1. Відвідування уроків адміністрацією та практичним психологом уроків та спостереження за дітьми. 2. Психологічне діагностування учнів 5-х класів з метою вивчення труднощів адаптації в освітньому середовищі 3. Психолого-педагогічний консиліум. 4. Робота з батьками. Батьківські збори. 5. Індивідуальні корекційні заняття.
Мотивація у навчанні: У 5-А класі навчальна мотивація переважає у 10 учнів (50 %), 4 учні (20 %) в переважній більшості в навчанні мотивуються на отримання знань та 6 учнів (30 %) – на отримання оцінки. У 5-Б класі навчальна мотивація переважає у 10 учнів (55 %), а 8 учнів (45 %) в переважній більшості в навчанні мотивуються на отримання оцінки.
Рівень розвитку пізнавальних процесів: Виявлено, що у 5-А класі в 8 учнів (40%) достатній рівень розвитку всіх пізнавальних процесів (сприймання, продуктивної пам’яті, мислення, вибірковості і стійкості уваги), у 8 учнів (40%) – середній рівень, у 4 учнів (20%) – низький рівень. У 5-Б класі в 7 учнів (39%) достатній рівень розвитку всіх пізнавальних процесів, у 8 учнів (44%) – середній рівень, у 3 учнів (17%) – низький рівень.
Дезадаптація Дезадаптація здобувачів освіти – це порушення процесу пристосування до нових умов навчання, що характеризується зниженням успішності в навчанні, неадекватною поведінкою учнів, зниженням самооцінки, підвищеним рівнем тривожності. Прояви дезадаптації: у вигляді реакції активного протесту (агресивність, негативізм, напруженість, роздратованість); у вигляді пасивного протесту (депресія, страх, відсутність інтересу до навчання та шкільного життя); у вигляді реакції тривожності (невпевненість, напруженість, нестійкий контакт з однолітками).
Ознаки успішної адаптації п’ятикласника успішне засвоєння навчального матеріалу; готовність до виконання вимог учителів без попереднього заохочення; адекватне сприймання оцінок учителя; активність, уважність, стриманість на уроках; позитивне оцінювання власних дій і результатів докладених зусиль; спілкування з однокласниками та учнями старших класів; вміння робити правильний вибір та ін.
Рекомендації Класним керівникам 5-х класів: Запланувати та провести ряд класних годин для покращення неформальних стосунків між дітьми з використанням активних форм роботи. Продовжити заходи всебічного вивчення кожної дитини та соціально-психологічного патронату учнів 5-го класу спільно з практичним психологом, враховуючи психолого-педагогічні труднощі, які виникають у період адаптації п'ятикласників.
Практичному психологу: Розробити рекомендації для вчителів-предметників щодо організації роботи із здобувачами освіти 5-го класу. Провести комплекс тренінгових занять з метою формування позитивної «Я-концепції», комунікативних навичок, позицій в міжособистісному спілкуванні та комплексу тренінгових занять «Я і мій клас» з метою формування доброзичливої атмосфери у класі, міжособистісних відносин, де б враховувались потреби усіх учнів класу. Провести індивідуальні корекційно-розвивальні заняття з учнями, що мають ознаки дезадаптації. Продовжити роботу консультпункту «Сімейна педагогіка» з метою надання консультативної допомоги батькам з питань навчання та виховання дітей.
Рекомендації вчителям-предметникам у роботі з 5-тикласниками 1. Враховуйте труднощі адаптаційного періоду, вікові особливості п’ятикласників у виборі термінології, методичних прийомів. 2. Не перевантажуйте учнів надмірними за обсягом домашніми завданнями, дозуйте їх з урахуванням рівня підготовки учня, гігієнічних вимог віку. 3. Стежте за темпом уроку − високий темп заважає багатьом дітям засвоювати матеріал. 4. Налагоджуйте емоційний контакт з класом та з батьками учнів. 5. Ніколи не використовуйте оцінку як засіб покарання учня. Оцінка досягнень повинна орієнтуватися на успіх, сприяти мотивації навчання, а не її зниженню. 6. Фіксуйте позитивну динаміку в розвитку кожного учня (не порівнюйте учнів один із одним, а порівнюйте певні досягнення сьогодні і вчора). 7. Розвивайте навички самоконтролю, вміння оцінювати свою роботу й роботу класу. Не бійтесь визнати свої помилки. Постійно аналізуйте свої «плюси» і «мінуси» у своїй роботі. 8. Використовуйте різні методики в групах, парах, індивідуально. 9. Не утворюйте психотравмуючих ситуацій при виставленні оцінок за контрольні роботи, семестрові тощо. Використовуйте оцінки не формально, а з урахуванням особистісних досягнень кожного учня.