ПРАВОПИС НЕ, НІ З РІЗНИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ

Про матеріал
Дана розробка заняття може бути використана для учнів та вчителів 10 класу, а також для студентів та викладачів ВНЗ І-ІІ рівня акредитації
Перегляд файлу

 

ЗАНЯТТЯ №

ПРАВОПИС НЕ, НІ

З РІЗНИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ

Мета заняття:

Дидактична  повторити й узагальнити вивчене з морфології про самостійні частини мови; питання з правопису заперечних часток Не та Ні з різними частинами мови; удосконалювати навички правопису слів із зазначеними орфограмами, уміння знаходити помилки на розглянуті правила й виправляти їх;

Виховна виховувати культуру міжособистісних стосунків, толерантність, шанобливе ставлення до сімейних зв’язків, коректність у ставленні до співбесідника, відповідальність;

Розвиваюча  розвивати мислення студентів, аналітичні здібності, уміння обґрунтовувати свої думки, підкріплювати міркування прикладами; розвивати мовлення; поширювати й уточнювати словниковий запас; поглиблювати уявлення про систему виховання в українських сім’ях.

Внутрішньопредметні зв’язки:

        Правопис: написання НЕ та НІ з різними частинами мови.

       Синтаксис: уживання НЕ та НІ у реченнях, текстах і власних висловлюваннях.

       Культура мовлення: виразне читання речень із НЕ та НІ.

       Текст (риторичний аспект): використання НЕ та НІ для підсилення виразності мовлення.

 

Міжпредметні зв’язки:   

          Українська та світова література: використання не і ні як виражального засобу в художніх творах

         Іноземна мова(російська, англійська, німецька): правопис часток НЕ та НІ

 

Вид заняття:    Теоретичне  заняття

Форма проведення заняття:    Лекційне заняття


Методичне забезпечення:    презентація, опорні схеми, пам’ятки, картки з дидактичним матеріалом

 

Технічні засоби навчання:     комп’ютер, мультимедійний проектор

 

Література: 

Обов’язкова:  

 1. Українська мова: підручник: Ч.1 / Т.К.Бурлака, В.О.Горпинич, П.С.Дудик та ін.; Вища школа., 1993. – С.117-137, 151-156.
2. Шкуратяна Н.Г., Шевчук С.В. Сучасна українська літературна мова: Модульний курс: Навч. посіб. – К.: Вища шк.., 2007. – С.212-244.

Додаткова:  
1. Український правопис / АН України. Ін-т мовознавства ім. О.Потебні; Ін-т укр. мови. – К., 2000.
2. Ющук І.П. Практикум з правопису української мови. – К.: Освіта, 2002. – С.13,39,48Ющук І.П. Практикум з правопису української мови. 1997.
Пазяк О.М., Українська мова і культура мовлення.-К.,1995 Український правопис.-К.,1994

 

imagesргщолдж.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    Х І Д      З А Н Я Т Т Я

 

І. Організаційна частина

Привітання студентів. Перекличка.
Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності та форми одягу студентів.

 

II.   Повідомлення теми, мети заняття ( слайд №1,2 )

       Мотивація навчальної діяльності

       Оголошення епіграфа ( слайд №3 )

 

http://dok.znaimo.com.ua/pars_docs/refs/20/19272/img1.jpg

                                                                               Тому, хто посадить дерево,  

                                                                      подякують і онуки,

                                                                       а того, хто загубить,

                                                                        прокленуть і діти.

                                                                                                                 Народна творчість

 

ege.php.jpgСтворення психоемоційного настрою ( слайд № 4)

Поділіться з однокурсниками інформацією, яких поглядів на виховання дотримуються члени вашої сім’ї. Розкажіть про табу, які є у вашій родині, закінчивши речення:

Мої рідні (батьки) ніколи не … .

Запишіть у зошити тему нашого заняття. Зважаючи на записане, припустіть, про що ми говоритимемо протягом заняття, вправи якого характеру будемо виконувати. Яку користь це принесе вам у процесі опанування курсу мови й підготовці до тестування?

 

ege.php.jpgІІІ.  Актуалізація опорних знань

  Бесіда ( слайд № 5 )

           — Які частки називають заперечними?

 — Яку роль відіграють заперечні частки в мовленні?

 — Які правила правопису заперечних часток із різними частинами мови ви пам’ятаєте?

 

ege.php.jpgIV. Вивчення нового матеріалу
   Робота з опорними таблицями ( слайд № 6, 7 )

Розгляньте таблиці

Написання заперечної частки НЕ

Разом

Окремо

1. З усіма словами, що без не не вживаються: немовля, невід, ненавидіти, неволити, де не — частина кореня.

2. З іменниками, прикметниками, прислівниками тоді, коли утворюється нове слово, яке можна замінити синонімом без не: недовір’я — підозрілість, недобре — погано.

3. З іменниками, прикметниками, дієприкметниками, прислівниками, дієсловами, що мають префікс недо- (позначає неповну ознаку або дію в неповній мірі): недоконаний, недобачати, недосяжний.

4. З дієприкметником без залежних від нього слів: Бурею вривалися у незруйновані чисті міста (О. Гончар).

5. З дієприкметниками і прикметниками, якщо при них є слова дуже, вельми, надзвичайно, що збільшують ступінь якості: Надзвичайно негарний випадок

1. З числівниками, займенниками, займенниковими прислівниками, службовими словами: не три, не такий, не під (деревом), не який-небудь (але неабиякий).

2. З дієсловами, дієслівними формами та деякими прислівниками: не хотів, не виконано, не розуміючи, не гаразд, не видно, не треба.

3. З іменниками, прикметниками, прислівниками, дієприкметниками при протиставленні: Вона мені не ворог, а подруга. Він рухався не швидко, а повільно.

4. З дієсловами з префіксом до (закінчення дії або додатковий процес): Не досолить — не доїсть.

5. З іменниками, прикметниками, дієприкметниками, прислівниками, якщо в реченні є заперечення: Чи не близько він підійшов?

6. З прислівниками: не до лиця, не до ладу, не до смаку, не до пуття

Написання заперечної частки НІ

Разом

Окремо

1. У заперечних займенниках, якщо після ні немає прийменника: ніхто, ніщо, нічий, ніякий.

2. У заперечних прислівниках: ніде, нізвідки, ніскільки, нітрохи.

3. У словах, які без ні не вживаються: нівечити, нікчемний

1. Якщо ні заперечує наявніть дії, ознаки предмета: ні місто, ні село; ні великий, ні малий.

2. У займенникових сполученнях, якщо після ні є займенники з прийменником: ні на чому, ні до кого, ні з ким

 

V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

     Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної ро- 

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg     боти

 Робота в парах ( слайд № 8, 9)

Прочитайте речення. Випишіть словосполучення зі словами на вивчені орфограми, знімаючи скісні риски. Поясніть правопис Не та  Ні з різними частинами мови, користуючись у разі потреби опорною схемою.

1. Не/відꞌємною частиною культури наших пращурів була народна
родинна педагогіка.

2. У народних традиціях, святах, іграх, декоративно-прикладному мистецтві, піснях, переказах, легендах, обрядовій поезії, прислівꞌях — не/оціненний скарб педагогічної мудрості народу, згусток віками накопичуваного досвіду виховання особистості.

3. Сповідь була традиційною для всіх членів родини; діти висповідувалися й від душі жалкували про свої не/добрі вчинки, намагалися звільнитися від поганих звичок, намірялися бути добрими, старанними, слухняними.

4. Існували правила: триматися на певній відстані від не/мовляти, не/зловживати надмірною увагою, похвальбою, бо все це може погіршити здоровꞌя  дитини та матері.

5. Воду з купелі не/мовляти виливали там, де люди не/ходять, або під плодюче дерево, щоб злі люди не/походили по долі дитини.

6. Козацька система виховання, козацький вишкіл, що мали місце в Запорізькій Січі, поширювалися по Україні, ставали набутком усіх молодих поколінь нашого народу, тож: не/було й не/має вищої оцінки для нашої молоді, ніж: оцінка «козак».

7. Ні/хто ие/вбачав чогось не/звичайного, коли хтось із дітей босоніж узимку бігав у клуню по дрова або навіть через вулицю до діда, бо були одні чоботи на всіх, але й загартовані діти були змалечку.

8. Українська жінка-мати за своєю природою така, що, не/вважаючи на своє здоровꞌя, не/думаючи про себе, з народженням дитини готова віддати їй усе й усю себе заради ті здоров ‘я й щастя.

9. Коли дівчина виходила заміж, то люди із села сходилися й дивилися на придане — я з неї рукодільниця. Це був не/абиякий, а надзвичайно відповідальний та урочистий звичай.

10. Наші пращури були переконані в тому, що розум, не/виплеканий та не/окультурений духовно, міг стати причиною різних криз чи катастрофи, а тому вони спочатку плекали дух дитини.

11. Виставлений на покуті дідух — високомистецький витвір, що свідчив про потребу українців бути не/просто споживачами, а й митцями, які примножують красу буття, людьми активної, творчої діяльності.

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg

  Аналіз мовних явищ на основі тексту ( слайд № 10 )

Прочитати уривок з вірша Д. Куровського «Недо й Пере». Визначити основну думку тексту. Переписати. Підкреслити орфограми. Пояснити їх.

D:\XXL\документи\Мова\електронний підручник\Уроки\Урок 16 Пунтограми при відокремлених другорядних членах речення\Иллюстрации\Робота з текстом.gifНедо — вічний (не) дороба,

(не) доводько до кінця.

Все йому (не) довподоби,

Все йому (не) (до) лиця.

«(Не) займай» — (не) дочуває,

«Поможи» — (не) добачає,

(Не) доївши хліба — страв,

(не) довзувшись, — геть подався…

ох, і в кого він удався —

я і сам ще (не) добрав.

З ним і в школі теж морока:

(Не) додума, (не) довтне,

(не) довисидить уроку…

(Не) додому йде по зміні,

(не) до книжки — на пусте…

(Не) доходить до хлопчини,

що (не) доуком росте.

Переказати текст своїми словами.

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg

Лінгвістичне дослідження (за варіантами) ( слайд № 11)

 

ВАРІАНТ І – порівняйте написання заперечної частки НЕ та НІ в українській та російській мовах

 

 

ВАРІАНТ ІІ – порівняйте написання заперечної частки НЕ та НІ в українській та англійській мовах

 

ВАРІАНТ ІІІ – порівняйте написання заперечної частки НЕ та НІ в українській та німецькій мовах

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg

Вправа з ключем ( слайд № 12 )

Запишіть у дві колонки слова та сполучення слів:

  • у першу — ті, що пишуться з Не та Ні окремо;
  •  у другу — ті, що пишуться разом.

Поясніть правопис слів з Не. Визначте частини мови в словосполученнях.

Не/ріж, не/кричи, не/озорий степ, поки що не/легко, не/забаром, не/добір, не/подбав, нами не/передбачене, не/зовсім, ні/про/що, не/заперечне, ні/ким, не/мовбито, не/годен, не/кожен, ні/те ні/се, не/вроздріб, не/благозвучне, не/досіл, тяжку не/волю, книжка не/прочитана, не/навиворіт, не/п ‘ять, не/дорід, не/нависть, не/впоперек; не/коротка, а довга; ні/з/чим, ні/чим, ні/коли, не/до вподоби.

Ключ: За останніми буквами в кожній фразі прочитайте прислів’я. («Живемо не батьками, помремо не людьми».) ( слайд №13 )

 

ege.php.jpgБесіда

   — Як ви розумієте смисл прислів’я, що вийшло в ключі?

        — Чи згодні ви із цим твердженням?

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg

Робота по варіантах

Прочитайте текст. Укажіть, до якого стилю він належить. Свою думку обґрунтуйте. Дайте назву тексту. Які з раніше вивчених орфограм трапляються в ньому? Поясніть правопис слів з Не, називаючи частини мови. Стисло перекажіть зміст тексту, будуючи речення так, щоб у них якомога частіше траплялися слова, які ілюструють орфограму «Правопис Не з різними частинами мови».

                                               Варіант І

Сім ‘я — святиня. Наші предки славили силу й міць, велич і красу своєї родини, оспівували її високі моральні якості в піснях, прославляли в прислів’ях, приказках: «Свого роду не/цурайся», «Не/ма краще у світі, як рідня», «Від родини йде життя людини», «Без сімꞌї не/ма щастяна Землі». Сім’ю розглядали як святиню, а виховання дітей — як святий обов ‘язок батьків.

Нашими предками дуже високо підносився союз чоловіка та жінки, а також: виховання ними дітей. Шлюб між дівчиною й парубком укладався з метою створення родини, вважалося, що без дітей не/має й родина в повному значенні. Появу дітей розцінювали як великий дар Божий. Гармонія повної сімꞌї як найкращий вияв Божої благодаті та довершеності природи відображена в піснях, щедрівках: «Ясен місяць — пан господар, красне сонце — жона його, дрібні зірки — то їх дітки». Дітей порівнювали з квітами: «Діти — наші квіти», з росою Божою: «Діти — то Божа роса».

Українці схвально ставилися до багатодітності. Переривання вагітності вважалося гріхом, а безплідність — Не/щастям і карою Божою. На вагітну жінку завжди дивилися з повагою, її вшановуваЛи. До нашого часу існує багато повір "їв, пов ‘язаних із поклонінням Жінці, яка готується стати матір ‘ю. Ось деякі з них, записані від старожилів українських селищ: майбутній матері не/можна ні/в/чому відмовляти; не/можна говорити не/правду; не/можна гніватися, сваритися, брати чуже, бо все це передається дитині; заборонялося під час ходи щось жувати, гризти, бо дитя буде не/нажерою, завжди кричатиме; не/можна бити ногами тварин; не/можна шити, вишивати, плести у свята тав не/ділю, щоб дитя Не/обкрутилося пуповиною.

 

Варіант ІІ

Основне й перше, чого вчили дітей наші предки, — це любові дитину намагалися виховувати так, щоб вона змалку доброзичливо ставилася до оточуючих. Тільки добра людина здатна робити людей щасливими. Якщо ж дитина з початку свого життя чує лише прокльони в родині, відчуває злість, то вона наповнюється почуттям не/нависті. Проявом любові та добра була пошана до батьків і старших. Виявом цього було звертання на «Ви» до батьків, до бабусі та дідуся. Діти слухалися, постійно зверталися за порадою, благословенням, виливали свої радість чи горе батькам, як ні/кому іншому, бо вони були найвищим і не/заперечним авторитетом. Наприклад, ні/хто з молодших не/мав права першим сісти за стіл. Як правило, це робив глава сімꞌї  потім усі інші.

Педагогіка народу пройнята духом істинної гуманності. Вона не/визнає покарань, що принижують людську гідність, адже такі покарання звільняють вихованця від докорів совісті, головної рушійної сили самовиховання. Дитина не/буде більше розмірковувати над не/гарним вчинком, над заподіяною шкодою, — у центрі її уваги буде переживання самого покарання. Покарання застосовувалося, щоб викликати в дитини гіркоту вини й сорому за поганий вчинок, прагнення ні/коли більше не/повторювати цього. Воно здійснювалося через зауваження, осуд, докір, суворість у голосі, обмеження окремих прав. Рідко використовували наказ, погрозу. Однозначно засуджували фізичне покарання дітей.

Не/зважаючи на всю різноманітність людського життя, сімейна атмосфера справляє найбільший вплив на становлення характеру людини. Не/залежно від своєї структури й традицій, сім’я є потужним фактором впливу на життя людини.

 

 

ege.php.jpgСпостереження над мовним матеріалом ( слайд № 14)

Прочитати. З’ясувати роль Ні в кожному слові. Пояснити правопис.

Ніхто, нісенітниця, ніякий, ні в чий, ні до кого, нівроку, ніяк, ні одна, ніяковість, нічийний, ні краплі дощу, ні сльозинки, нівечення.

        З’ясувати лексичне значення виділеного слова. У разі потреби звернутися до тлумачного словника.

 

 

ege.php.jpgМовленнєва ситуація ( слайд № 15)

Уявити ситуацію: вам доручили виступити на зборах шкільного активу і розказати про недобросовісне прибирання класами пришкільних ділянок. У своїй розповіді вказати на недоліки виконаної на суботнику роботи і шляхи їх подолання. Використати слова з Ні з попередньої вправи.

 

VI. Підсумок заняття

ege.php.jpgРефлексія ( слайд № 16)

— Про що ми говорили на занятті?

— Чи було щось для вас складним?

— Правопис яких частин мовиз Не та Ні викликав у вас труднощі?

 

VII. Домашнє завдання( слайд № 17, 18)

 

Для студентів із високим рівнем знань: Написати твір-роздум на тему «Живемо не батьками, помремо не людьми», використовуючи мовні звороти з орфограмою «Правопис Не та Ні з різними частинами мови».

 

Для студентів із достатнім рівнем знань: Сформулювати правила поведінки для молоді (не менше 12 пунктів), спираючись на розглянуті протягом уроку норми народної моралі, використовуючи мовні звороти з орфограмою «Правопис Не та Ні з різними частинами мови».

 

Для студентів із середнім рівнем знань: Скласти словниковий диктант на 15—20 слів, що ілюстрували б орфограму ««Правопис Не та Ні з різними частинами мови» або 4 завдання тестового характеру.

 

 

imagesгнрлщзд.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лінгвістичне дослідження

(за варіантами)

 

Варіант 1

  • Дібрати синоніми з часткою не до поданих слів.

Загроза, вигадка, рабство, ворог, підозра, брехня, тривога.

  • Виписати з орфографічного словника шість слів, які без не

не вживаються. З двома словами скласти речення.

 

 

 

   Варіант 2

  • Дібрати антоніми з часткою не до слів гарний, розумний, далеко, давно, завзято.
  • Виписати із художніх творів української літератури по п’ять речень з часткою не, коли вона пишеться окремо і разом.

 

 

Лінгвістичне дослідження

(за варіантами) № 2

 

  Варіант І

 порівняйте написання заперечної частки НЕ та НІ в українській та російській мовах

 

 

 

  Варіант ІІ

порівняйте написання заперечної частки НЕ та НІ в українській та англійській мовах

 

 

  Варіант ІІІ

порівняйте написання заперечної частки НЕ та НІ в українській та німецькій мова

Гра «Добери синоніми»

Замінити рисочки буквами так, щоб вийшли синоніми з часткою не, яка пишеться разом з іменниками:

1) Невіглас. 2) Хвороба. 3) Ворог.

4) Хиба. 5) Зневага. 6) Безладдя.

7) Нужда, нестатки. 8) Рабиня.

9) Прикрість.

1. не _ _

2. не _ _ _

3. не _ _ _ _

4. не _ _ _ _ _

5. не _ _ _ _ _ _

6. не _ _ _ _ _ _ _

7. не _ _ _ _ _ _ _ _

8. не _ _ _ _ _ _ _ _

9. не _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Ключ:

1) Неук.

2) Неміч.

3) Недруг.

4) Недолік.

5) Непошана.

6) Непорядок.

7) Недостатки.

8) Невільниця.

9) Неприємність.

 

 

 

 

Аналіз мовних явищ на основі тексту

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpgПрочитати уривок з вірша Д. Куровського «Недо й Пере». Визначити основну думку тексту. Переписати. Підкреслити орфограми. Пояснити їх.

Недо — вічний (не) дороба,

(не) доводько до кінця.

Все йому (не) довподоби,

Все йому (не) (до) лиця.

«(Не) займай» — (не) дочуває,

«Поможи» — (не) добачає,

(Не) доївши хліба — страв,

(не) довзувшись, — геть подався…

ох, і в кого він удався —

я і сам ще (не) добрав.

З ним і в школі теж морока:

(Не) додума, (не) довтне,

(не) довисидить уроку…

(Не) додому йде по зміні,

(не) до книжки — на пусте…

(Не) доходить до хлопчини,

що (не) доуком росте.

Переказати текст своїми словами.

ege.php.jpg 

Написання заперечної частки НЕ

Разом

Окремо

1. З усіма словами, що без не не вживаються: немовля, невід, ненавидіти, неволити, де не — частина кореня.

2. З іменниками, прикметниками, прислівниками тоді, коли утворюється нове слово, яке можна замінити синонімом без не: недовір’я — підозрілість, недобре — погано.

3. З іменниками, прикметниками, дієприкметниками, прислівниками, дієсловами, що мають префікс недо- (позначає неповну ознаку або дію в неповній мірі): недоконаний, недобачати, недосяжний.

4. З дієприкметником без залежних від нього слів: Бурею вривалися у незруйновані чисті міста (О. Гончар).

5. З дієприкметниками і прикметниками, якщо при них є слова дуже, вельми, надзвичайно, що збільшують ступінь якості: Надзвичайно негарний випадок

1. З числівниками, займенниками, займенниковими прислівниками, службовими словами: не три, не такий, не під (деревом), не який-небудь (але неабиякий).

2. З дієсловами, дієслівними формами та деякими прислівниками: не хотів, не виконано, не розуміючи, не гаразд, не видно, не треба.

3. З іменниками, прикметниками, прислівниками, дієприкметниками при протиставленні: Вона мені не ворог, а подруга. Він рухався не швидко, а повільно.

4. З дієсловами з префіксом до (закінчення дії або додатковий процес): Не досолить — не доїсть.

5. З іменниками, прикметниками, дієприкметниками, прислівниками, якщо в реченні є заперечення: Чи не близько він підійшов?

6. З прислівниками: не до лиця, не до ладу, не до смаку, не до пуття

 

Написання заперечної частки НІ

Разом

Окремо

1. У заперечних займенниках, якщо після ні немає прийменника: ніхто, ніщо, нічий, ніякий.

2. У заперечних прислівниках: ніде, нізвідки, ніскільки, нітрохи.

3. У словах, які без ні не вживаються: нівечити, нікчемний

1. Якщо ні заперечує наявніть дії, ознаки предмета: ні місто, ні село; ні великий, ні малий.

ege.php.jpg2. У займенникових сполученнях, якщо після ні є займенники з прийменником: ні на чому, ні до кого, ні з ким

 

 

 

 

 

                    КАРТКА № 1
Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть уживання не, ні зі словами.
1. (Не) до жартів рибі, коли її під жабри зачепили (Народна творчість). 2. Хто (не) робить, той (не) помиляється (Народна творчість). 3. Хай розквітне веселково у (не) виданій красі наша мова калинова, (на) че сонце у росі (П. Тичина). 4. Слово, моя ти єдиная зброє, ми (не) повинні загинуть обоє (Леся Українка). 5. Ми — (не) безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних (В. Симоненко). 6. Шкода краси, де розуму (не) має (Народна творчість).
7. (Ні) (з) ким (не) говорив, (ні) (до) кого (не) ходив (Гр. Тютюнник). 8. (Не) легко бути людиною (Л. Первомайський). 9. Краса — лиш відображення земного у (не) земному дзеркалі душі (І. Жиленко). 10. Холодні зірки мерехтіли в темному небі, і (не) скінченний Чумацький Шлях простягся у вічність (О. Довженко). 11. Ми (ні) коли (не) скаржилися, доля наша завжди була (не) легка, але наша, наша, (ні) (в) кого (не) позичена, (не) дарована ніким, (ні) (в) кого (не) просили, самі виривали власними руками і (не) хочемо іншої, (не) зміняємо на іншу (П. Загребельний). 12. Хто (не) жив посеред бурі, той ціни (не) знає силі, той (не) знає, як людині боротьба і праця милі (Леся Українка).
                         

                          КАРТКА № 2
Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис часток із різними частинами мови.
1. Той (не) зна самоти між безлюдних степів, з ким живе Леонтовича спів, той (не) відає смутку в сумні вечори, з ким говорить Франко на зорі, той (не) схибить, хто бачить крізь хащі нічні чорноморських рибалок вогні (М. Рильський). 2. Червоні маки... Скільки сягало око, жевріли і жевріли вони на луках (ні) ким (не) сіяні, але радуючи всіх (О. Гончар). 3. На луках ще трава (не) кошена, у полях красуються жита (П. Воронько). 4. Чурек і сакля — все твоє, воно (не) прошене, (не) дане, (ні) хто й (не) візьме за своє (Т. Шевченко). 5. Жайворонок висить на (не) вндимій нитці, співаючи весну. Пісня його тремтить згори, (не) перестаючи, наче ллється десь в озерце чистий і холодний (не) величкий струмінь (Ю.Яновський). 6. Небо сьогодні ясніло по-весняному, свіже й високе, вище (ні) ж (будь) коли (О. Гончар). 7. Будь (що) будь, а я туди доб'юся, і води холодної нап'юся, і спочину в літньому саду (І. Вирган). 8. (Ні) хто (не) пам'ятав, що (б) коли (небудь) замерзав струмок (О.Десняк).
 

                          КАРТКА № 3

Поясніть значення словосполучень. Спишіть, розкриваючи дужки.
I. Бігти (не) чуючи ніг; з уст пари (не) пустити; води (не) сколотити; вір своїм очам, а (не) чужим речам; де (не) згода, там часто шкода; (не) всякому слуху вір; (не) далеко шукати; (не) зважаючи (ні) на що; (не) мало води утекло; (не) хтувати (не) безпекою; пороху (не) вистачає; хто (не) довго спить, тому щастить; (не) більше і (не) менше; (не) добитися; (не) до сміху.

II. (Ні) холодно (ні) жарко; (не) чути (ні) рук (ні) ніг; (ні) живий (ні) мертвий; (ні) де й голки встромити; без (ні) якого наміру; далі (ні) куди; (ні) коли й угору глянути; (ні) кроку назад; (ні) чого й думати; це вже (ні) на що (не) схоже.

              КАРТКА № 4
Напишіть частки не, ні із словами разом чи окремо йпоясніть їх правопис.
Не/вблаганний, не/густо, не/в’янучий, не/краще, не/врожай, не/жить, не/мічний, не/знаний, не/забутий усіма вчинок, ні/кроку далі, не/мовби, не/щастя, не/йти, не/досушити, не/зважаючи на, не/здужати,не/привітний, не/далеко, не/спроста, ні/скільки, не/доречний, не/абиякий, не/білений, не/доліт, не/дорого, а дешево, не/до/виконати, ні/одна зернина, не/співаючи, не/охота, ні/що, не/мій, не/дев’ятий, не/раз, не/досить, не/проворний, не/істотно, не/до/спілий, не/з’ясоване досі питання, не/там, не/переконливий, ніде не/знаний, не/активний, ні/сенітниця, не/вдогад, не/гадано, не/цілком, ні/звідки, не/зовсім, не/славити, а ганьбити, не/малюючи, не/дуже, не/нависть, ні/що, ні/сотні, не/активний, документ ще не/написаний, не/дарма, не/підписаний зошит, ні/яковість, не/допущений до іспиту студент, не/збудований, ні/живий ні/мертвий, не/по/українському,не/вблаганний, ні/трохи, не/ржавіюча сталь, ні/при/кому, не/добачати.

 
                   КАРТКА № 5

 Прочитайте прислів'я. Випишіть тільки ті речення, у яких виділене дієслово пишемо з не разом. Обґрунтуйте таке написання.
1. Не/має приповідки без правди. 2. Хто старе поминає, той щастя не/має. 3. Не/має краю без звичаю. 3. Не/має собака роботи, тому він і хвостом крутить. 4. Не/має тіні без світла. 5. Не/має чоловік скуки, коли зайняті в нього руки. 6. Не/має людини без вад.
 

 

                   КАРТКА № 6
Прочитайте фразеологізми, розкрийте їхнє значення. Поясніть написання не з дієсловами.
Цей не має клепки в голові; у нього тільки пташиного молока немає; не шкодувати фарб; не дати порошині впасти; недоїдати шматка хліба; на дорозі не валяється; немає відбою; не мати Бога в душі.
3 двома фразеологізмами складіть і запишіть речення. Позначте у словах орфограму «не з дієсловами».

 


                   КАРТКА № 7                   Складіть речення з поданими словами, де б дієслова з часткою не писалися разом і окремо.
Недобачати (= погано бачити) — не добачити (= не помічати)
Недочувати (= погано чути) — не дочути (= не дослухати до кінця)
Недоїдати (= голодувати) — не доїдати до кінця
Недодержати термометр — не додержати слова
Нездужати (= хворіти) — не здужати (не перемогти)
Неславити (= ганьбити) — не славити (не прославляти)
Непокоїтися (= турбуватися) — не покоїтися (не спочивати)
 

                    КАРТКА № 8
Доберіть з довідки і запишіть дієслова, що відповідають поданим лексичним значенням. Поясніть написання не з дієсловами.
1. Примушувати робити щось проти бажання, волі. 2. Утрачати самовладання від сильного хвилювання, не пам'ятати себе. 3. Ставитися презирливо, зарозуміло, зневажливо до кого-небудь або до чогось. 4. Мати поганий зір, погано бачити. 5. Допустити помилку, зробити недогляд через неуважність, недосвідченість, недбалість. 6. Відчувати велику неприхильність, ворожість, нелюбов до когось або чогось. 7. Порушувати чийсь спокій, завдавати турботи, клопоту, бентежити.
Довідка: Неволити, недобачати, недогледіти, ненавидіти, непокоїти, нестямитися, нехтувати.                  

                КАРТКА № 9

        Перепишіть, знімаючи риски, зважаючи на записане в дужках лексичне значення дієслів. Звіртеся з поданою після речень таблицею. Позначте в словах орфограму «не з дієсловами».
1. Щось, здається мені, ви ніби не/здужаєте (хворієте)? (М. Стельмах). 2. Рук не/здужаю (не можу) підняти, бо не їла й не пила (П. Тичина). 3. Глухо зітхали хвилі, чайки не/покоїлись (хвилювалися) над озером (Олесь Гончар). 4. Сумно усвідомлювати, що не/покоїться (не похований) видатний український кінорежисер Олександр Довженко в рідній землі. 5. Не/славити (ганьбити) треба ледарів, а не чесних людей. 6. Працюють люди чесно, і як не/славити (не прославляти) їх за це? (З газети).
Підказка: Написання деяких дієслів з не залежить від їхнього лексичного значення.
Порівняйте:
разом                                           окремо
нездужати (хворіти)                       не здужати (не могти)
непокоїтися (хвилюватися)             не покоїтися (не бути похованим )
неславити (ганьбити)                      не славити (не прославляти)
 

                КАРТКА № 10                  
Перепишіть, знімаючи риски.
І. 1. Хуртовина гуде, замітає стежину людини, а людина торує свій слід, не/зважає на сніг (П. Воронько). 2. Ми й не/зчулись, друзі, як подвір'ям ніч пройшла босоніж по траві (Я. Тихий). 3. Я не/навиджу рабства кайдани (П. Грабовський). 4. Не/поміча хвилин людина, а час прудкий свій килим тче (Д. Луценко). 5. Плине час, і не/має зворотних стежин (І. Чумак). 6. Не/зчулася Орися, як заспівала своїм хорошим дівочим голосом (Олена Пчілка).
II. 1. Не/зітхай, а працюй, марно часу не/гай! Праці щирої жде вже давно рідний край (Б.  Грінченко). 2. Щедрість материнських добрих рук ми ще у житті не/оцінили (Д. Луценко). 3. Рідна мати моя, ти ночей не/доспала (А Малишко).
4. Старому було вже за вісімдесят, він не/добачав і не/дочував (В. Земляк).
5. Не/має науки без муки. 6. У чужім оці скабку бачить, а в своїм і дрючка не/добачає. 7. Не/здужаю й третього хліба з'їсти. (Народна творчість).
Завдання:Розкрийте зміст народного прислів'я «Немає лісу без калини, а села без болота». Чого, на вашу думку, в житті більше: добра чи зла, чистоти чи бруду? Поясніть.
                  КАРТКА № 11  

Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Поясніть написання дієслів з не.
1. Ж..ття не має ціни, а воля дорожча за ж..ття (Античний вислів).
2. Безбатченку, ти не збагнеш, чим дише слово «Батьківщина» (Є. Маланюк).
3. Ненавиджу душі дволикі (Я. Тичина). 4. Вітерець із бер..га непокоїв море
(О. Донченко). 5. Кличу тебе серденятком — ти недочува..ш (П. Куліш). 6. Вона багато дечого недобачала (Марко Вовчок). 7. Ті слова, що я знайду, більш ніхто знайти не зможе (І. Коваленко).
Позначте у словах вивчені орфограми.
Підкресліть у реченнях граматичні основи. Визначте речення прості та складні.
    

                  КАРТКА № 12
Перепишіть прислів'я, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки дієслова. Позначте в словах орфограму «не з дієсловами». Поясніть написання дієслів з не.
 1. Чесної праці вітер не .... 2. Уміння в рюкзаку не ... . 3. Не ... карася то и коропа не ... . 4. Без праці калач не ... . 5. За один раз не ... ... дерева враз. 6. Уміла рука не ... . 7. Хто береже своє, той не ... на чуже.
Довідка:
Розвіє. Піймав. Виглядай. Схибить. Заробиш. Носити. Заздрить. Зітнеш.
Завдання:З-поміж дібраних дієслів визначте  дієслова, ужиті в неозначеній формі. Зміст першого прислів'я усно розкрийте у формі оповідання.

 


                   КАРТКА № 13

Прочитайте пари слів. Визначте залежність між написанням з не дієслова й дієприслівника.
Не ворушитися — не ворушачись            Нехтувати — нехтуючи
Не зупинятися — не зупинившись            Недочувати — недочуваючи


                   КАРТКА № 14
Прочитайте. Поясніть написання не з дієприслівниками.Визначте в словах вивчені орфограми.
1. Не хилячись, я чесно йду життям (В. Бухало). 2. Навіщо жить, не будучи собою? (Б. Машталярчук). 3. Ненавидячи, випалюють душу. 4. Нехтуючи обов'язки, втрачають відповідальність (Народна творчість). 5. А треба жити кожним днем, не відкладаючи на потім (В. Крищенко). 6. Я хоч, певно, не вродився солов'єм, не зрікаючись святинь своїх, співаю! (В. Черепков). 7. І, правди не знаходячи в житті, до неї серцем ти шукав путі (Борис Тен). 8. Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою (Ю. Мушкетик).

 

 


                   КАРТКА № 15
Перепишіть прислів'я, подані в дужках дієслова замінюючи утвореними від них дієприслівниками. Поясніть написання дієприслівників з не. Визначте вид кожного з утворених дієприслівників. Поясніть, як ви розумієте зміст останнього речення.
1. (Не піднятися) на гору, обширу не побачиш. 2. Нічого (не роблять), навчаються дурощам. 3. Не берися об'їжджати коня, (не знають) його норову. 4. (Не пізнати) отрути бджоли, не скуштуєш меду. 5. Краще зрозуміти (не побачити), ніж побачити і не збагнути. 

 


                   КАРТКА № 16

Перепишіть, знімаючи риски. Дієприслівникові звороти та одиничні дієприслівники підкресліть як члени речення.
1. Щоліта ми їздили на Чернечу гору, не/кажучи про березневі Шевченківські дні, коли біля могили збиралося пів-України (Д. Петриненко). 2. Приклад Шевченка вчить нас мужніти духом і йти, не/забуваючи, що ми діти великого й незборимого народу (В. Косовський). 3. Так і піду, нічого не/сказавши. Так і піду, нічого не/почувши (Т.Яков'юк).


                   КАРТКА № 17
Перепишіть, утворюючи від поданих у дужках дієслів дієприслівники та розставляючи пропущені розділові знаки.
1. Мати сиділа в головах своїх любих синів не (зводять) з них очей і не (думають) про сон. Вона пересиділа так до самого світанку не (почувають) ніякої втоми і в думках (бажають) щоб ця ніч тяглася якомога довше (за М. Гоголем). 2. Вона по десять раз бралася за одну справу і не (доробити) кидала її (Панас Мирний). 3. Зосталася я сама-самісінька (недугують) (Марко Вовчок).

 


                   КАРТКА № 18
Перепишіть, на місці крапок уставляючи пропущені літери та знімаючи риски. Розставте розділові знаки.
1. Мистецтво удосконалює людей даюч.. задоволення духу людс..кому а не/проповідуюч.. зв..ртаюч..сь до розуму (Е. Золя). 2. А люд не/знаюч.. все знає (Г. Чубач). 3. Ж..ття — така велика ковзаниця. Кому вдалось не/падавш.. пройти? (Л. Костенко). 4. Хто моря п..реплив і спалив кораблі за собою, той не/вмре не/здобувш.. нового добра (Леся Українка). 5. Цілу ніч стояла біля б..гаття ро..глядаюч..сь пильно на всі боки й очей не/стуляюч.. козац..ка варта (М. Гоголь).

 Які твори Миколи Гоголя про Україну вам відомі? Розкажіть про них, уживаючи дієприслівники з не (не забуваючи, нехтуючи тощо).

                 

                  КАРТКА № 19

Перепишіть, розставляючи розділові знаки. Визначте всі ужиті в тексті форми дієслова.
  Я дім збудував у краю лісовім та людям охоче віддав я свій дім. Як вітер, мій кінь у діброві скакав. Та хворого стрівши коня я віддав. По тій же дорозі у вранішній час пішов я зодягнутий в шовк і атлас. Та ось мені старець в дорозі зустрівсь. Віддав я одежу і голим лишивсь. Я пісню про вогник що ніч подолав співав щоб натомленим дати тепла. Поглянув на небо. Таке голубе! І все загубивши знайшов я себе(За Л. Забаштою).


                   КАРТКА № 20
Прочитайте речення. Визначте дієприкметники, з'ясуйте синтаксичну роль кожного. Зверніть увагу на написання дієприкметника з не. -
1. Незакінчене діло покривається снігом. 2. Не закінчене вчасно діло не дає спокійно спати. 3. Не закінчена, а відкладена справа непокоїть душу. 4. Якщо справа не закінчена, не берися за іншу. 5. Незорана земля — не зорана хазяїном земля.
6. Незасіяне поле — не засіяне зерном поле. 7. Невитрачена сила — не витраченаі юнаком сила. 8. Неполиті квіти — не политі дощем квіти. 9. Незакінчений портрет —  не закінчений вчасно портрет. 10. Некований кінь — давно не кований кінь.

 


                   КАРТКА № 21
Поширте дієприкметники залежними словами. Утворені словосполучення запишіть.
Зразок: Непожовклі сторінки - не пожовклі від часу сторінки.
Незавершена робота; невиконане завдання; непомічена помилка; неприкрашена ялинка.


                   КАРТКА № 22

Перепишіть. Поясніть написання дієприкметників з часткою не.
1. Багато в світі є стежок для тебе, мій герою. Багато є іще книжок, не читаних тобою! (М. Познанська). 2. Нечитані книги! З яким ви докором націлились в мене своїм коленкором! (Л. Первомайський). 3. На важких томах, не оправлених у темну шкіру, виднілися напівстерті назви (Г. Пагутяк). 4. Любили ми поля безмірні і книг незміряні глибини(М. Стельмах). 5. О, непромовлені слова, в яких душа і тоне, й тане! (М. Рильський). 6. Слова, не промовлені серцем раніше, в коштовний не вписані том (М. Бажан).
• В останньому реченні підкресліть усі члени речення.
• Визначте речення, ускладнені звертанням. Поясніть у них розділові знаки.
• Позначте в словах вивчені орфограми.


                   КАРТКА № 23
Перепишіть, виділені речення замініть дієприкметниковими зворотами. Поясніть написання не з дієприкметниками.
 Ми визирнули у вікно, яке не затулили фіранками, і побачили старезний дуб, що його досі не спиляли. Дерево розкинуло сухе гілля, яке не вкривало листя. Але могутній стовбур ніби промовляв: «Не нищіть мене! Відродиться навесні моя сила,яку не знищили суховії й завірюхи

 


                   КАРТКА № 24

 Перепишіть, знімаючи риски.Визначіть речення, ускладнені звертаннями, поясніть у них розділові знаки.
І. 1. До нічного пейзажу тулився не/виспаний вітер (Ю. Андрухович). 2. Не/спілі плоди низько понагинали гілля (Панас Мирний). 3. Є на світі плоди і дерева не/знані: помаранчі, цитрини, кокоси, банани (І. Коваленко). 4. А що, як загуркоче не/жданий ураган? (П. Перебийніс). 5. У мойого серця жар багатий, у житті не/ділений ні з ким (А. Малишко). 6. Спасибі Вам, мамо, за вічну любов і щедру, не/зміряну ласку (Д. Луценко). 7. Поля душі ніким не/міряні (Г. Лютий).
II. 1. Пісня несла з собою не/виплакану журбу (В. Винниченко). 2. Навіщо ж пісня? А на те, щоб легше брать усе круте і не/приступне у житті на ще не/звіданій путі(П. Воронько). 3. Усі обернулися лицем до тієї давно вже не/чутої пісні (Олесь Гончар). 4. Співа трава, ніким ще не/зім'ята, і вабить сном солодких таємниць (Є. Маланюк). 5. Я не/залежний і залежний від тебе, світе мій бентежний (А. Кравченко). 6. Не/хиліться! Дивіться далеко у новий, ще не/звіданий світ! (П. Воронько).


                   КАРТКА №25

Завершіть кожне з речень. Поясніть написання не з дієприкметником.
Улюбленою працею кожен із нас буває не виснажений, а ... .
Відчуття задоволення часто буває не висловленим, а ... .
Усвідомлення корисності зробленого робить нас не стомленими, а ... .


                   КАРТКА № 26
Перепишіть. Підкресліть у реченнях граматичні основи. Поясніть написання не з дієприкметниками.
1. Шляхи мої не міряні, гори мої не важені, звірі мої не наджені, води мої не ношені, риба в них не ціджена, птахи мої не лякані, діти мої не лічені, щастя моє не злежане... Оце така я в тебе матінка, в руці Господній Україна синьонебая! (Т. Осьмачка). 2. І лежать по всьому світі вздовж і вшир дороги биті, і неїжджені шляхи, і неходжені стежки (Н. Забіла). 3. Біла пляма — невивчений, непізнаний район, край, необжита місцевість (зі словника). 4. Якщо земля любов'ю не зігріта, то де ж у світі візьметься тепло? (І. Гнатюк). 5. Не рвись в недобачені сни (П. Воронько). 6. Срібна тінь недопитого сну тихо ляже на трави (О. Грот). 7. Степ мовчить, нема одвіту, мов козак той недобитий, він од рани знемагає (І. Манжура). 8. А осока шумить про недовершені походи (В. Кордун). 9. Колише вітер сорочку, що лишилася недошита(В. Беля).


                   КАРТКА № 27

Перепишіть, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте написання дієприкметників.
1. І брели безпорадно, незримо з людською юрбою, мов покинуті діти, іще (не) дописані вірші (Д. Луценко). 2. Сльозами акварель розмита на (не) докінченій картині (Р. Братунь).
3. Бережи здоров'я від хліба (не) допеченого і лікаря (не) довченого (Народна творчість).


                   КАРТКА № 28

 Перепишіть, знімаючи риску та вставляючи пропущені літери.Підкресліть у словах орфограми «не з дієприкметником» .
1. Я — українець, і моя душа ні з ким не/розм..жована довіку (В. Кочевський). 2. Ще ніким не спіймані у світі українс..кі сизі солов'ї (А. Малишко). 3. Он стоїть сторож..ва гора, а під нею грають бандуристи. Дівчинка ч..тає «Кобзаря» про шляхи не/сходжені, т..рнисті  (М. Палієнко). 4. Захоч..ш і буд..ш. В людині, затям, лежить не/відгадана сила (Олег Ольжич).  5. Душа пл..ве в не/змірянім просторі і творить знов л..генди і казки (С. Черкасенко). 6. І впав живущо в Парку Слави вічний не/згасаючий вогонь (Д. Луценко).

1

 

docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
25442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку