Вправа-розрізнення. Визначте види речень1. Учений іде, а неук слідом спотикається. (ДВОСКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ)2. Учись не до старості, а до смерті.(ОДНОСКЛАДНЕ УЗАГАЛЬНЕНО-ОСОБОВЕ РЕЧЕННЯ)3. Перемагай труднощі розумом, а небезпеку – досвідом!(ОДНОСКЛАДНЕ УЗАГАЛЬНЕНО-ОСОБОВЕ)4. Не соромно не знати, соромно не вчитись. (ОДНОСКЛАДНЕ БЕЗОСОБОВЕ РЕЧЕННЯ)Що спільного в цих прислів’ях?
Номер слайду 3
Це потрібно…знати:які речення називаються безособовими;яку роль виконують односкладні речення в мовленні.вміти:виділяти безособові речення з-поміж інших видів односкладних речень;перебудовувати речення на безособові;використовувати їх в усному та писемному мовленні.
Номер слайду 4
Порівняйте речення1. Інститут археології НАН України відкрив у Києві Археологічний музей.2. Ожиною терпкою пахне ліс.3. А небо мжичить без кінця.1. У Києві відкрито Археологічний музей.2. Пахне терпкою ожиною в лісі.3. Надворі без кінця мжичить.
Номер слайду 5
Робота із підручником «Українська мов໧23, с. 158.
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Номер слайду 8
ВПРАВА-КОДУВАННЯПрочитати безособові речення, знайти присудок, цифрами позначити спосіб його морфологічного вираження.1 – безособове дієслово; 2 – безособова форма на -но, -то; 3 – прислівник; 4 – інфінітив. Гримало майже над головою. Поки що не зовсім сутеніло. Під час монгольської навали Десятинну церкву було зруйновано. Надворі тихо, аж мертво. До замку доступитися нелегко. Хмариться. Чорно і голо. Через канал було перекинуто в’їзний підвісний міст. Людям треба знати своє минуле, свою історію.1 1 2 3 4 1 3 2 4
Номер слайду 9
Переробіть двоскладні речення на односкладні безособові1. На галявині настають сутінки. На галявині сутеніє.2. Повіяли холодні вітри. Повіяло холодними вітрами.3. Ми дихаємо вільно й легко. Дихається вільно й легко.4. Ми маємо вирушати далі. Нам треба вирушати далі.
Номер слайду 10
Творча робота Скласти й записати текст із безособових речень з такими присудками. Сутеніло, стихло, заспокоїлось. Смеркло, темно, тривожно. На вулиці, надворі, за вікном, навколо, нарешті, швидко, на душі, всюди.
Номер слайду 11
Над чим ще потрібно попрацювати?Який ваш настрій? Яке завдання сподобалось найбільше?Що було важко? Що не сподобалось сьогодні? Рефлексія. Вправа «5 питань»