ПРАВОПИС. СКЛАДНІ ВИПАДКИ ПРАВОПИСУ М’ЯКОГО ЗНАКА, АПОСТРОФА.

Про матеріал
Дана розробка заняття може бути використана для учнів 10 класу, а також для студентів ВНЗ І-ІІ рівня акредитації
Перегляд файлу

ЗАНЯТТЯ №

ПРАВОПИС.

СКЛАДНІ ВИПАДКИ ПРАВОПИСУ М’ЯКОГО ЗНАКА, АПОСТРОФА.

Мета заняття:    
          Дидактична -    повторити та систематизувати знання учнів про вживання апострофа та м'якого знака, удосконалювати їх правописні вміння та навички; Навчити практично використовувати вивчені правила

         Виховна -    виховувати культуру спілкування; повагу до українського слова й України загалом; інтерес до літератури; прагнення до самовдосконалення.
         Розвиваюча -    розвивати пам'ять, логічне мислення, уміння працювати з таблицями, виділяти головне; виховувати пошану до художнього слова.

 

Внутрішньопредметні зв’язки:

Фонетика: правила літературної мови.

Орфографія: правопис мꞌякого знака та апострофа.

Синтаксис: речення, текст.

 

Міжпредметні зв’язки:

Російська мова:  фонетичні й орфографічні особливості деяких слів, відмінних від українських.

Народознавство: різдвяні звичаї українців.

 

Вид заняття:    практичне заняття
 

Форма проведення заняття:    виконання вправ

Методичне забезпечення:   презентація, памꞌятки, опорні конспекти та схеми.

 

Технічні засоби навчання:     комп’ютер, мультимедійний проектор
 

Література:    
             Обов’язкова:    

  1. Ющук І.П. Практикум з правопису української мови. 1997.
  2. Пазяк О.М., Українська мова і культура мовлення.-К.,1995
  3. Український правопис.-К.,1994.                      
     

       Додаткова:    

  1. Збірник диктантів.-Д.,1999.
  2. Беляєв О.М. Українська мова/Підручник для 10-11 кл.-К.,1998.

Орфографічний словник української мови. - К., 1999.
 

8.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    Х І Д      З А Н Я Т Т Я

 

І. Організаційна частина

Привітання студентів. Перекличка.

Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності та форми одягу студентів.

 

II.   Повідомлення теми, мети заняття ( слайд № 1,2 )

       Мотивація навчальної діяльності

biser.info_10123938644a5b1dc636264_o.jpg       Оголошення епіграфа ( слайд № 3 )


 

"Мова наша, мова -
Мова кольорова,
   В ній гроза травнева
  Й тиша вечорова."
                     Ю.Рибчинський

 

ege.php.jpg
Бесіда ( слайд № 4 )

1)    Що є предметом вивчення орфоепії?
       2)    Які орфоепічні норми вам відомі?
            3)   Яке значення мають орфоепічні норми?    
            4)    3 яких причин вони можуть порушуватись?
            5)    Які норми характерні для вимови голосних звуків?
            6)    Якими нормами визначається вимова приголосних?
 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg Навчальний диктант ( слайд № 5)
Виділити слова з ненаголошеними голосними. Прокоментуйте даний текст, чи згодні ви з головною думкою уривку?

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpgВідомо, що мова кожного народу - явище давнє, її коріння сягають у доісторичні часи. Вона є найгеніальнішим наслідком матеріальної і духовної діяльності багатьох поколінь, а кожне створене слово - це символ сформованої ідеї, витвореної у великих зусиллях людини проникнути в світ природи, у саму себе.
             Національна мова - це здобуток культури, духовної діяльності певного народу, а одночасно здобуток культури всього людства, бо кожна мова доповнює іншу, а разом - вони витвір світового колективного людського розуму.

IV. Вивчення нового матеріалу ( слайд № 6, 7, 8 )

Опрацювати памꞌятки         

М’який знак пишемо

1.

Після зубних звуків - д, т, з, с, ц, л, н, дз - якщо вони звучать м’яко

суть, тінь

2.

Після м’яких приголосних перед О

льон, трьох

3.

У суфіксах - еньк, ськ-, есеньк- та ін.

український, голівонька

4.

Після -л- перед м’яким приголосним

 учительський

5.

У дієслівних формах наказового способу

стань, сядь

6.

Р.в. іменників

пісень

7.

У дієслівних формах 3 особи однини-множини дійсного способу

стоїть, біжить

М’який знак не пишемо

1.

Після губних і шиплячих

кров, дощ

2.

Після -р- у кінці складу

кобзар (виняток - Горький)

3.

Між приголосними

радість

4.

Після -н- перед -ж,ч,ш-

тонший, менший


 

Апостроф пишемо

1.

Після -б, п, в, м, ф-  перед -я, ю, є, ї-

м’яч

2.

Після префіксів на приголосний перед  -я, ю, є, ї-, якщо звучить -й-

подвір’я

3.

Після -р- перед -я, ю, є, ї-, якщо звучить -й-

подвір’я

Апостроф не пишемо

1.

Коли -я, ю, є, ї- лише пом’якшують приголосний -й-нема

свято

2.

В іншомовних словах

бюро, бюст - вимова плавна


V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg     Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи (Виконання системи завдань творчого характеру)

Словниковий диктант ( слайд № 9 )

Тополька, тополенька, вишенька, вишеньці, тонюсінький, тонни, галченя, сьомий, синього, медальйон, Усольє, Тьолкін, Верьовкін, Алфьоров, Ареф'єв, Ананьїн, Гур'їн, Ільюшин, Афанасьєв, сім'я, львів'янин, безмир'я, порядок, пір'їна, моряк, з'ясування, Ізяслав, роззява, В'ячеслав, Святослав, безголів'я, поцвяхований

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg

Вправа з  ключем ( слайд № 10 )

Запишіть слова в дві колонки: 1) у які вставили м’який знак; 2) у які не треба вставляти м’який знак.
Кавказ.ь.кий, тюр..ма, астрахан..ський, різ.ь.бяр, арал.ь.ський, камін..чик, ремін..чик, щіл.ь.ний, емул.ь.сія, мален.ь.кий, електропаял.ь.ник, астрахан..ці, щонаймен..ший, нян.ь.чити, економіч..ний, шахтарс.ь.кий, емал.ь.ований.
 

Ключ. З перших букв прочитаєте крилатий вислів.
                             (Краще менше та краще) ( слайд № 11)

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg

  Перкласти українською мовою ( слайд № 12)
Мягкий, трехяруснй,  дезинформация, Новорсийск.

Заполярье, честью, пражский,  шестьсот, пол-яйца, товарищеский.
Новосибирск, медальон, узбекский, пятьдесят.

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg              Порівняйте правопис даних слів в українській та російській мові.
 

Дослідження-відновлення (за варіантами) ( слайд № 13)

1_oldp.jpg1_oldp.jpg Замість крапок поставити, де потрібно, апостроф. Слова з апострофом та бе апострофа записати у два стовпчики.

             ВАРІАНТ № 1                                                   ВАРІАНТ № 2 
Присв..ята, торф..яний, розв..язати,                       Дзв..якнути, розп..ятий,
моркв..яний, комп..ютер, роз..орати,                     медв..яний, арф..яр, п..юре,
двох..ярусний, жаб..ячий, б..юджет,                      риб..ячий, ін..єкція, Лук..ян,
В..ячеслав, Св..ятослав, Григор..єв,                        пів..ялинки, В..яземський,
м..юхик-хол.                                                              Рум..янцев, ф..юзеляж.

 

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpgОрфографічний практикум ( слайд № 14)

Перепишіть слова, замість крапок поставте, де треба, м’який знак. Поясніть правила вживання м’якого знака.

Дяд..ко, пис..мо, емал.., памороз.., мороз.., постат.., близ..кий, бояз..кий, тон..кий, вуз..ко, тон..ко, пол..с..кий, в’юн..кий, держал..це, кружал..це, ціпил..но, Ковал..чук, Медвед..чук, палац.., палец.., бац.., Хар..ків, Мозир.., шир..ма, сімдесят.., сім..сот, с..огодні, утр..ох, купец..кий, одес..кий, кавказ..кий, бас..ко, різ..ко, брин..чати, різ..бяр, дон..ці, стан..те, син..те, ріж..те, сон..кові, млин..кові, вір..те, удар..мо, комір..чику, тр..ома, шіст..ма, шіст..ома, с..ома, віс..ма, снит..ся, сниш..ся, доч..ці, сваш..ці, лял..ці, лл..ю, віз..му, гір..ку, гал..ці, Гал..ці, пол..ку (танок), пол..ку (військова одиниця), тіл..ки, (з) тол..ку, міл..ка (риба), міл..кий.


1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpg
Дослідження-відновлення ( слайд № 15)

  На місці крапок, де треба, поставте м’який знак чи апостроф. Поясніть правила їх уживання.

1. По дорозі, здіймаючи хмари куряви, безконечним потоком мчат.. до поля переповнені бійцями п..ятитонки (О. Довженко). 2. Насадження на берегах Дніпра з..єднуються у безперервний лан..цюг (3 газети). 3. Коли вони від..їхали, опускаючись в ту саму кам..яну вулич..ку, за ними знов зазвучав велич..ний мотив (О. Гончар). 4. Окремі росинки т..м..яно поблискуют.. с..рібними пухир..чиками (О.Донченко). 5. І я дивлюс.. любовно в очі — Щасливі, п..яні без вина — в оці хлоп..ячі і дівочі, Де сяє радіст.ло весна (М. Вороний). 6. Глян.., як хвилі від срібла блищат..ся! Глян.., як небо синіє вгорі (Леся Українка). 7. Не дуже весело, а здебільшого т..м..яно Пройшли мої дитячії літа. Кохану нен..ку потерявши рано, Росла я в бат..ка сирота (М. Вороний). Глядіт.. же, патріоти, не сваріт..ся, Щоб вам у пазурах котів не опинит..ся (М. Вороний).

 

 

1274432173_1271845227_pero_s_chernilnicey.jpgВибіркове письмо ( слайд № 16)

   Прочитати текст, дотримуючись орфоепічних норм. Виписати слова, в яких необхідно поставити апостроф.

ЧЕРВНЕВИЙ РАНОК

        Раненько прокидається черв.ліевий день. Сонце встає рано і ніяк не хоче лягати в свою полум..яну колиску. Голосно співають пташки. У кущах над ставками заливаються солов..ї. На квіточках заявляються черв..ячки та метелики, які п..ють вранішню росу. Горобці та синички починають чистити своє пір..ячко. А на самій в..ерхівці старої ялини у гнізді прокинулись пташечки тетерев..ятника-яструба.

          На озері розпочався жаб..ячий концерт. Новий день прийшов.

 

VІ. Рефлексія на рівні розуміння ( слайд № 17 )

ege.php.jpgПрочитайте й порівняйте написання поданих слів у країгнській та російській мові, який висновок ви можете зробити.

-- воздухонагнетательнй                   -  повітрянагнітальний
-- воздухопроницаемй                        - повітряпроникний
-- войлок                                               - повсть, повстина
-- волюта                                               - волюта
-- вставной                                            - вставний
-- втирание                                            - утирання
-- коррозионная агрессивность        - корозійна агресивність
-- отопительне прибор                       - опалювальні прилади
-- площадь поверхности                    - площа поверхні
--прямоугольне тумб                         - прямокутні тумби

Для чого необхідно використовувати -ь-? Коли найчастіше він використовується?
Коли вживаємо -ьо-, а коли -йо-?

ege.php.jpgVІI. Підсумок заняття ( слайд № 18)

 Перекладіть українською мовою, обґрунтуйте написання слів

Мята, обязанность, мягкий, кровью, буря, объединение, семья, подъезд, вьюн, мяч, рябой, объект, взгорье, мясорубка, вьючный, подъязычный, съесть, Арефьев, Лукьянченко, Захарьин, подъем, горячий, праздник, память, любовь, имя, племя, мягкий, двухаршинный, предъявить, кровью, любовью, безыдейный, Лукьян, взять, Пятигорск, пядь, разъезжать, матерью, здоровье, Заполярье, объесть, объезженный, объем, разъезд, разъединить, соловьи, отутюжить, верфью, торфяной.

 

 

VIІI. Домашнє завдання  ( слайд № 19 )

  1. Виписати 5-7 народних висловів (прислів’їв, приказок тощо), у яких є слова з апострофом або слова зі складними випадками правопису м’якого знака.
  2. Виконати завдання з карток.

 

 

Gimn.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 


Вправа 1
Перепишіть речення, підкресліть слова, у яких є м'які (або пом'якшені) приголосні. Усно поясніть, яким способом їх м'якість передана на письмі. Вимовте ці слова вголос.
1. Поезіє, журо і віро, допоки слово буде жить, твоєї істинності міра: людино, що тобі болить? (Б.Бунчук). 2. До самозречення молюсь роботі і віру дня сповідую нову (С.Майданська). 3. Були атланти, і були гіганти. Були боги. І в тому була рація. Тепер нема. Тепер одні мутанти. А винен хто? Звичайно, радіація (Г.Тарасюк). 4. Я йду у світ, де хтось за щастя вмер. Звичайне щастя — тішитись і жити (Т.Севернюк). 5. Не бійсь нового дня, який зі шкіри ночі вилущується в світ, об правду дре боки (С.Галябарда). 6. Батьківщина — завше однина, в Батьківщини множини немає! (Б.Мельничук).


 


 


Тести 3


I.    Вкажіть, у якому рядку допущено орфографічну помилку.
1.    Мар'яна, дев'ять, з'явитися, Стеф'юк, Лук'янівка.
2.    З'єднаний, рум'яний, дзвякнути, свято, цвях.
3.    Без'ядерний, надвечір'я, п'явка, міжбрів'я, кров'ю.
4.    Зоряний, солов'їний, буря, бур'ян, буряк.
5.    Вітряк, духмяний, різдв'яний, торф'яний, морквяний.


II.    У якому рядку всі слова пишуться з ь?
1.    Поділ...ський, домен...щик, черешен...ці, кул...ці, гіл...ці.
2.    Парас.ці, Гал...ці, Натал...ці, т...мяний, веселит...ся.
3.    Приятел...ці, нен...ці, дон...ці, різ...бяр, добровол...ці.
4.    Вел...можа, брех...ня, брен...кати, камін...чик, батьківський.
5.    Батьківщина, бан...ці, склян...ці, бал...зам, баб...ці.


ІІI.    У якому рядку в слові допущено орфографічну помилку?
1.    Свято, буряк, міжгір'я, бур'ян, кур'єр.
2.    З'єднаний, з'їхати, з'явитися, об'єм, під'їхати.
3.    Роз'яснити, дит'ясла, пів'яблука, підв'язати, розм'якшити.
4.    Рум'яний, дзвякнути, цвях, дев'ятнадцять, торф'яний.
5.    М'ясо, м'язи, з'їзд, буря, моркв'яний.


IУ.    Вкажіть, у якому рядку всі слова пишуться з ь.
1.    Донецький, чернівецький, Гриц...ко, різ...ко, сон...ця.
2.    Багатьма, кін...чик, міл...йон, ремін..., літ...ні.
3.    Кіл...це, їдал...ня, учител...ство, німецький, доч...ці.
4.    Ручен...ка, джерел...це, Ковал...чук, вуз...ко, лял...ці.
5.    Т...мяний, радіст..., корис.тю, брен...кати, сім...десят.


У. Визначте, у якому рядку допущено орфографічну помилку.
1. Мар'яна, Лук'ян, Заполяр'я, жираф'ячий, В'ячеслав.
2.    Дев'ять, возз'єднати, надвечір'я, полум'я, ім'я.
3.    Кров'ю, солов'ї, кам'яний, пам'ять, об'їзд.
4.    Дзв'якнути, п'явка, м'ясо, рум'яний, здоров'я.
5.    П'ють, в'язи, торф'яний, черв'як, краков'як.


УI.    Вкажіть, у якому рядку всі слова пишуться з ь.
1.    Брен...кіт, дон...ка, нян...ка, кобзар..., с.огодні.
2.    Т...мяний, різ...бяр, радіст..., с.міх, корис.тю.
3.    Снит...ся, косит...ся, лял...ці, виховател...ці, дівчинон...ці.
4.    Київс.кий, с.вято, тіл...ки, здаєт...ся, Натал...чин.
5.    Ган...ба, пісен..., кін..., близ...ко, лікар...


УII.    Виберіть рядок, у якому всі слова слід писати з апострофом.
1.    3...юрмитися, миш...як, верхів...я, п...єдестал, п...юре.
2.    Б...єлгород, Захар...їн, Монтеск...є, Руж...є, В...язьма.
3.    Мавп...ячий, тьм...яний, з...ясувати, роз...яснити, пів...яблука.
4.    Голуб...я, подвір...я, бур...ян, довір...я, дит...ясла.
5.    Духм...яний, прислів...я, полум...я, зв...язковий, Р...ябко.


VІІІ.    Вкажіть, у якому рядку всі слова пишуться з ь.
1.    Прияз...нь, вічність, кіл...це, намороз..., Ткач...ов.
2.    Вмивают...ся, присяд...те, майбутнього, миш...як, стан...те.
3.    Кур...йоз, медал...йон, компаньйон, інтерв...ю, тон...ший.
4.    С.огодні, різ...бяр, брен...кіт, ател...є, нян...чити.
5.    Міс..кий, суспільство, т...мяний, сторін...ці, зачіс..ці.


IХ.    У якому рядку всі слова слід писати з апострофом?
1.    Поголів...я, безриб...я, горохВеЯний, В...язьма, п...ють.
2.    Торф...яний, без...язикий, пів...яблука, дит...ясла, пір...я.
3.    Об...ява, обеїзд, мор...як, черв...як, бур...як.
4.    Об...єкт, ін...єкція, св...ятковий, свеятослав, роз...яснити.
5.    Дзв…якнути, р...яст, арф...яр, сузір...я, подвір...я.


Х.    Вкажіть рядок, у якому всі слова слід писати з ь.
1.    Брен...кіт, мід..., тесляр, т...мяний, ред...ці.
2.    НяНеЧити, знан..., дівчинон...ці, стан...те, рибал...ці.
3.    Дон...чин, різ...бяр, місяц..., сердец..., сон...ця.
4.    С.огодні, ган...ба, вос.мий, лял...чин, кул...ці.
5.    Порт...єра, павіл...йон, міл...ярд, на гіл...ці, черешен...ці.


ХI.    Виберіть рядок, у якому всі слова слід писати з ь.
1.    Пал...ці, рибал...ці, кіл...це, ручен...ка, батен...ко.
2.    Тіл...ки, кин...тє, їдален..., пісен..., бал...ці.
3.    Ган...ба, л...он, д...оготь, т...охкати, близ...ко.
4.    Донец...кий, полеський, кін..., Натал...чин, гал...ці.
5.    Тр...ома, дяд...ко, бат...ко, робит...ся, смієш...ся.


ХІІ.    Вкажіть, у якому рядку всі слова пишуться з апострофом.
1.    Кар...єра, комп...ютер, б...юро, б...джет, куп...юра.
2.    Бар...єр, прем...єр, п...єса, інтерв...ю, п...юре.
3.    Інтер...єр, грав...юра, б...юрократизм, кур...єр, п...єдестал.
4.    Ф...юзеляж, Монтеск...є, об...єкт, прем...єра, кап...юшон.
5.    Об...єктив, ар...єргард, ін...єкція, кар...єризм, краков...як.


Вправа 6


Вправа 7
Від поданих іменників утворити присвійні прикметники.
Наталка, ласунка, кицька, донька, вчителька, галка, Галька.

Вправа 8
Поставити іменники у формі місцевого відмінка однини.
Виделка, яблунька, соломинка, зупинка, ненька, сходинка, гілка, черешенька, тарілка, голка, нянька, сльозинка.

Тренувальний диктант
Слова з орфограмою -ь- підкреслити.
Козацькі пісні - це героїчні українські народні пісні, пов’язані з історією козацтва, з його мужньою боротьбою проти закріпачення, феодального гніту та іноземних загарбників. Серед козацьких пісень є такі, в яких йдеться про дійсні події та їх учасників: Байду, Івана Сірка, Богдана Хмельницького, Максима Кривоноса, Івана Богуна та інших. Але більшість пісень не пов’язана з конкретними подіями. У них відбилися в узагальненій формі важливі події з життя народу.

Вправа  9
Подані слова записати удві колонки: слова з апострофом та без нього.
Пам’ять, Юр’ївка, Григор’єв, Стеф’юк, Рум’янцев, Муравйов, В’яльцева, Третьяков, довір’я, врятований, різьбяр, нев’янучий, дров’яний, без’язикий, рядно, під’юджувати, святковий, цвях, розв’язка, посерйознішав, під’яремний, зоряний, Лук’янівський, невід’ємний, рюмсати, дзвякнути, курйозний, роз’їхатися, пів’ящика, пів’юрти, загітувати.

Вправа  10
Утворити від поданих іменників прикметники.
Дерево, солома, риба, жаба, камінь, олово, хлопець, жирафа, мавпа, морква, трава, торф.

Вправа  11
До поданих слів додати префікси, що закінчуються на твердий приголосний.
Явитися, їсти, єднати, їздити.

Вправа  12


 

Вправа  13
Замість крапок поставити, де потрібно, апостроф. Слова з апострофом та бе апострофа записати у два стовпчики.


В-1                                                                      В-2
Присв..ята, торф..яний, розв..язати                      Дзв..якнути, розп..ятий,
моркв..яний, комп..ютер, роз..орати,                    медв..яний, арф..яр, п..юре,
двох..ярусний, жаб..ячий, б..юджет,                    риб..ячий, ін..єкція, Лук..ян,
В..ячеслав, Св..ятослав, Григор..єв,                    пів..ялинки, В..яземський,
м..юхик-хол.                                                        Рум..янцев, ф..юзеляж.



Вправа  14
Переписати слова фонетичною транскрипцією, де треба поставити м’який знак..   

            
В-1                                    В-2
Слиз..кість                        міц..ність
велетен..с..кий                  куз..ня
камін..чик                          промін..чик
жмен..ці                            тітон..ці
хвилин..ці                         сиротин..ці
міл..йон                            компан..йон
сер..йозний                       Хар..ків
мен..ше                            тон..ше
віз..мут..ся                        дізнаєт..ся
дивиш..ся                         граєш..ся



Вправа  15
Пояснювальний диктант

Зроду бравий запорожець ні сльозинки не пролив. Гей, мій коню, коню милий! Ось і Гетьманщина: тут нам води по поводи, сіна по коліна! За буджацькими степами ідуть наші з бунчуками. Багато бур зазнала Україна, та не схилитись їй! Чи в нас нема коней на степах широких, чи вуголь у люльці погас? Курінь у козака був заможний, з високим ганком і різьбленими бильцями.

8.   Коментар роботи студентів

9. Підсумок заняття:

    Для чого і коли використовуємо апостроф?

10. Домашнє завдання:

Написати твір-мініатюру на тему: «Лобом муру не проб'єш»

 

Урок № 14

СКЛАДНІ ВИПАДКИ ПРАВОПИСУ М’ЯКОГО ЗНАКА Й АПОСТРОФА

 

Мета: повторити складні випадки правопису м’якого знака й апострофа; формувати правописні вміння; удосконалювати уміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до рідної мови, а також відчуття її краси як основи естетичного виховання.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Синтаксис: речення, текст.

Міжпредметні зв’язки:

Народознавство: різдвяні звичаї українців.

Російська мова: фонетичні й орфографічні особливості деяких слів, відмінних від українських.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організаційний момент

 

II. Ознайомлення десятикласників із темою, метою і завданнями уроку

 

III. Актуалізація мотиваційних резервів десятикласників з теми

Виконання тестових завдань

1. Позначте рядок, у якому в усіх словах правильно вжито м’який знак.

А Зменьшити, дрібненько, кобзарь, кількість;

Б цяцькатись, шпиндбль, візьміть, кіньчик;

В няньчити, дізнається, медальйон, принесіть;

Г на сопільці, уманський, український, сядеш.

 

2. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.

А Т..охкати, учител..с..кий, піс..ня, сяд..мо;

Б гарнен..ко, спіл..ніст.., Уман..щина, мізин..чик;

В щіл. ний, власницький, кін..с..кий, Гор..кий;

Г людс..кість, т..мяний, різ..бяр, віз..міть.

 

3. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв .слід писати м’який знак.

А Трин..кати, близен..ко, велетен..ський, вишен..ці;

Б змен..шити, ущіл.лновати, запишітеся, війс..ко;

В олівец.., бояз..кий, лікар.., учительці;

Г принос..те, ган..ба, швец.., вознос..ся.

 

4. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.

А Пол..с..кий, нян..чити, держал..це, бат..ківс..кий;

Б рибал..ство, граються, чотирьом, Коростен..щина;

В снігурон..ці, гуцул..с..кий, лял..ці, волин..с..кий;

Г киц..ка, рибал..ці, дівчинон..ці, гал..ченя.

 

5. Позначте рядок, у якому вживання м’якого знака в усіх словах відповідає нормам українського правопису.

А Грильяж, попадья, баский, розмазьня, прокинься;

Б редьці, близькість, в’язькість, Федьчишин, тарільці;

В голівоньці, рибалці, ковальський, рибальство, селянство;

Г Гриньчишин, Михальчук, безлюдно, женшень, женчики.

 

6. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.

А Кур..єр, зішкр..ябувати, св..ято, тьм..яний;

Б льоном..яльний, слов..янин, розв..язок, двох..ярусний;

В маз..юкати, з..юрмитися, арф..яр, медв..яний;

Г зів..янути, моркв..яний, торф..яний, цв..яшок.

 

7. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.

А Дерев..яний, кав..ярня, б..ється, медв..яний;

Б дріб..язковий, рутв..яний, возз..єднання, підв..язати;

В зв..язок, повір..я, дит..ясла, Лук..янівка;

Г в..юнкий, необ.ляеджений, без..ідейний, сім..янин.

 

8. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.

А Св’ятослав, прицвяхувати, пів’яблука, Лавуаз’є;

Б розм’якнути, різьбяр, Х’юстон, півогірка;

В транс’європейський, черв’як, сурмяний, св’ятенник;

Г конс’єржка, медвяний, напів’японець, духм’яний.

 

9. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.

А Прес-пап’є, Руж’є, торф’яний, фюзеляж;

Б ком’юніке, Пів’європи, безязикий, барел’єф;

В Хьюстон, Міньюст, спьянілий, зап’ястя;

Г дзвякнути, надвязати, миш’як, рутв’яний.

 

10. Позначте рядок, у якому не порушено правила вясивання апострофа.

А Роз’яснити, пів’їдальні, транс’європейський, комп’ютер;

Б п’юпітр, Монтеск’є, порт’єра, Рив’єра;

В перед’ювілейний, верб’яний, В’ячеслав, розпяття;

Г без’язикий, пів’юрти, черв’як, арф’яр.

Ключ. 1 — В, 2 — Г, 3 — Г, 4 — А, 5 — В, 6 — Б, 7 — В, 8 — Б, 9 — А, 10 — Г.

 

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

   Запишіть українською мовою. Поставте, де потрібно, м’який знак чи апостроф.

ГІредъявить, пятидесятилетие, имя, верфью, объединение, посвященный, вьет, племя, интервью, здоровье, Заполярье, разъезжать, пьют, кровью, Нарьян-Мар, Пятигорск, пядь, пьеса, Вьетнам, обязанность, безыдейный, трехъярусный, матерью, двухаршинный, дезинформация, честью, мягкий, льет, иятерка, карьера, бильярд, миллиард, павильон, месье, шампиньон, лосьон, виньетка, Кювье, Барбье, Вюртемберг, Вьентьян, фельетон, Кордильєри.

 

Розподільне письмо

У Поставте, де потрібно, м’який знак чи апостроф у словах іншомовного походження. Слова випишіть у три колонки: у першу — з м’яким знаком, у другу — з апострофом, у третю — без м’якого знака й апострофа. Поясніть правопис та значення поданих слів.

Суб..єкт, Пхен..ян, Х..юстон, авен..ю, автопавільйон, прем..єра, батал..йон, бл..юз, бл..юмінг, бутон..єрка, б..юро, вал..юта, ін..єкція, вар..єте, В..єтнам, вол..єра, дез..інформація, дос..є, дубл..яж, комп..ютер, п..ємонт, Ф..єзоле, бар..єр, кон..юнктура, п..юпітр, ад..ютант, б..єф, ар..єргард, ател..є, г..яур, б..язь, транс..європейський, ф..юзеляж, верф..ю, порт..є, шев..йот, ад..ю, Руж..є, монпанс..є., д..юшес, ж..урі, з..економити, камарил..я, конферанс..є, Мін..юст, ал..янс, кс..ондз, кур..йоз, к..юрі, Лавуаз..є, л..юкс, л..ютня, мад..яр, барел..єф, мезал..янс, кон..як, модел..єр, Мол..єр, м..юзик-хол, н..юанс, Н..юфаундленд, п..єдестал, порт..єра, прес-пап..є, рант..є, Рив..єра, інтерв..ю, б..юджет, грав..юра, деб..ют, інтер..єр, к..ювет, ком..юніке, кон..юктивіт, кур..єр, к..юре, Лур..є, Монтеск..є, б..юлетень, лл..є, об..єкт, Д..Артаньян, О..Хара.

 

Комунікативний практикум

   Прочитати текст, вставляючи, де потрібно, апостроф або м’який знак.

ОБРЯДИ В УКРАЇНЦІВ

У різдв..яній обр..ядовості ритуальній вечер..і відводилося особливе місце, адже за народними уявленнями багата різноманітними стравами вечер..я зумовлювала такий же достаток упродовж року. Св..яткова трапеза передбачала приготування дванадцяти, дев..яти або с..еми страв, основними серед яких були ритуальна кут..я (каша із пшеничної крупи, заправлена медом та маком), узвар.. та всілякі вироби із хліба. Хоч і розпочиналася вона з християнської обр..ядовості (запалення свічки, обкур..ювання хати ладаном, читання молитви), проте зберігала виразну язичницьку основу — гадання, заклинання, магічні обрядодії. Ось лигає один звичай — запрошувати на кут..ю мороза: набравши в ложку кут..і й підій..шовши до вікна, господар.. говорив: «Морозе, морозе, ходи до нас кут..і їсти, а коли не йдеш, то не йди й на жито, пшеницю і всяку пашницю!» Подекуди запрошували «на кут..ю» і птахів, «градівника» та «бур..івника» — міфологічних істот, що уособлювали бур.ло та град. Хіба ж не доносить до нас цей звичай цілі фрагменти жит..тя нашого пращура, хлібороба-язичника, який персоніфікував природу, оточуючий його світ, намагався умилостивити його і забезпечити таким чином урожайність своєї ниви. Ще на початку XXст. був широко розповсюджений звичай, за яким господар.. ховався за заставленим стравами столом і перепитував дітей, чи бачать вони його. Одержавши заперечну відповідь, він урочисто виголошував: «Дай Бог, щоб і на той рік не бачили», тобто, щоб і наступний рік був щедрим та багатим. Серед розмаїт..тя різдв..яно-новорічних магічних обрядодій, ворожінь та прогнозів переважали аграрні (За Г. Скрипником).

   Розкажіть, які традиції, пов’язані з народними святами збереглися у вашому селі чи місті. Викладіть у письмовій формі свої почуття, переживання, думки, викликані участю (або бажанням взяти участь) у виконанні певного обряду.

 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

   Відповісти на запитання, вставляючи, де це необхідно, м’який знак чи апостроф.

Подорожуючи Францією, ми відвідали такі міста й містечка: Ам..єн, Д..єпп, Мез..єр, Авін..йон, Монпел..є, Перпен..ян, Пуат..є, В..єрзон, Лор..ян, Комп..єнь, Понтарл..є, Т..йонвіль.

   Прокоментувати свій вибір. Розказати, у яких випадках ставиться апостроф, а в яких — м’який знак.

 

VI. Підсумок уроку

 

VII. Домашнє завдання

   

Тема: Складні випадки правопису мякого знака й апострофа

Мета: повторити складні випадки правопису мякого знака й апострофа;

          формувати правописні вміння;

           удосконалити вміння знаходити й виправляти орфографічні                                                                                                                                    

 помилки у письмовому мовленні;

           за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу       

           виховувати у школярів повагу до рідної мови;

           розвивати критичне мислення на уроці.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданням уроку

ІІІ. Актуалізація знань десятикласників з теми

  •                      Виконання тестових завдань:
  1.                    Мякий знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

А  Пол..ща, л..вівський, низ..кий, мен..ше

Б  тернопіл..ский, ніч..ка, дяд..ко, бат..ко

В  вуз..кий, б’єт..ся, бад..орість, нян..чин

Г  біл..ше, Гуцул..щина, київс..кий, піс..ня

Д  л..отчик, Уман..щина, їдал..ня,взірец..

 

  1.               М‘який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

А  волен..ці, навчаєт..ся, камін..чик,

Б  карпат..ський, слиз..кий, матусен..ці

В  ошукан..ство, сяд..те, мадярс..кий

Г  колодяз..ний, поділ..ський, азовс..кий

Д  винос..те, поділ..ський, заволз..кий

 

  1.                    Мякий знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

А  щиріс..ть, ковал..ський, війс..ковий

Б  піднос..ся, виріз..блений, людс..кість

В  розріс..ся, словянс..кий, брин..чати

Г  кам’янобрід..ський, яблун..ці, кин..те

Д  дитин..ці, товарис..кий, кишен..ці

 

  1.                    Мякий знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

А  нян..чин, рибон..ці, кружал..це
Б  іран..ський, сторонон..ці, мудрец..
В промін..ці, чотир…ох, Вас..ці
Г  облич.., зясуєт..ся, друкарен..
Д  тюр..ма, цвірін..кати, годит..ся
 

  1.                    Мякий знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

А  громадян..ство, нян..чити, вишен..ці,
Б  піт..ма, хвац..куватий, зган..битий,
В  гордіс..ть, консул..ський, річен..ці
Г  корін..чик, виход..те, купал..ський,
Д  русал..чин, погод..ся, лял..чин

 

  1.                    Мякий знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

А  відчуваєт..ся, черешен..ці, Хар..ків
Б  різ..блений, близ..кість, він..чати
В  жен..шень, тридцят.., пот..мяніти,
Г  рибон..ці, Гор..кий, тайван..ський
Д трипіл..ський, торец..кий, хатин..ці

 

  1.                    Апостроф треба писати у всіх словах рядка

А  ум..ятина, знічев..я, харків..яни

Б  мр..яка, міжз..їдівський, реп..ях

В  кам..яний, м..ясниці, горохв..яний

Г  сум..яття, недокив..я, р..ябенький

Д  дит..ясла, пів..агруша, розп..яття

 

  1.                    Апостроф треба писати у словах рядка

А  В..ячеслав, Св..тослав, Валер..ян

Б  в..йохкати, Лук..янівка, напівм..який

В  пів..ями,без..ініціативний, п..явка

Г  пред..явник, пів..Європи, пів..яйця

Д  бур..янець,без..язикий, об..ємний

 

  1.                    Апостроф треба писати у всіх словах рядка

А  Примор..я, подвір..я, пор..ядок

Б  в..юнитись, зап..ясний, арф..яр

В  Р..єпін,прем..єр, солом..яний

Г  трав..яний, бар..єр, кар..єра

Д  багр..яний, кр..якати, пів..єпархії

 

  1.               Апостроф треба писати у всіх словах рядка

А  мор..як, поголів..я, полум..я
Б  подзв..якувати, п..яльця, верф..ю

В  краков..як, міл..ярд, об..їздити

Г  міжгір..я, голуб..я, зв..язковий

Д  кожух..яка, безриб..я, кур..ява

 

  1.               Апостроф треба писати у всіх словах рядка

А  хом..ячисько, кур..йоз, надвечір..я

Б  в..язи, св…ятилище, сухом..ятка

В  бур..ячиння, крем..яний, прив..ялий

Г  вітр..як, в..єтнамець, стерв..ятник

Д  Стеф..юк, Лук..янчук, Солов..яненько

 

  1.               Апостроф треба писати у всіх словах рядка

А  темр..ява, валер..янка, Прип..ять

Б  пан..американський, в..язка, б..є

В  роз..ївся, хлоп..ятко, пів..ящика

Г  дріб..язковий, гр..ядка, любов..ю

Д  тр..юк, переджнив..яний, уз гір..я

 

Ключ.       1-В           2-Д           3-Б              4-А          

                   5-Б           6-В            7-А             8-Д

                   9-Б          10-Г         11-Д             12-В

 

IV. Усвідомлення  теоретичного матеріалу під час практичної роботи

  •                      Орфографічний практикум

 

  1.                    Перепишіть слова, замість крапок, де потрібно, поставте мякий знак, обґрунтуйте написання:

Син...ка, міс...кком, спіл...ці, віз...му, колодяз...ні, їдален..., діл…ниц…, в’яз…кіс..т…, мен…ший, тон…ший, рязан…с…кий, різ…блен…ня, пот…мянін…ня, Хар…ків, Гор…кий, піс…ля, куз…ня, Натал…ці, в долин…ці, в тан…ці, низ…ко, шіст…сот, шіст…десят, сон…ця, селян..с..кий, Мирон…чук, л…єт…ся, віз…мут…ся, чукот…с…кий, віст…ю, галуз…зю, плат…ня, Кол…с…кий, кіл…кіс…т…, Нас…тя, май бут…нє, вітал…ня, воз…ня, л…ох, т…охкати, ц…тогорічний, завтрашн..ому, стіл…ці, л…ляний, віраж…, степ…, марш…, кавказ…кий.

  1.                    Вставте, де потрібно,  м’який знак. Слова запишіть у дві колонки:                          1) де є вставлений м’який знак; 2) де немає вставленого м’якого  знака:

Астрахан..ський, ущіл…нений, лар…ок, п’ят…сот, століт…ній, ос…де, стіл…ці, нян…чити, дивиш…ся, одес…кий, Уман…щина, різ…бяр, оселедець.., утр…ох, охайніс…ть, страйкар…, Марус…чин, в’єт..ся , стил…ний, тон…ший, т…мяний.

         Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитайте першу частину вислову Леонардо да Вінчі: «…багато  працює».

  1.                    Поставте, де потрібно апостроф:

М…ясо, в…язати, п…ятнадцять, л…ягати, в…яне, в…ється, пам…ятник, здоров…я, безслав…я, осерд…я, з…юрмитися, від…їхати, об…єм, з…їхати, без…ядерний, без…ініціативний, с…юрчить, знанн…я, розв…язка, зор…я, бур…я, п…ють, надвечір…я, пір…їна, уз гір…я, мор…як, гар…ячий, повір…я, довір…я, бур…ян, б…ється, м…ята, л…людяний, під…юджувати, об…єднати, розм….якнути, п…явка, черв…як, духм…яний, ув…язнений, зобов…язання, сім…я, Водоп…янов. 

  1.                    Запишіть слова, виправляючи, де потрібно, помилки. Поясніть правопис:

Завязь, пам'ять, в’юн, бур’ян, солов’їний, пьяний, кровяний, сурм’яний, медв’яний, довірря, серьйозно, безправ’я.

  1.                    Вставте, де потрібно, апостроф. Слова запишіть у дві колонки:                           1) з апострофом; 2) без апострофа:

Олов…яний ,осерд…я, медв…яний, в…юн, об…їзд, риб…ячий, здоров…я, об…орати, передсв…ятковий, пір…їна, цв…ях, здибл…ювати, слов…яни, різдв…яний, торф…яний, кам…яний, олен…ячий, знічев…я, нез…ясований, дір…явий.

   Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву і прочитайте вислів І.   Карпенка-Карого.

  •                      Дослідження-відновлення

Спишіть, ставлячи, де потрібно, апостроф і м який знак. Поясніть їх правопис:

  1.                    Він скрутив нову цигарку і вийшов на подвір…я. 2. До чого ці хлоп…ячі вигадки? (В.Підмогильний) 3. На мій дзвінок мені відчинила двері симпатична літня жінка явно неслов…янс…кого походження. 4. З Києва він майнув на короткий час побачитися з матір...ю. 5. Віднині він назавжди зв…язав себе з Україною.                     6. Тільки й того, що під Шепетівкою точат…ся й далі запеклі бої. 7. А неподалеку від міста Рівне з…явилися кінні пол…с…кі роз…їзди (Б.Антонеко-Давідовіч). 8. А оце засумувала і слова від неї не доб…єш…ся (О.Олесь). 9. Забачивши св…ятий Київ, вони домовилися біл…ше не пити, щоб вступити по-християнс…ки до св…ятого місця (І.Нечуй-Левицький). 10. Чималі рум…яні губи були складені щільно і навіть трохи сердито. 11. «Доброго здоров…я!» - тихо обізвалась дівчина, а її лице так і спалахнуло соромливо полум…я. 12.Їх голоси змішувалис…з тріщанням трав…яних коників.13. І пісні, і приказки, й прислів…я – все те вразило надзвичайним багатством поезії,жарту,практичного розуму.14. На березі запахло риб…ячою сирістю,баговинням.               15 . Шашкевич був у церкві, Старій, дерев...яній та темній.                       16. Рум…яна й щаслива, вона вся дихала щастям. 17. Волосся з голів летіло, наче пір…я, з порозбиваних носів потекла кров… на білі сороч…ки. 18 На городі квіти в…ют…ся, а за мене хлопці б…ют…ся. 19. Другого дня Настя повінчалась з Лук…яном.                    20. Вони під…їхали під височезну залізну браму. 21. Довго вони дожидали, поки їм одчинили, і вони в…їхали в інститутс…ке подвір…я. 22. Вони повернули на гору до пам…ячника князю Володимиру, де ввечері гуляло дуже багато людей. 23. Ти зовсім зіб…єш з пантелику дитину (І. Нечуй-Левицький).

 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

 

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання

Виписати 5-7 прислів’їв, приказок , тощо, в яких є слова з апострофом, або слова зі складними випадками   правопису м’якого знака;

повторити вживання апострофа, м’якого знака у словах іншомовного походження.

Тематичне оцінювання.
Складні випадки правопису ненаголошених голосних, м’якого знака, апострофа.

1. Орфограма – це
а) чітка рекомендація для правильного написання слова;
б) правильне написання, що вибирається з ряду можливих.
в) система правил про способи передачі звукового мовлення на письмі;
г) розділ мовознавства, у якому вивчається система правил для забезпечення передачі звукового мовлення на письмі.
Записати слово з орфограмою на межі морфем (значущих частин слова), позначити орфограму.

2. Буквосполучення ри, ли в коренях українських слів та написання е, и у деяких словах, що не перевіряються наголосом (левада, кочерга) пояснюється
а) фонетичним принципом орфографії;
б) морфологічним принципом;
в) історичним принципом;
г) смисловим (диференціюючим) принципом.
Дібрати й записати слово із сумнівним ненаголошеним голосним, що не перевіряється наголосом; записати це слово фонетичною транскрипцією.

3. М’який знак не пишеться
а) перед буквою о;
б) перед буквосполученням йо;
в) у дієсловах на -ть, -ться;
г) після букв, що позначають губні та шиплячі приголосні, а також після букви р.
Дібрати дієслово на -ть, -ться, записати його фонетичною транскрипцією.

4. Апостроф ставиться перед буквами я, ю, є, ї після букв
а) к, п, т, ф, х;
б) д, т, з, ц, ч, ж;
в) б, п, в, м, ф;
г) г, к, х та ж, ч, ш.
Дібрати й записати слово з апострофом після префікса, що закінчується на твердий приголосний, записати фонетичною транскрипцією.

5. Апостроф не ставиться після букв, що позначають губні приголосні, перед буквами я, ю, є, ї в таких словах:
а) сузіря, міжгіря, повіря, піря;
б) червяк, вербя, арфяр, верфю;
в) медвяний, рутвяний, мавпячий, цвях;
г) безядерний, підїхати, двохярусний.
Дібрати й записати слово, у якому після букви р перед я не ставиться апостроф, записати це слово фонетичною транскрипцією.

6. М’який знак не пишеться у таких словах:
а) Ольці, бурульці, доньчин, Саньчин;
б) Оксаньці, Галиньці, спільці, матіньчин;
в) яблунь, пісень, земель, знань;
г) думають, прагнуть, стараються.
Дібрати й записати слово з буквою н перед буквою, що позначає шиплячий приголосний, записати це слово фонетичною транскрипцією.

 

 

 

СКЛАДНІ ВИПАДКИ ПРАВОПИСУ
М’ЯКОГО ЗНАКА Й АПОСТРОФА

 

  •                   Виконання тестових завдань

1. Позначте рядок, у якому в усіх словах правильно вжито м’який
знак.
А Зменьшити, дрібненько, кобзарь, кількість;
Б цяцькатись, шпиндель, візьміть, кіньчик;
В няньчити, дізнається, медальйон, принесіть;
Г на сопільці, уманський, український, сядеш.
2. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених
букв слід писати м’який знак.
А Т..охкати, учител..с..кий, піс..ня, сяд..мо;
Б гарнен..ко, спіл..ніст.., Уман..щина, мізин..чик;
В щіл..ний, власниц..кий, кін..с..кий, Гор..кий;
Г людс..кість, т..мяний, різ..бяр, віз..міть.
3. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених
букв слід писати м’який знак.
А Трин..кати, близен..ко, велетен..ський, вишен..ці;
Б змен..шити, ущіл..нювати, запишіт..ся, війс..ко;
В олівец.., бояз..кий, лікар.., учител..ці;
Г принос..те, ган..ба, швец.., вознос..ся.
4. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених
букв слід писати м’який знак.
А Пол..с..кий, нян..чити, держал..це, бат..ківс..кий;
Б рибал..ство, грают..ся, чотир..ом, Коростен..щина;
В снігурон..ці, гуцул..с..кий, лял..ці, волин..с..кий;
Г киц..ка, рибал..ці, дівчинон..ці, гал..ченя.
5. Позначте рядок, у якому вживання м’якого знака в усіх сло-
вах відповідає нормам українського правопису.
А Грильяж, попадья, баский, розмазьня, прокинься;
Б редьці, близькість, в’язькість, Федьчишин, тарільці;
В голівоньці, рибалці, ковальський, рибальство, селянство;
Г Гриньчишин, Михальчук, безлюдно, женшень, женчики.
6. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А Кур..єр, зішкр..ябувати, св..ято, тьм..яний;
Б льоном..яльний, слов..янин, розв..язок, двох..ярусний;
В маз..юкати, з..юрмитися, арф..яр, медв..яний;
Г зів..янути, моркв..яний, торф..яний, цв..яшок.
7. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А Дерев..яний, кав..ярня, б..ється, медв..яний;
Б дріб..язковий, рутв..яний, возз..єднання, підв..язати;
В зв..язок, повір..я, дит..ясла, Лук..янівка;
Г в..юнкий, необ..їжджений, без..ідейний, сім..янин.
8. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апо-
строфа.
А Св’ятослав, прицвяхувати, пів’яблука, Лавуаз’є;
Б розм’якнути, різьбяр, Х’юстон, півогірка;
В транс’європейський, черв’як, сурмяний, св’ятенник;
Г конс’єржка, медвяний, напів’японець, духм’яний.
9. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апо-
строфа.
А Прес-пап’є, Руж’є, торф’яний, фюзеляж;
Б ком’юніке, Пів’європи, безязикий, барел’єф;
В Хьюстон, Міньюст, спьянілий, зап’ястя;
Г дзвякнути, надвязати, миш’як, рутв’яний.
10. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апо-
строфа.
А Роз’яснити, пів’їдальні, транс’європейський, комп’ютер;
Б п’юпітр, Монтеск’є, порт’єра, Рив’єра;
В перед’ювілейний, верб’яний, В’ячеслав, розпяття;
Г без’язикий, пів’юрти, черв’як, арф’яр.

Довідка «Правопис апострофа»
Апостроф ставиться:
1) після букв б, п, в, м, ф, які передають на письмі тверді губні приголосні звуки, якщо перед ними немає кореневого приголосного (крім р): п’ятниця, солов’їний, б’ють, черв’як;
2) після р в кінці складу: бур’ян, матір’ю, пір’їна;
3) після префіксів, що закінчуються на приголосний: з’єднати, під’їхати, роз’яснити;
4) після к у слові Лук’ян та похідних від нього: Лук’яненко, Лук’янівка, Лук’янчук;
5) у складних словах, перша частина яких закінчується на приголосний: двох’ядерні, чотирьох’ярусний, дит’ясла.
Апостроф не ставиться:
1) після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними стоїть інший приголосний (крім р), що належить до кореня: святковий, тьмяний, морквяний;
2) після р, що позначає м’який приголосний на початку складу: порятунок, буряк, рясний.
Ігрове дослідження-відновлення

  •                    Випишіть слова у дві колонки: у ліву — з апострофом, у праву — без нього, щоб дізнатися, що зашифровано в завданні.

1. В..єтнам, хутор..янин, об..єм, б..юст, б..є, лл..ється, Ілл..я, об..єкт, р..яно, об..єднання, напам..ять, астрахан..ський, ув..язнений.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу літеру — отримаєте назву твору  Б. Олійника.
2. Дит..ясла, духм..яні снопи, ін..єкція, в..яжеться, Р..єпін, св..ятопис, п..ятсот, кров..ю, міл..йони, В..єтнам, бур..як.
Ключ. Підкресліть у кожному слові або словосполученні передостанню букву — прочитаєте назву одного з творів Лесі Українки.
3. Опам..ятатися, бур..як, дев..ять, р..явкати, нев..язкий, електрозвар..ювання, ад..ютант, атель..є, голуб..ятко, духм..яний, об..їзд, вар..яг, Лук..янівка, інформб..юро, об..єкт, кань..йон, верб..я, р..явкнути, арф..яр, авант..юра, дов..янути, щупл..явий, оп..яніти, евол..юція.
Ключ. Підкресливши перші букви, прочитаєте прислів’я.
4. Інтерв..ю, ф..юзеляж, різьб..яр, верб..я, ад..юльтер, ад..ютант, н..юанс, к..ювет, нав..язливий, Омел..ян.
Ключ. Прочитавши перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому, отримаєте ім’я та прізвище «каменяра» України, автора збірки «З вершин інизин», п’єси «Украдене щастя».
Розподільне письмо

  •                    Поставте, де треба, апостроф, поясніть його вживання. Згрупуйте слова згідно із правилами його вживання (1 група —після букв б, п, в, м, ф, які передають на письмі тверді губні приголосні звуки, якщо перед ними немає кореневого приголосного (крім р); 2 група — після р в кінці складу; 3 група —після префіксів, що закінчуються на приголосний: з’єднати, під’їхати, роз’яснити; 4 група — у складних словах, перша частина яких закінчується на приголосний; 5 група — після к у слові Лук’ян та похідних від нього). Слова, в яких апостроф не вживається, випишіть у 6 групу.

Полум..яніти, Амудар..я, різдв..яний, між..ярусний, присв..ята, безвітр..яний, Лук..яненко, бур..ячиння, Солов..йов, Валер..ян, сер..йозний, повітр..я, міжгір..я, пор..ядок, довір..я, забур..янений, вітр..як, валер..янка, б..язевий, сім..янин, зат..ямити, запам..ятати, Дерев..янко, медв..яний, В..язьма, дріб..язковий, взаємозв..язаний, рутв..яний, різьб..ярство, зав..язка, підрум..янений, зм..якшити, львів..яни, поголів..я, перед..осінній, роз..ораний, слов..яни, звір..ячий, роз..ятрений, трьох..етапний, трьох..ярусний, об..їжджати, об..ємний, без..ядерний, необ..їжджений, пів..язика, арф..яр, возз..єднання, в..йокнути, дит..ясла, пів..Європи, кам..яний, безвітр..яний, бур..ячиння, Валер..ян, звір..ячий, Лук..янович, повір..я, сер..йозний, повітр..я, міжгір..я, пор..ядок, довір..я, Лук..янчук, кар..єра, всер..йоз, тр..юм, Гур..єв, підгір..я, матір..ю, Р..єпін, з матер..ями, бур..я, р..ясно, кур..йозний, забур..янений, вітр..як, Гур..ївка, р..яд, від..ємний, без..ідейний, з..організувати, дез..орієнтація, сан..інструктор, Із..яслав.
Дослідження-відновлення

  •                    Запишіть подані слова орфографічно та поясніть наявність або відсутність у них апострофа.

[вjачеислаў], [мjата], [л’убовjу], [подв’і рjа], [бур’ак],[пjатниц’а], [беизазикиĭ], [чотир’охjарусниĭ], [беизгол’івjа],[з’в’ір’ачиĭ], [м’іжjеўропеіс’киĭ], [звjазати], [пjанкиĭ], [зjідеиниĭ],[мjач], [погол’івjа], [морквjаниĭ], [з’іўjалиĭ], [розjареиниĭ], [ц’в’ах],[р’асниĭ].

  •                    Перепишіть слова, замість крапок поставте, де треба, м’який знак. Поясніть правила вживання м’якого знака.

Дяд..ко, пис..мо, емал.., памороз.., мороз.., постат.., близький, бояз..кий, тон..кий, вуз..ко, тон..ко, пол..с..кий, в’юн..кий, держал..це, кружал..це, ціпил..но, Ковал..чук, Медвед..чук, палац.., палец.., бац.., Хар..ків, Мозир.., шир..ма, сімдесят.., сім..сот, с..огодні, утр..ох, купец..кий, одес..кий, кавказ..кий, бас..ко, різ..ко, брин..чати, різ..бяр, дон..ці, стан..те, сип..те, ріж..те, сон..кові, млин..кові, вір..те, удар..мо, комір..чику,
тр..ома, шіст..ма, шіст..ома, с..ома, віс..ма, снит..ся, сниш..ся, доч..ці, сваш..ці, лял..ці, лл..ю, віз..му, гір..ку, гал..ці, Гал..ці, пол..ку (танок), пол..ку (військова одиниця), тіл..ки, (з) тол..ку, міл..ка (риба), міл..кий.

  •                       Подорожуючи Францією, ми відвідали такі міста й містечка:

Ам..єн, Д..єпп, Мез..єр, Авін..йон, Монпел..є, Перпен..ян, Пуат..є, В..єрзон, Лор..ян, Комп..єнь, Понтарл..є, Т..йонвіль.
Прокоментувати свій вибір. Розказати, у яких випадках ставиться апостроф, а в яких — м’який знак.

 ПРАВОПИС СЛІВ іЗ НЕНАГОЛОШЕНИМИ ГОЛОСНИМИ

Ігрове дослідження-відновлення

  •                    Записати слова у дві колонки: 1) з ненаголошеним е; 2) з ненаголошеним и.

1. Е т..кетка, д..сятий, еф..ктивний, нож..ці, кат..горія, ап..льсин, т..жневий, доб..реться.
Ключ. Підкресливши першу букву у кожному слові, прочитаєте назву одного з віршів І. Франка.
2. Ож..ледиця, др..жати, ож..вати, л..генький, ел..гантний, в..шневий, ж..рненький, кл..котіти, ст..пи, евр..ка, н..зенько, адр..сат, кр..ниця, ож..вати, нап..кти, дал..чінь, р..ве.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву — прочитаєте ім’я та прізвище автора повісті «Зачарована Десна».
3. З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь,
з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.
Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву — прочитаєте народну мудрість.
4. Мат..матика, м..лкий, ос..литися, ж..брак, оп..тати, ж..раф, нав..сати, акт..вний, нам..рзати, ан..кдот, н..ктар, тр..вожний, р..зикувати, ет..кет, бр..ніти, арт..стичність, ен..ргетичний.
Ключ. У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову
В. О. Сухомлинського «Треба  тонко відчувати три речі: …»
5. В..ликий, муніц..пальний, ож..ледь, вер..ск, акт..віст, розд..рати, кр..ниця, чер..во, очищ..ння, опр..томніти, кош..ня.
Ключ. Прочитайте перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому — дізнаєтеся псевдонім відомої української поетеси Марії Олександрівни Вілінської.

Орфографічни й практикум

Варіант 1
1. Як слід писати слово в(волю)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
2. Як слід писати слово в(розсип)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
3. Як слід писати прислівник (на)пам’ять?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
4. Як слід писати слово о(бік)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
5. Як слід писати слово (на)останок?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
6. Як слід писати слово на(перед)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
7. Як слід писати слово зо(зла)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
8. Як слід писати слово над(голодь)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
9. Як слід писати слово на(перебій)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
10. Як слід писати слово ні(кого)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
11. Як слід писати слово на(гору)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
12. Як слід писати слово по(заду)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
Варіант 2
1. Як слід писати слово с(краю)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
2. Як слід писати слово (най)світліший?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
3. Укажіть рядок, у якому є неправильно написані слова.
А Військкомат, юннат, беззубий.
Б Віконниця, знаряддя, молодістю.
В Молоддю, воз’єднання, радісттю.
4. Як слід писати слово як(най)рідніший?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
5. Як слід писати слово до(пізна)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
6. Як слід писати слово на(переріз)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
7. Як слід писати слово без(промаху)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
8. Як слід писати слово з давніх(давен)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
9. Укажіть рядок, у якому правильно написано всі слова.
А Тижневий, щасливий, ненависний.
Б Викладацький, хворосняк, зап’ясний.
В Блиснути, мастний, брязнути.
10. Як слід писати слово на(відчай)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
11. Як слід писати слово з(розгону)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.
12. Як слід писати слово по(знаку)?
А Разом.
Б Окремо.
В Через дефіс.

 Правопис імен, по батькові та прізвищ

Завдання
Вправа 1. Перепишіть текст. Поставте подані в дужках слова в потрібному відмінку, у дужках зазначте цей відмінок.
Життя (Гай Юлій Цезар) — одного з (найвизначніший державний діяч) Стародавнього (Рим) — повне пригод, тріумфів, (війни), змов, походів, описане в (багато) наукових, науковопопулярних і художніх творах. Дійшли до нас і твори, написані (сам) (Цезар), які відзначаються (лаконічність), впевненою і невимушеною мовою розповіді.
Від (час) життя видатного воєначальника, політичного діяча нас віддаляє майже двадцять (століття). Але й досі крилаті слова, пов’язані з його (ім’я), живуть і передаються від покоління до покоління. «Жереб кинуто!», «перейти Рубікон», «Прийшов, побачив, переміг», «Дружина (Цезар) повинна бути вище всяких (підозра)», «І ти, Брут?» — у (ці) крилатих словах затримано окремі моменти життя великого римлянина, моменти (рішучі) змін, найвищого (тріумф), ускладнень і смертельної поразки (За А. П. Коваль).
ü Знайдіть і позначте в тексті іменники II відміни.
ü Провідміняйте за всіма відмінками іменник ім’я, визначивши його
відміну.
Вправа 2. Прочитайте текст. Знайдіть орфографічні та граматичні помилки, виправте їх, поясніть правильне написання.
У містечку Іка розташованому в південно-західній частині Перу, знаходиться приватна колекція каменей з вигравіруваними на них малюнками, що дають змогу зазирнути у таємниці походження і розвитка людської цивілізації. Ці камені несуть інформацію про історію світа п’ятидесятимільйонолітньої давнини. Майже всі камені чорного чи сірого кольора, пласкі чи валуно-подібні вагою до двісті кілограм, з усіх боків покриті, тонко нанесеними малюнками, які розташовані так, що побачити зображену сцену цілком можна лише перегортаючі камінь (За Г. Бургунським, Р. Фурдуєм).

ПРАВОПИС СЛІВ ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ

Вправа1. Поясніть правопис и в словах.
Система, авторитет, ситуація, паразитувати, індивідуум, цивілізація,приватизація, культивувати, поляризація, позиція, динамічний,принцип, оптимізм, дискета, дискотека, синтез, психологія, оптимальний,класичний, кредит, юридичний.
Вправа 4. У поданих словах замість крапок поставте потрібні літери.
Поясніть правопис і.
Суверен_тет, кр_за, санкц_я, тер_тор_я, д_скус_я, макс_мальний,
реан_мація, асоц_ац_я, конт_нгент, юр_сд_кц_я, ц_віл_зац_я,
_мпічмент, м_н_стр, поз_ц_я, амун_ц_я, картр_дж, трад_ц_я.
Вправа 2. Поясніть правопис і в поданих словах.
Концепція, орієнтація, реанімація, інтелектуальний, інтуїція, інженерія,
пріоритет, ліквідація, амортизація, література, журі, попурі, інквізиція, ліцензія, демократія, бізнес, біном, аксіома, аналіз, педіатрія,еквівалент, фоліант, період, архітектура, ієрогліф, орієнтуватися,екскурсія, поні, імперія, імпульс, авіація, лінолеум, офіс,декларація.
Вправа 3. З поданими словами складіть міні-текст на тему «Складові успіху».
Авторитет, індивідуальність, інтуїція, дисципліна, інтелігентність, шляхетність,
організованість, конструктивність, комунікабельність.
 Поясніть значення слова шляхетність.
Вправа 5. У поданих словах, де треба, замість рисок поставте апостроф. Поясніть значення слів.
П_єдестал, п_єса, ін_єкція, кон_юнктура, б_ро, к_ювет, прем_єрміністр,кур_єрський, ад_ютант, р_юш, комп_ютер, кар_єра,об_єктивний, ад_юнкт, кон_юнктивіт, п_ре, суб_єктивний,Рив_єра.
Монтеск_є, Г_юго, Кюв_є, д_Арсонваль, О_Кейсі; бар_єр, б_ювет,б_ювар, б_юджет, б_юлетень, б_язь, тер_єр, краков_як,ком_юніке.
Вправа 6. Утворіть похідні від поданих далі слів.
Комп’ютер, кур’єр, об’єкт, фюзеляж, бюджет, бар’єр, суб’єкт.
 Поясніть значення слів суб’єкт і об’єкт. Поміркуйте над тим, хто ви — суб’єкт чи об’єкт — у процесі свого навчання. Що є більш результативним?
Вправа 7. Замість рисок, де треба, поставте ь. Поясніть значення слів.
Амал_гама, Болон_я, кол_є, павіл_йон, Рафаел_, флібуст_єр,ал_фа, кал_ка, брил_янт, монсен_йор, пал_мета, Бал_тимор,Н_ютон, Мол_єр, Дел_фи, дел_фініум, т_юл_пан, п_юпітр,кан_йон, компан_йон.

Останнім часом в українській мові з’явилася значна кількість нових запозичень, частина яких ще не увійшла в орфографічні словники. Запам’ятайте правопис цих слів.
Армрестлінг, боулінг, ваучер, візажист, дефіле, дилер, іміджмейкер, істеблішмент, інтернет, кастинг, кілер, кліп, кіч, консьєрж, копірайтер, лейбл, маркетинг, моніторинг, менеджмент, пейджер, пепсі-кола,принтер, плейер, полтергейтс, провайдер, продюсер, резюме, рекетир,рейтинг, самміт, сканер, спікер, сталкер, тендер, тінейджер, хакер,хіт, чизбургер та інші.
Вправа 8. Запишіть, поясніть і запам’ятайте правопис слів.
Акумулятор, анулювати, апарат, апетит, асистент, атестат, атракціон,балада, балотуватися, басейн, белетристика, бюлетень (род.: бюлетеня),ванна, дискусія, ілюзія, ілюмінація, інтелігенція, каса, колектив,комісія, конгрес, крос, метал, місія, окупація, опозиція, опонент,бонна, паралель, пасажир, пасивний, перон, песимізм, преса, програма, прогрес, пропелер, професія, процес, режисер, ресора,сума, сурогат, телеграма, теніс, тераса, територія, терор, тролейбус,тунель, шасі, шосе, ефект.
Вправа 9. Доберіть до поданих слів і словосполучень іншомовні
синонімічні слова і поясніть їх правопис.
Пояснення, бездіяльний, оскарження (звернення із скаргою), обговорення
суперечливого питання, захоплення чужої території,
святкове освітлення, документ про закінчення школи, постановник
спектаклю, угода на ґрунті взаємних поступок, спеціальність.
 Слова для довідок: професія, режисер, компроміс, атестат, окупація,
ілюмінація; апеляція, дискусія, пасивний.
Вправа 10. Доберіть до поданих слів антоніми. Поясніть їх значення і правопис.
Авангард, неологізм, асиметрія, циклічний, пігмей, песимізм, альтруїзм,статика, комедія, аналіз.
Вправа 11. Доберіть до поданих слів і словосполучень синонімічні
іншомовні слова. Поясніть їх значення ї правопис.
Припущення; діяльний; пиха; прощення; вивішене оголошення про виставу; влучний вислів; надмірне себелюбство; позитивний погляд на життя; діамант; швейцар; знецінення; нестача; той, хто любить батьківщину; положення, яке не потребує доказів; найбільший; глава уряду; військове спорядження; позика; напад; незалежність; видіння.
 Слова для довідок: патріот, брильянт, оптимізм, аксіома, амуніція,агресія, кредит, прем’єрміністр, суверенітет, егоїзм, портьє, максимальний, афоризм, амністія, активний, гіпотеза, афіша, амбіція, дефіцит, галюцинація, девальвація.

Орфографічний практикум

  •                    Переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити правопис слів.

1. Ма(н)а з неба не падає і не впаде (М. Вінграновський). 2. Вся величезна те(р)иторія станції в цей день переповнена військами (О. Гончар). 3. Мадо(н)а — це жінка з маленьким дитям на руках (Л. Забашта). 4. Моє небо підперте коло(н)ами димарів, а земля оперезана поясом лану (В. Лучук). 5. Я слухаю, як свищуть, ніби
реї, анте(н)и на дахах у ніч бліду (Д. Павличко).

  •                    Переписати слова й вставити, де потрібно, пропущені букви або апостроф. Пояснити правопис слів.

Р..шел..є, Ц..ц..рон, Т..ц..ан, Вандрі..с, Фе..рбах, П..ємонт,Барб..юс, К..юв..є, Н..ютон, Мол..єр, Рос..іні, Рус..о, Лес..інг,Монтеск..є, Лавуаз..є, Руж..є, Тор..іч..ел..і, Верг..лій, Гал..лей,Гр..г, Д..дро, К..пл..нг, Паган..ні, У..тмен, Хем..нгуей, Шексп..р,
Ш..л..ер, Пал..адій, Бокач..о, Гр..м.. .

  •                   Записати слова під диктовку. Перевірити їх правильність. Виправити помилки. Сказати, у яких словах були допущені помилки та розказати правила на ці орфограми.

П’єса, дисидент, партитура, гриль, гірлянда, букініст, динаміт, трикотаж, кювет, кур’єр, Оттава, брутто, сюрреалізм, Діккенс, ванна, піца, спагеті, конферансьє, брошура.

 

 

docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
17946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку