Тема. Односкладні речення з головним членом присудком. Означено-особове речення.
Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення, сформувати поняття про означено-особове речення, способи вираження в ньому головного члена; розвивати вміння аналізувати ці речення у висловлюваннях, конструювати їх, розвивати логічне мислення та увагу; виховувати кращі людські якості за допомогою дидактичного матеріалу.
Очікувані результати: учень/учениця знає види односкладних речень, пояснює будову односкладних речень кожного з типів; визначає види односкладних речень (також як частин складних речень); конструює односкладні речення вивчених видів; правильно використовує їх у власному мовленні; вживає в мовленні речення двоскладні й односкладні різних видів як синтаксичні синоніми; оцінює виражальні можливості й роль односкладних і неповних речень у текстах художнього, розмовного, публіцистичного стилів.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Вид діяльності (слайд) |
Перебіг уроку |
Примітки |
Тема уроку |
Односкладні речення з головним членом присудком. Означено-особове речення. |
|
Завдання уроку |
Це потрібно… знати: які речення називаються односкладними; яку роль виконують односкладні речення в мовленні; вміти: виділяти односкладні речення з-поміж інших видів речень; визначати їх види ; конструювати односкладні речення; використовувати їх в усному та писемному мовленні. |
|
Актуалізація опорних знань |
Гра «Так чи ні» 1. Речення виражає закінчену думку. 2. За метою висловлювання речення поділяються на розповідні й окличні. 3. За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні й неокличні. 4. За будовою речення поділяють на прості й складні. 5. Складні речення мають дві або кілька граматичних основ. 6. Спонукальне речення містить питання. 7. За наявністю другорядних членів речення поділяються на ускладнені та неускладнені. 8. Поширене речення має тільки підмет і присудок. 9. Прості речення можуть бути односкладні та двоскладні. 10. Двоскладні речення мають тільки один головний член речення. |
|
Лінгвістичне спостереження |
|
|
Порівняльна діаграма Вена |
|
|
Робота з таблицею |
|
|
Творче спостереження з елементами аналізу |
Записати речення, визначити спосіб, час, особу й число дієслів. Сьогодні йду на концерт. (Дійсний, теперішній, І ос. одн.). Діти, приходьте на гурток народознавства. (Наказовий, ІІ ос. мн.). З чого розпочнемо наше заняття? (Дійсний, майбутній, І ос. одн.). |
|
Робота з підручником |
§20, с. 142. |
|
Дослідження-моделювання |
На основі поданих речень утворити односкладні означено-особові речення, у яких головний член мав би різне морфологічне вираження.
|
|
Лінгвостилістичний аналіз висловлювання |
Послухати поезію В.Симоненка, визначити, яку стилістичну функцію виконують односкладні означено-особові речення (служать засобом вираження експресії, волевиявлення, створення спонукальної, окличної інтонації).
Кривлякам |
|
Рефлексія |
Незакінчене речення
|
|
Домашнє завдання |
Підручник, §20, с. 142, вправа 237 – переписати речення, уставити пропущені букви й розділові знаки, підкреслити УСІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. |
|