І варіант І рівень ( 0,5б.)
1) Що є предметом вивчення лексикології?
2) Що називають лексичним значенням слова? Навести приклади.
3) Які Слова називаються багатозначними? Навести приклади.
4) Що таке пряме й переносне значення слова? Проілюструвати відповідь прикладами.
5) Які слова називаються омонімами? Навести приклади.
6) Які слова називаються синонімами? Антонімами? Навести приклади.
ІІ рівень ( 1,5б.)
1) Власне українські слова – це:
а) слова, що ведуть початок з індоєвропейської мовної спільності;
б) слова, що виникли в спільнослов’янський період;
в) слова, що походять із східнослов’янської лексики;
г) слова, властиві лише українській мові.
Дібрати та записати приклад власне українського слова, власне українське слово ввести до самостійно складеного речення.
2) Діалектними є такі слова:
а) імпічмент, кріпмейкер, диджей, римейк;
б) плай, легінь, кріс, дараба, бараболя;
в) круто, прикол, навар, прикид;
г) красивий, вродливий, гарний, показний.
Навести приклад діалектизму, дібрати до нього відповідник з літературної мови, ввести діалектне слово до самостійно складеного речення.
ІІІ рівень ( 3б.)
Життя – воно тому й життя, що вміє все: і страждати, і радіти… (О. Гончар.) Життя вирує. Щастя буде, хоч більше горя… Та дарма: я всім вітрам відкрию груди і знову до керма. (М. Черниченко.) Люди разом з епохами приходять і відходять, а Земля застається. Земля живе… (О. Логвиненко.) Освячували корогви й знамена, вели на віче велелюдний здвиг. І та пора, повік благословенна, об’єднувала мертвих і живих. (Р. Лубківський.) Уста заніміли, а ти говори! (В. Мельник.) Сльотавість смеркання. Свіжість світання. (Я. Ярош.) І де наймовірніша з реалій, що не залишить ні добро, ні зло? Серед зірок ми все братів шукали, неначе поміж нас їх не було… (В. Сироватко.) Справа генія мала – творити велике . (О. Перлюк.) Бувають же такі дебіли – не зна, де чорне, а де біле! (М. Лукаш.)
ІV рівень (3б.)
Скласти твір-опис «Лінощі – це мій ворог » (обсяг – 8 - 10 речень), використавши 3 - 4 фразеологізми.
ІІ варіант І рівень ( 0,5б.)
1) Які слова називаються діалектними? Які – професійними? Навести приклади.
2) У чому полягає різниця між архаїзмами та історизмами?
3) Які слова називаються авторськими неологізмами?
4) Які ще бувають неологізми? Навести приклади.
5) Що вивчає фразеологія?
6) Що таке фразеологізми? Навести приклади.
ІІ рівень ( 1,5б.)
1. Неологізмами іншомовного походження є такі слова:
а) субсидія, дистриб’ютор, іміджмейкер, паркінг;
б) світлина, достойник, часопис, вогнеборець;
в) тіньовик, підписант, ринковість, прошанин;
г) багатопартійність, відмивання (грошей), самостійник, силовик.
Дібрати неологізм, увести його до самостійно складеного речення.
2. За значенням слова поділяються на такі групи:
а) слова, що походять з індоєвропейської спільності, східно-
слов’янська лексика, власне українські слова;
б) активна лексика та пасивна лексика (застарілі слова, неологізми);
в) синоніми, антоніми, омоніми;
г) загальновживані слова, діалектні, професійні слова.
Дібрати та записати речення з антонімами.
ІІІ рівень ( 3б.)
Блакитна зірка сходить із орбіти, а пам'ять крутить швидкісне кіно: віками людство вчилось говорити – до чого ж добалакалось воно? (В. Сироватко.) І дивно так в мені усе мовчить, як може німувати лиш каміння. (Л. Весела.) Я тут живу, чи то пак животію – встряю то в спірки, то в якусь затію… (М. Самійленко.)
ІV рівень (3б.)
Скласти твір-опис «Хто рано встає, тому Бог дає » (обсяг – 8 - 10 речень), використавши 3 - 4 фразеологізми.