Презентація "Євген Маланюк. «Напис на книзі віршів…»– ліричний роздум про призначення поезії, важливості місії поета закарбовувати свій час для нащадків".

Про матеріал

Презентація допомагає розкрити ідейно-художній зміст поезії Є. Маланюка, читацьку активність; ключові: уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; загальнокультурну: розвиток образного мислення, уміння бачити підтекст, розкривати роль символів; комунікативну: навички толерантного ставлення до думок інших, уміння толерантно відстоювати власну думку; громадянську: виховання патріотизму.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дванадцяте січня. Класна роботаЄвген Маланюк. «Напис на книзі віршів…»– ліричний роздум про призначення поезії, важливості місії поета закарбовувати свій час для нащадків.

Номер слайду 2

Ліричними роздумами про призначення поезії, важливості місії поета в суспільстві позначений твір, який є прологом до збірки «Земля і залізо», — «Напис на книзі віршів…».

Номер слайду 3

Напис на книзі віршів. Напружений, незломно-гордий,Залізних імератор строф —Веду ці вірші, як когорти,В обличчя творчих катастроф. Позаду — збурений Батурин. В похмурих загравах облуд, —Вони ж металом — morіturі —Сурмлять майбутньому салют,

Номер слайду 4

Важкі та мускулясті стопи. Пруживий одбивають ямб —Це дійсности а не утопій. Звучить громовий дифірамб. Ось — блиском — булаву гранчасту. Скеровую лише вперед: Це ще не лет, але вже наступ,Та він завісу роздере.

Номер слайду 5

Шматками розпадеться морок,І ти, нащадче мій, збагнеш,Як крізь тисячолітній порох. Розгорнеться простір без меж. Збагнеш оце, чим серце билось,Яких цей зір нагледів мет,Чому стилетом був мій стилосІ стилосом бував стилет.

Номер слайду 6

Словникова робота. Морок — відсутність світла; темрява. Morituri — вмерти.

Номер слайду 7

Ідейно-художній аналіз. Поезія Євгана Маланюка надзвичайно відверта – тут він не боїться розповісти читачу про усі складнощі життя поета, про всі негаразди, які трапляються на його шляху. Та попри все поет – це, перш за все, борець за правду, тому він продовжує писати. І нехай його правду дізнаються нескоро, та одного разу його праця відкриється світові і потрапить у руки до читача.

Номер слайду 8

Ідейно-художній аналіз. Дата написання: 4 січня 1925 Збірка – «Земля й залізо»Лірика: громадянська. Жанр – ліричний вірш. Тема: Звернення поета до свого читача і показ усіх складнощів написання поезії.

Номер слайду 9

Ідейно-художній аналізІдея: Важка доля поета як виразника усіх відчуттів внутрішнього світу та дзеркала усіх подій зовнішнього світу. Основна думка: Поет творить попри все і будь-якими засобами, бо його мета – поділитись побаченим і відчутим з читачем.

Номер слайду 10

Ідейно-художній аналіз. Віршовий розмір – чотиристопний ямб. Римування: перехресне. Художні засоби: Епітети: напружений, незломно-гордий імператор, залізних строф, творчих катастроф, збурений Батурин, в похмурих загравах, важкі та мускулясті стопи, пруживий ямб, громовий дифірамб, булаву гранчасту, тисячолітній порох.

Номер слайду 11

Художні засоби. Порівняння: веду ці вірші, як когорти. Звертання: і ти, нащадче мий, збагнеш. Метафори: імператор залізних строф; веду вірші в обличчя творчих катастроф; вони ж (похмурі заграви) металом сурмлять майбутньому салют; важкі та мускулясті стопи пруживий одбивають ямб; звучить громовий дифірамб; блиском булаву гранчасту скеровую лише вперед; шматками розпадеться морок; яких цей зір нагледів мет.

Номер слайду 12

Художні засоби. Антитеза: це дійсности, а не утопій звучить громовий дифірамб; це ще не лет, але вже наступ. Алюзія: Чому стилетом був мій стилос і стилосом бував стилет (вказівка на власний вірш Є. Маланюка «Стилет чи стилос?»).

Номер слайду 13

Ліричний герой. Поет утверджує в образі ліричного героя монолітну єдність гострого розуму й залізної волі, високої гідності й вояцького азарту. Адже імперативний характер епохи вимагав такого ж категоричного звучання від слова, що прокладало тривкі містки між героїчним минулим, напруженою сучасністю та бажаним прийдешнім:«Позаду збурений Батурин В похмурих загравах облуд, Вони ж металом — morituri — Сурмлять майбутньому салют». Співець модерної доби мусить тонко відчувати пульс часу, бачити перспективу, щоб переконливо й упевнено вести за собою інших  «Ось — блиском — булаву гранчасту / Скеровую лише вперед: / Це ще не лет, але вже наступ, / Та він завісу роздере».

Номер слайду 14

Скласти сенкан «Ліричний герой Є. Маланюка»Доведіть або спростуйте думку: «Досить нам «соловейків», що безжурно й легко тьохкають у вишневих садочках про кохання й поцілунки. Доба є вовчиця, і сучасна українська поезія мусить бути глибока і важка змістом і формою». Сформулюйте тезу, наведіть 2-3 переконливі докази, які найкраще аргументуватимуть ваші міркування.

Номер слайду 15

Підсумок. У своїй творчості Євген Маланюк синтезував неоромантичні, символістичні та неокласичні тенденції української лірики, стрижнем якої було висвітлення історичної долі України. У його поезії відбилися протести проти століть безправності на Україні, проголошувалася потреба формування нової, національно-свідомої особистості.

Номер слайду 16

Домашнє завдання. Опрацюйте відеоролики, сторінки підручника 137-148, повторіть сторінки 115-116, навчіться виразно читати вірш, аналізувати, складіть паспорт. Поясніть, як Є. Маланюк розумів роль поета й поезії в житті народу. Підготуйте повідомлення про життя і творчість Івана Багряного.

pptx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
17 січня 2023
Переглядів
11869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку