Презентація до уроку на тему "Правопис дієслів. Не з дієсловами"
Мета уроку. Повторити й поглибити знання про іменник
як частину мови; збагачувати словниковий
запас слів; зацікавленість до історії виникнення
і розвитку рідної мови.
Тема. Правопис дієслів. Не з дієсловами Мета: повторити правила написання не з дієсловами;вчити обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення та творчі здібності; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості.
Номер слайду 2
Жили-були дієслова,Рухливі, жвавії слова,Які скакали, веселились. Й нікому зроду не корились. Та стало враз життя сумне,Коли з’явилась частка не. Вона звеліла не співати, Не пустувать, не розмовляти…Дієслова не не стерпіли І стати поруч не схотіли. Та ось історія нова: Зізнались деякі слова, Що ненавидіти старались – Незчулися – і закохались. Нездужали, непритомніли,Неволити себе посміли.Їх непокоїло й лякало: Життя без не враз сірим стало б. Дієслова недосипали,Недоліків недобачали.І нехтувать усім посміли – Злилися з не і скам’яніли.
Номер слайду 3
Не з дієсловами. Не з дієсловами пишеться завжди окремо: не зрозумів, не написав. Але разом не з дієсловами пишеться в таких випадках: Якщо без не дієслово не вживається: нехтувати, незчутися; Якщо дієслово має префікс недо-: недочувати, недобачати. Запам’ятайте! Треба розрізняти слово немає (нема), яке завжди пишеться з не разом, та дієслово третьої особи однини теперішнього часу: він, вона, воно не має, яке з не пишемо окремо.
Номер слайду 4
Словниковий диктант Не пам’ятати, не хотіти, неволити, недоїдати, ненавидіти, незчутися, хлопчик не має друзів, немає у друзів, не зберегти, незчутися, недооцінити, не пишеться, не вивчити, недописати, непокоїтися.
Номер слайду 5
Фразеологічна хвилинка. Відтворити пропущені дієслова. Пояснити значення фразеологізмів у реченні (усно). З двома з них скласти речення і записати. … лицем в болото; комар носа …; … відбою; ні за холодну воду …; палець об палець …. Довідка: немає; не братися; не підточить; не вдарити; не впасти.
Номер слайду 6
Творче конструювання. Записати прислів’я із поданих слів. Пояснити орфограму «Не з дієсловами»І групаа) охоти, (не)має, Без, роботи.б) (Не)правдою,назад, пройдеш, світ, весь, (не) повернешся. ІІ група а)на, Спізнишся, (не)здоженеш, годину, рік, за.б) (Не) плюй, доведеться, криницю, у, водиці, напиться.
Номер слайду 7
Списати речення, розкриваючи дужки. Пояснити значення висловів. Семеро одного (не) ждуть. На ледачій землі і трава (не) росте. Два хитрих мудрого (не) переважать. Сам (не)зчувся, як здоров’я позбувся. (Не)дочув глухий, що (не)добачив сліпий, коли утікав кривий. (Не)має в що солі зав’язать. Уміння в рюкзаку (не) носити.
Номер слайду 8
Творча робота. Завдання. Як ви розумієте зміст останнього прислів’я. Розкрийте його зміст, склавши невеличке оповідання, використовуючи при цьому дієслова із не. (усний твір)
Номер слайду 9
"Четверте зайве"(повторення). Вилучіть зайве дієслово.1. Не знайти, неволити, не чути, не знати.2. Зібрати, варити, написати, вимити.3. Будете писати, намалюєш, випустимо, ходять.4. Косити, їздити, тремтіти, малює.5. Ходила, сядьте, намалюєш, стоять.