригадаємо правила написання не з дієсловами, вчитимемося обґрунтовувати свій вибір написання відповідно до правила.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вибіркова робота.

Давайте ще раз повернемося до нашої казки й випишемо із неї дієслова із часткою не. І група – коли із не дієслова пишемо окремо, ІІ група – разом.

Мікрофон. Сформулюйте правило написання не з дієсловами: І група – окремо, ІІ група – разом.

А тепер давайте звіримо свої знання з правилами у підручнику.

Опрацювання теоретичного матеріалу у підручнику: ст.40.

Про які правила ми з вами не згадали (Про написання слова немає).

Не з дієсловами

Не з дієсловами пишеться завжди окремо: не зрозумів, не написав.

 Але разом не з дієсловами пишеться в таких випадках:

  • Якщо без не дієслово не вживається: нехтувати, незчутися;
  • Якщо дієслово має префікс недо-: недочувати, недобачати.

 

Запам’ятайте! Треба розрізняти слово немає (нема), яке завжди пишеться з не разом, та дієслово третьої особи однини теперішнього часу: він, вона, воно не має, яке з не пишемо окремо.

 

IV. Виконання вправ на закріплення

  1. Словниковий диктант

 Не пам’ятати, не хотіти, неволити, недоїдати, ненавидіти, незчутися, хлопчик не має друзів,  немає  у друзів, не зберегти, незчутися, недооцінити, не пишеться, не вивчити, недописати, непокоїтися.

  1. Фразеологічна хвилинка. Відтворити пропущені дієслова. Пояснити значення фразеологізмів у реченні (усно). З двома з них скласти речення  і записати.

 … лицем в болото; комар носа …; … відбою; ні за холодну воду …;

палець об палець ….

Відповіді: не впасти, не підточить; немає, не братися; не вдарити. 

  1. Фізкультхвилинка. Я буду вам зачитувати словосполучення, якщо у них не з дієсловами пишеться окремо, ви плескаєте в долоні, якщо разом – то ні.

Без потреби не заходити, Оксана нездужає, його це не турбує, Василько недобачає, йому не щастить, непокоїтися через двійку, на зріст не вдався, не зрушити з місця.

5.Творче конструювання. Записати прислів’я із поданих слів. Пояснити орфограму «Не з дієсловами»

І група а) охоти, (не)має, Без, роботи.

б) (Не)правдою,назад, пройдеш, світ, весь, (не) повернешся. 

ІІ група  в)на, Спізнишся, (не)здоженеш, годину, рік, за.

г) (Не) плюй, доведеться, криницю,  у, водиці, напиться.

  1. Списати записані на дошці речення, розкриваючи дужки. Пояснити вживання розділових знаків (один учень працює біля дошки)

Семеро одного (не) ждуть. На ледачій землі і трава (не) росте. Два хитрих мудрого (не) переважать. Сам (не)зчувся, як здоров’я позбувся. (Не)дочув глухий, що (не)добачив сліпий, коли утікав кривий. (Не)має в що солі зав’язать. Уміння в рюкзаку (не) носити.

  1. Творча робота

Завдання. Як ви розумієте зміст останнього прислів’я. Розкрийте його зміст, склавши невеличке оповідання, використовуючи при цьому дієслова із не. (усний твір)

Гра. Я кидатиму вам м᾿яча називаючи слова, а ви відповідаєте, як пишеться не з дієсловами ( розом чи окремо).

Недолюблювати, недовиробити, нетямитися, непокоїтися, не порахувати, не розрахувати,  незчутися, недослухати,  не знаходити, неволити, неславити, не встигнути.

"Четверте зайве"(повторення).

Вилучіть зайве дієслово.

1. Не знайти, неволити, не чути, не знати.

2. Зібрати, варити, написати, вимити.

3. Будете писати, намалюєш, випустимо, ходять.

4. Косити, їздити, тремтіти, малює.

5. Ходила, сядьте, намалюєш, стоять.

 

V. Підсумок уроку

 

Підсумкова бесіда (Кубік Блума)

- Як пишуться дієслова із не?

- Коли дієслова із не пишемо разом?

- Коли слово немає треба писати разом, а коли окремо?

VI. Домашнє завдання. Опрацювати §6, виконати впр. 76.

 

doc
Додано
7 квітня
Переглядів
1592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку