Розділові знаки в реченнях з відокремленими означеннями

Про матеріал
Даний матеріал можна використати при дистанційному та очному навчанні з учнями 8 класу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розділові знаки в реченнях з відокремленими означеннями

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Із поданих пар простих речень за зразком змоделювати речення, ускладнені відокремленими означеннями. Указати на умови відокремлення. Зразок. Заходимо до напівосвітленого храму. Храм сповнений музикою органа (О. Балабко). — Заходимо до напівосвітленого храму, сповненого музикою органа1. Чорний верх робив поставу княгині Ольги врочистою і стрункою. Цей верх був розшитий білими перлами (Р. Іванченко). 2. Нині ця пам'ятка нашої культури XI століття зберігається в приміщенні національної бібліотеки Франції. Ця пам'ятка названа Реймським євангелієм (О. Балабко). Визначити, до яких членів речення відносяться відокремлені означення і чим виражені. Творче моделювання

Номер слайду 4

Прийом « Чиста дошка» Що таке відокремлення? Які члени речення називаються відокремленими? Яка їх роль у реченні? Які з членів речення можуть бути відокремленими? Як виділяються відокремлені члени речення? Які стилістичні особливості речень з відокремленими членами?

Номер слайду 5

Перевір себе!ВІДОКРЕМЛЕНИМИ називаються члени речення, які мають особливе смислове навантаження. Містять в собі додаткове повідомлення. Відокремленими можуть бути тільки ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. В усному мовленні вирізняються паузою, на письмі виділяються комами, рідше тире.

Номер слайду 6

Перевір себе!ВІДОКРЕМЛЕНІ ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ ОЗНАЧЕННЯ ДОДАТКИ - узгоджені - неузгоджені ОБСТАВИНИ

Номер слайду 7

Розділові знаки в реченнях з відокремленими означеннями

Номер слайду 8

Завдання: поглибити знання про відокремлені означення; удосконалити загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з відокремленими й невідокремленими означеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов'язані з уживанням розділових знаків у реченнях з відокремленими означеннями; формувати вміння визначати доцільність уживання коми в реченнях з означеннями, що стоять перед означуваним словом; розвивати творчі вміння трансформувати речення з невідокремленими означеннями на речення з відокремленими означеннями.

Номер слайду 9

Для відокремлення ВАЖЛИВО:1. Чим виражене означення - прикметник, - дієприкметник, - дієприкметниковий зворот, - іменник у непрямих відмінках, - інфінітив2. Кількість означень (одне, кілька)3. Чим виражене означуване слово (іменником чи займенником)4. Місце означення щодо означуваного слова (перед ним, після чи віддалене)

Номер слайду 10

Для відокремлення ВАЖЛИВО: Відокремлюються: Узгоджені означення- якщо вони поширені і стоять після означуваного слова (іменника);якщо вони поширені, мають обставинний відтінок і стоять перед означуваним словом; якщо два і більше означень стоять після означуваного слова, перед яким уже є узгоджене означення. Неузгоджені означенняякщо вони вживаються поряд з узгодженими; якщо вони поширені і стоять після означуваного слова (іменника);- якщо відносяться до особового займенника.

Номер слайду 11

Відокремлені означення

Номер слайду 12

Запам’ятай!

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Граматична трансформація. Записати визначення лінгвістичних понять, замінивши виділені звороти дієприкметником. Підкреслити відокремлені означення.1. Словосполучення з іменником у ролі головного слова можуть включати залежне слово, що виражається прикметником, займенником, числівником, іменником, інфінітивом. 2. Дієслівні словосполучення — це словосполучення, які утворюються дієсловом. 3. Речення має ряд ознак, які відмінні від словосполучення. 4. Підмет — це головний член речення, який пов'язується з присудком. 5. Присудок виражає дію, що здійснюється діячем, психічний або фізичний стать характеристику предмета тощо. 6. Додатки, які виражаються непрямими відмінками іменників (окрім знахідного), називаються непрямими. 7. Прикладка — це узгоджене означення, що виражається іменником (3 довідника). Пояснити вживання коми в реченнях з відокремленим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом. Друге речення трансформувати так, щоб дієприкметниковий зворот стояв перед означуваним словом.

Номер слайду 15

Пошуково-вибіркова робота. Прочитати речення з відповідною інтонацію. Знайти й виписати спочатку речення з відокремленими означеннями, потім — з невідокремленими. Розставити потрібні розділові знаки.1. Нині пам'ятка нашої культури XI століття названа Реймським євангелієм зберігається в приміщенні національної бібліотеки Франції (О. Балабко). 2. Зволожена нічною прохолодою пахла травами наддніпрянська земля (І. Пільгук). 3. Доведені до відчаю здирництвом Святополкових урядників люди почали громити лихварів, воєвод і всіх багатіїв (М. Слабошпицький). 4. Музейний меморіал Кобзаря відкритий у Петербурзі лише приблизно передає дух тогочасної напруги (М. Шундря). 5. Уважний до української мови Данило Заболотний знав і чужі мови: латинську, німецьку, французьку, англійську (Л. Мацько). 6. Звільнений з університету за демократичні погляди Миклухо-Маклай виїхав до Німеччини (А. Полетавкін). 7. Ім'я задивленого в небо українця Юрія Кондратюка відоме небагатьом (Л. Мацько). 8. Олександр Вертинський став співаком популярним у всій Європі (О. Балабко). Указати на умови відокремлення означень, скориставшись схемою. Довести, за яких умов означення, що стоїть перед означуваним словом, відокремлюється, а за яких — ні.

Номер слайду 16

Пояснювальний диктант. Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити означення, указати на спосіб їх вираження та умови відокремлення.1. Мох на хатці послався жовтий і зелений бур'яни довкола розкошують некошені нетолочені (Гр. Тютюнник). 2. І тут я щасливий заломив у безтямній радості руки впав знесилений на траву і гарячі груди тулив до вогкої байдужої землі (Б. Антоненко-Давидович). 3. Я прикутий до місця без думки дивлюся вперед (Б. Антоненко-Давидович). 4. Я стою й плачу до глибини дитячого серця вражений довколишньою красою і тужливою піснею (Р. Іваничук). 5. На високій горі стояло місто велике та гарне (Б. Лепкий). 6. Начебто на золотавому липовому меду настояні очі матері дивляться весь час за тобою (Є. Гуцало). 7. Сильна непохитно мужня людина Драгоманов прагнув згуртувати прогресивні сили Європи та України (Л. Федченко). 8. Люди зупинились утомлені і злі (В. Рубан). Визначити, у якому реченні вжито складений дієслівний присудок.

Номер слайду 17

Лінгвістичний експеримент (робота за варіантами)Змоделювати й записати речення з поданими в дужках дієприкметниковими зворотами так, щоб: варіант 1 — означення стояли перед означуваним словом; варіант 2 — означення стояли після означуваного слова.1. Перед очима попливла суха трава (витоптана копитами) (В. Дрозд). 2. Під ноги білому коневі стелилася висока трава (неторкана косою) (В. Дрозд). 3. Очі матері були наче видимим вираженням її душі (постійно освітлені зсередини м'яким живим сяйвом) (Є. Гуцало). 4. Поруч з Десною росла шолудива сосонка (покручена древесним паралічем) (Ю. Збанацький). 5. Сіркове обличчя було суворе (осяяне невидимим світлом) (Ю. Мушкетик). 6. Стерні зчорніли (вимочені дощами й підпалені сонцем) (Гр. Тютюнник). 7. Високий пень був прообразом нашого сусіда (оброслий мохом) (Р. Іваничук). Пояснити наявність чи відсутність розділових знаків у реченнях з відокремленими й невідокремленими означеннями. Яку функцію виконують речення з відокремленими означення в мовленні?

Номер слайду 18

Диктант-тест з обґрунтуванням «Знайди зайве речення»Проаналізувати речення. Дослідити, яке з них у кожній групі речень є «зайвим»? Свій вибір обґрунтувати.І. А Оточені вершниками, вози посунулися до міста (П. Наніїв). Б Приголомшені нежданою бідою, смутні чумаки мовчки повернули волів (П. Наніїв). В І це маленьке слово, промовлене так щиро, раптом набралоякоїсь незвичайної краси (М. Коцюбинський). Г Одягнений у червоний,, розшитий золотом чекмінь, воєвода зустрів суворим поглядом посланців (І. Шльгук).

Номер слайду 19

Проаналізувати речення. Дослідити, яке з них у кожній групі речень є «зайвим»? Свій вибір обґрунтувати. II. А Лежимо край степової доріжки, причаєні, прищухлі, серця наші калатають (О. Гончар). Б Ми, ніби заворожені, проводжаємо поглядами високого сухорлявого чоловіка (О. Гончар). В Як із землі виросла сестра Аркадія, з пісним обличчям, із побожно згорненими на животі руками (М. Коцюбинський). Г Дядько Роман зовсім не помічає хлоп'ячих голів, занурених у полин (О. Гончар). Диктант-тест з обґрунтуванням «Знайди зайве речення»

Номер слайду 20

Проаналізувати речення. Дослідити, яке з них у кожній групі речень є «зайвим»? Свій вибір обґрунтувати. III. А Похнюпив глечик голову над тином, замріявся, дощами щедровмитий (В. Підпалий). Б Приборкана похмурим гаєм, у ровах скоцюрбилася лоза(С Реп'ях). В Стояли ми, заціплені і зблідлі (А. Бортняк). Г Згорьоване, задощене минуле під, шртаьбамга вляглося на віки (П. Засенко). Диктант-тест з обґрунтуванням «Знайди зайве речення»

Номер слайду 21

ПЕРЕВІР СЕБЕІ - В; II - Б; III - Г . КЛЮЧ:

Номер слайду 22

Пунктуаційний практикум (самастійна робота)Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити поширені означення. Визначити, які з них є відокремленими, а які — невідокремленими. ПОЛЮВАННЯВепр затравлений собаками загнаний на списи стікаючи гарячою кров'ю в останній несамовитості гриз залізо наконечників трощив дерево списівши. Його випружене тіло лиховісне скрикувало в тисячних вогнях, воно ось-ось мало вибухнути червоною кривавістю. Але звір видно відчував наближення останньої миті. Він не хотів смерті прагнув уникнути того кінця, після якого вже не буває початку. Переповнений передсмертним риком він жахнув з кола знищення. Його затьмарені болем очі все ж здобулися на ще одне зусилля, щоб забачити вільний проміжок. Задране в лютій зневазі рило хапливо нюшило дорогу, заволохатілі вуха вловлювали щонайменші продихи лісового повіву волі. Умить лишив кабан у тій улоговині людей собак гострідовгі списи і помчав по схилу вгору, де самотньо приглядався до ловів князь Ярослав (П. Загребельний). Указати на спосіб вираження відокремлених і невідокремлених означень. Чим, окрім відокремлених членів, ускладнені речення тексту?

Номер слайду 23

Сьогодні на уроці Я…Повторив…Дізнався…Навчився …Потренувався…Запам`ятав…

Номер слайду 24

Рефлексія. Вправа «Оберіть цукерку» У мене все вийшло!Було важко!Нічого не зрозумів!

Номер слайду 25

Домашнє завдання. Записати 3—4 пари речень — синтаксичних варіантів — з відокремленими й невідокремленими означеннями. Виділити означення, указати на спосіб їх вираження. Скласти й записати діалог (10-12 реплік) на тему «Хто для мене є найвідомішим українцем?», використовуючи в репліках речення з відокремленими й невідокремленими означеннями.

pptx
Додано
20 березня 2023
Переглядів
1407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку