ЗАНЯТТЯ №
ПУНКТОГРАМИ У СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ
Мета заняття:
Дидактична поглибити та систематизувати знання учнів про складні речення з різними видами зв’язку; вдосконалювати пунктуаційні навички та навички синтаксичного розбору складних речень; збагачувати словниковий запас учнів;
Виховна виховувати естетичні смаки, повагу до національних символів; виховувати культуру міжособистісних стосунків, толерантність, коректність у ставленні до співбесідника, відповідальність;
Розвиваюча розвивати логічне та образне мислення, аналітичні здібності, уміння обґрунтовувати свої думки, підкріплювати міркування прикладами; розвивати мовлення.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Правопис: пунктограми у складному реченні
Синтаксис: складне речення, граматична основа, предикативна одиниця.
Культура мовлення: виразне читання речень .
Граматика: граматичні засоби зв’язку предикативних частин різних видів складних речень.
Орфографія: правопис ненаголошених голосних, апострофа, м’якого знака, складних прикметників.
Міжпредметні зв’язки:
Українська та світова література: виразне читання, тропи
Іноземна мова(російська): складні речення, пунктограми у складних реченнях.
Вид заняття: Теоретичне заняття
Форма проведення заняття: Комбіноване заняття
Методичне забезпечення: презентація, опорні схеми, пам’ятки, картки з дидактичним матеріалом, тлумачний словник.
Технічні засоби навчання: комп’ютер, мультимедійний проектор
Література:
Обов’язкова:
1 Біляєв О.М., Симоненкові Л.М., Скуратівський Л.В., Шелехова Г.Т. Українська мова: Підруч. для 10-11 кл. загальноосв. навч. Закладів з укр. та рос. мовами навчання – К.: Освіта, 2002. – 240 с.
2 Українська мова: збірник тестів для переказів з творчим завданням \ Л.Скуратівський та ін./ 2-ге вид., перероблене і доповнене – К.: Форум, 2003
3 Павленко Ю.І., Ужченко Т.Г. Дидактичний матеріал з української мови для 8 класу. К.: Рад.шк., 1990
4 Ломакович С.В., Жовтобрюх В.Ф. Синтаксис: Вправи, завдання, диктанти. Дидактичні матеріали.-Х.: Світ дитинства, 1997
Додаткова:
Х І Д З А Н Я Т Т Я
І. Організаційна частина
Привітання студентів. Перекличка.
Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності та форми одягу студентів.
II. Повідомлення теми, мети заняття ( слайд №1,2 )
Мотивація навчальної діяльності
Оголошення епіграфа ( слайд №3 )
Наснились мальви, рута- м’ята,
І скрип криничний журавля,
І смерекова отча хата,
Котру давно покинув я.
П.Дворський
Бесіда за епіграфом( слайд № 4 )
Словникова робота. ( Випереджаюче завдання ).
Символ - це умовне позначення якогось предмета, поняття чи явища; художній образ, що передає якусь думку.
Поясніть розділові знаки в реченні.
Дайте характеристику речення.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
3.1. Евристична бесіда за запитаннями( слайд № 5 )
3.2. Термінологічний диктант( слайд № 6 )
IV. Вивчення нового матеріалу
Виклад лекційного матеріалу ( слайд № 7 )
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У
СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У СКЛАДНОСУРЯДНИХ РЕЧЕННЯХ
1. Між частинами складносурядних речень, з'єднаних єднальними, протиставними й розділовими сполучниками, ставиться кома: Довкола будиночків цвів бузок, і на білі стіни падала прозора тінь від листя (П. Панч); Нас розлучали з рідними, з життям і навіть - з мрією, але ніщо і ніколи нас не розлучало з вірою (Б. Олійник); Чарівне море, та наймиліша серцю таки земля (Р. Іваничук); То мати гукає, то мати шепоче,-мене виряджаючи в дальню дорогу (П. Воронько).
Кома не ставиться між частинами складносурядного речення, якщо вони:
Примітка. Якщо сполучники / (й), та {і) повторюються, то кома ставиться: Здавалось, і вітер тут чорний, і дощ ллється з неба чорний, як смола (О. Гончар).
Примітка. Між безособовими реченнями кома ставиться, якщо їх присудки неоднорідні за значенням: Розвиднілось, і в поовітрі помітно потеплішало (А. Головко);
2. Якщо частини складносурядного речення, з'єднані сполучниками і (й), та (і), та й, а, виражають швидку або несподівану зміну подій або різке протиставлення, тоді перед сполучником ставиться тире: Хвилина ще - і схід розпише в сліпучі барви небосхил (М. Масло); Закрався вечір, одшуміла праця, як сльози, затремтіли ліхтарі - та діти наші ночі не бояться (М. Рильський).
3. Якщо друга частина складносурядного речення виражає наслідок або висновок того, про що говориться в першій частині, ставиться тире, інколи кома й тире: Зима летіла над землею, і от весна - і все в цвіту (В. Сосюра); Я вірю в диво! Прийде час, - і вільні й рівні встануть люди і здійснять мрії всі ураз! (О. Олесь).
4. Якщо частини складносурядного речення, з'єднані сполучникам а, але, проте, все ж, однак і рідше єднальними /, та, дуже поширені, або мають уже всередині свої розділові знаки, або далекі за змістом, або автор хоче підкреслити їхню самостійність, то ставиться крапка з комою: Отак ми їхали, то з надсадним виттям мотора пнулись угору, то повільно спускаючись вниз; і Чорний Черемош спочатку пінився з лівого боку, а потім з правого; і гори злітали увись із святковою легкістю; і блакитного серпанку було повно і попереду, і ззаду, й над нами (Є. Гуцало).
1. Підрядні частини речення завжди відокремлюються від головних комами: Таке це літо золоте, що забуваються жалі (Г. Чубач); Як хочеш від людей шаноби, любов і гнів бери у путь (М. Рильський); Людина, яка втрачає корінь, подібна до підточеного дерева (І. Цюпа).
2. Якщо підрядна частина стоїть після головної й з'єднується з нею складеним сполучником підрядності тому що, через те що, завдяки тому що, незважаючи на те що, внаслідок того що, еміру того як, з тих пір як, після того як, перед тим як, то кома ставиться, або перед усім складеним сполучником, або в середині його, але тільки один раз.
3. Якщо підрядна частина зі складеним сполучником підрядності стоїть на першому місці (перед головною), то сполучник комою не розділяється: Перед тим як одхилити ляду, вона закриває ліхтар, прислухається (Леся Українка).
4. Якщо підрядна частина з'єднується з головною складеними сполучниками в той час як, перш ніж, лише коли, тоді як, тимчасом як, то кома ставиться лише перед складеним сполучником: Але я теж ні разу там не була, після того як ми відтіля виїхали в шістдесят дев'ятому році (В. Канівець).
5. За збігу сполучних засобів у підрядних частинах (двох підрядних сполучників, підрядного сполучника і сполучного слова, сурядного й підрядного сполучника або сполучного слова) кома ставиться між ними тільки в тому випадку, коли, опускаючи другу підрядну частину, складне речення не потребує перебудови: Я з друзями прийшов у ті місця, де ще стоять глибокі озерця, що, як дівчата, заглядають в очі (А. Малишко); Але: Голова йому видалась неймовірно важкою, бо коли захотів озирнутися, то йому було несила її повернути (Н. Рибак).
6. Між значно поширеними підрядними реченнями, які вже мають інші розділові знаки може ставитися крапка з комою: Я люблю їхати на поле тоді, коли ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями; коли обважнілі колоски черкаються об голову, об вуха; коли ниви поцяцьковані волошками та червоними маківками (І. Нечуй-Левицький).
7. Між частинами складнопідрядного речення може ставитися тире для сильнішого їх інтонаційного виділення: Щоб глибоко збагнути душу народу - треба знати його літературу (Ю. Мартич).
8. Якщо підрядна з'ясувальна частина відноситься до слова в головній частині, яке потребує роз'яснення, перед нею ставиться двокрапка: Серпень вінчає літечко красне. У народі говорять: що в цей час збереш, з тим і зиму проведеш (М. Ткаченко).
9. Якщо підрядна частина передує головній, а в головній міститься висновок з того, що говориться в попередній, то перед головною частиною ставиться кома й тире: Хто сіє хліб, хто ставить дім, хто створює поему, - той буде предком дорогим народові своєму (М. Рильський).
Кома не ставиться між частинами складнопідрядного речення, якщо:
Кома не ставиться в суцільних виразах, близьких за значенням до іменної частини складеного присудка або обставини способу дії, а також у порівняннях фразеологічного типу: упав як підкошений, білий як сніг, пролетів як стріла, все йде як по маслу, свіжий як огірочок, зробіть як слід, робіть як хочете, невідомо скільки, зробив скільки міг, зробили хто коли зміг, їли що було, сиділи де попало, все одно який, байдуже хто і под.
V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Творча робота ( слайд № 8 )
Доповнити речення пропущеними словами, поставити розділові знаки, пояснити їх, з’ясувати вид речення, накреслити схему.
Задумайся чи можеш ти уявити собі наш край без … над ставом … в лузі … край дороги … на городі які милують око перехожого?
Довідка: верба, тополя, калина, соняшник.
Самостійна робота ( слайд № 9 )
Середній рівень.
1. Виконати синтаксичний розбір речення, накреслити схему.
Біля ганку оселі горять буйним шумовинням розкішні гладіолуси, а ближче до паркану вбирають очі барвисті айстри, пишні гвоздики чарують своїм ароматом.
2. Виділене слово записати в фонетичній транскрипції.
Достатній рівень.
1. Виконати синтаксичний розбір речення, накреслити схему.
До сонця тягнуться гордовиті чорнобривці, милують око пізні хризантеми, які виставили свої чубаті голівки під останні промінчики осені.
2. Зробити морфемний аналіз виділеного слова.
Високий рівень.
1. Виконати синтаксичний розбір речення, накреслити схему.
В осінньому лісі піднялись у височінь кучеряві дуби, та в золотистих косинках стоять берізки; повіє вітер – листя вмить про щось зашепче, зашелестить.
2. Скласти речення за поданою схемою:
[ ] , [ ] , ( коли ).
Редагування тексту( слайд № 10 )
Лікарська косметика знаходить дедалі більше застосування.
За парканом починались лікувальні будівлі.
Люди здавна збирають лікарняні рослини.
Слова для довідки: лікувальний, лікарняний, лікарський
Спостереження над мовним матеріалом ( слайд № 11 )
Прочитайте прислів’я, використовуючи довідковий матеріал, поставте розділові знаки, укажіть вид підрядного.
1. Треба нахилитися… 2. Хто людям добра бажає… 3. Не копай другому яму… 4. Ніколи іншому не бажай того… 5. У нього стільки правди… 6. Не шукай в інших правди… 7. За двома зайцями не женись… 8. Лиха тому зима… 9. Хоч не з красою… 10. Не будь тією людиною… 11. Людина без Вітчизни… 12. Де народився… 13. Не такий страшний чорт…
Довідковий матеріал: там і пригодився; але з головою; як соловей без пісні; що вгору щетиною; в кого кожуха нема; як його малюють; щоб з криниці води напитися; гой і собі його має; бо й сам упадеш; чого собі не хочеш; як у решеті води; коли в тебе її нема; бо й одного не піймаєш.
Графічний диктант ( слайд № 12)
Виберіть тільки безсполучникові речення і запишіть поряд із номером речення розділовий знак, який би ви поставили між частинами обраного безсполучникового складного речення.
1. Язик — найнебезпечніша зброя: рана від меча легше заживає, ніж від слова. 2. Чим краща думка, тим звучніше речення. 3. Життя — це багатство, не розтрать його. 4. Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя. 5. Зрубав дерево — посади два. 6. Простої істини не забувай: людина і слово — то світи космічні. 7. Не діли душі наполовину — тріщини іржа
покриє враз. 8. Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив. 9. Нормальній країні героїв не треба, їй розуму треба і чистого неба. 10. Вижени із серця смуток, і життя стане тобі миліше.
Відповідь на графічний диктант ( слайд № 13 )
3 |
5 |
6 |
7 |
9 |
|
: |
, |
- |
: |
- |
, |
VІ. Рефлексія на рівні розуміння
Мовний диктант ( слайд № 14 )
VІI. Підсумок заняття
Вправа з ключем ( слайд № 15 )
Випишіть речення в такій послідовності: з єднальними, протиставними та розділовими сполучниками. Поставте розділові знаки, звертаючись до довідкового матеріалу.
1. Катря почала розповідати а Тарас припавши до неї ловив кожне слово (С. Васильченко). 2. За очеретами сюрчать і сюрчать коники або з села виколихується мідь дзвону (М. Стельмах). 3. Ялинка затремтіла від низу до вершечка і кілька зелених глиць упало на сніг (М. Коцюбинський). 4. Тепло було і вишні цвіли рясно (Марко Вовчок). 5. Чекали нас тривог і гроз дороги та ми ішли вперед (В. Сосюра). 6. То сонце усміхнеться нам крізь хмари то дощик рясно землю поливає (П. Чубинський). 7. Сонце піднялося високо і його промені освітили захований у густому винограднику невеличкий стіл (О. Гончар).
Ключ: підкресливши останню букву кожного речення, закінчіть вислів:
«Хто цілий рік байдикує, той навіть у вересні…» (За В. Скуратівським).
Відповідь: голодує. ( слайд № 16 )
VIІI. Домашнє завдання ( слайд № 17)
Середній рівень. Розставити розділові знаки, проаналізувати складні речення, накреслити схеми.
Навесні кропива чи не першою серед трави викидає маленькі листочки до сонця а відтак зеленіє густим листячком на гінких і чіпких стеблах які обминають нищать наче підступного ворога.
Настає літо й розлившись нестримною повінню хату затоплює зелень здіймаються темно-зелені хвилі кукурудзи водоспадами ллється витка квасоля пливуть задумливо погойдуючись ясночолі соняшники.
Достатній рівень. Скласти речення за поданими схемами.
[ ] , але [ ] , ( які ).
[ ] , (що ) ,[ ] , і [ ].
[ ] - [ ] , та [ ].
(Коли ) ,[ ] , і [ ] , [ ].
Високий рівень. Написати твір-розповідь, використавши складні речення з різними видами зв’язку.
Квіти в житті моєї родини