ТЕМА. ПРАВОПИС ПРЕФІКСІВ.
Мета: формування компетентного мовця, який усвідомлено прагне бути грамотним, застосовувати вивчене на практиці.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
*знаннєва складова: усвідомлює важливість дотримання орфографічної норми для сучасного компетентного мовця, знає правила правопису префіксів;
*діяльнісна складова: організовує свою діяльність; виявляє й пояснює порушення орфографічної норми, працює з орфографічним словником, підручником, додатковим матеріалом, збагачує своє мовлення професійною лексикою, застосовує знання на практиці;
ціннісна складова: сприймає орфографічну грамотність як статусну річ, виявляє прагнення щодо вдосконалення власної орфографічної грамотності.
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Дидактичне забезпечення уроку: підручник «Українська мова (рівень стандарту) для 10 класу/Н. Б. Голуб, В. І. Новосьолова, - К.: «Педагогічна думка», 2018, авторський навчальний посібник «Професійна спрямованість на уроках української мови - запорука майбутнього успіху учнів», індивідуальні картки-завдання, тестові завдання, мультимедійна презентація, лист оцінювання учня.
Такий урок проводиться у професійно-технічному навчальному закладі для учнів з професії «Кухар. Кондитер».
Досвід переконує, що учні краще засвоюють мовні правила на основі професійної лексики, їм набагато цікавіше виконувати завдання професійного спрямування. Знання мови професії підвищує ефективність праці, допомагає учням орієнтуватися в сучасному економічному просторі. Поданий матеріал збагачує словниковий запас учнів професійною лексикою, формує в учнів уміння й навички користування засобами мови в різних ситуаціях, тісно повꞌязаних з професією, вчить учнів будувати логічно правильні й композиційно завершені висловлювання, забезпечує засвоєння орфоепічних і граматичних норм української літературної мови.
Поєднання сучасних інтерактивних технологій з професійною лексикою дає позитивні результати при викладанні української мови: учні вчаться вільно висловлювати свої думки; виробляється вміння працювати у колективі; зростає почуття відповідальності за спільну справу; навчання набуває конкретного практичного застосування.
Так як на такому уроці передбачено виконання великої кількості вправ та завдань, доцільно застосувати лист оцінювання учня, який заповнюється на протязі всього уроку. Всі учні отримують підсумкові оціночні бали за 12-бальною системою.
Очікувані результати:
Учні повинні знати: правила правопису префіксів роз-, без-, з-, с-, пре-, при-, прі - ;
Учні повинні вміти: правильно писати слова з вивченими орфограмами; знаходити і виправляти орфографічні і орфоепічні помилки на вивчені правила.
Хід уроку.
І. Організація групи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Шановні учні! Сьогоднішній урок я хочу розпочати зі слів М. Міщенка: «Немає в житті рівних доріг, що ведуть прямісінько до високих здобутків і слави. Шлях до них тернистий, і тільки той зможе його здолати, хто бачить своє покликання, щастя і втіху у праці» (слайд №2)
Якщо спроектувати ці слова на вас, то я вірю в те, що ви свідомо зробили той перший крок до свого успіху, а саме: вступили до навчального закладу, в якому здійснюють підготовку кухарів-кондитерів. Але для того, щоб ви стали справжніми майстрами своєї справи, яка буде приносити вам не тільки матеріальний дохід, але й емоційне задоволення, необхідно докласти величезних зусиль. А насамперед треба бути освіченим, вміти спілкуватися, збагачувати своє мовлення професійною лексикою.
З практики відомо, що учні краще засвоюють мовні правила, якщо їх проілюструвати професійною лексикою. Тому я дібрала багато вправ, використавши слова-професіоналізми з кожної професії, і підготувала навчальний посібник «Професійна спрямованість на уроках української мови - запорука майбутнього успіху учнів», який ми успішно будемо використовувати на заняттях.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Навчальний матеріал, який ми будемо опрацьовувати на уроці, для вас не є новим, адже правопис префіксів ви частково вивчали у молодших класах. Сьогодні ми продовжимо розвивати ключові та предметні компетентності з правопису префіксів, вдосконалювати навички вміло застосовувати знання на практиці, продовжимо готуватися до ЗНО. Наприкінці уроку ви виконаєте тестові завдання, і всі отримаєте оцінки з даної теми. Тож записуємо дату і тему уроку.
ІV. Актуалізація базових предметних компетентностей.
На даному етапі уроку проводжу фронтальну бесіду з усіма учнями групи. Особливість її полягає в тому, що педагог, спираючись на наявні в учнів знання, підводить їх до розуміння, освоєння нових. Формулюю питання, які б спонукали учнів до розмови.
Бесіда за запитаннями:
- Назвіть значущі частини слова.
- Що таке префікс?
- Пригадайте особливості написання префіксів в українській мові.
2.Робота з картками. Вправа «Продовж речення»
Учні отримують дидактичний матеріал у вигляді карток. Такий вид самостійної роботи спонукає учнів до активної діяльності, спрямованої на виконання завдання.
1. Буква з завжди пишеться у префіксах ___________________________
2.Префікс с пишемо перед літерами _______________________________
3.Для більшої міри вияву ознаки вживаємо префікс _________________
4.Для неповноти дії чи ознаки пишемо префікс _____________________
5.Із значенням наближення, приєднання використовуємо префікс ____
6.У словах прізвище, прізвисько, прірва пишемо префікс _____________
3.Робота з підручником.
Для перевірки виконаного завдання пропоную учням скористатися таблицею, вміщеною у підручнику на ст.112 та висвітлюю правильну відповідь на слайді №3.
Посилання на презентацію:
Працюючи з підручником, учні переконуються, який рівень знань з даної теми вони мають на початку уроку. Налаштовую учнів на виконання системи практичних вправ, переконую їх у тому, що по завершенню роботи їх знання із сьогоднішньої теми значно підвищаться, а словниковий запас слів збагатиться.
V. Удосконалення та розвиток предметних компетентностей.
Після того, як учні отримали певну суму знань з теми «Правопис префіксів», пропоную роботу з авторським навчальним посібником «Професійна спрямованість на уроках української мови - запорука майбутнього успіху учнів».
1.Пошукова робота з текстом фахового змісту (навчальний посібник, ст.12).
https://ukrmovagpal.blogspot.com/ (Мова і професія)
Учні отримують завдання з текстом пошукового характеру. На основі цієї вправи учні вчаться логічно мислити, удосконалюють навички самостійної роботи. Після виконання вправи викладач демонструє презентацію (слова, які необхідно виписати, підкреслено у тексті (слайд №4))
Прочитати текст. Знайти і виписати до зошита слова з префіксом при -. Пояснити правила вживання префікса.
Слово «гарнір» зꞌявилося у тлумачному словнику В. Даля у 1863 році. Слово «гарнір» у перекладі з французької означає «прибирати», «прикрашати». В цьому і полягає одне із призначень гарніру: прикрасити, поліпшити страву.
Гарніри підвищують цінність страв. Урізноманітнюють їх смак, дають можливість гарно оформити страву, тобто зробити її привабливою, апетитною і тим самим підвищити засвоєння їжі. Для приготування гарнірів використовують широкий вибір продуктів: крупи, бобові, макаронні вироби, картопля, інші овочі, гриби, плоди, ягоди.
Особливо широко використовують гарніри з картоплі. Смакові властивості цього продукту роблять його майже універсальним гарніром. В залежності від смакових особливостей і від виду теплової обробки основного продукту картоплю варять, смажать, тушкують.
Гарніри з овочів і фруктів подають припущеними, вареними, смаженими, тушкованими і запеченими.
2. Творче завдання: скласти речення (навчальний посібник, ст.19)
продукти, коктейль, вітамін, страва, приготування, рецепт (слайд №5)
Пропоноване завдання є різнорівневим. Учні з достатнім та високим рівнем знань складають складні речення, учні з початковим та середнім рівнем знань - прості. Завдяки таким завданням здійснюється реалізація особистісно-зорієнтованого підходу до учнів, створюються оптимальні умови для їх власного рішення.
Для виконання цього завдання пропоную учням роботу в парах. За умов парної роботи всі учні отримують рідкісну за традиційним навчанням можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед групою. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критично мислити, вміння переконувати й вести дискусію. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують великої затрати часу.
3.Коментоване письмо. Визначити орфограми у словах.
(Довідка: орфограма – це правильне написання слова згідно з правилом чи за традицією)
Коментоване письмо часто розглядають як окремий вид вправ, що знаходиться між попереджувальним і пояснювальними диктантами, оскільки пояснення тексту, що диктується, здійснюється у процесі його написання. Такий вид роботи має на меті попередити появу помилок на письмі.
Обсмажування грибів, припускання овочів, розжарена шафа, розпечена плита, зручний прихват, пригоріла каша, духмяна приправа, приготування морозива, обчищені овочі, споживання їжі, збалансований раціон, відбивання м’яса, розм’якшення масла, обробка овочів, зрізання плавників, розділення на порції, обсушування фруктів, відціджування бульйону, розкочування тіста, зберігання продуктів, розтоплене масло, припускання продукту, безбарвний бульйон, розмелене зерно, зварений у сиропі, обсипаний цукром, знежирене молоко, розмелене зерно, зварені овочі, безбілкові сорти, розпушування тіста, прикрашення страв, відварювання буряка, розмороження риби, сквашене молоко, присмак наповнювачів, згущене молоко, розсипчаста каша, змішування з капустою, збризкування жиром, змащений маслом, розчинення солі, розробляти філе, зрізана м’якоть, розсольник домашній, розмішування сметани, збагачувати вітамінами, приготування страви, спасерувати цибулю, збивати вершки.
4.Вправа «Укладання словничка фразеологізмів» (Навчальний посібник, ст.32)
Творча робота з використанням професійних фразеологізмів вимагає від учнів логічного мислення, знання поняття «фразеологізми», значення фразеологізмів.
Завдання: укласти словничок фразеологізмів, які використовують спеціалісти обраного вами фаху.
В костюмі Адама, смакувати медом, смакувати їжу святого Антонія, гадати на бобах, як оселедців в бочці, брати верх, за сім верст кисіль їсти, сидіти на хлібові і воді, важити хліб-сіль, голці ніде впасти, ввібрати з молоком матері, виробляти кренделя, виїденого яйця не варте, даремно хліб їсть, їсть чужий хліб, голка в купі сіна, як із голочки, випити гірку чашу до дна, як маслом по серцю, як заведена машина, як гірка редька, як на дріжджах, як на голках, як сир в маслі катається, тертий калач, калачем не виманеш, березова каша, молочні ріки і кисільні береги, котись ковбасою, мало каші їв, багато солі зꞌїсти, пуд солі зꞌїсти, сидіти цвяшком у мізках, насипати солі, підливати масла у вогонь, сухої нитки не залишилося, плакати в жилетку, не шиє і не порить, проходить червоною ниткою, каші просить, з тобою і каші не звариш, не в своїй тарілці, вижимати соки, не солоно поївши, втрачати землю під ногами, перебиватися з хліба на квас, хлібом не корми, де тонко, там і рветься, розмотати клубок, вушко голки, куди голка, туди й нитка, білими нитками шите, на живу нитку.
Після виконання завдання викладач демонструє слади№6-8, на яких розкрито значення фразеологізмів
Смакувати медом – робити щось приємне
Смакувати їжу святого Антонія – голодувати
Гадати на бобах – висловлювати безпідставні міркування
За сім верст кисіль їсти – дуже далеко
Сидіти на хлібові і воді – голодувати
Важити хліб-сіль – бути невдячним
Виробляти кренделя – йти з вихилясом
Виїденого яйця не варте – даремна справа
Даремно хліб їсть – байдикує, ледарює
Їсть чужий хліб – користується чужою працею
Як маслом по серцю – слухати приємні слова
Як гірка редька – надокучати
Як на дріжджах – швидко
Як сир в маслі катається – дуже добре
Тертий калач – людина з досвідом
Калачем не виманеш – нізащо
Березова каша – покарання
Молочні ріки і кисільні береги – нездійсненне
Котись ковбасою – йти геть
Мало каші їв – немає сил
Багато солі з’їсти – мати досвід
Насипати солі – зробити щось неприємне
Підливати масла у вогонь – сприяти сварці
Каші просить – розірване взуття
З тобою і каші не звариш – не можна покластися
Не в своїй тарілці – почуватися ніяково
Вижимати соки- виснажити
Не солоно поївши – піти ні з чим
Перебиватися з хліба на квас – голодувати
Хлібом не корми – важлива справа
5.Рубрика «Екологія слова: говорімо правильно» (групова робота)
Завдання: розставити наголос у словах-професіоналізмах (слайд№9).
Для виконання даної вправи пропоную учням об'єднатися у малі групи.
Роботу в групах варто використовувати для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму. Використовуються малі групи тільки в тих випадках, коли завдання вимагає спільної, але не індивідуальної роботи.
Правильну відповідь демонструю на слайді №10)
Ва́ги, терези́, ці́нник, опто́вий, надли́шок, ма́ркетинг, піце́рія, ло́кшина, куліна́рія, ка́мбала, ку́рятина, мере́жа, ви́трати, на́чинка, роздрібни́й, со́лодощі.
VІ. Контроль і корекція сформованих компетентностей.
Тестові завдання забезпечують виконання мотиваційної функції уроку, дають змогу викладачеві відстежити рівень оволодіння учнями матеріалом, виявити напрямки діяльності для усунення прогалин у знаннях
Рубрика «Готуємось до ЗНО» (тестові завдання)
А б, п, в, м, ф
Б д, т, з, с, ц, л, н
В к, ф, п, т, х
А …нежирене, …пасерувати, …багачувати
Б …ціджування, …різання, …варені
В …куштувати, …брати, …гущене
А розпушування, розсипчаста, зрізана
Б росольник, розмішування, приготування
В збивати, пригорілий, опчищені,
А пр…крашення, пр…дставлення, пр…пускання,
Б пр…смачений, пр…морожений, пр…красний
В пр…гірклий, пр…права, пр…тушковані
5.Орфографічну помилку допущено у рядку
А сквашене молоко, присмак наповнювачів, безбарвний бульйон
Б ростоплений жир, збагачений вітамінами, збалансований раціон
В відварювання овочів, обсипаний цукром, припускання продуктів
6.Літеру з – треба писати на місці крапок у всіх словах рядка
А ро…мелене, ро…сольник, …пекти
Б ро…робляти, ро…пушування, ро…різати
В …цідити, …поживати, бе…білкові
7. Помилку в правописі префікса допущено
А приготувати, зкуштувати, присмачити
Б присолити, відварити, розчинити
В обчистити, розділити, зварити
8. Правильно написано обидва слова в рядку
А розтоплений, росформований
Б прегорілий, знежирений
В розмішування, зцідити
9.При – в усіх словах пишемо в рядку
А пр…права, пр…красний
Б пр…пущений, пр…горілий
В пр…варений, пр…добрий
10.Пре- в усіх словах пишемо в рядку
А пр…чистий, пр…гарний
Б пр…чудовий, пр…стосований
В пр…солодкий, пр…вабливий
Ключ: 1В, 2Б, 3А, 4В, 5Б, 6Б, 7А, 8В, 9Б, 10А (слайд №11)
VІІ. Підведення підсумків уроку. Коментування оцінок.
Визначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, аналіз роботи протягом уроку, оцінювання учнів.
Лист оцінювання
ім´я |
Робота з картками |
Пошукова робота |
Творче завдання |
Коментоване письмо |
Укладання словничка фразеологізмів |
Екологія слова |
Загальний бал |
|
|
|
|
|
|
|
|
VІІІ. Домашнє завдання (слайд №12)
Додатки до уроку
2.Робота з картками. Вправа «Продовж речення»
1. Буква з завжди пишеться у префіксах ___________________________
2.Префікс с пишемо перед літерами _______________________________
3.Для більшої міри вияву ознаки вживаємо префікс _________________
4.Для неповноти дії чи ознаки пишемо префікс _____________________
5.Із значенням наближення, приєднання використовуємо префікс ____
6.У словах прізвище, прізвисько, прірва пишемо префікс _____________
Тестові завдання
А б, п, в, м, ф
Б д, т, з, с, ц, л, н
В к, ф, п, т, х
А …нежирене, …пасерувати, …багачувати
Б …ціджування, …різання, …варені
В …куштувати, …брати, …гущене
А розпушування, розсипчаста, зрізана
Б росольник, розмішування, приготування
В збивати, пригорілий, опчищені,
А пр…крашення, пр…дставлення, пр…пускання,
Б пр…смачений, пр…морожений, пр…красний
В пр…гірклий, пр…права, пр…тушковані
5.Орфографічну помилку допущено у рядку
А сквашене молоко, присмак наповнювачів, безбарвний бульйон
Б ростоплений жир, збагачений вітамінами, збалансований раціон
В відварювання овочів, обсипаний цукром, припускання продуктів
6.Літеру з – треба писати на місці крапок у всіх словах рядка
А ро…мелене, ро…сольник, …пекти
Б ро…робляти, ро…пушування, ро…різати
В …цідити, …поживати, бе…білкові
7. Помилку в правописі префікса допущено
А приготувати, зкуштувати, присмачити
Б присолити, відварити, розчинити
В обчистити, розділити, зварити
8. Правильно написано обидва слова в рядку
А розтоплений, росформований
Б прегорілий, знежирений
В розмішування, зцідити
9.При – в усіх словах пишемо в рядку
А пр…права, пр…красний
Б пр…пущений, пр…горілий
В пр…варений, пр…добрий
10.Пре- в усіх словах пишемо в рядку
А пр…чистий, пр…гарний
Б пр…чудовий, пр…стосований
В пр…солодкий, пр…вабливий
Лист оцінювання
Прізвище, ім´я |
Робота з картками |
Пошукова робота |
Творче завдання |
Коментоване письмо |
Укладання словничка фразеологізмів |
Екологія слова |
Загальний бал |
|
|
|
|
|
|
|
|