Так як батьки зазвичай не поспішають познайомитися з педагогом, йому самому необхідно зробити перші кроки назустріч. Відвідуючи учнів вдома, він дізнається про обстановку та оточенні, які впливають на його вихованців. Це допоможе педагогу підібрати "ключики" до різних характерів і темпераменту й зміцнити узи, що зв'язують його з учнями.
Вивчення сімей учнів. Структуру сім'ї: склад (повна чи неповна), співвідношення поколінь у родині, кількість дітей. Батьків: вік, освіта, професія, улюблені заняття. Матеріальний добробут сім'ї. Суспільно-педагогічну спрямованість життя сім'їВнутрішньо-сімейні стосунки. Сімейні традиціїПроведення вільного часу Висновки про спрямованість спільної роботи з сім'єю,
Орієнтовна тематика батьківських зборів у першому класіЗбори – тренінг «Перший раз у перший клас»Збори – обговорення (диспут) «Адаптація першокласників в навчально – виховний процес»Ділова гра «Вплив сім’ї на формування навчальних компетентностей першокласника»Збори – свято «Першокласником я став…»
Орієнтовна тематика батьківських зборів у 5 класі« Адаптація до процесу навчання».«Роль батьків у подоланні труднощів адаптаційного періоду у п’ятикласників». Тренінгові заняття з батьками:«Здорова дитина – щаслива родина»;«Як будувати стосунки з дитиною»; «Компетентнісне батьківство»; Диспут «Проблеми підлітків сьогодні»
Орієнтовна тематика батьківських зборів у 10 класі Дискусія : «Світ професій.» «Вчись учитись, щоб уміти трудитись.» Проблеми підліткового віку. Вибір професії Вашої дитини: допоможіть підлітку зробити його правильним» Година спілкування :«Правила та принципи спілкування»,Чи вміємо ми спілкуватися»« Насолода спілкування – основна ознака дружби». Батьківський всеобуч: «Ситуації, які потребують відповідальних вирішень»
Лекція для батьків: «Найвища моральна цінність – людська гідність.» «Дружна сім’я – першоджерело людського духу»«Соціально – економічні і психологічні передумови професійного самовизначення, психологічні труднощі і помилки при виборі професії.» Лекторій для батьків “ Дитяча бездоглядність – крок до злочину” Батьківський лекторій «Відвічні питання стосунків батьків і дітей» «Я знаю, мова мамина свята»;
ТИПОВІ ПОРУШЕННЯ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯНерозуміння своєрідності внутрішнього світу дітей. Неприйняття дітей, їхньої індивідуальності та особливостей. Невідповідність вимог та очікувань батьків. Негнучкість та стереотипність підходів у сімейному вихованні. Нерівномірність стосунків з дітьми в різні періоди їхнього життя. Непослідовність у ставленні до дітей. Неузгодженість стосунків між батьками. Афективність – роздратування, незадоволення, тривога, хвилювання, страх. Домінантність – категоричність, повне підпорядкування дітей. Гіперсоціальність – виховання без врахування індивідуальності дитини. Недовіра до можливостей дітей.
ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Віковий період. Соціальна ситуація розвитку. Провідна діяльність. ЦентральненовоутворенняІнші важливі новоутворення. Період новонародження(до 2 міс.)Повна біологічна залежність від матеріКомплекс пожвавлення. Період немовлят(до 1 року)Спільне життя дитини з ма-тір’ю (ситуа-ція „Ми”)Безпосередньоемоційне спіл-кування з матір’ю. Потреба у спілкуванні з дорослим. Розвиток сенсорно-перцептивної сфери різних модальностей. Психомоторний роз-виток. Почуття емо-ційної безпеки Емо-ційна прив’язаність до близького дорослого
ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Раннє ди-тинство (1-3 роки)Пізнання сві-ту оточуючих речей, спільна діяльність з дорослим. Предметно-маніпулятивна діяльність. Усвідомлення самого себе як суб’єкта дій (“Я сам “)Активний мовленнє-вий розвиток. Наочно-дійове мислення. Піз-навальна активність. Дошкільне дити-нство (3-6 років)Пізнання світу людських стосунків та їх імітація. Сюжетно-рольова гра. Підпорядкування мотивів. Наочно-образне мис-лення. Творча уява. Етичні інстанції (що добре, а що погано)Децентрація мотивів. Потреба у соціально-значущій діяльностіМолодший шкі-льний вік (6-11р.)Соціальний статус школяра (ситуація навчання)Учбова діяльність. Уміння вчитися. Словесно-логічне мислення( з опорою на наочність). Довільні пізнавальні процеси Довільна увага. Дові-льна поведінка Адек-ватна самооцінка Рефлексія
ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Підлітковий вік (11-15 років) Старший шкільний вік (16-17 років)Емансипація від дорослих та групування Первинний вибір життєвого шляху групуванняІнтимно-осо-бистісне спілкування з о днолітками Учбово-професійна діяльністьднолітками. Почуття дорос-лості (молод-ший підлітковий вік).„Я-концеп-ція” (старший підлітковий вік)Самовизначення. Теоретичне рефлекссивне мислення. Осо-бистісна рефлексія Гі-пертрофована потреба в спілкуванні з ровес-никами. Потреби у соціальному визнан-ні,самоствердженніДиференціація здіб-ностей. Орієнтація на майбутнє Світогляд. Моральна стійкість
Вправа „ОПИС ПОВЕДІНКИ” Дитина порозкидала іграшки по кімнаті, а вже час іти спати_________________________________________________Ви розмовляєте по телефону, а ваші діти забігають в кімнату з гучним сміхом та жартами_________________________________________________Ваша дитина часто забуває нагодувати хом’ячка_________________________________________________Син цілий день сидить за комп’ютером_________________________________________________Ваша донька з плачем скаржиться, що брат забирає в неї іграшки
АСЕРТИВНА ПОВЕДІНК”Ситуації до вправи. Син запросив друзів на вечірку додому, не попередивши Вас________________________________________Син щовечора, коли Ви лягаєте спати, голосно включає магнітофон____________________________________________Ваша донька вже 40 хв. поспіль розмовляє по телефону____________________________________________Донька, не попередивши Вас, одягла на вечірку Ваше плаття
Вірш про себе. Я, ніби пташка, тому що..................................................... Я перетворююсь на тигра, коли......................................... Я можу бути вітерцем, тому що....................................... Я, ніби мурашка, коли........................................................... Я склянка води....................................................................... Я почуваю, що я шматочок танучого льоду....................... Я – прекрасна квітка............................................................. Я почуваю, що я скала........................................................... Я – стежка............................................................................. Я, ніби риба............................................................................. Я – цікава книжка................................................................... Я – пісенька.............................................................................. Я – миша................................................................................... Я, ніби буква „О”................................................................... Я – світлячок........................................................................... Я відчуваю, що я смачний сніданок....................................... Невже це, насправді, Я!!!
Меморандум моїм батькам 1. Не захищайте мене від обставин, оскільки я вчуся лише на власному досвіді.2. Не робіть за мене те, що я можу зробити сам. Це примушує мене почуватися маленьким і я продовжуватиму використовувати вашу допомогу.3. Не намагайтесь постійно повчати мене. Ви самі здивувалися б, якби дізналися, що я давно знаю, що добре, а що – погано.4. Не відмахуйтеся від мене, коли я вас про щось запитую.5. Не переймайтеся моїми «маленькими хворобами», оскільки я можу швидко зрозуміти, що дуже приємно, коли тобі приділяють багато уваги.6. Не перевіряйте постійно мою чесність, оскільки я можу злякатись і швидко навчуся брехати.7. Не вимагайте від мене пояснень моєї поганої поведінки, оскільки я справді не знаю, чому вчинив саме так.8. Не обговорюйте мою поведінку, коли конфлікт у розпалі. З багатьох причин я не дуже вас зрозумію. Абсолютно правильно вимагати від мене нормальної поведінки, але давайте поговоримо про це пізніше.9. Не робіть зауважень у присутності чужих людей. Я краще зрозумію вас, коли ви спокійно поговорите зі мною віч – на – віч.10. Не зламайте мене. Я абсолютно точно знаю, що я не повинен мати все те, що я прошу. Я тільки перевіряю вас. 11. Не бійтеся бути рішучими зі мною. Мені це подобається, оскільки тоді я знаю, як далеко зайшов.12. Не застосовуйте до мене силу. Це переконає мене, що силою можна вирішити все. Я швидше відгукнуся, якщо мене просто поведуть за собою.13. Не будьте непослідовними. Це заплутує мене, я можу відмовитись, навіть, від того, що добре знаю і вмію робити.14. Не давайте зайвих обіцянок, якщо ви не можете їх виконати. Я можу втратити довіру до вас.15. Не змушуйте мене відчувати, що мої помилки є моїми гріхами. Я маю навчитися помилятися, бо без цього нічого в житті не буває.16. Не кажіть, що ви абсолютно безгрішні та ідеальні. Не думайте, що, вибачившись переді мною, принизите власну гідність. Чесне визнання своїх помилок викличе у мене дуже теплі почуття до вас. 17. Не забувайте, що я не можу існувати без підтримки та розуміння. Але мені не потрібно нагадувати вам про це, бо в мене найкращі батьки в світі ! Ваша Дитина
Міжнародний день сім'ї відзначається 15 травня. У сім'ї все йде своєю чергою: народжуються діти, які, подорослішавши, самі стають спочатку батьками, а потім старими: дідусями, бабусями, прадідуся і прабабусі. Коли вони були маленькими, то про них дбали їхні батьки, а коли вони самі стали батьками, то стали піклуватися про своїх дітей і про своїх літніх батьків. І так повторюється з покоління в покоління на протязі всієї історії людства. Кожній дитині необхідна сім'я. Так що ж таке сім'я? Перш за все, це мама і тато - батьки. Батькам покладається ростити дітей.fillcolorfill.typefill.on
Кожна сім'я має свій, родовід. Родовід - це перелік поколінь одного роду. Цей перелік, звичайно зображується у вигляді дерева, стовбур якого ділиться на дві умовні гілки (материнську і батьківську), кожна з яких також поділяється на дві менші гілки і т. д. Щоб скласти повний родовід, потрібно дуже добре знати своїх предків. На жаль, мало хто з нас може назвати хоча б своїх прабабусь або прадідусів. На дозвіллі розпитайте своїх родичів і спробуйте разом з ними скласти свій родовід хоча б в межах декількох поколінь.
Опис герба, намальованого одним школярем«Герб має форму щита. Це говорить про те, що наша родина завжди готова відбити напад недоброзичливців, тому що ми всі стоїмо горою один за одного. У нашій родині п'ятеро осіб. Головними членами сім'ї є мама і тато. Про них розповідають зображення у верхній частині. Мама - вчитель. Про це свідчать класна дошка, журнал і указка. Папа - льотчик ВПС, він капітан. Його захоплення - гра на гітаріНижня частина герба поділена на три частини Центральне місце в цій частині належить бабусі. Велика каструля говорить про те, що готує в сім'ї в основному бабуся, вона ж займається вихованням онуків. Улюблені заняття: бабусі - перегляд телесеріалів і в'язання. Ліва частина герба присвячена моїй сестрі, яка навчається в першому класі і мріє стати балериною. Права частина герба розповідає про мене, учня четвертого класу. Мій улюблений шкільний предмет - географія, улюблений вид спорту – хокей. Наша сім'я дружна і весела, тому верхню частину герба прикрашає сонце - символ тепла і доброти »
Справа в тому, що кожна клітина, з яких складається людина, містить у собі крихітні хромосоми, що складаються з ще більш дрібних ділянок - генів. Гени несуть в собі всю інформацію про людину - від його статі до кольору очей. При цьому дитина несе в собі як батьківські гени, так і материнські. Чиї гени більш яскраво виражені - на того дитина і буде більше схожа А поєднання цих генів іноді може дати людині зовсім нові властивості. Це явище отримало назву «спадковість», а вивчає його окрема наука генетика. Чому ми схожі на своїх батьків?
Від своїх батьків дитина може успадкувати і їх особливості поведінки, схильності, здібності. Часто буває так, що син вибирає (успадковує) ту саму професію, що і його батько (а іноді і більш старші родичі), тому що вона йому подобається і підходить більше всього іншого. Таким чином, складаються професійні династії - робітників, інженерів, композиторів, лікарів, письменників, бізнесменів, політиків, спортсменів, військових і так далі.
Прекрасно, якщо людина живе в родині, в якій панують мир і злагода. Щасливі діти, якщо батьки піклуються про них, люблять, розуміють і роблять так, щоб ті не випробували всіх труднощів життя. Щасливі батьки, якщо відчувають взаємну любов з боку дітей, їх увагу та теплоту д уші. Послухайте вірш А. Барто. Разговор с дочкой. Мне не хватает теплоты, — Она сказала дочке. Дочь удивилась: Мерзнешь ты. И в летние денечки?Ты не поймешь, еще мала, -Вздохнула мать устало. А дочь кричит: Я поняла!—И тащит одеяло.